Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2473910_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
05. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 10 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 19. oktober 2021 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at den foreslåede nye bødemodel kan føre til, at
en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på
mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2
mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen og
også ved førstegangsovertrædelser? I bekræftende fald finder ministeren,
at det er en rimelig og proportional sanktion, og hvilke konsekvenser me-
ner ministeren, at bøder af den størrelsesorden vil kunne få for den enkelte
virksomhed? Er ministeren enig i, at sådanne bødestørrelser vil begrænse
virksomhedens økonomiske muligheder for bl.a. at foretage investeringer
i virksomheden, ansætte medarbejdere, ekspandere m.v.
og i nogle til-
fælde vil kunne true virksomhedens eksistensgrundlag, jf. bl.a. den lave
overskudsgrad som mange danske detailvirksomheder i dag har?
Svar:
Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål 4 ad L 13 indebærer den foreslå-
ede bødemodel, at der i lovgivningen fastsættes et bødeinterval, som an-
vendes ved udmålingen af det endelige bødeniveau. Det relevante bødein-
terval bestemmes ud fra to kriterier: i) den pågældende erhvervsdrivendes
størrelse målt på nettoomsætning, og ii) karakteren af overtrædelsen, hvor
disse kan inddeles i tre overordnede kategorier.
Ved placeringen inden for de 3 bødekategorier indgår de gældende bøde-
kriterier i markedsføringsloven og straffeloven. Tilsvarende i forhold til
placeringen inden for de angivne bødeintervaller.
En virksomhed med en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr. vil efter
den foreslåede bødemodel kunne få en bøde på mellem 50.000 kr. og
199.999, medmindre der er tale om overtrædelse af særlig grov karakter.
Hvis der er tale om en overtrædelse af særlig grov karakter vil der kunne
gives en forhøjet bøde på over 200.000 kr. Der indgår således ikke et beløb
på 2 mio. kr. bødeintervallet for denne omsætningskategori.
Det skal understreges, at det endelige bødeniveau i den konkrete sag
uan-
set de angivne retningslinjer for bødens fastsættelse
herunder formule-
ringen ”over” i kategorien ”Forhøjet bødeniveau” –
fortsat som i dag vil
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om den nye bødemodel kan føre til, at en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2 mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen, til erhvervsministeren
2/2
omstændigheder i sagen. Det angivne bødeniveau vil således kunne fravi-
ges i både op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag forelig-
ger skærpende eller formildende omstændigheder.
Det er regeringens vurdering, at det gældende bødeniveau ikke har en til-
strækkelig præventiv effekt, og derfor ikke skaber det fornødne incitament
til, at de erhvervsdrivende overholder lovgivningen. De virksomheder, der
overholder lovgivningen, skal ikke mødes af unfair konkurrence fra andre
som ikke overholder lovgivningen, fx ved gentagne og grove overtrædelser
af loven.
Det må ikke være en økonomisk fordel at bryde reglerne og tage bøden
fremfor at overholde loven. Alle erhvervsdrivende skal spille efter de
samme regler til gavn for de danske forbrugere. Derfor er det regeringens
holdning, at bødeniveauet i markedsføringsloven skal opdateres.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup