Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2496161_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
[Dato]
2021-3221
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 48:
Vil ministeren kommentere debatindlægget ”Danske Medier:
Unødvendig bureaukratisering af distributionsbranchen vil ramme
pizza- og avisbude” fra Altinget Transport den 25. oktober 2021?
Svar:
Indledningsvist kan jeg orientere om, at mit ministerium har været
i tæt dialog med Danske Medier og distributionsbranchen om det
fremsatte forslag, og jeg er derfor også bekendt med Danske Medi-
ers holdning til 11 kg-reglen som fremført i indlægget i Altinget den
25. oktober 2021.
Jeg hæfter mig dog ved, at dele af indlægget beror på en række an-
tagelser, som jeg er uenig i, og som jeg derfor gerne vil kommen-
tere på.
For eksempel vil jeg gerne fremhæve, at det ikke er korrekt, at avis-
bude og pizzabude nødvendigvis skal omfattes af godskørselsloven
og dermed gennemføre de af godskørselsloven fastsatte krav til
kvalifikationer, egenkapital mv. Regeringen foreslår blot, at vare-
bilsvognmænd, der udfører godskørsel for fremmed regning i vare-
biler over 2.500 kg, skal være omfattes af en tilladelsesordning
uanset vægten på det stykgods, der transporteres.
For netop at imødekomme f.eks. pizzabude og sidste led af avisdi-
stributionen, har regeringen foreslået at hæve vægtgrænsen for,
hvornår virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed reg-
ning, skal have en varebilstilladelse. Hermed muliggøres det, at
godskørsel for fremmed regning, der ikke forudsætter en tung va-
rebil, kan fortsætte deres virke i mindre varebiler uden at være om-
fattet af godskørselslovens krav. Det er i alt fald min erfaring, at de
L 62a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, ministeren kan oplyse, hvilken fagforening man typisk er medlem af som vognmand og hvad mener ministeren om at 3F i 2019 brugte urimelige metoder over for nordjyske vognmænd ved f.eks. at blokere virksomhedens lastbiler, alene fordi de var medlem af Krifa og ikke 3F, til transportministeren
2496161_0002.png
Side 2/2
færreste familiepizzaer kræver levering med en varevogn over
2.500 kg.
Herudover vil jeg gerne fremhæve, at der i varebilslovgivningen
alene er krav om, at en varebilsvirksomhed, for at få eller opret-
holde en tilladelse, skal følge bestemmelser om løn- og arbejdsvil-
kår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overens-
komster. Der er ikke et krav til, hvilken overenskomst der skal føl-
ges. Det kan derfor ikke siges, at lovgivningen vil betyde, at flere
omfattes af 3F’s overenskomster. Modsat godskørselslovens regler
for tunge køretøjer, er der på varebilsområdet ikke forud god-
kendte overenskomster, hvis omkostningsniveau skal følges for at
få tilladelse.
Herudover mener jeg eksempelvis heller ikke, det er et urimeligt
krav at stille, at en vognmand ikke har forfalden gæld til det offent-
lige.
Jeg ser frem til at debattere forslaget med Folketingets partier lige-
som jeg også altid er åben for dialog med interessenter og branche-
organisationer, der bliver berørt af den lovgivning jeg som Trans-
portminister er ansvarlig for.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht