Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2478596_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervs-
udvalg den 3. november 2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at omsætningskriteriet i den foreslåede generel-
le bødemodel i markedsføringslovens § 37, stk. 5, ikke stammer fra Mo-
derniseringsdirektivet - og at Moderniseringsdirektivet slet ikke nævner
”den erhvervsdrivendes omsætning
- blandt den lange række af kriterier,
som medlemslandene opfordres til at tage hensyn til ved fastsættelsen af
bøder for overtrædelse af de EU forbrugerretlige regler, herunder de fle-
ste forbrugerregler i markedsføringsloven?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at omsætningskriteriet i den foreslåede generelle bø-
demodel i markedsføringslovens § 37, stk. 5, ikke stammer fra moderni-
seringsdirektivet. Bestemmelsen er en ren national bestemmelse og ikke
en implementering af moderniseringsdirektivet.
Jeg kan også bekræfte, at
”den erhvervsdrivendes omsætning” ikke ind-
går i de kriterier, som moderniseringsdirektivets artikel 13, stk. 2, pålæg-
ger medlemsstaterne at tage i betragtning ved pålæggelse af sanktioner,
hvor det er relevant.
Det fremgår imidlertid eksplicit af direktivets præambelbetragtning nr. 8,
at der er tale om ikkeudtømmende og vejledende kriterier. Der er således
ikke noget til hinder for, at medlemsstaterne opretholder eller indfører
andre kriterier såsom omsætning.
Jeg kan endvidere oplyse, at baggrunden for, at regeringen har foreslået,
at der skal lægges vægt på den erhvervsdrivendes omsætning er at imø-
degå nogle af de udfordringer, som de nuværende bødekriterier giver an-
ledning til. Det gælder fx kriterierne om, at der ved udmåling af bøden
kan lægges vægt på fortjenesten eller markedsføringsomkostningerne.
Fortjenesten ved ulovlig markedsføring er sædvanligvis vanskelig at vur-
dere, og Forbrugerombudsmanden har ofte svært ved at få oplysninger
herom. Samtidig er markedsføringsomkostninger faldet i takt med at
markedsføringen er blevet ’flyttet’ til digitale medier. Prisen på
markeds-
føring via internettet kan være meget begrænset sammenlignet med fx
trykte medier eller tv-reklamer.
En bødemodel, hvor der også lægges vægt på de erhvervsdrivendes om-
sætning, vil imødegå disse udfordringer samt bevirke, at bøderne bliver
mere proportionale set i forhold til den erhvervsdrivendes omsætning.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, at omsætningskriteriet i den foreslåede generelle bødemodel i markedsføringslovens § 37, stk. 5, ikke stammer fra Moderniseringsdirektivet, til erhvervsministeren
2/2
Dette skal sammen med de foreslåede bødeniveauer sikre, at bøderne har
en mere præventiv effekt, end det er tilfældet i dag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup