Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
KOM (2022) 0485 Bilag 1
Offentligt
2636096_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato:
27-10-2022
Kommissionens forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse om foran-
staltninger til beskyttelse af Unionens budget mod tilsidesættelser af rets-
statsprincippet i Ungarn
KOM (2022) 485
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 18. september 2022 sit forslag til Rådets gennemførelsesafgørelse
om foranstaltninger til beskyttelse af Unionens budget mod tilsidesættelser af retsstatsprincippet
i Ungarn. Forslaget er fremlagt i medfør af den såkaldte retsstatsmekanisme jf. forordning nr.
2020/2092 af 16. december 2020. Det er første gang, at Kommissionen foreslår et forslag
til foranstaltninger mod et medlemsland i medfør af retsstatsmekanismen. Med Kommissionens
forslag til gennemførelsesafgørelse om foranstaltninger står Ungarn til at få tilbageholdt 65 %
af bevillinger fra tre operationelle programmer under samhørighedspolitikken, svarende til ca.
7,5 mia. euro (56 mia. kr.) eller over en tredjedel af Ungarns samlede strukturfondsmidler.
Regeringen støtter fuldt op om koblingen mellem EU-budgettet og efterlevelse af retsstatsprin-
cippet og anser det derfor for positivt, at Kommissionen har taget retsstatsmekanismen i brug
og fremlagt forslag til foranstaltninger mod Ungarn.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 18. september 2022 sit forslag til Rådets gennem-
førelsesafgørelse om foranstaltninger til beskyttelse af Unionens budget mod
tilsidesættelser af retsstatsprincippet i Ungarn. Forslaget er fremlagt i medfør af
den såkaldte retsstatsmekanisme, som blev indført med vedtagelsen af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 2020/2092 af 16. december 2020 om en
generel ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget.
Retsstatsmekanismen har til hensigt at beskytte EU’s budget i tilfælde af tilside-
sættelser af retsstatsprincippet i medlemslande. To betingelser skal være over-
holdt, før mekanismen kan anvendes mod et medlemsland. For det første skal
det kunne påvises, at retsstatsprincippet tilsidesættes. For det andet skal tilside-
sættelsen af retsstatsprincippet på en tilstrækkelig direkte måde påvirke eller ud-
gøre en alvorlig risiko for den forsvarlige økonomiske forvaltning af EU-bud-
gettet eller
EU’s finansielle interesser. Retsstatsmekanismen kan derfor ikke an-
vendes i tilfælde, hvor der er tale om brud på retsstatsprincippet, som ikke har
betydning for EU’s budget.
Det er første gang, at mekanismen tages i brug mod et medlemsland. Sagen blev
formelt indledt mod Ungarn den 27. april 2022. Kommissionen og Ungarn har
1
kom (2022) 0485 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. foranstaltninger til beskyttelse af Unionens budget mod tilsidesættelser af retsstatsprincippet i Ungarn
i henhold til retsstatsmekanismens procedurekrav siden sagens indledning ud-
vekslet en række skrivelser. Ungarn har i den forbindelse fremlagt 17 forslag til
tiltag, som tilsammen skal afhjælpe Kommissionens bekymringer.
Tiltagene inkluderer bl.a. styrkelse af forebyggelsen, opdagelsen og korrektionen
af ulovligheder og uregelmæssigheder i forbindelse med anvendelsen af EU-
midler ved hjælp af oprettelsen af en integritetsmyndighed. Derudover indehol-
der tiltagene også en antikorruptions-taskforce, flere tiltag for at styrke ram-
merne om udbudsprocesser samt et styrket samarbejdet med Det Europæiske
Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF). Forudsat at de afhjælpende foranstalt-
ninger gennemføres korrekt, vurderer Kommissionen, at tiltagene samlet set vil
kunne afhjælpe risikoen for Unionens budget.
Det følger af retsstatsmekanismen, at Rådet som udgangspunkt skal træffe en
afgørelse om Kommissionens forslag til foranstaltninger inden for en måned fra
forslagets fremsættelse. Med simpelt flertal kan Rådet forlænge tidsfristen med
maksimalt to måneder. Rådet besluttede enstemmigt den 13. oktober 2022 at
forlænge fristen for Rådets behandling af forslaget med to måneder, efter at
Ungarn med støtte fra Kommissionen havde anmodet om, at fristen blev for-
længet med henblik på at give Ungarn mulighed for at implementere de foreslå-
ede tiltag. Rådet skal derfor træffe afgørelse om Kommissionens forslag senest
d. 19. december 2022.
Rådet kan vedtage Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse med
kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Hvis Rådet vedtager Kommissionens forslag til foranstaltninger mod Ungarn,
vil det betyde, at betingelserne for at anvende retsstatsmekanismen anses som
opfyldt. Dermed vil det blive fastslået, at Ungarn har tilsidesat retsstatsprincip-
pet, og at denne tilsidesættelse på en tilstrækkelig direkte måde påvirker eller
udgør en alvorlig risiko for at påvirke den forsvarlige økonomiske forvaltning
af Unionens budget eller beskyttelsen af Unionens finansielle interesser.
Kommissionen peger overordnet i forslagets uddybende bemærkninger for det
første på systemiske uregelmæssigheder, mangler og svagheder i de offentlige
udbudsprocedurer i Ungarn, der medfører risiko for interessekonflikter samt
betænkeligheder vedrørende fonde af almen ineresse oprettet i henhold til den
ungarske lov IX af 2021. For det andet peger Kommissionen på yderligere
problemer med hensyn til begrænsninger i den effektive efterforskning og
retsforfølgning af påståede kriminelle aktiviteter, organiseringen af
anklagemyndigheden og en manglende velfungerende og effektiv ramme for
bekæmpelse af korruption. Kommissionen vurderer, at forholdene udgør
tilsidesættelser af retsstatsprincippet. Det understreges i de uddybende
bemærkninger, at de problemer, som Kommissionen har konstateret i Ungarn,
vedrører både juridiske aspekter og i vid udstrækning også administrativ praksis.
2
kom (2022) 0485 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. foranstaltninger til beskyttelse af Unionens budget mod tilsidesættelser af retsstatsprincippet i Ungarn
Virkningerne af tilsidesættelserne af retsstatsprincippet vurderes af Kommissi-
onen at påvirke den måde, som Ungarn anvender EU-midler på. Det skyldes, at
de ungarske offentlige myndigheder træffer afgørelse om tildeling af kontrakter,
der finansieres over Unionens budget, inden for rammerne af de offentlige
udbudsprocedurer.
Indvirkningen på EU’s budget bliver desuden forøget yder-
ligere, når tilsidesættelserne ses i sammenhæng med de yderligere problemer
med hensyn til efterforskningen og retsforfølgning af påståede kriminelle akti-
viteter, organiseringen af anklagemyndigheden og bekæmpelse af korruption,
som Kommissionen også fremhæver.
På den baggrund lægger forslaget op til at tilbageholde 65% af Ungarns bevil-
linger fra tre programmer under samhørighedspolitikken, svarende til ca. 7,5
mia. euro (56
mia. kr.). Det omfatter ’det operationelle program for miljø-
og
energieffektivitet plus’, ’det operationelle program for integreret transport plus’
og ’det operationelle program for territorial og bymæssig udvikling plus’. At for-
slaget om foranstaltninger er afgrænset til de tre programmer, begrundes med,
at Kommissionen forventer, at de primært vil blive gennemført gennem offent-
lige udbudsprocedurer, som det var tilfældet med tidligere tilsvarende program-
mer, og som Kommissionen i forslaget peger på er omfattet af systemiske ure-
gelmæssigheder, mangler og svagheder. At foranstaltningerne vil omfatte 65%
af Ungarns bevillinger fra de tre programmer er begrundet i retsstatsmekanis-
mens krav om proportionalitet.
Forslaget tager også højde for, at de tre programmer endnu ikke er godkendt på
det tidspunkt, hvor Kommissionens forslag til foranstaltninger måtte blive ved-
taget. I så fald vil godkendelsen af de ovennævnte programmer blive suspende-
ret.
Samtidig medfører forslaget, at Kommissionen ikke længere vil indgå forpligtel-
ser om at forvalte EU-midler med såkaldte ungarske fonde af almen interesse
oprettet i henhold til den ungarske lov IX af 2021. Det omfatter også enheder,
der ejes helt eller delvist af sådanne fonde af almen interesse.
Med forslaget forpligtes Ungarn til senest den 19. november 2022 at underrette
Kommissionen om gennemførelsen af de afhjælpende tiltag, som Ungarn har
foreslået. Efter den 19. november skal Ungarn underrette Kommissionen hver
tredje måned om gennemførelsen af tiltagene. Kommissionen vil i den
forbindelse holde Rådet underrettet om alle relevante elementer, der kan have
indflydelse på dens nuværende vurdering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, da gennemførelsesafgørelsen alene vil være
rettet til Ungarn.
3
kom (2022) 0485 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. foranstaltninger til beskyttelse af Unionens budget mod tilsidesættelser af retsstatsprincippet i Ungarn
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
Danmark, da gennemførelsesafgørelsen alene vil være rettet til Ungarn.
8. Høring
Forslaget har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har blandt Danmarks ligesindede på retsstatsprincippet været udtrykt umid-
delbar opbakning til Kommissionens forslag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt op om en kobling mellem EU-budgettet og efterlevelse
af retsstatsprincippet. Regeringen arbejder for, at retsstatsproblemerne i Ungarn
bliver adresseret effektivt. Regeringen støtter fuldt op om koblingen mellem
EU-budgettet og efterlevelse af retsstatsprincippet og anser det derfor for posi-
tivt, at Kommissionen har taget retsstatsmekanismen i brug og fremlagt forsla-
get til foranstaltninger mod Ungarn.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg er den 11. oktober 2022 blevet skriftligt orienteret
om, at Danmark ville stemme for at forlænge fristen for Rådets behandling af
forslaget med to måneder.
4