Spørgsmål nr. 83 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 8/2-22 fra Rasmus
Malver, vedrørende kommentar til L 93 - svar på spm. 82, jf. L
93 - bilag 23?”
Svar:
Justitsministeriets besvarelse af 8. februar 2022 af spørgsmål nr. 82 til lov-
forslaget kan naturligvis ikke ses som udtryk for, at der ikke er dokumenta-
tion for Justitsministeriets besvarelser. Tværtimod henviser såvel Justitsmi-
nisteriets besvarelse af 4. februar 2022 af spørgsmål nr. 47 til lovforslaget
som Justitsministeriets besvarelse af 8. februar 2022 af spørgsmål nr. 82 til
lovforslaget til en række tidligere besvarelser til lovforslaget, som indehol-
der detaljerede redegørelser for de problemstillinger, som nævnes i Rasmus
Malvers henvendelser til Retsudvalget. Men Justitsministeriet kan ikke
finde nærmere grundlag for de påstande eller konklusioner, Rasmus Malver
vælger at drage på de enkelte punkter.
Justitsministeriet kan herudover oplyse i relation til sagen om bl.a. databe-
drageri af særlig grov beskaffenhed fra Retten i Lyngby, som er nævnt i
Justitsministeriets besvarelse af 28. januar 2022 af spørgsmål nr. 29 til lov-
forslaget, at dommen blev afsagt den 23. oktober 2020, og at Retten i Lyng-
bys journalnummer er 1-1961/2020.
I relation til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 11. ja-
nuar 2022 i sagen
Ekimdzhiev m.fl. mod Bulgarien
bemærkes, at dommen
er det seneste eksempel på, at Menneskerettighedsdomstolen ikke i sin prak-
sis har fastslået, at en generel og udifferentieret registrering og opbevaring
af trafik- og lokaliseringsdata er i strid med EMRK. I dommens præmis 394
ff. redegør Menneskerettighedsdomstolen for de kriterier, den anvender ved
bedømmelsen af nationale ordninger for registrering, opbevaring og adgang
til såkaldt
communication data,
som omfatter såvel trafik- som lokalise-
ringsdata.
Menneskerettighedsdomstolen fastslår i dommen bl.a., at generel registre-
ring og opbevaring af sådanne data af tjenesteudbydere og adgang til
Side 2/3
sådanne data fra myndighedernes side i konkrete sager skal ledsages af ef-
fektive retssikkerhedsgarantier.
Det bemærkes i den forbindelse, at Menneskerettighedsdomstolens praksis
er udtryk for, at Menneskerettighedsdomstolen har anlagt en anden tilgang
end EU-Domstolen.
For en nærmere beskrivelse af retssikkerhedsgarantier ved indsamling af te-
ledata i Danmark kan der i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse
af 7. februar 2022 af spørgsmål nr. 81 til lovforslaget.
Side 3/3