Europaudvalget 2022
KOM (2022) 0039
Offentligt
2526619_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.2.2022
COM(2022) 39 final
2022/0027 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår forlængelse af
anvendelsesperioden for den fakultative ordning for omvendt betalingspligt ved levering
af bestemte varer og ydelser, som kan være udsat for svig, og for den hurtige
reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig
DA
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Formålet med det aktuelle forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 2006/112/EF a f
28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
1
(herefter "momsdirektivet") er at
forlænge: 1) medlemsstaternes mulighed for at anvende ordningen for omvendt betalingspligt
for at bekæmpe eksisterende svig i forbindelse med levering af varer og ydelser som anført i
momsdirektivets artikel 199a, stk. 1, og 2) muligheden for at anvende den hurtige
reaktionsmekanisme, der er fastsat i momsdirektivets artikel 199b, til bekæmpelse af svig via
anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt i meget specifikke tilfælde.
I henhold til artikel 193 i momsdirektivet er det som hovedregel den afgiftspligtige person,
som foretager en levering af varer eller ydelser, der er momsbetalingspligtig. Som en
undtagelse giver ordningen for omvendt betalingspligt mulighed for at udpege modtageren af
leveringen som den person, der er betalingspligtig for momsen. Under denne ordning for
omvendt betalingspligt opkræves momsen ikke af leverandøren, men af kunden (en
afgiftspligtig person) i sin momsangivelse. Denne moms fradrages derefter i den samme
momsangivelse, og for så vidt som denne person har fuld fradragsret, er resultatet nul.
Ordningen for omvendt betalingspligt anvendes til at bekæmpe svig, og især svig i forbindelse
med forsvundne forhandlere inden for Fællesskabet (MTIC-svig). Denne form for svig opstår,
når en erhvervsdrivende erhverver varer, der transporteres eller forsendes fra en anden
medlemsstat, hvor leveringen er momsfritaget, og videresælger dem til kunden med moms på
fakturaen. Efter at have modtaget momsbeløbet fra kunden forsvinder disse erhvervsdrivende
uden at betale den skyldige moms til skattemyndighederne. Samtidig kan den kunde, der
handler i god tro, via sin momsangivelse normalt fratrække den moms, han har betalt til
leverandøren. Under ordningen for omvendt betalingspligt betales der derfor ikke moms til
leverandøren.
Det er frivilligt for medlemsstaterne at anvende ordningen for omvendt betalingspligt, der er
baseret på momsdirektivets artikel 199a. Den giver dem mulighed for at bekæmpe denne form
for svig inden for de foruddefinerede følsomme områder, hvor den typisk forekommer
2
deres område. Når leverandørerne er forpligtede til at anvende omvendt betalingspligt for
indenlandske leveringer, kan de ikke opkræve moms på deres fakturaer. De modtager dermed
ikke momsbeløbet fra deres kunder, og derfor kan disse erhvervsdrivende ikke forsvinde med
den moms, de har modtaget. Den hurtige reaktionsmekanisme i artikel 199b er en særlig
foranstaltning, der i særligt hastende tilfælde giver medlemsstaterne mulighed for hurtigt at
indføre en midlertidig ordning for omvendt betalingspligt på leveringer af varer og
tjenesteydelser i sektorer, hvor der pludselig er opstået grov svig, og på leveringer, som ikke
er anført i momsdirektivets 199a. Denne procedure er ekstraordinær og ekstremt hurtig, da
Kommissionen skal reagere inden for en måned, enten med en negativ udtalelse eller ved
skriftligt at bekræfte over for den pågældende medlemsstat, at den ikke gør indsigelse mod
foranstaltningen. Medlemsstaten kan vedtage den særlige foranstaltning inden for rammerne
af den hurtige reaktionsmekanisme fra datoen for modtagelsen af den pågældende
bekræftelse. Ved hjælp af denne mekanisme kan medlemsstaterne slå bro over den periode,
1
2
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 347
af 11.12.2006, s. 1).
F.eks. overdragelse af kvoter til udledning af drivhusgasser og levering af mobiltelefoner, gas- og
elektricitetscertifikater, teleydelser samt korn og andre industriafgrøder.
DA
1
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0003.png
der kræves for at opnå en "normal" undtagelse i henhold til momsdirektivets artikel 395, og
som kan tage op til seks måneder. En sådan undtagelse kræver et forslag fra Kommissionen
og enstemmig vedtagelse i Rådet.
Momsdirektivets artikel 199a blev indført
3
for perioden fra 2010 til den 30. juni 2015 og blev
første gang forlænget
4
med ændringer indtil den 31. december 2018. Momsdirektivets
artikel 199b blev indført
5
for perioden fra 2013 til den 31. december 2018. Både
momsdirektivets artikel 199a og 199b blev efterfølgende forlænget
6
indtil den 30. juni 2022
for at falde sammen med den oprindeligt fastsatte dato for ikrafttrædelsen af det endelige
momssystem (se nærmere nedenfor).
På det tidspunkt, hvor anvendelsesperioden for momsdirektivets artikel 199a og 199b ville
blive forlænget indtil den 30. juni 2022, fremlagde Kommissionen en rapport om virkningerne
af ordningerne i disse artikler
7
og konkluderede på grundlag af bidrag fra skattemyndigheder
og interesserede parter i erhvervslivet, at foranstaltningerne i disse artikler var nyttige i
bekæmpelsen af svig.
For at løse problemet med MTIC-svig på en mere struktureret måde fremsatte Kommissionen
et forslag om indførelse af det såkaldte endelige momssystem, der er et enklere system for
varehandel inden for Unionen, som er sikret mod svig
8
. Disse ordninger, som Kommissionen
foreslog skulle træde i kraft den 1. juli 2022, er en grundlæggende reaktion på MTIC-svig.
Status for de igangværende forhandlinger i Rådet viser imidlertid, at det endelige
momssystem ikke vil kunne træde i kraft den 1. juli 2022. De foranstaltninger til bekæmpelse
af svig, der er indeholdt i de nævnte artikler, bør derfor forlænges i endnu en begrænset
periode, således at forhandlingerne om det endelig system kan videreføres, uden at de
eksisterende redskaber til bekæmpelse af momssvig bringes i fare.
Hvis anvendelsesperioden for artikel 199a og 199b forlænges, kan der også udvikles
yderligere redskaber til bekæmpelse af skatteunddragelse. Til dette formål og i
3
4
5
6
7
8
Rådets direktiv 2010/23/EU af 16. marts 2010 om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår en fakultativ og midlertidig anvendelse af ordningen for
omvendt betalingspligt ved levering af bestemte tjenesteydelser, som kan være udsat for svig (EUT L
72 af 20.3.2010, s. 1).
Rådets direktiv 2013/43/EU af 22. juli 2013 om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår en fakultativ og midlertidig anvendelse af ordningen for
omvendt betalingspligt ved levering af bestemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig
(EUT L 201 af 26.7.2013, s. 4).
Rådets direktiv 2013/42/EU af 22. juli 2013 om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem for så vidt angår en hurtig reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig
(EUT L 201 af 26.7.2013, s. 1).
Rådets direktiv (EU) 2018/1695 af 6. november 2018 om ændring af direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem, for så vidt angår anvendelsesperioden for den fakultative ordning for
omvendt betalingspligt ved levering af bestemte varer og ydelser, som kan være udsat for svig, og for
den hurtige reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig (EUT L 282 af 12.11.2018, s. 5).
Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om virkningerne af artikel 199a og 199b i
Rådets direktiv 2006/112/EF om bekæmpelse af svig (COM(2018) 118/2).
Den foreslåede indførelse af det endelige momssystem er baseret på to forskellige forslag til Rådets
direktiv: et, der fastlægger de principper, der ligger til grund for systemet, og et, der beskriver de
tekniske foranstaltninger, der skal sikre, at systemet fungerer effektivt. Der er tale om følgende forslag:
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår harmonisering og
forenkling af visse regler i det fælles merværdiafgiftssystem og om indførelse af det endelige system for
beskatning af samhandelen mellem medlemsstaterne (COM(2017) 569 final).
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår indførelsen af de
detaljerede tekniske foranstaltninger for den konkrete anvendelse af det endelige momssystem for
beskatning af handel mellem medlemsstaterne (COM(2018) 329 final).
DA
2
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0004.png
overensstemmelse med skattepakken
9
er Kommissionen ved at udarbejde et forslag med
henblik på at modernisere de nuværende momsregler under hensyntagen til de muligheder,
som de digitale teknologier giver. Under overskriften "moms i den digitale tidsalder" vil
Kommissionen vurdere momsindberetningsforpligtelserne, herunder eventuelt om
transaktionsbaseret indberetning og et forbedret e-faktureringssystem. Dette bør give
skattemyndighederne hurtigere og mere detaljerede oplysninger om individuelle transaktioner
og dermed mindske risikoen for svig. På grundlag af denne lovgivningsmæssige udvikling bør
behovet for en yderligere udvidelse af artikel 199a og 199b revurderes i fremtiden.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Det nuværende forslag forlænger de foranstaltninger, der er fastsat i momsdirektivets artikel
199a og 199b, i en begrænset periode, mens der er forhandlinger i gang i Rådet om forslaget
til et endeligt momssystem, der omfatter ændringer af momsdirektivets artikel 199a og 199b
med henblik på at tilpasse dem til den måde, hvorpå det endelige system fungerer. Eftersom
det endelige momssystem vedrører varer, vil artikel 199a og 199b være begrænset til ydelser.
Forlængelsen er også i overensstemmelse med tidsplanen for Kommissionens forberedelser til
nye indberetningsregler som en foranstaltning til bekæmpelse af svig, hvilket kan føre til, at
det ikke længere er nødvendigt at anvende ordningen for omvendt betalingspligt. Imidlertid
vil der være behov for at give de afgiftspligtige personer en periode til at tilpasse sig de nye
indberetningsregler, selv hvis de skulle blive vedtaget om ganske kort tid, og en forlængelse
indtil udgangen af 2025 forekommer derfor at være passende.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Momsdirektivets artikel 199a omfatter under ordningen for omvendt betalingspligt bl.a. EU's
handel med kvoter for drivhusgasemissioner (EU's emissionshandelssystem (ETS)). For at
støtte målene i den grønne pagt, navnlig hvad angår reduktionen af drivhusgasemissionerne
med 55 % senest i 2030, er det afgørende, at ETS beskyttes yderligere mod svig (karruselsvig)
for at undgå, at systemets troværdighed undermineres ud over de økonomiske tab.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Direktivet ændrer momsdirektivet på grundlag af artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde.
Da forslaget forlænger anvendelsen af visse bestemmelser i direktivet, er en ændring af
momsdirektivet nødvendig.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I overensstemmelse med nærhedsprincippet (artikel 5, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske
Union) kan der kun handles på EU-plan, hvis de påtænkte mål ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne alene og bedre kan gennemføres på EU-plan på grund af den
påtænkte handlings omfang eller virkninger.
9
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet "En handlingsplan for en retfærdig og
enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien" (COM(2020) 312 final).
DA
3
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0005.png
Målet om at bekæmpe svig ved hjælp af anvendelsen af ordningen for omvendt betalingspligt
og muligheden for at anvende den hurtige reaktionsmekanisme til at bekæmpe pludselig
opstået, grov svig kan bedres nås på EU-plan og har sit specifikke retsgrundlag i
momsdirektivet. Derfor kræver en forlængelse af disse foranstaltninger en ændring af
momsdirektivet.
Proportionalitetsprincippet
På grund de forlængede foranstaltningers fakultative og midlertidige karakter står forslaget i
rimeligt forhold til det tilstræbte formål, som er at bekæmpe svig i forbindelse med visse
leveringer af varer og tjenesteydelser og at hjælpe medlemsstaterne med at bekæmpe
pludselig opstået, grov momssvig.
Valg af retsakt
Forslaget er et direktiv om ændring af momsdirektivet.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Kommissionen fremlagde på tidspunktet for forlængelsen en rapport om, hvordan ordningen
for omvendt betalingspligt fungerede, og hvilke virkninger den havde haft i forbindelse med
momsdirektivets artikel 199a og 199b
10
, og konkluderede, at foranstaltningerne i disse artikler
var nyttige i bekæmpelsen af svig.
Denne tilbundsgående analyse blev gennemført for nylig, og siden da er momsdirektivet ikke
blevet ændret for så vidt angår de retlige betingelser eller praktiske forhold for anvendelsen af
ordningen for omvendt betalingspligt. Momsdirektivet er derudover ikke blevet ændret
væsentligt for at løse problemet med MTIC-svig på en mere struktureret måde. Endelig har
Kommissionens tjenestegrene ingen oplysninger om nye sektorer, som ville være sårbare over
for MTIC-svig, og for hvilke ordningen for omvendt betalingspligt ville være det rette
redskab. Det er derfor rimeligt at konkludere, at ovennævnte konklusioner stadig er gyldige.
Høringer af interesserede parter
I forbindelse med ovennævnte rapport blev medlemsstaterne opfordret til at fremlægge deres
erfaringer og vurdering af foranstaltningerne. De interesserede parter blev hørt gennem
Ekspertgruppen vedrørende Moms.
Medlemsstaterne anser generelt ordningen for omvendt betalingspligt i momsdirektivets
artikel 199a for et effektivt og nyttigt redskab til bekæmpelse af momssvig. Omfanget af svig
er faldet betydeligt eller helt forsvundet i bestemte sektorer som følge af indførelsen af
ordningen for omvendt betalingspligt. Denne holdning udtrykkes også i svarene fra de hørte
interesserede parter i erhvervslivet, som anser ordningen for omvendt betalingspligt for at
være en effektiv midlertidig foranstaltning til bekæmpelse af svig.
Med hensyn til den hurtige reaktionsmekanisme i momsdirektivets artikel 199b, mener de
fleste medlemsstater, at den, selv om den aldrig er blevet anvendt i praksis, fortsat udgør et
10
Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om virkningerne af artikel 199a og 199b i
Rådets direktiv 2006/112/EF om bekæmpelse af svig (COM(2018) 118/2).
DA
4
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0006.png
nyttigt redskab og en forebyggende foranstaltning mod ekstraordinære tilfælde af pludseligt
momssvig.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Ekspertgruppen vedrørende Moms er blevet hørt om, hvordan foranstaltningen i
momsdirektivets artikel 199a fungerer, og hvilke virkninger den har, som led i ovennævnte
rapport. Tilbagemeldingen viser, at ordningen for omvendt betalingspligt for bestemte
leveringer anses for et effektivt midlertidigt redskab til bekæmpelse af svig.
Den fakultative ordning for omvendt betalingspligt er overordnet set blevet vurderet i tidligere
undersøgelser
11
. Der er foretaget en vurdering af en generel ordning for omvendt
betalingspligt (også i forhold til sektorspecifik omvendt betalingspligt) på det indre marked i
den konsekvensanalyse, der ledsager forslaget om den midlertidige anvendelse af en generel
ordning for omvendt betalingspligt
12
.
Konsekvensanalyse
Initiativet forlænger foranstaltningerne i momsdirektivets artikel 199a og 199b i endnu en
begrænset periode for at bistå medlemsstaterne i bekæmpelsen af momssvig, mens de i Rådet
drøfter en mere omfattende reform af momssystemet.
I betragtning af Kommissionens igangværende arbejde med det endelige momssystem og en
modernisering af indberetningspligten og den forventede virkning heraf på bekæmpelsen af
svig vil det ikke være hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at reevaluere eller ændre
foranstaltningerne, da enhver konklusion vil være midlertidig og vil skulle genvurderes i lyset
af disse eventuelle nye regler.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen negative virkninger for Unionens budget.
5.
ANDRE FORHOLD
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Hvad angår den fakultative ordning for omvendt betalingspligt i momsdirektivets artikel 199a,
foreslås to ændringer.
For det første forlænges anvendelsesperioden indtil udgangen af 2025. Dette synes at være en
rimelig periode, der gør det muligt for Rådet at fortsætte forhandlingerne om det endelige
momssystem. Hvis det endelige momssystem ikke træder i kraft før denne dato, kan
ordningen i momsdirektivets artikel 199a ophøre i 2025 på grund af udløbsklausulen. Hvis det
endelige momssystem træder i kraft før 2025, vil artikel 199a og 199b blive ændret og dermed
erstattet de nuværende regler, der er ved at blive forlænget.
På samme måde er denne forlængelse også knyttet til udarbejdelsen og vedtagelsen af et
forslag fra Kommissionen vedrørende moms i den digitale tidsalder, for hvilket der ikke på
nuværende tidspunkt kan fastsættes en ikrafttrædelsesdato. Selve forslaget forventes vedtaget
11
12
Se også:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/system/files/2016-09/kp_07_14_060_en.pdf
Konsekvensanalyse, der ledsager forslaget for så vidt angår en midlertidig anvendelse af en generel
ordning for omvendt betalingspligt ved levering af varer og tjenesteydelser over en bestemt værdi
(SWD(2016) 457).
DA
5
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
af Kommissionen i 2022. Udgangen af 2025 er derfor også i denne sammenhæng en rimelig
periode, inden for hvilken Rådet kan vedtage forslaget.
Såfremt hverken det endelige system eller reglerne om moms i den digitale tidsalder er på
plads ved udgangen af 2025, vil det blive overvejet at forlænge momsdirektivets artikel 199a
og 199b yderligere.
For det andet foretages der en mindre teknisk ændring med hensyn til at fjerne forældede
indberetningsforpligtelser, som Kommissionens ovennævnte rapport var baseret på.
For så vidt angår den hurtige reaktionsmekanisme i momsdirektivets artikel 199b forlænges
anvendelsesperioden også til udgangen af 2025.
DA
6
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0008.png
2022/0027 (CNS)
Forslag til
RÅDETS DIREKTIV
om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår forlængelse af
anvendelsesperioden for den fakultative ordning for omvendt betalingspligt ved levering
af bestemte varer og ydelser, som kan være udsat for svig, og for den hurtige
reaktionsmekanisme til bekæmpelse af momssvig
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 113,
og
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
efter en særlig lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Svig med merværdiafgift (moms) fører til betydelige budgettab og påvirker det indre
markeds funktion.
I henhold til artikel 199a i Rådets direktiv 2006/112/EF
3
kan medlemsstaterne på
frivillig basis anvende ordningen for omvendt betalingspligt i forbindelse med betaling
af moms på leveringer af foruddefinerede varer eller ydelser, der kan være udsat for
svig og især svig i forbindelse med forsvundne forhandlere inden for Fællesskabet
(MTIC-svig). Den hurtige reaktionsmekanisme er en særlig foranstaltning omhandlet i
nævnte direktivs artikel 199b, som på visse strenge betingelser giver medlemsstaterne
mulighed for at anvende en hurtigere procedure til at indføre omvendt betalingspligt,
hvilket fører til en mere passende og effektiv reaktion på pludselig opstået, grov svig.
Begge artikler udløber den 30. juni 2022.
Kommissionen vedtog to lovgivningsforslag
4
om indførelse af det endelige
momssystem, som skulle udgøre en samlet reaktion på MTIC-svig. Disse forslag, der
oprindeligt forventedes at træde i kraft den 1. juli 2022, forhandles stadig i Rådet, og
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 347
af 11.12.2006, s. 1).
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår harmonisering og
forenkling af visse regler i det fælles merværdiafgiftssystem og om indførelse af det endelige system for
beskatning af samhandelen mellem medlemsstaterne (COM(2017) 569 final) og
forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår indførelsen af de
detaljerede tekniske foranstaltninger for den konkrete anvendelse af det endelige momssystem for
beskatning af handel mellem medlemsstaterne (COM(2018) 329 final).
(3)
1
2
3
4
DA
7
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
2526619_0009.png
det forventes, at de ikke vil blive vedtaget før og derfor ikke vil træde i kraft på denne
dato.
(4)
Efter skattepakken
5
og under overskriften moms i den digitale tidsalder arbejder
Kommissionen også på et forslag til modernisering af indberetningsreglerne, der er et
system, som, eventuelt i realtid, vil give skattemyndighederne detaljerede oplysninger
om individuelle transaktioner, og som kan gøre anvendelsen af ordningen for omvendt
betalingspligt forældet.
I 2018 aflagde Kommissionen rapport om sine konklusioner vedrørende virkningerne
af ordningerne i artikel 199a og 199b i direktiv 2006/112/EF om bekæmpelse af svig
6
.
Ifølge rapporten anser medlemsstaterne og de interesserede parter generelt ordningen
for omvendt betalingspligt i nævnte direktivs artikel 199a for et effektivt midlertidigt
redskab til bekæmpelse af momssvig. Endvidere anser medlemsstaterne ifølge
rapporten den hurtige reaktionsmekanisme for et nyttigt redskab og en forebyggende
foranstaltning mod ekstraordinære tilfælde af momssvig. Siden da er de retlige
betingelser eller praktiske forhold for anvendelsen af ordningen for omvendt
betalingspligt inden for EU's momssystem ikke blevet ændret. Momsdirektivet er
heller ikke blevet ændret væsentligt for at løse problemet med MTIC-svig på en mere
struktureret måde. Det er derfor rimeligt at antage, at disse konklusioner og
betragtninger i det store og hele stadig er gældende.
Ud fra ovenstående lader det til, at foranstaltningerne i artikel 199a og 199b i direktiv
2006/112/EF har været nyttige som midlertidige og målrettede foranstaltninger. Deres
udløb ville fratage medlemsstaterne et effektivt redskab til bekæmpelse af svig, og
disse foranstaltninger bør derfor forlænges i endnu en begrænset periode for at gøre
det muligt at føre forhandlinger i Rådet om det endelige momssystem og gøre det
muligt at fortsætte udarbejdelsen af de moderniserede indberetningsregler, der skal
vedtages i mellemtiden.
Direktiv 2006/112/EF bør derfor ændres —
(5)
(6)
(7)
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 2006/112/EF foretages følgende ændringer:
(1)
I artikel 199a foretages følgende ændringer:
(a)
I stk. 1 affattes indledningen således:
"Indtil den 31. december 2025 kan medlemsstaterne fastsætte, at den
afgiftspligtige person er modtageren i følgende transaktioner:"
(b)
(2)
"6
Stk. 3, 4 og 5 udgår.
Den særlige foranstaltning inden for rammerne af den hurtige
reaktionsmekanisme, jf. stk. 1, finder anvendelse indtil den 31. december
2025."
Artikel 199b, stk. 6, affattes således:
5
6
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet "En handlingsplan for en retfærdig og
enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien" (COM(2020) 312 final).
Rapport fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om virkningerne af artikel 199a og 199b i
Rådets direktiv 2006/112/EF om bekæmpelse af svig (COM(2018) 118/2).
DA
8
DA
kom (2022) 0039 - Ingen titel
Artikel 2
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 3
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA