Retsudvalget 2021-22
L 16
Offentligt
2477502_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
10. november 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2021-0037-0131
Dok.:
2205114
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler
og andre retshandler på formuerettens område. (Ændring af reglerne
om forbrugeraftaler som følge af implementering af visse dele af direk-
tivpakken New Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet) og æn-
dringer af forbrugerbeskyttende regler, der falder uden for implemen-
tering af moderniseringsdirektivet) (L 16).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler og andre retshandler
på formuerettens område. (Ændring af reglerne om forbrugeraftaler som
følge af implementering af visse dele af direktivpakken New Deal for Con-
sumers (moderniseringsdirektivet) og ændringer af forbrugerbeskyttende
regler, der falder uden for implementering af moderniseringsdirektivet) (L
16), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. no-
vember 2021. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil præcisere i loven, at leveringer i henhold til en lovreguleret forsyningsforpligtelse ikke er omfattet af direktivet og af forbrugeraftaleloven og dermed det samme, som fremgår af forarbejderne til forbrugeraftaleloven fra 2014, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler og andre rets-
handler på formuerettens område. (Ændring af reglerne om forbruger-
aftaler som følge af implementering af visse dele af direktivpakken New
Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet) og ændringer af for-
brugerbeskyttende regler, der falder uden for implementering af mo-
derniseringsdirektivet) (L 16):
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil præcisere i lo-
ven, at leveringer i henhold til en lovreguleret forsyningsforplig-
telse ikke er omfattet af direktivet og af forbrugeraftaleloven og
dermed det samme, som fremgår af forarbejderne til forbruger-
aftaleloven fra 2014?”
Svar:
Af lovbemærkningerne til forbrugeraftaleloven fra 2014 fremgår følgende
om lovens anvendelse ved aftaler om levering af vand, gas, elektricitet eller
fjernvarme, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 39 som fremsat, s. 39:
”For så vidt angår aftaler om forsyning af vand, gas, elektricitet
eller fjernvarme har Justitsministeriet nærmere overvejet, hvor-
vidt sådanne aftaler er omfattet af direktivet, når der er tale om
forsyninger, der leveres af en leverandør i henhold til en lovre-
guleret forsyningsforpligtelse. Efter artikel 3, stk. 1, finder di-
rektivet anvendelse på aftaler om forsyning af vand, gas, elek-
tricitet eller fjernvarme, når forsyningen sker på aftalemæssigt
grundlag, hvilket kan tale for, at kun de situationer, hvor en for-
bruger foretager et aktivt valg om at modtage vand, gas, elektri-
citet eller fjernvarme fra en bestemt leverandør, er omfattet af
direktivets anvendelsesområde. Dette uanset at forbrugeren ved
at begynde at forbruge vand, gas, fjernvarme eller elektricitet
må anses for at have accepteret at stå i et forpligtende kundefor-
hold med en leverandør, der leverer ydelsen i henhold til en lov-
reguleret forsyningsforpligtelse.
Justitsministeriet finder umiddelbart, at hensynet til samspillet
med den forsyningspligt, der gælder for aftaler om forsyning af
vand, gas, elektricitet eller fjernvarme, og den forbrugerbeskyt-
telse, der søges varetaget gennem denne særregulering, og som
sikrer den fortsatte leverance af den pågældende ydelse til for-
brugerne på baggrund af en tæt lovreguleret mekanisme, tilsiger,
at leveringer foretaget i henhold til en lovreguleret forsynings-
forpligtelse ikke er omfattet af direktivet og dermed heller ikke
af forbrugeraftaleloven. Derimod vil aftaler om levering af for-
syning af vand, gas, elektricitet eller fjernvarme, som forbruge-
ren indgår med en anden leverandør end den forsyningspligtige
Side 2/3
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren vil præcisere i loven, at leveringer i henhold til en lovreguleret forsyningsforpligtelse ikke er omfattet af direktivet og af forbrugeraftaleloven og dermed det samme, som fremgår af forarbejderne til forbrugeraftaleloven fra 2014, til justitsministeren
leverandør – eller i den situation hvor forbrugeren efter at have
modtaget de pågældende ydelser fra en anden leverandør vælger
at indgå en ny aftale med den forsyningspligtige leverandør –
være omfattet. I disse situationer vil forsyningen som anført i
artikel 3, stk. 1, ske på aftalemæssigt grundlag.”
Med det fremsatte lovforslag foreslås det at indsætte en række definitioner i
forbrugeraftaleloven § 3, herunder definitioner af varer og tjenesteydelser,
jf. § 3, nr. 1 og 3. Af lovbemærkningerne til disse bestemmelser fremgår det,
at de foreslåede definitioner er i overensstemmelse med gældende ret, jf. det
fremsatte lovforslag (L 16), s. 69. For så vidt angår tjenesteydelsesaftaler
fremgår således følgende:
”Det foreslåede nr. 3, herunder medtagelsen af aftaler om lø-
bende levering af vand, gas og elektricitet, er både med hensyn
til begrebsanvendelsen og indholdsmæssigt i overensstemmelse
med gældende ret, idet tjenesteydelsesaftale ifølge forbrugeraf-
talelovens forarbejder skal forstås på samme måde, jf. Folke-
tingstidende 2013-14, A, L 39 som fremsat, s. 32 og 39-40.
Det er herunder uændret en forudsætning for lovens anvendelse,
at leveringen af vand, gas eller elektricitet sker på aftalemæssigt
grundlag.”
Det fremsatte lovforslag udgør et ændringsforslag til hovedloven fra 2014,
og lovbemærkningerne til loven er fortsat gældende ved fortolkning af lo-
ven.
På den baggrund er det Justitsministeriets vurdering, at der ikke er behov
for yderligere uddybning i bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, dels
da det allerede fremgår, at begrebet skal forstås på samme måde som hidtil,
dels da der henvises til det relevante sted i bemærkningerne til forbrugeraf-
taleloven fra 2014.
Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget ikke ændrer på anvendel-
sesområdet for den sektorspecifikke lovgivning, som hører under Klima-
Energi- og Forsyningsministeriet.
Side 3/3