Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3888 - økofin Bilag 2
Offentligt
2606044_0001.png
6. juli 2022
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
12. juli 2022
1)
Kommissionens forslag til EU’s 2023-budget
SEC(2022)250
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Kommissionens omnibusforslag til finansiering af REPowerEU-planen
KOM(2022)231
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Præsentation af det tjekkiske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Rådskonklusioner vedr. proceduren for makroøkonomiske ubalancer
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Kroatiens optagelse i euroen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Forberedelse af G20-finansministermøde, 15.-16. juli 2022
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Kommissionens holdbarhedsrapport 2021
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Implementering af EU-instrument til understøttelse af nationale lønkom-
pensationsordninger (SURE)
KOM(2022) 314
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Udsendt
Udsendt
Udsendt
Udsendt
Udsendt
Udsendt
Udsendt
Udsendt
Udsendt
2
Rådsmøde nr. 3888 (økonomi og finans) den 12. juli 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/7-22 - pkt. 10
2606044_0002.png
Side 2 af 6
Dagsordenspunkt 10:
Implementering af EU-instrument til
understøttelse af nationale
lønkompensationsordninger (SURE)
KOM(2022) 314
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af implementerende retsakt om lån til Rumænien
under EU-instrument til finansiel assistance til nationale lønkompensationsordninger mv.
(SURE).
Forslaget indebærer dels en nedbringelse på ca. 1,10 mia. euro af det allerede tildelte lånebeløb, og
dels ændringer, så lånet kan finansiere både eksisterende og nye tiltag.
Forslaget vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. EU-landene ventes generelt at støtte forslaget.
Fra dansk side vil man ligeledes kunne tilslutte sig den enighed, der kan opnås om forslagene.
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og er blevet tildelt lån under SURE for samlet ca.
94,4 mia. euro ud af en samlet pulje på 100 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er
udbetalt. Når nedbringelsen af lån til Rumænien er godkendt af Rådet, vil det samlede tildelte
lånebeløb udgøre ca. 93,3 mia. euro.
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN 12. juli 2022 men ventes vedtaget senere i juli 2022.
2. Baggrund
EU-landene vedtog i maj 2020 i lyset af COVID-19-krisen et nyt EU-finansierings-
instrument til at yde finansiel assistance til EU-lande, som er økonomisk udfordret
i lyset af COVID-19-krisen, mhp. at understøtte nationale ordninger mod ledighed
såsom lønkompensationsordninger o.l. tiltag (”Support to mitigate Unemployment
Risks in an Emergency” – SURE).
1
Nationale lønkompensationsordninger kan antage flere former og er generelt of-
fentlige programmer med tildeling af statslige midler, som tillader virksomheder,
der oplever økonomiske problemer, midlertidigt at reducere deres ansattes arbejds-
timer og stadig betale de ansatte for de timer, der ikke arbejdes.
Et EU-land kan anmode om finansiel assistance under SURE, hvis landets faktiske
og mulige offentlige udgifter er steget pludseligt og betydeligt efter 1. februar 2020
som en
direkte
følge af vedtagelsen af nationale lønkompensationsordninger o.l. til
at adressere økonomiske og sociale konsekvenser af COVID-19.
Den finansielle assistance under SURE kan udgøre op til 100 mia. euro for EU-
landene samlet set, hvilket omfatter alle SURE-lån, inkl. supplerende lån. Assistan-
Link til forordning om SURE vedtaget 19. maj 2020 og Kommissionens hjemmeside om SURE:
https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?qid=1589957881511&uri=CELEX:32020R0672, SURE | Europa-
Kommissionen.
1
Rådsmøde nr. 3888 (økonomi og finans) den 12. juli 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/7-22 - pkt. 10
2606044_0003.png
Side 3 af 6
cen tager form af lån til EU-lande på favorable vilkår og bliver tilvejebragt af Kom-
missionen ved optagelse af lån på kapitalmarkeder mv. (udstedelse af obligationer
mv.) med sikkerhed i garantier fra EU-budgettet og i nationale garantier fra hvert
EU-land til EU-budgettet. De nationale garantier udgør tilsammen 25 mia. euro.
Danmarks nationale garanti til EU-budgettet udgør ca. 2,3 pct. af 25 mia. euro, dvs.
ca. 0,575 mia. euro (svarende til ca. 4,3 mia. kr.).
SURE trådte i kraft i august 2020, efter at EU-landene hver især havde etableret
deres respektive nationale garantier under SURE.
Det bemærkes, at det i SURE-forordningen fremgår, at det lægges til grund, at EU-
lande, som modtager finansiel assistance under SURE, respekterer EU’s grundlæg-
gende rettigheder. Det omfatter også enhver form for diskrimination. Kommissio-
nen skal gennemgå de tiltag, som lånene finansierer, mhp. at sikre, at tiltagene ikke
er i strid med EU's grundlæggende rettigheder.
Det bemærkes, at SURE-forordningen ikke muliggør suspendering af midler, hvis
modtagerlandet ikke efterlever retsstatsprincipper.
3. Formål og indhold
Kommissionen har 30. juni 2022 på et møde på teknisk niveau præsenteret forslag
af 22. juni 2022 til ændring af implementerende retsakt om tildeling af SURE-lån til
Rumænien. Forslaget indebærer dels en nedbringelse på ca. 1,10 mia. euro af det
tildelte lånebeløb, og dels ændringer, så lånet kan finansiere både eksisterende og
nye tiltag,
jf. tabel 1.
Rumænien kan, som øvrige modtagerlande, generelt anvende
SURE-lån til finansiering af nationale midlertidige lønkompensationsordninger mv.
etableret i lyset af COVID-19, herunder sundhedsrelaterede udgifter.
Tabel 1
SURE-lån til Rumænien
Land
Rumænien
Forslag fremsat
22. juni 2022
Tidligere tildelte
SURE-lån
4,10 mia. euro
Nedbringelse af
tildelte SURE-lån
1,10 mia. euro
Samlede SURE-lån
3,00 mia. euro
Anm.: Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. euro.
Kilde: Kommissionen
Modtagerlandene ventes generelt via SURE-lånene at kunne opnå finansiering på
mere attraktive vilkår, end de vil kunne på egen hånd. Renten, modtagerlandene
betaler for lånene, svarer således til renten, som Kommissionen skal betale for at
fremskaffe lånene gennem udstedelse af obligationer mv., hvilket generelt sker på
attraktive vilkår, givet sikkerhedsstillelsen fra alle EU-lande. Derudover betaler
modtagerlandene gebyrer og andre omkostninger forbundet med finansieringen.
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og er tildelt lån under SURE for samlet
ca. 94,4 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er udbetalt,
jf. bilag 1.
Når ned-
bringelsen af det tildelte lånebeløb til Rumænien er godkendt af Rådet, vil det sam-
lede tildelte lånebeløb udgøre ca. 93,3 mia. euro.
Rådsmøde nr. 3888 (økonomi og finans) den 12. juli 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/7-22 - pkt. 10
2606044_0004.png
Side 4 af 6
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er ikke medlovgiver på SURE-forordningen eller forslag til im-
plementerende retsakter vedr. SURE-lån til modtagerlande.
Rådet orienterer Europa-Parlamentet om konkrete beslutninger om finansiel assi-
stance til EU-lande.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv statsfinansielle konsekven-
ser. SURE-forordningen beror på garantistillelse, hvor der ikke på forhånd er en
forventning om aktivering af garantien og tab som følge heraf, og har ikke i sig selv
direkte statsfinansielle konsekvenser. Hvis modtagerlande ikke tilbagebetaler deres
lån under SURE, og garantien aktiveres, vil garantistillelsen have negative statsfi-
nansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
SURE-forordningen kan have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser i andre EU-lande og styrke det indre marked i sin helhed, hvilket
kan have positive afsmittende effekter i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at støtte forslagene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tilslutte sig den enighed om ændring af beslutning om SURE-lån til
Rumænien, der kan opnås på grundlag af Kommissionens forslag.
Grundlæggende er det positivt for Danmark, at økonomierne i de øvrige EU-lande
kommer bedst muligt ud af COVID 19-krisen. SURE kan bidrage til økonomisk
stabilitet og til at mindske de økonomiske konsekvenser af krisen i modtagerlande.
Regeringen arbejdede i forhandlingerne om SURE-forordningen for danske inte-
resser iht. Folketingets Europaudvalgs mandat af 6. april 2020. I den forbindelse
Rådsmøde nr. 3888 (økonomi og finans) den 12. juli 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/7-22 - pkt. 10
2606044_0005.png
Side 5 af 6
har regeringen sikret, at det lægges til grund, at EU-lande, som modtager den finan-
sielle assistance, respekterer EU’s grundlæggende rettigheder, som også omfatter
enhver form for diskrimination.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til SURE-forordning er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg 6. april forud for udvidet eurogruppe 7. april 2020 og til orientering 19.
maj forud for ECOFIN 19. maj 2020.
Forslag til implementerende retsakter vedr. SURE-lån til modtagerlande er forelagt
Folketingets Europaudvalg i form af skriftlige orienteringer 17. september 2020, 22.
oktober 2020 og 23. november 2020 samt i kraft af samlenotat ifm. ECOFIN 16.
marts, 16. april 2021 og 18. januar 2022.
Status på gennemførelse af SURE er forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering ifm. ECOFIN 5. oktober 2021.
Rådsmøde nr. 3888 (økonomi og finans) den 12. juli 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 12/7-22 - pkt. 10
2606044_0006.png
Side 6 af 6
Bilag 1 – SURE – tildeling og udbetaling af lån til modtagerlande (status efter
seneste udbetaling 29. marts 2022)
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og modtaget lån under SURE for
samlet ca. 94,4 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er udbetalt,
jf. tabel 2.
SURE-lånene er tildelt via rådsbeslutninger om de respektive landes lån truffet i
perioden september 2020 – april 2021.
Hvert modtagerlands lån under SURE skal have en gennemsnitlig løbetid på højst
15 år og udbetales i rater. Lånene er til rådighed for udbetaling i en periode på 18
måneder fra rådsbeslutningen om SURE-lån.
Tabel 2
SURE – tildeling og udbetaling af lån til modtagerlande, marts 2022
Land
Belgien*
Bulgarien
Cypern*
Estland
Græken-
land*
Irland
Italien
Kroatien
Letland*
Litauen*
Malta*
Polen
Portugal
Rumæ-
nien**
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Tjekkiet
Ungarn*
SAMLET
Rådsbeslutning om
SURE-lån
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
22. marts 2021
25. september 2020
4. december 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
23. oktober 2020
-
Tildelte SURE-lån Udbetalte SURE-lån Andel af udbetalte SURE-lån
8,20 mia. euro (0,39
mia. euro)
0,51 mia. euro
0,60 mia. euro (0,12
mia. euro)
0,23 mia. euro
5,27 mia. euro (2,54
mia. euro)
2,47 mia. euro
27,44 mia. euro
1,02 mia. euro
0,31 mia. euro (0,11
mia. euro)
0,96 mia. euro (0,35
mia. euro)
0,42 mia. euro (0,18
mia. euro)
11,24 mia. euro
5,93 mia. euro
4,10 mia. euro
0,63 mia. euro
1,11 mia. euro
21,32 mia. euro
2,00 mia. euro
0,65 mia. euro (0,15
mia. euro)
94,41 mia. euro
8,20 mia. euro
0,51 mia. euro
0,60 mia. euro
0,23 mia. euro
5,27 mia. euro
2,47 mia. euro
27,44 mia. euro
1,02 mia. euro
0,31 mia. euro
0,96 mia. euro
0,42 mia. euro
8,24 mia. euro
5,93 mia. euro
3,00 mia. euro
0,63 mia. euro
1,11 mia. euro
21,32 mia. euro
2,00 mia. euro
0,65 mia. euro
91,81 mia. euro
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
73 pct.
100 pct.
73 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
97 pct.
Anm.: Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. euro. * SURE-lånene til Belgien (ca. 0,39 mia. euro), Cypern (ca. 0,12
mia. euro), Grækenland (ca. 2,54 mia. euro), Letland (ca. 0,11 mia. euro), Litauen (ca. 0,35 mia. euro) og Malta
(ca. 0,18 mia. euro) er forhøjet med rådsbeslutninger af 23. april 2021 (forhøjelsen angivet i parentes). * SURE-
lån til Ungarn (ca. 0,15 mia. euro) er forhøjet med rådsbeslutning af 25. januar 2022. ** Tal indeholder ikke
forslaget om nedbringelse af det tildelte lånebeløb til Rumænien, hvor rådsbeslutning endnu udestår. Det
eksisterende lån er på ca. 4,10 mia. euro. Nedbringelsen er på ca. 1,10 mia. euro. Det samlede lån, efter
godkendelse, bliver ca. 3,00 mia. euro, svarende til det beløb, som allerede er udbetalt.
Kilde: Kommissionen.