Erhvervsudvalget 2021-22
L 131 Bilag 6
Offentligt
2547771_0001.png
23. marts 2022 / mol_dh
Til udvalgsmedlemmer i Folketingets Erhvervsudvalg
Sag 6-2021-00678
Dok. 573292
Vedr. forslag til lov om tilgængelighedskrav til produkter og tjenester
Kære udvalgsmedlemmer
Danske Handicaporganisationer har ønsket om foretræde for udvalget for at kunne uddybe
vores kom-
mentarer til forslag til lov om tilgængelighedskrav til produkter og tjenester.
Vi har med denne lov en ene-
stående mulighed for at være med til at skabe inklusion
af mennesker med handicap i samfundet. Derfor
er det beklageligt, at Erhvervsministeriet
ikke er mere ambitiøs og fokuserer på minimumsimplementering
af tilgængelighedsdirektivet og
den mindst byrdefulde implementering for virksomhederne. Punkterne ne-
denfor er
foldet ud i vedhæftede notat.
Tilgængelighedskravene skal også gælde for det byggede miljø
Der er i Danmark mange eksempler på selvbetjeningsterminaler som f.eks. hæveautomater og billetauto-
mater, hvor de fysiske omgivelser er med til at gøre adgangen til terminalerne utilgængelig.
Tilgængelighedskravene skal gælde for flere produkter og tjenester
Anvendelsesområdet kan med fordel udvides til at omfatte ”smart
husholdningsprodukter”,
da tilgæn-
gelighedskravene
til brugergrænseflader i
bilag 1 kan bruges
til skærmen på produktet. Derudover er
overnatningsmuligheder
et eksempel på en tjeneste, der skal omfattes, her kan kravene til websites og
mobilapplikationer bruges.
Læringsmiljøer skal være omfattet
Det er en stor udfordring, at meget
undervisningsmateriale ikke er tilgængeligt, og ved at stille krav om
tilgængelighed til læringsmiljøer, vil der blive bedre inklusion af elever og studerende med handicap.
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap
- fra hjerneskade og gigt til
udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 131 - 2021-22 - Bilag 6: Henvendelse af 23/3-22 fra Danske Handicaporganisationer om bemærkninger til lovforslaget (anmodning om foretræde)
Alle krav skal gælde for transporttjenester i byer og forstæder og regionale transporttjenester
Transporttjenester
i byer og forstæder
og regionale transporttjenester
udgør en stor andel af den kollek-
tive transport i Danmark
og er derfor vigtige at gøre tilgængelige for mennesker med handicap.
Konkrete kriterier i forbindelse med uforholdsmæssig byrde
Formuleringen om uforholdsmæssig byrde i §8 stk. 2 er meget løst formuleret. Det
er vigtigt, at den ikke
bliver en kattelem for virksomhederne.
Fælles sekretariatsbetjening
Der skal sikres koordinering mellem de forskellige kontrolmyndigheder
evt. i form af en fællessekretariats-
betjening, der
både kan være med til at sikre en ensartet klagesagsbehandling og en samlet afrapporte-
ring.
Vejledninger
Kontrolmyndighederne skal have en forpligtelse til at sikre de rette vejledninger, der skal
hjælpe
virksom-
heder og tjenesteydere med at leve op til forpligtelserne.
Kortere overgangsbestemmelser
Overgangsbestemmelserne
i §59 er for lange.
Det er ikke
nyt, at der kommer tilgængelighedskrav for
hverken virksomheder eller tjenesteydere.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
Side 2 af 2