Europaudvalget 2022
KOM (2022) 0052
Offentligt
2530189_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.2.2022
COM(2022) 52 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelsen af de beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, der er tillagt
Kommissionen ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/821 af 17. maj
2017 om fastlæggelse af due diligence-forpligtelser i forsyningskæden for EU-importører
af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld, der hidrører fra konfliktramte
områder og højrisikoområder
DA
DA
kom (2022) 0052 - Ingen titel
2530189_0002.png
I.
Indledning
I 2017 vedtog Den Europæiske Union (EU) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2017/821 af 17. maj 2017 om fastlæggelse af due diligence-forpligtelser i forsyningskæden
for EU-importører af tin, tantal, wolfram og deres malme samt guld, der hidrører fra
konfliktramte områder og højrisikoområder
1
("EU-forordningen"). EU-forordningen trådte i
kraft den 8. juni 2017, og dens centrale krav har været gældende for EU-importører siden den
1. januar 2021.
EU-forordningen opretter et EU-system for due diligence i forsyningskæden ("EU-system")
for at indskrænke væbnede gruppers og sikkerhedsstyrkers muligheder for at handle med tin,
tantal, wolfram og deres malme samt guld. Den er udformet til at give gennemsigtighed og
sikkerhed for så vidt angår forsyningspraksisser hos EU-importører og hos smelterier og
forædlingsvirksomheder, som tilvejebringer deres råstoffer fra konfliktramte områder og
højrisikoområder. Ved EU-forordningens artikel 19, stk. 2, tillægges Kommissionen
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter for så vidt angår: 1) fastsættelse og ændring af
importmængdegrænserne for mineraler og metaller og 2) fastsættelse af metoden og
kriterierne for anerkendelse af due diligence-ordninger i forsyningskæden.
I EU-forordningen fastlægges due diligence-forpligtelser i forsyningskæden i
overensstemmelse med OECD's due diligence-retningslinjer
2
, herunder bilag II. Disse
forpligtelser finder anvendelse på EU-importører af mineraler og metaller som fastsat i bilag I
til EU-forordningen. For at sikre, at EU-systemet fungerer efter hensigten, tillægges
Kommissionen beføjelse til at vedtage retsakter i overensstemmelse med artikel 290 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde for så vidt angår ændring af bilag I ved
at fastsætte og ændre mængdegrænserne for mineraler og metaller.
I EU-forordningen fastsættes det endvidere, at ejere af due diligence-ordninger i
forsyningskæden kan anmode Kommissionen om at få deres ordninger anerkendt som
ækvivalente med kravene i EU-forordningen. Sådanne ordninger bør tilpasses til de specifikke
anbefalinger i OECD's due diligence-retningslinjer. For at lette vurderingen af due diligence-
ordninger, der kan anerkendes i henhold til EU-forordningen, tillægges Kommissionen
beføjelse til at vedtage retsakter i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde for så vidt angår fastlæggelse af metoden og kriterierne
for denne vurdering med henblik på anerkendelse.
II.
Retsgrundlag
I overensstemmelse med artikel 19, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2017/821 af 17. maj 2017 udarbejder Kommissionen en rapport til Rådet og Europa-
Parlamentet om delegationen af beføjelser.
III.
Udøvelse af de delegerede beføjelser
Ved EU-forordningens artikel 19, stk. 2, tillægges Kommissionen beføjelser til at gennemføre
følgende bestemmelser i denne forordning:
-
for så vidt angår ændringen af bilag I ved at fastsætte mængdegrænserne for
tantalmalm eller niobiummalm og koncentrater deraf, guldmalm og koncentrater deraf,
1
2
EUT L 130 af 19.5.2017, s. 1.
http://www.oecd.org/daf/inv/mne/mining.htm
1
kom (2022) 0052 - Ingen titel
2530189_0003.png
tinoxider og -hydroxider, tantalater og tantalcarbider, om muligt inden den 1. april
2020, dog senest den 1. juli 2020 (artikel 1, stk. 4, i EU-forordningen)
-
for så vidt angår ændringen af de eksisterende grænser anført i bilag I hvert tredje år
efter den 1. januar 2021 (artikel 1, stk. 5, i EU-forordningen)
for så vidt angår supplering af denne forordning ved at fastsætte den metode og de
kriterier, som gør det muligt for Kommissionen at vurdere, hvorvidt due diligence-
ordninger i forsyningskæden gør det lettere for økonomiske operatører at overholde
kravene i denne forordning, og giver Kommissionen mulighed for at anerkende
ordninger (artikel 8, stk. 2, i EU-forordningen).
-
Kommissionen har vedtaget to (2) delegerede retsakter på grundlag af EU-forordningen som
følger:
-
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/429 af 11. januar 2019 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/821 for så
vidt angår metoden og kriterierne for vurdering og anerkendelse af due diligence-
ordninger i forsyningskæden for tin, tantal, wolfram og guld
3
.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2020/1588 af 25. juni 2020 om ændring
af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/821 for så vidt
angår fastlæggelsen af mængdegrænser for tantal eller niobiummalme og koncentrater
deraf, guldmalm og koncentrater deraf, tinoxider og -hydroxider, tantalater og
tantalcarbider
4
.
-
Delegerede retsakter til ændring af de eksisterende grænser, der er opført i bilag I til EU-
forordningen, er endnu ikke blevet vedtaget, da Kommissionen tillægges beføjelser til at
vedtage dem hvert tredje år efter den 1. januar 2021 i henhold til artikel 1, stk. 5, i EU-
forordningen.
IV.
Konklusioner
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at tage denne beretning til
efterretning i forbindelse med Kommissionens udøvelse af de beføjelser, den er blevet tillagt
ved EU-forordningen.
3
4
EUT L 75 af 19.3.2019, s. 59.
EUT L 360 af 30.10.2020, s. 1.
2