Sundhedsudvalget 2021-22
S 8
Offentligt
2462258_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 13-10-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPNSLA
Sagsnr.: 2115743
Dok. nr.: 1947564
Medlem af Folketinget Kirsten Normann Andersen (SF) har den 5. oktober 2021 stillet
følgende spørgsmål nr. S 8 til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 8:
”Set i lyset af DR’s historie o kødæde de bakterier fra de 9. septe ber
o
17-årige Mathilde, hvor Mathilde på et kritisk tidspunkt blev rådgivet af vagtlægen til
at tage panodiler, mener ministeren så stadig ikke, at der er grund til at overveje
vagtlægeordningens akkordbetalingsmodel, der jo skaber et økonomisk incitament
for at afslutte samtaler så hurtigt som muligt?”
Svar:
Det er afgørende, at patienter tilbydes den rette behandling i sundhedsvæsenet. Alle
borgere skal være trygge ved, at de kan få behandling og pleje på et højt fagligt ni-
veau, når der er behov for det.
I forhold til den konkrete problemstilling vedr. sygdommen kødædende bakterier skal
det stå helt klart, hvornår og ikke mindst hvordan sundhedspersonalet skal reagere,
når de bliver kontaktet af en patient med symptomer på kødædende bakterier. Der-
for har jeg besluttet, at der skal udarbejdes en national instruks på området, der skal
være målrettet vagtlæger og andre, der modtager opkald fra patienter.
Der vil i den forbindelse blive nedsat en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe i regi af
Styrelsen for Patientsikkerhed med inddragelse af Danske Regioner (kompetencer fra
vagtlægeregi og akutmodtagelser) og Sundhedsstyrelsen. Jeg ser frem til at følge ar-
bejdet på området. Udarbejdelse af instruksen forventes afsluttet med udgangen af
november.
Konkret ift. vagtlægeordningen kan jeg oplyse, at de overordnede rammer for vagtlæ-
geordningen, i fire af landets fem regioner, er aftalt i overenskomsten mellem de
Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og Regionernes Lønnings- og Takstnævn
(RLTN). I Region Hovedstaden har regionen selv håndteret lægevagten siden 2014,
hvor Akuttelefonen 1813 blev oprettet.
Med udgangspunkt i den centrale overenskomst indgår de enkelte fire regioner en
nærmere aftale med PLO i regionen om vagtlægedækningen. Derfor er ordningen lidt
forskellig mellem de enkelte regioner.
Generelt er det speciallæger i almen medicin, der skal tage vagter som vagtlæger
uden for de normale åbningstider for almen praksis. Vagtlægerne bliver honoreret for
hver enkelt patient, der er i kontakt med vagtlægen. Det betyder, at honoraret for en
enkelt vagt kan svinge, alt efter hvor mange kontakter, der er.
S 8 - 2021-22 - Endeligt svar på S 8: Set i lyset af DR’s historie om kødædende bakterier fra den 19. september 2021 om 17-årige Mathilde, hvor Mathilde på et kritisk tidspunkt blev rådgivet af vagtlægen til at tage panodiler, mener ministeren så stadig ikke, at der er grund til at overveje vagtlægeordningens akkordbetalingsmodel, der jo skaber et økonomisk incitament for at afslutte samtaler så hurtigt som muligt?
I forhold til selve princippet om, at man får betaling per ydelse, er det en almindelig
honoreringsform i praksissektoren, at en sundhedsperson
fx en praktiserende læge
får betaling for de enkelte ydelser, der leveres til patienten.
Jeg vil i den sammenhæng bemærke, at PLO og Danske Regioner i deres nye overens-
komst, som træder i kraft den 1. januar 2022, skriver følgende:
”Parter e opfordrer derudover til, at a i regio er ed lægevagtsord i ger går
i dialog om at afprøve alternative honoreringsformer, der skal understøtte en
balanceret og rimelig honorering på tværs af lægevagten, så der ikke er lægevagter,
so har e
eget høj eller eget lav ho oreri g på e kelte vagter.”
Man åbner dermed op for, at de enkelte regioner kan udforske andre alternative ho-
noreringsformer, som fx timelønning, hvor man finder det hensigtsmæssigt. Med den
nye aftale har man også aftalt at fjerne den differentiering, der før indebar, at vagtlæ-
ger fik et højere telefonvisitationshonorar, hvis borgeren blev afsluttet telefonisk i
stedet for at blive visiteret til videre forløb.
Samlet set synes jeg, at det er positivt, at parterne bag den nye aftale om almen prak-
sis dels har besluttet, at fjerne det differentierede telefonkonsultationshonorar base-
ret på videre henvisning, samt også lægger op til, at der ses yderligere på, om hono-
reringen i lægevagten er rimelig og balanceret.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nanna Søndergaard Lauritzen
Side 2