Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2478592_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 27. oktober 2021 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Hvordan forholder ministeren sig til Forbrugerombudsmandens hørings-
svar, hvor det oplyses, at bødeloftet i visse situationer kan medføre, at over-
trædelser af markedsføringsloven kan betale sig, og at Forbrugerombuds-
manden henviser til, at der aktuelt verserer sager ved domstolene, hvor
Forbrugerombudsmanden
på baggrund af en skønnet fortjeneste
påstår
bøder der er højere end 4 pct. af omsætningen? Vil ministeren være ind-
stillet på at stille ændringsforslag, der sikrer, at bødeloftet på 4 pct. ikke er
absolut, og at en bøde kan overstige bødeloftet, hvis størrelsen af fortjene-
sten ved overtrædelsen af markedsføringsloven vurderes at have medført
en højere fortjeneste end 4 pct. af omsætningen (eller 4 mio. euro, hvis
oplysninger om omsætning ikke er tilgængelig) så det sikres, at det ikke
økonomisk kan betale sig for en virksomhed at bryde loven? Hvis ministe-
ren ikke vil stille et sådant ændringsforslag, bedes ministeren yde teknisk
bistand hertil.
Svar:
Lovforslaget indfører alene bødeloft på op til 4 pct. af den erhvervsdriven-
des årlige omsætning, såfremt der er tale om sager med grænseoverskri-
dende karakter, hvor der er tale om ”udbredte overtrædelser” eller ”ud-
bredte overtrædelser med EU-dimension”. Herved menes der sager, hvor
mindst tre medlemsstater er involveret eller sager, der berører mindst to
tredjedele af medlemsstaterne og som tilsammen udgør mindst to tredje-
dele af EU´s befolkning. Bøden beregnes ikke blot ud fra den erhvervs-
drivendes årlige omsætning i Danmark, men ud fra omsætningen i de be-
rørte medlemsstater. Bestemmelsen er en implementering af modernise-
ringsdirektivet, som indebærer, at bødeloftet som minimum skal være på 4
pct. af omsætningen.
Det er vigtigt at understrege, at bødeloftet på 4 pct. af den erhvervsdriven-
des årlige omsætning således ikke gælder i forbindelse med bødefastsæt-
telse for overtrædelse af markedsføringsloven generelt, men
alene
i den
type særlige sager, som omtalt ovenfor.
Det skal endvidere bemærkes, at det i forhold til de nationale overtrædelser
fremgår af lovforslaget, at bøden skal fastsættes til et højere beløb end for-
tjenesten, hvis der er adgang til oplysninger om fortjenesten, og fortjene-
sten er højere end den bøde, som virksomheden ville blive pålagt iht. den
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om Forbrugerombudsmandens høringssvar om, at bødeloftet i visse situationer kan medføre, at overtrædelser af markedsføringsloven kan betale sig, til erhvervsministeren
2/2
beskrevne model. Herved tilsigtes det, at bøden har den nødvendige præ-
ventive effekt.
Lovforslaget giver endvidere mulighed for, at bøden kan fastsættes til op
til 4 mio. euro, hvis der ikke foreligger oplysninger om den erhvervsdriv-
endes omsætning. Denne bestemmelse følger ligeledes af moderniserings-
direktivet. Medlemsstaterne skal i de tilfælde, hvor der skal pålægges bø-
der i sager med grænseoverskridende karakter, hvor der er tale om ”ud-
bredte overtrædelser” eller udbredte overtrædelser med EU-dimension”,
men hvor der ikke foreligger oplysninger om den erhvervsdrivendes årlige
omsætning, indføre muligheden for at pålægge bøder af en maksimumstør-
relse på mindst 2 mio. euro. Regeringen har fundet, at denne maksimum-
størrelse bør fastsættes til 4 mio. euro i sager vedrørende overtrædelser af
markedsføringsloven, således at bødeniveauet harmonerer med, at der med
lovforslaget samtidigt foreslås et forhøjet bødeniveau for overtrædelser af
markedsføringsloven.
Hvad angår Forbrugerombudsmandens høringssvar, er det regeringens
klare holdning, at det ikke må kunne betale sig at bryde loven. De af For-
brugerombudsmanden anførte sager drejer sig om vildledende markedsfø-
ring. Regeringen er i gang med at undersøge, hvorvidt grove og systemati-
ske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsbestemmelser kan
straffes hårdere end i dag
eventuelt med fængselsstraf.
Det bemærkes endelig, at der ikke er tradition for bødelofter efter dansk
ret. Endvidere har det nævnte bødeloft ikke betydning for rene nationale
overtrædelser af markedsføringsloven eller den type sager, der verserer ved
de danske domstole. Efter en samlet vurdering påtænker regeringen således
ikke at fremsætte et ændringsforslag.
Erhvervsministeriet vil stille sig til rådighed i forbindelse med udarbejdel-
sen af et ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup