Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2474718_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
08. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 19. oktober 2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, jf. lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse, at
det er ændringerne omhandlende reglerne om handelspraksis rettet mod
børn og unge, der foreslås at træde i kraft den 1. januar 2022, men den
foreslåede nye bødemodel og andre regler, der relaterer sig til gennemfø-
relse af direktivet om urimelig handelspraksis, skal træde i kraft 28. maj
2022? Kan ministeren i forlængelse heraf bekræfte, at det ikke er EU-
regler, der tilsiger, at dele af lovforslaget skal træde i kraft allerede den 1.
januar 2022, og vil ministeren oplyse om det alene er regeringens hensigter
om, at erhvervsrettet lovgivning skal træde i kraft henholdsvis 1. januar og
1. juli, der er begrundelsen for den foreslåede ikrafttræden 1. januar 2022?
Svar:
De bestemmelser i lovforslaget, der foreslås at træde i kraft den 1. januar
2022, er de bestemmelser, som
ikke
relaterer sig til gennemførelsen af EU-
regulering (moderniseringsdirektivet). Det drejer sig om bestemmelserne
om handelspraksis, der retter sig mod børn og unge under 18 år, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 12-13, og bestemmelserne om ny bødemodel, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 15-18 og nr. 20, samt § 37, stk. 5 og 6, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. til 19.
De forslåede regler om handelspraksis rettet mod børn og unge, samt den
forslåede bødemodel, har til formål at øge forbrugerbeskyttelsen af børn
og unge samt at sætte ind over for erhvervsdrivende, der ikke overholder
spillereglerne, når det kommer til markedsføring. Det er vigtige, forbruger-
beskyttende tiltag, hvilket er taget i betragtning i forhold til den forslåede
ikrafttrædelse den 1. januar 2022
Det er korrekt, at det ikke er EU-regulering, der tilsiger, at disse nationale
regler skal træde i kraft 1. januar 2022. Den forslåede ikraftrædelsesdato
følger derfor også til dels af de fælles ikrafttrædelsesdatoer, som er indført
for at sikre, at virksomheder som udgangspunkt ikke skal forholde sig til
lovgivning, som har direkte konsekvenser for erhvervslivet mere end to
gange om året.
Lovforslagets § 2, stk. 2, som omhandler at de bestemmelser, der gennem-
fører EU-regulering, og som følger af moderniseringsdirektivet, skal træde
i kraft den 28. maj 2022.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om ændringerne af reglerne om handelspraksis rettet mod børn og unge foreslås at træde i kraft den 1. januar 2022, mens den foreslåede nye bødemodel m.v. skal træde i kraft den 28. maj 2022, til erhvervsministeren
2/2
Det bemærkes endvidere, at den forslåede § 2, stk. 2, ikke er korrekt for så
vidt angår oplistningen af de omfattede bestemmelser, og der vil derfor
blive fremsat et ændringsforslag, der nyaffatter § 2, sk. 2.
Det følger af den forslåede § 2, stik. 2, at § 1. nr. 1-11, 14-15, 19-20, og §
37, stk. 7 og 8, som affattet i forslagets § 1, nr. 18, træder i kraft den 28.
maj 2022.
Der skal rettelig stå i § 2, stk. 2, at lovens § 1, nr. 1-11, 14-16, 21-22 og §
37, stk. 7 og 8, i lov om markedsføring, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 19, træder i kraft den 28. maj 2022.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup