Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0197
Offentligt
2642186_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 3.5.2022
COM(2022) 196 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Et europæisk sundhedsdataområde: Udnyttelse af potentialet i sundhedsdata til gavn for
borgere, patienter og innovation
DA
DA
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0002.png
INTRODUKTION TIL DET EUROPÆISKE SUNDHEDSDATAOMRÅDE:
Digitalisering er afgørende for fremtidens sundhedsvæsen. Den digitale omstilling er
afgørende for at yde bedre sundhedsydelser til borgerne, opbygge stærkere og mere
modstandsdygtige sundhedssystemer, styrke konkurrenceevnen og innovationen i EU's
lægemiddelindustri på lang sigt og hjælpe EU med at komme på fode igen efter pandemien
I vore dage er data helt uundværlige. Hvis ellers de bruges på en ansvarlig måde og under
fuld overholdelse af de grundlæggende rettigheder, kan de være til gavn i alle aspekter af
vores hverdag, herunder vores sundhed. EU-landenes sundhedssystemer genererer, behandler
og lagrer allerede en stor mængde data. Det er dog ofte vanskeligt for borgerne at tilgå deres
elektroniske sundhedsdata og for forskerne at bruge dem til at forbedre diagnostik og
behandlinger.
I dag bliver der hvert eneste sekund genereret en stor mængde sundhedsdata, hvilket giver
sundhedsvæsenet og forskere potentiel værdifuld indsigt. Genbrug af sundhedsdata anslås at
have en værdi på ca. 25-30 mia. EUR om året. Dette tal forventes at nå op på ca. 50 mia.
EUR inden for de næste 10 år
1
. Kompleksiteten og forskellene mellem regler, strukturer og
processer i og på tværs af EU-landene gør det imidlertid vanskeligt at få let adgang til og dele
sundhedsdata. Dette skaber hindringer for levering af sundhedsydelser og for innovationen,
hvilket efterlader patienter ude af stand til at få gavn af potentialet. Derudover er
sundhedssystemerne i stigende grad blevet mål for cyberangreb. Det er derfor nødvendigt, at
sundhedssektoren og de relevante cybersikkerhedsmyndigheder betragter cybersikkerhed som
en afgørende faktor for at sikre modstandsdygtighed i og adgang til vigtige
sundhedstjenester
2
.
I dag er sundhedssektoren i de forskellige EU-lande rig på data, men dårlig til at få dem ud til
mennesker og videnskaben. EU er derfor nødt til at udnytte dette enorme potentiale til at
omsætte sundhedsdata i hele Europa til viden i borgernes tjeneste og til bedre at forebygge,
diagnosticere og behandle sygdomme. Sundhedsdata kan bidrage til at opnå mere effektive,
sikrere og mere personlige sundhedsydelser og højere kvalitet og bidrage til at forbedre
leveringen heraf. Sundhedsdata
3
og datavidenskab kan i høj grad ændre folkesundheden og
revolutionere sundhedssystemerne og dermed forbedre sundhedsvæsenet betydeligt.
Sundhedsdata kan også spille en afgørende rolle med hensyn til at fremskynde udviklingen af
ny medicin og nye behandlingsformer til patienter, der har allermest brug for dem.
1
Beregnet som en andel af den anslåede værdi af datadeling i EU. Yderligere oplysninger findes i
konsekvensanalysen i bilag 5.
2
https://www.enisa.europa.eu/topics/critical-information-infrastructures-and-services/health.
3
Personlige oplysninger om en persons sundhedstilstand eller ikkepersonlige oplysninger vedrørende sundhed,
såsom statistik, anonyme eller aggregerede data. Dette omfatter både medicinske data (oplysninger fra patienten,
diagnoser, lægehenvisninger og recepter, lægeundersøgelsesrapporter, laboratorieprøver, røntgenbilleder, data,
der er indsamlet eller behandlet i forbindelse med sundhedsforskning eller politikudformning, såsom registre
over sygdomme eller data fra registre over bivirkninger ved lægemidler eller medicinsk udstyr osv.),
administrative og finansielle helbredsrelaterede oplysninger (herunder regninger for sundhedsydelser og
lægeerklæringer i forbindelse med sygemelding osv.), men også sundhedsdeterminanter (sociale faktorer,
adfærdsmæssige faktorer og miljøfaktorer).
1
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0003.png
Covid-19-pandemien har med al tydelighed vist vigtigheden af digitale tjenester inden for
sundhedsområdet. Den har vist, at
ajourførte, pålidelige og FAIR
4
sundhedsdata er
afgørende for at beskytte folkesundheden som reaktion på kriser og udvikle effektive
behandlinger og vacciner.
Den har desuden i høj grad fremskyndet indførelsen af digitale
værktøjer, såsom elektroniske patientjournaler (personlige lægejournaler eller lignende
dokumenter i digital form), elektroniske recepter og digitale sundhedsapps samt deling af
forskningsdata. Køb af sundhedsprodukter og sundhedsydelser online, herunder telemedicin
5
,
er ikke længere noget nyt. Det er ved at blive en del af hverdagen i forbindelse med levering
af sundhedsydelser.
Udnyttelse af potentialet ved sundhedsdata gennem den digitale omstilling er især relevant,
når patienter bevæger sig rundt inden for eller begiver sig til andre EU-lande, og når forskere,
innovatorer, politikere eller lovgivere har brug for kritiske data, der kan give videnskaben
mulighed for at hjælpe patienterne. På samme måde vil det være langt lettere at udveksle
sundhedsdata i grænseregioner, hvor den enkelte borger har adgang til sundhedsydelser på
tværs af grænser.
Øget interoperabilitet for sundhedsdata blandt sundhedstjenesteydere kan føre til betydelige
besparelser for patienterne og sundhedsvæsenet, idet ca. 10 % af den billeddiagnostik, der
foretages i EU-landene (som koster ca. 14 mia. EUR om året), anses for unødvendig
6
. Takket
være elektroniske recepter kan fejl i udlevering af medicin også blive reduceret med i
gennemsnit 6 %
7
og op til 15 %
8
i mere digitaliserede lande. Det anslås også, at systematisk
brug af
MyHealth@EU
9
i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser vil kunne
give besparelser på i alt
2-3 mia. EUR
takket være elektroniske
recepter
på tværs af grænser
(svarende til ekstra uddelinger af lægemidler til en værdi af 37-52 mio. EUR over ti år)
10
.
Med henblik på at udnytte det potentiale, der ligger i sundhedsdata, fremlægger
Kommissionen et lovgivningsforslag om oprettelse af et
europæisk sundhedsdataområde
for at give den enkelte borger mulighed for at udøve kontrol over sine egne sundhedsdata og
give EU mulighed for at udnytte potentialet for sikker udveksling, brug og genbrug af
sundhedsdata uden de nuværende hindringer.
4
FAIR-principperne:
findability, accessibility, interoperability, reusability
(https://www.go-fair.org/fair-
principles/).
5
Levering af sundhedsydelser og medicinske data ved hjælp af innovative teknologier (navnlig informations- og
kommunikationsteknologi) i situationer, hvor sundhedspersonale og patienten (eller to sundhedspersoner) ikke
befinder sig på samme sted.
6
Ifølge konsekvensanalysen, s. 51.
7
https://www.hiqa.ie/sites/default/files/2018-05/ePrescribing-An-Intl-Review.pdf.
8
https://www.hiqa.ie/sites/default/files/2018-05/ePrescribing-An-Intl-Review.pdf.
9
Grænseoverskridende digitaltjenesteinfrastruktur for udveksling af sundhedsdata, også kendt som
digitaltjenesteinfrastrukturen for e-sundhed (tidligere benævnt "eHDSI").
10
Ifølge den kommende konsekvensanalyse, s. 51.
2
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0004.png
Figur 1 — De primære formål med det europæiske sundhedsdataområde
Folk deler gerne deres data, hvis der findes rammer, som de kan stole på
11
. EU-borgerne vil
kunne få adgang til og dele deres data i realtid, samtidig med at de bevarer kontrollen over
dem. Det europæiske sundhedsdataområde vil give mulighed for at opnå en
mere effektiv,
tilgængelig og modstandsdygtig sundhedssektor og bedre livskvalitet,
samtidig med
at
det giver den enkelte borger kontrol over sine egne sundhedsdata og mulighed for at
udnytte potentialet i dataøkonomien.
Som sådan vil det europæiske sundhedsdataområde få
en betydelig positiv indvirkning på de grundlæggende rettigheder med hensyn til beskyttelse
af personoplysninger og den frie bevægelighed. Korrekt udformet med den europæiske åbne
videnskabscloud (EOSC) og de respektive europæiske datainfrastrukturer inden for life
science
12
vil det give forskere, innovatorer og politiske beslutningstagere mulighed for mere
effektivt at anvende oplysningerne på en sikker måde og på en måde, der beskytter
privatlivets fred.
I forbindelse med
konferencen om Europas fremtid
gav borgerne tydeligt udtryk for deres
ønske om et europæisk sundhedsdataområde. Som sådan er det europæiske
sundhedsdataområde et centralt element i den stærke
europæiske sundhedsunion,
som blev
fremlagt af Kommissionen den 11. november 2020 med henblik på at styrke beredskabet til
og indsatsen over for sundhedskriser og øge sundhedssystemernes modstandsdygtighed.
Formålet med den europæiske sundhedsunion er at beskytte alle borgeres sundhed —
samtidig med at ingen lades i stikken. Den bygger på det sammenhold, der både er
fundamentet for hele EU og nøglen til at tackle covid-19-pandemien. Det europæiske
sundhedsdataområde, som er et af tiltagene under
handlingsplanen for den europæiske
søjle for sociale rettigheder,
vil befordre dette, således at den europæiske sundhedsunion
kan levere resultater for alle.
11
12
https://ec.europa.eu/health/system/files/2021-02/ms_rules_health-data_en_0.pdf.
Det Europæiske Strategiforum om Forskningsinfrastruktur har gennem sine strategiske køreplaner fremmet
etableringen af europæiske forskningsinfrastrukturer dedikeret til sundhedsrelaterede forskningsdata, samlinger
af biologisk materiale i biobanker, medicinske billeddata m.v. Flere oplysninger findes på:
https://roadmap2021.esfri.eu/.
3
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0005.png
Det europæiske sundhedsdataområde vil etablere fælles datasæt og gøre dem tilgængelige for
at gøre det lettere at udvikle nye, banebrydende og innovative sundhedsløsninger. Det er
det
første fælles dataområde i EU
inden for et specifikt område, som er kommet ud af den
europæiske datastrategi
13
, og det er en integreret del af Europa-Kommissionens centrale
digitale omstilling
14
.
Det europæiske sundhedsdataområde bygger på den
generelle forordning om
databeskyttelse
15
, forslag til forordning om datastyring
16
,
udkast til dataforordningen
17
samt
NIS-direktivet
18
. Som horisontale rammer fastsætter de regler (herunder
sikkerhedsforanstaltninger), der gælder for sundhedssektoren. Men sundhedsdataenes særlige
følsomhed er anerkendt, og der er taget hensyn hertil i det foreliggende forslag
19
.
Kommissionen har desuden planer om at vedtage et forslag til ny
lovgivning om
cyberrobusthed
i 2022. I denne retsakt fastsættes cybersikkerhedskravene til digitale
produkter og tilhørende tjenester. De sikkerhedskrav, der er fastsat i det europæiske
sundhedsdataområde, navnlig med hensyn til elektroniske patientjournalsystemer, stiller mere
specifikke krav til sundhedssektoren som f.eks. adgangskontrol. Disse initiativer suppleres af
det europæiske sundhedsdataområde og opstiller mere skræddersyede regler for
sundhedssektoren, hvis det er nødvendigt.
Tillid
er en grundlæggende forudsætning, hvis det europæiske sundhedsdataområde skal
lykkes. Borgerne skal have tillid til, at deres sundhedsdata er tilstrækkeligt beskyttet. Det
europæiske sundhedsdataområde opstiller
pålidelige rammer for sikker adgang til og
behandling af en lang række sundhedsdata.
Databeskyttelse, cybersikkerhed, lovlighed af
behandlingen af data og personlig kontrol over data: Disse principper har til formål at sikre,
at borgerne kan stole på systemet. De er byggestenene i det europæiske sundhedsdataområde.
UDFORDRINGERNE
SUNDHEDSDATA
VED
AT
UDNYTTE
POTENTIALET
VED
I dag står
den enkelte borger
over for en række udfordringer med hensyn til retten til at
udøve kontrol over sine egne sundhedsdata, herunder adgang til og overførsel af data inden
for den samme medlemsstat og på tværs af grænser, selv om de relevante regler er fastlagt i
den generelle forordning om databeskyttelse. Ikke alle medlemsstater har indført systemer til
udveksling af elektroniske patientjournaler, og der er væsentlige mangler i systemernes
interoperabilitet. Patientresuméer og e-recepttjenester findes i to tredjedele af alle
medlemsstaterne og er oftest tilgængelige via en onlineportal, men kun i nogle få
medlemsstater kan de sendes eller modtages på tværs af grænser. Desuden udsteder 11
13
Europa-Kommissionen.
En europæisk datastrategi for 2020.
(https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-
2019-2024/europe-fit-digital-age/european-data-strategy_da).
14
https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/shaping-europe-digital-
future_da.
15
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj.
16
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæisk datastyring (forordning om datastyring)
(COM(2020) 767 final) https://eur-lex.europa.eu /legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A52020PC0767.
17
Forslag til forordning om harmoniserede regler om fair adgang til og anvendelse af data (dataforordningen)
COM/2022/68 final.
18
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=celex:32016L1148.
19
https://tehdas.eu/app/uploads/2021/06/tehdas-why-health-is-a-special-case-for-data-governance-2021-06-
23.pdf.
4
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0006.png
medlemsstater stadig recepter på papir
20
. Der er kun 10 medlemsstater, som understøtter
adgang til patientresuméer eller e-recepter via MyHealth@EU
21
, når en registreret person
benytter sundhedsydelser fra en anden medlemsstat. Øvrige data, såsom billeddiagnostik eller
laboratorieresultater udveksles endnu ikke
22
.
Levering af sundhedsydelser og innovation hæmmes af, at der findes så mange vidt
forskellige digitale sundhedsløsninger (som ofte er uforenelige med hinanden, mellem
medlemsstaterne og undertiden endog i medlemsstaterne), fragmenterede standarder og
specifikationer samt forskellige retlige og administrative regler. På grund af forskellige
standarder og begrænset interoperabilitet støder industrien på hindringer og tynges af
ekstraomkostninger både nationalt og ved indtræden på markederne i andre medlemsstater.
Desuden er det på grund af den fragmenterede gennemførelse af den generelle forordning om
databeskyttelse inden for dette område vanskeligere at gennemføre grænseoverskridende
undersøgelser.
Aktuelle udfordringer i forbindelse med anvendelse af sundhedsdata
Det er ikke altid nemt for folk at tilgå deres elektroniske sundhedsdata, og hvis de ønsker at
konsultere læger på mere end ét hospital eller én klinik, kan de ofte ikke dele oplysningerne
med andre sundhedspersoner. I dag bliver patientens sundhedsdata ofte stadig registreret på
papir, som ikke kan spores og er spredt over flere forskellige steder (hospitaler,
praktiserende læger, sundhedscentre osv.).
Situationen bliver endnu vanskeligere, når det sker på tværs af nationale grænser. Hvis en
patient går til lægen i et andet land, er deres lægejournal (herunder diagnostiske billeder)
ofte ikke tilgængelig, hvilket kan føre til forsinkelser og fejl ved diagnosticeringen eller
behandlingen. I de fleste tilfælde kan lægerne ikke se patientens sundhedsdata, hvis
vedkommende har fået foretaget lægelige indgreb i et andet land. Kontinuitet i behandlingen
og hurtig adgang til personlige elektroniske sundhedsdata er desto vigtigere for indbyggere i
grænseregioner, som ofte krydser grænsen for at modtage sundhedsydelser.
Den åbne offentlige høring
23
om forslag til det europæiske sundhedsdataområde viste, at
88 % af respondenterne mener, det vil styrke borgernes kontrol over deres egne
sundhedsdata, herunder adgang til sundhedsdata og overførsel af deres sundhedsdata i
elektronisk format. 84 % af respondenterne svarede, at borgerne bør have ret til at overføre
deres helbredsdata i elektronisk format til en anden sundhedsperson eller -enhed efter eget
valg, og 82 % mener, at de bør have ret til at anmode de offentlige sundhedsmyndigheder om
at udveksle deres sundhedsdata elektronisk med andre sundhedspersoner/-enheder efter eget
20
Thiel, R., Lupiáñez-Villanueva, F., Deimel, L., Gunderson, L. and Sokolyanskaya A. (2021). eHealth,
Interoperability of Health Data and Artificial Intelligence for Health and Care in the EU.
https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/79897.
21
Grænseoverskridende digitaltjenesteinfrastruktur for udveksling af sundhedsdata, også kendt som
digitaltjenesteinfrastrukturen for e-sundhed (tidligere benævnt "eHDSI") https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri= CELEX%3A32019D1765.
22
https://ec.europa.eu/health/ehealth-digital-health-and-care/electronic-cross-border-health-services_da.
23
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12663-A-European-Health-Data-
Space/public-consultation_da.
5
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0007.png
valg. 83 % af respondenterne svarede, at det europæiske sundhedsdataområde bør fremme
levering af sundhedsydelser til borgerne på tværs af grænserne.
Forskere og industrien står sammen med politiske beslutningstagere og innovatorer over for
væsentlige hindringer for adgang til de data, de har brug for til at udvikle nye produkter,
træffe informerede beslutninger eller overvåge bivirkninger ved lægemidler på lang sigt,
baseret på evidens fra den virkelige verden, med indvirkning på patientsikkerheden. I mange
tilfælde er samtykke
24
den eneste måde, hvorpå man kan få adgang til data til
sundhedsforskning, politikudformning og forskriftsmæssige formål. Det er meget bekosteligt
og besværligt for forskerne at indhente samtykke fra hver patient til at benytte patientens data
i deres forskning. Selv når patienten giver samtykke, er dataindehaverne undertiden
tilbageholdende med at udlevere data af andre grunde end beskyttelse af data og foretrækker
at beholde sundhedsdata til deres egne formål. Den nuværende lovgivningsmæssige
fragmentering mellem medlemsstaterne hæmmer de små aktørers forskning og innovation
samt grænseoverskridende forskning.
89 % af respondenterne i den offentlige høring mener,
sundhedsdataområde bør støtte og fremskynde forskning i sundhed.
at
det
europæiske
Den
digitale sundhedsindustri
står over for problemer, når de lancerer nye produkter og
tjenesteydelser på markedet i lyset af fragmenteringen af standarder og specifikationer for
lagring og deling af data. Dette tvinger ofte sundhedstjenesteyderne til at indføre nye
standarder, som skaber hindringer for nye markedsaktører. Der findes mange forskellige
standarder og specifikationer for forskellige organisationer. Mange producenter af digitale
sundhedsprodukter og leverandører af digitale sundhedstjenester kan derfor ikke markedsføre
deres produkter og tjenesteydelser i andre medlemsstater uden at pådrage sig yderligere
omkostninger for at tilpasse dem til de nationale standarder. Desuden har industrien
vanskeligt ved at få adgang til sundhedsdata til sekundær anvendelse, hvilket påvirker deres
innovationskapacitet.
Forskere og innovatorer
står stadig over for udfordringer med hensyn til at få adgang til
kritiske data, der kan medvirke til hurtigere at omsætte forskningsresultater til gavn for
patienterne trods betydelige fremskridt gennem etableringen af europæiske
forskningsinfrastrukturer
25
. De har f.eks. ført til oprettelsen af den europæiske covid-19-
dataplatform
26
. Fragmenterede og divergerende retlige og administrative regler, rammer,
processer, standarder og infrastruktur til genanvendelse af sundhedsdata begrænser forskere
og innovatorers adgang til sundhedsdata. De begrænser også udbuddet af innovative
sundhedsprodukter og -tjenester.
For
politiske beslutningstagere og lovgivere
sætter den begrænsede anvendelse af
sundhedsdata grænser for at træffe mere effektive og virkningsfulde beslutninger om
24
https://tehdas.eu/app/uploads/2021/09/tehdas-summary-of-results-case-studies-on-barriers-to-sharing-health-
data-2021-09-28.pdf.
25
Det Europæiske Strategiforum om Forskningsinfrastruktur har gennem sine strategiske køreplaner fremmet
etableringen af europæiske forskningsinfrastrukturer dedikeret til sundhedsrelaterede forskningsdata, samlinger
af biologisk materiale i biobanker, medicinske billeddata m.v. Flere oplysninger findes på: ESFRI Roadmap
2021.
26
Covid-19-dataportalen — fremskyndelse af videnskabelig forskning gennem data (covid19dataportal.org).
6
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0008.png
sundheds- og folkesundhedspolitikken, hvilket er af afgørende betydning for
krisehåndtering. Dette var meget tydeligt under covid-19-pandemien, da Det
Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme og Det
Lægemiddelagentur have vanskeligheder med hurtigt at få adgang til data og
beslutninger og videnskabelig rådgivning om indsatsen mod pandemien.
en effektiv
Europæiske
Europæiske
evidens for
Figur 2 — Problemer med at udøve kontrol over, anvende og dele sundhedsdata
Mere end halvdelen af medlemsstaterne har ikke specifik lovgivning om genbrug af
elektroniske sundhedsdata til forskning, politikudformning eller lovgivningsmæssige formål
og er afhængige af de generelle bestemmelser i den generelle forordning om databeskyttelse,
og benytter ofte samtykke til behandling af sundhedsdata
27
. Denne situation munder ud i
begrænset genbrug af sundhedsdata. Ikke alle medlemsstater har et kompetent organ for
adgang til sundhedsdata, men hvis et sådant organ findes, er antallet af anmodninger om at
anvende sundhedsdata til forskning eller politikudformning i hastig vækst
28
, hvilket viser
interessen for et sådant system og en dæmpet efterspørgsel.
Der er tydeligvis behov for en lovgivningsmæssig ramme, der direkte vedrører borgernes
rettigheder, mindsker fragmenteringen på det digitale indre marked og giver forskere,
innovatorer og politiske beslutningstagere mulighed for mere effektivt at anvende
oplysningerne på en sikker måde.
27
Hansen J. et al,
Assessment of the EU Member States' rules on health data in the light of GDPR, som findes på
https://ec.europa.eu/health/system/files/2021-02/ms_rules_health-data_en_0.pdf.
28
Ifølge konsekvensanalysen, der ledsager det kommende forslag (s. 15).
7
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
En indsats i hele EU er derfor både relevant og nødvendig for at fremme den frie udveksling
af personlige sundhedsoplysninger på tværs af landegrænserne og gøre det lettere at skabe et
egentligt indre marked for personlige sundhedsoplysninger og digitale sundhedsprodukter og
-tjenester. Kort sagt vil det hjælpe med at løse problemer, som ellers fortsat vil bestå.
8
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0010.png
KONCEPTET BAG ET EUROPÆISK SUNDHEDSDATAOMRÅDE
Det europæiske sundhedsdataområde bygger på tillid
Interessenthøringer og navnlig den åbne offentlige høring
29
har vist, at en styrkelse af tilliden
til udveksling af sundhedsdata og sikring af beskyttelse og privatlivets fred er af afgørende
betydning for borgerne, og de skal være hjørnestenen i det europæiske sundhedsdataområde.
Udnyttelse af fordelene ved videnskab og forskning kræver strukturelle løsninger på EU-plan.
Og for at styrke tilliden til delingen af sundhedsdata er sikkerhed og beskyttelse af
privatlivets fred grundlæggende principper i det europæiske sundhedsdataområde. Det
europæiske sundhedsdataområde indeholder derfor klare bestemmelser om, hvordan data
sikres.
Helt konkret bygger det europæiske sundhedsdataområde på stærke
databeskyttelses-
og
cybersikkerhedselementer.
Med forslaget indføres sikkerhedskriterier for elektroniske
patientjournalsystemer ud over interoperabilitet. Det bygger på den mulighed, som den
generelle forordning om databeskyttelse giver, for at fremlægge en EU-lov, der understøtter
anvendelsen af sundhedsdata til diagnosticering og behandling, men også til forskning,
statistik eller offentlige interesser, såsom beskyttelse mod alvorlige grænseoverskridende
trusler mod sundheden og sikring af høje standarder for sundhedsydelsernes kvalitet og
sikkerhed og for lægemidler eller medicinsk udstyr. Desuden er behandling af elektroniske
sundhedsdata til sekundær anvendelse i forbindelse med det europæiske sundhedsdataområde
kun mulig i sikre behandlingsmiljøer, som er forpligtede til at overholde meget høje
standarder for beskyttelse af privatlivets fred og cybersikkerhed, og ingen personoplysninger
kan downloades fra sådanne miljøer.
Fremme af primær og sekundær anvendelse af sundhedsdata
Det europæiske sundhedsdataområde er et sundhedsspecifikt økosystem bestående af regler,
fælles standarder og praksis, infrastrukturer og en forvaltningsstruktur, der sigter mod at:
a) give den enkelte borger større digital adgang til og kontrol over sine egne elektroniske
personlige sundhedsoplysninger og understøtte den fri bevægelighed
b)
gøre det lettere at skabe et egentligt indre marked for elektroniske
patientjournalsystemer, relevant medicinsk udstyr og højrisikosystemer baseret på AI
c) skabe en sammenhængende, troværdig og effektiv struktur for anvendelse af
sundhedsdata til forskning, innovation, politikudformning og lovgivningsmæssige
tiltag.
Udviklingen af et egentligt fælles europæisk sundhedsdataområde vil kræve indsatser på
nationalt plan og EU-plan samt et stærkt samarbejde mellem offentlige og private
interessenter (f.eks. nationale digitale sundhedsorganer, offentlige sundhedsinstitutter,
databeskyttelsesmyndigheder, sundhedstjenesteydere, sundhedspersonale, uddannelses- og
forskningsinstitutioner samt patientforeninger).
29
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12663-A-European-Health-Data-
Space/public-consultation_da.
9
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0011.png
Figur 3 — Primær og sekundær anvendelse af elektroniske patientjournaler
Det er her, de to forskellige anvendelser af sundhedsdata, som understøttes af det europæiske
sundhedsdataområde —
primær og sekundær anvendelse
— kommer i spil.
Den
primære anvendelse af elektroniske sundhedsdata
understøtter brugen af data til
bedre sundhedsydelser på nationalt plan og på tværs af grænser. Medicinske data lagres
typisk i elektroniske patientjournaler, der indeholder segmenter af patientens sygehistorie
(enten centralt eller med inddragelse af flere forskellige sundhedstjenesteydere). Det
europæiske sundhedsdataområde vil give borgerne adgang til deres sundhedsdata og stiller
deres data til rådighed for en sundhedsperson efter eget valg, herunder i udlandet og på
sundhedspersonalets sprog. Patienten kan således få en bedre diagnose og behandling med
færre medicinske fejl og undgå diagnosticering, hvor dette ikke er nødvendigt.
Det europæiske sundhedsdataområde vil integrere tre primære produktmarkeder for primær
anvendelse af sundhedsdata:
1) elektroniske patientjournaler
2) andre softwareprodukter inden for sundhed og lægemidler (f.eks. software til
medicinsk billeddannelse, software til e-recepttjenester, software til medicinske diagnoser
og telemedicin) og
3) wellnessapps (med en frivillig mærkningsordning, der informerer forbrugerne om
interoperabilitet med elektroniske patientjournaler)
30
.
Centrale aspekter af det europæiske sundhedsdataområde: primær anvendelse af
sundhedsdata
Patienterne vil
få adgang til deres elektroniske sundhedsdata
via adgangspunkter, som
medlemsstaterne har oprettet. En grænseoverskridende digitaltjenesteinfrastruktur til
30
Det anslås, at det europæiske sundhedsdataområde vil skabe hurtigere vækst på henholdsvis omkring 20-30 %
og 15-20 % om året på markederne for digitale sundheds- og wellnessapps.
10
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0012.png
primær anvendelse vil forbinde medlemsstaterne og give patienterne mulighed for at dele
deres sundhedsdata.
Patienterne vil få
mulighed for at udøve kontrol over og dele deres elektroniske
sundhedsdata
med en sundhedstjenesteyder efter eget valg.
Medlemsstaterne skal
stille prioriterede kategorier af data til rådighed i et fælles
europæisk elektronisk dataudvekslingsformat,
f.eks. patientresuméer, e-recepter, e-
medicinudlevering, billeddiagnostik og rapporter i forbindelse med medicinsk
billeddannelse, laboratorieresultater samt rapporter om udskrivning fra hospitalet.
Hvis personlige sundhedsoplysninger ikke er indsamlet elektronisk inden anvendelsen af
denne forordning, kan medlemsstaterne beslutte ikke at konvertere dem til et elektronisk
format.
Sundhedspersonalet
vil have mulighed for at tilgå elektroniske patientjournaler og bør
ajourføre de elektroniske sundhedsdata for de patienter, de behandler.
For at støtte data, der deles mellem sundhedstjenesteydere, vil der blive indført
obligatoriske krav
til interoperabilitet, sikkerhed, beskyttelse og privatlivets fred samt
obligatorisk selvattestering
af elektroniske patientjournaler, hvilket dækker
interoperabilitet og sikkerhed.
Alle
medlemsstater
skal
deltage
i
den
grænseoverskridende
digitaltjenesteinfrastruktur
for udveksling af sundhedsdata med henblik på levering af
sundhedsydelser (MyHealth@EU)
31
.
Et pilotprojekt vil støtte patienter i at kunne få adgang til deres egne data via mobile
enheder på bestemmelseslandets sprog.
For at lette gennemførelsen vil der være nogle
overgangsperioder
for visse forpligtelser,
herunder registrering af sundhedsdata, sundhedspersonalets adgang til data, adgang til
data i europæisk format, deltagelse i den grænseoverskridende digitaltjenesteinfrastruktur,
selvattestering af elektroniske patientjournalsystemer samt den frivillige mærkning af
wellnessapplikationer.
Medlemsstaterne skal oprette en digital sundhedsmyndighed for at sikre, at borgernes
yderligere rettigheder bliver håndhævet på korrekt vis.
Den
sekundære anvendelse af elektroniske sundhedsdata
finder sted, når sundhedsdata
behandles med henblik på at informere og vurdere folkesundhedspolitikker eller gennemføre
forskning. Dette kan styrke patientsikkerheden og fremme udviklingen af nye lægemidler og
medicinsk udstyr samt personlig medicin og produkter, der er baseret på kunstig intelligens. I
forbindelse med det europæiske sundhedsdataområde offentliggøres resultaterne af sådan
forskning i aggregeret form, der tager behørigt hensyn til privatlivets fred.
Centrale aspekter af det europæiske sundhedsdataområde: sekundær anvendelse af
sundhedsdata
Det europæiske sundhedsdataområde opstiller en fælles
EU-ramme,
der gør det muligt at
anvende sundhedsdata til forskning, innovation, folkesundhed, politikudformning,
31
Ti medlemsstater støtter allerede deres patienter i at dele oplysninger med udenlandske sundhedspersoner på
deres eget sprog, og alle medlemsstater er indstillet på at tilslutte sig disse dataudvekslinger. Et pilotprojekt
under EU4Health vil støtte patienter i at få adgang til deres egne data på deres eget sprog.
11
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0013.png
lovgivningsmæssige tiltag og personlig medicin. Den vil trække på oprettelsen af en
ny
og decentraliseret EU-infrastruktur til sekundær anvendelse af sundhedsdata
(HealthData@EU),
som vil forbinde organer med ansvar for adgang til sundhedsdata,
som bør oprettes i alle medlemsstater.
De, der ønsker at genanvende sundhedsdata, skal ansøge om tilladelse fra et
organ med
ansvar for adgang til sundhedsdata. Datatilladelsen
beskriver, hvordan dataene må
anvendes og til hvilket formål.
Dataene kan kun
tilgås og behandles i lukkede sikre miljøer,
som stilles til rådighed af
organer med ansvar for adgang til sundhedsdata, med klare standarder for cybersikkerhed.
Den bruger, der har anmodet om tilladelsen, kan kun udtrække
anonyme data
fra det
sikre behandlingsmiljø. Hvis forskere, virksomheder eller offentlige institutioner har brug
for at kunne tilgå personlige sundhedsdata elektronisk kan de kun tilgå dem i
anonymiseret form, dvs. data med oplysninger om den pågældendes sygdom, symptomer
og medicinering, uden at afsløre vedkommendes identitet for brugeren. Det er ikke tilladt
for brugeren at forsøge at identificere de registrerede igen.
Oplysningerne må ikke anvendes til at træffe beslutninger, der kan være til skade
for borgeren,
med henblik på at hæve forsikringspræmier, markedsføre
sundhedsprodukter til sundhedspersonale eller patienter eller til at udvikle skadelige
produkter eller tjenesteydelser.
Organer med ansvar for adgang til sundhedsdata skal sikre
gennemsigtighed:
Der vil
blive offentliggjort oplysninger om dataadgangsapplikationer. Desuden skal databrugerne
offentliggøre resultaterne af deres
anvendelse af elektroniske sundhedsdata
og
underrette organer med ansvar for adgang til sundhedsdata om
alle væsentlige resultater
af relevans for borgerens sundhedstilstand.
I enkle tilfælde kan brugerne direkte anmode om data fra en enkelt sundhedstjenesteyder,
så længe der sørges for tilsvarende beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til
privatlivets fred og sikkerhed.
Forskere og innovatorer fra tredjelande kan tilgå data til sekundær anvendelse på de
samme betingelser og vilkår som dem, der kommer fra EU.
Alle medlemsstater vil blive pålagt at deltage i
EU-infrastrukturen
for sekundær
anvendelse (HealthData@EU) for at fremme undersøgelser på tværs af grænser. Denne
infrastruktur vil blive afprøvet på et EU4Health-projekt, der starter i 2022
32
.
Fælles forvaltning
Forslaget vil også styrke den nuværende forvaltning på nationalt plan og EU-plan for så vidt
angår sundhedsdata. Det bygger på det nuværende samarbejde om primær anvendelse af data
inden for e-sundhedsnetværket, som har vist sig at være meget intensivt
33
, men også effektivt
under covid-19-pandemien, og som på rekordtid har opbygget to infrastrukturer, der dækker
hele EU (EU's digitale covidcertifikat og smitteopsporings- og underretningsappen)
34
.
32
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/eu4h-2021-pj-
06.
33
Der har siden marts 2020 været afholdt over 400 onlinemøder i e-sundhedsnetværket og dets undergrupper.
34
https://ec.europa.eu/health/ehealth-digital-health-and-care/ehealth-and-covid-19_da.
12
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0014.png
EU's forvaltningsmekanisme
Der vil blive nedsat et udvalg for det europæiske sundhedsdataområde, som ledes af
Kommissionen og består af repræsentanter for de digitale sundhedsmyndigheder og
organer med ansvar for adgang til sundhedsdata fra alle medlemsstater samt observatører,
afhængigt af arbejdsområde.
Det vil bidrage til en konsekvent anvendelse af forordningen i hele EU med henblik på at
koordinere og udveksle bedste praksis og samarbejde med andre organer på EU-plan.
Medlemsstaterne vil samarbejde på EU-plan for at sikre, at de to grænseoverskridende
digitaltjenesteinfrastrukturer (primær og sekundær) fungerer gnidningsløst.
DET EUROPÆISKE SUNDHEDSDATAOMRÅDE FUNGERER I SYNERGI
MED ANDRE SUNDHEDSPOLITISKE PRIORITETER
Det europæiske sundhedsdataområde vil blive et effektivt instrument til udveksling af data til
støtte for skræddersyede forebyggelses- og behandlingsprotokoller og ekspertise på tværs af
grænser. Samling af store datamængder er en forudsætning for at forfine vores viden om,
hvordan man håndterer sygdomme.
Det europæiske sundhedsdataområde vil styrke arbejdet med hensyn til
Europas
kræfthandlingsplan
35
og fremme forskning og evidensindsamling i forbindelse med
Horisont Europas kræftmission
36
. Samling og deling af viden, erfaringer og data bidrager til
at udvikle praktiske løsninger til fordel for kræftpatienter — ja i det hele taget for alle i EU.
Det europæiske sundhedsdataområde vil åbne for innovative tilgange til registrering af kræft
med mulige alternativer til at indsamle aktuelle, geolokaliserede oplysninger om forskellige
former for kræft. Dette kunne give
en reel status over kræfttilfælde i hele EU.
Samtidig vil
det kunne kortlægge
tendenser, forskelle og uligheder
mellem medlemsstater og regioner.
Vigtigere endnu så kan det gøre det lettere at få øje på udfordringer og specifikke
indsatsområder, der kræver investeringer og andre tiltag på EU-plan, og nationalt plan og
regionalt plan.
Med bedre telemedicin og fjernovervågningsværktøjer i det europæiske sundhedsdataområde
kan vi få det størst mulige udbytte af virtuelle lægebesøg, uddannelser og kurser. Dette vil
bidrage til at samle ekspertise til diagnosticering og behandling, som bygger på den
europæiske referencenetværksmodel
37
. Det vil også gøre kræftscreenings- og
behandlingstilbud mere målrettede, effektive og tilgængelige.
Det europæiske sundhedsdataområde vil åbne nye muligheder for, at sundhedsdata vil kunne
yde et væsentligt bidrag til innovation og forskning i lægemidler og behandlinger og derved
fremme udviklingen af nye behandlingsformer og lægemidler. Dette vil bidrage til at opfylde
35
36
https://ec.europa.eu/health/system/files/2021-02/eu_cancer-plan_da_0.pdf.
https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-
open-calls/horizon-europe/eu-missions-horizon-europe/cancer_da.
37
ERN CPMS - (ern-net.eu).
13
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0015.png
målene i
lægemiddelstrategien for Europa
38
og mandatet for EU-Myndigheden for
Kriseberedskab og -indsats på Sundhedsområdet (HERA).
Desuden vil det europæiske sundhedsdataområde gøre det muligt
at sikre kontinuitet i
behandlingen på tværs af EU.
Ved at give patienterne mulighed for at dele deres
sundhedsdata (herunder vaccinationsdata) med sundhedspersonalet på deres eget sprog vil det
støtte bedre beslutningstagning om behandling og pleje i hele EU. Det vil også forhindre
unødvendige og bekostelige gentagelser af undersøgelser og andre medicinske procedurer.
Det europæiske sundhedsdataområde anerkender den mangeårige kvalificering af software til
medicinsk udstyr i henhold til forordningen om medicinsk udstyr og forordningen om
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
39
. Hvis fabrikanterne kan oplyse, at en medicinsk
anordning er interoperabel med elektroniske patientjournalsystemer, skal de overholde de
væsentlige krav til interoperabilitet, som gennemføres ved selvcertificeringsordningen for
elektroniske patientjournalsystemer.
5. FORDELENE VED ET EUROPÆISK SUNDHEDSDATAOMRÅDE
Det europæiske sundhedsdataområde vil være til gavn for den enkelte borger,
sundhedspersonalet,
sundhedstjenesteydere,
forskere,
lovgivere
og
politiske
beslutningstagere.
Figur 4. Fordele for brugere af det europæiske sundhedsdataområde
38
39
https://ec.europa.eu/health/medicinal-products/pharmaceutical-strategy-europe_da.
Henholdsvis forordning (EU) 2017/745 og (EU) 2017/746.
14
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0016.png
Den enkelte borger
vil have større kontrol over sine sundhedsdata. Hvis de ønsker det, vil de
hurtigt og nemt kunne udlevere deres data til en sundhedsperson efter eget valg i et
overskueligt, transparent og fælles format. Det vil reducere antallet af unødvendige
undersøgelser og omkostninger og højne sikkerheden ved sundhedsydelser. Muligheden for
at få adgang til, analysere og dele sundhedsdata vil bidrage til mere effektive
sundhedssystemer, understøtte bedre medicinske beslutninger og dermed bedre resultater på
sundhedsområdet. Det europæiske sundhedsdataområde vil bidrage til at virkeliggøre
Kommissionens vision for EU's digitale omstilling inden 2030, målet med det digitale
kompas
40
om at give 100 % af borgerne adgang til deres lægejournaler samt erklæringen om
digitale principper
41
. Det vil bygge på Kommissionens forslag til en ramme for den
europæiske digitale identitet og digitale tegnebog for at give borgerne mulighed for at få
pålidelig adgang til deres sundhedsdata fra mobile enheder på tværs af grænser.
Det europæiske sundhedsdataområde vil respektere princippet om ikkeforskelsbehandling og
tage hensyn til rettigheder og behov for personer med handicap (f.eks. adgang til information
og frihed til at vælge mellem personlige eller digitale tjenester) samt for patienter med
sjældne sygdomme. Langt størstedelen af de mennesker, der lever med en sjælden sygdom, er
villige til at dele deres sundhedsdata med henblik på at fremme udviklingen inden for
behandling og forskning
42
. Det europæiske sundhedsdataområde vil udnytte det potentiale,
der ligger i bedre adgang til sådanne data på tværs af grænser og vil støtte udviklingen af
behandlinger og sundhedsydelser for patienter med sjældne sygdomme. Eksemplerne fra det
europæiske referencenetværk og dets kliniske patientstyringssystem
43
viser, at patienter, der
befinder sig et hvilket som helst sted i en medlemsstat, kan få gavn af rådgivning om
diagnosticering og behandling af deres
sjældne sygdomme
fra de ypperste specialister i EU
ved hjælp af virtuelle konsultationspaneler.
Det europæiske sundhedsdataområde vil sammen med den generelle forordning om
databeskyttelse give borgerne ret til at:
tilgå
deres sundhedsdata i elektronisk form
straks, uden beregning
og i et
letlæseligt,
lettilgængeligt og almindeligt anvendt format.
Der kan opnås adgang til data ved hjælp af
patientportaler på computere eller smartphones, afhængigt af hvordan medlemsstaterne
stiller disse oplysninger til rådighed på nationalt plan. For at handicappede kan nyde godt af
deres rettigheder, skal adgangen være tilgængelig i overensstemmelse med kravene i den
europæiske lov om tilgængelighed (direktiv 2019/882)
— dele deres data i elektronisk form med andre sundhedspersoner, når de opsøger et andet
hospital uden hindringer fra tidligere sundhedstjenesteydere eller fabrikanter
tilføje data
til deres elektroniske patientjournal for dem selv eller for deres nærmeste, som
f.eks. deres børn
40
https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-
targets-2030_da.
41
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13017-Declaration-of-Digital-
Principles-the-%E2%80%98European-way%E2%80%99-for-the-digital-society_da.
42
https://ojrd.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s13023-019-1123-4.pdf.
43
https://ec.europa.eu/health/european-reference-networks/work-erns_da.
15
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0017.png
anmode om at få ændret
forkerte oplysninger online
begrænse adgangen
til deres elektroniske sundhedsdata eller en del af dataene; i tilfælde
af vital interesse, hvor deres liv er på spil, kan sådanne data dog stilles til rådighed med
yderligere begrænsninger
— let få
oplysninger om, hvilke sundhedspersoner der har adgang til deres data.
Medlemsstaterne skal udpege digitale sundhedsmyndigheder, der som en meget vigtig opgave
skal sikre håndhævelsen af ovennævnte rettigheder.
Sundhedspersonalets
arbejde vil blive gjort lettere og mere effektivt med mere effektiv
adgang til deres patienters sundhedsdata. Medlemsstaterne bør støtte sundhedspersonalet i
dette arbejde. Tilpasning af de retlige rammer er imidlertid kun første skridt for at sikre, at de
rette beskyttelsesforanstaltninger og etiske standarder er på plads. Der er også behov for
omfattende overvågning for at vurdere den reelle virkning af digitale teknologier på
patientbehandling og resultaterne på sundhedsområdet. Uddannelse af sundhedspersonale
med henblik på anvendelse af digitale teknologier er endnu en forudsætning.
Med forbedret interoperabilitet vil sundhedspersonalet kunne tilgå patientens sygehistorie og
dermed øge evidensgrundlaget for beslutninger om behandling og diagnose. Dette vil
effektivisere sundhedssystemerne og nedbringe omkostningerne, fordi sundhedspersonalet
skal bruge mindre tid på at kopiere data fra flere kilder i flere formater og ikke længere
behøver at gentage de samme undersøgelser. Det er nødvendigt at fremme udbredelsen af
mere avancerede digitale teknologier, som inddrager og uddanner potentielle brugere
Digitale teknologier kan give svar på problemer, som sundhedspersonalet støder på i
forbindelse med deres rutinemæssige opgaver. Digitale teknologier kan lette det daglige
arbejde, mindske den administrative byrde og frigøre tid til mere patientorienteret pleje. Frem
for alt kan de tilføre værdi til klinisk praksis og opnå bedre sundhedsmæssige resultater for
patienterne. Den digitale omstilling kommer imidlertid ikke til at ske ved blot at tilvejebringe
værktøjer. Det er nødvendigt at inddrage sundhedspersonalet i den digitale omstilling og i
fællesskab udforme digitale sundhedsløsninger.
Sundhedstjenesteyderne
vil foretage færre unødvendige undersøgelser, hvilket har en
positiv effekt for patienterne og sundhedsudgifterne. Optimering af anvendelsen af
sundhedsdata har potentialet til at føre væsentlige fordele med sig og forbedre
sundhedssystemernes effektivitet. Sundhedssektoren udgør ca. 10 % af EU's BNP (2019) og
omfatter både offentlige og private udbydere
44
. Det er et grundlæggende økosystem både for
europæernes trivsel og økonomien i EU. Med de rette værktøjer og løsninger kan det være
mere effektivt, uden at det hæmmer resultaterne i sundhedssystemet. En af løsningerne er at
undgå at gentage undersøgelser, hvor dette ikke er nødvendigt ved at styrke
interoperabiliteten for at støtte dataudvekslingen mellem sundhedstjenesteydere i landene og
på tværs af grænserne. Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling anslår, at
automatisk datadeling bl.a. kan føre til direkte finansielle besparelser på hele 15 % af
hospitalsudgifterne
45
. Disse kommer af at undgå omkostninger til indsamling af data fra
Statistik over sundhedsudgifter — Statistics Explained (europa.eu).
https://www.oecd.org/health/health-systems/Empowering-Health-Workforce-Digital-Revolution.pdf.
44
45
16
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0018.png
papirdokumenter og nedbringe antallet af fejl i forbindelse med overførelse af oplysninger.
Telemedicin forventes også at gøre sundhedssystemerne mere effektive
46
. En
markedsundersøgelse fra 2018 om telemedicin
47
vurderede, at markedspotentialet i EU var
stort og forventedes at vokse med en samlet årlig vækstrate på omkring 14 % i de kommende
år. Samlet set kan fordelene ved primær anvendelse af sundhedsdata kvantificeres til 5,5 mia.
EUR over 10 år,
48
herunder besparelser for sundhedstjenesteydere og patienter til
sundhedsudgifter takket være øget anvendelse af telemedicin, hurtigere udbredelse af
udveksling af sundhedsdata på tværs af grænser og hurtigere vækst i markederne for digitale
tjenester og wellnessapplikationer.
Forskerne
vil også drage fordel af en mere direkte måde at få adgang til data på inden for
rammerne af det europæiske sundhedsdataområde. Ved at få adgang til data gennem organer
med ansvar for adgang til sundhedsdata vil de bruge mindre tid og færre penge på at indhente
samtykke til forskellige forskningsprojekter. Dette vil frigøre tid til at lave egentlig forskning.
Forskerne vil få adgang til store guldgruber af sundhedsdata, navnlig sundhedsmæssige data
og empiriske data, med den højere datakvalitet og niveau af FAIR
49
, som medicinske
gennembrud kræver. Forskerne vil få kendskab til, hvilke data der er til rådighed, hvor og af
hvilken kvalitet, ud over det, der allerede findes om europæiske forskningsinfrastrukturer. De
vil kunne få adgang til dataene på en mere effektiv og billigere måde gennem et organ med
ansvar for adgang til data, der opretholder privatlivets fred.
Lovgiverne og de politiske beslutningstagere
vil få lettere adgang til sundhedsdata til gavn
for folkesundheden og sundhedssystemernes overordnede funktion. Dette vil forbedre de
sundhedsmæssige resultater for patienterne og den brede offentlighed. F.eks. ville en
genforhandling af en reduktion på op til 5 % af priserne på forskellige lægemidler, baseret på
bedre kendskab til deres virkninger i et mellemstort EU-land, kunne medføre besparelser på
50 mio. EUR om året
50
. Disse fordele vil føre til bedre adgang til sundhedspleje, færre
omkostninger, øget effektivitet, mere modstandsdygtige sundhedssystemer, ny forskning og
innovation og bedre politikudformning.
Løsningen på sekundær anvendelse af sundhedsdata, som foreslås af det europæiske
sundhedsdataområde, forventes at føre til betydelige
økonomiske fordele på mindst 5,4
mia. EUR i løbet af de næste 10 år
51
.
Fordelene kommer fra tre primære områder:
effektivitetsgevinster ved dataadgang som følge af en mindre omkostningskrævende
adgang til sundhedsdata for brugerne, det være sig forskere, innovatorer, lovgivere
eller politiske beslutningstagere (3,4 mia. EUR)
større åbenhed omkring oplysninger for politiske beslutningstagere og lovgivere (0,8
mia. EUR) og
46
47
https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/8e56ede7-en.pdf.
https://ec.europa.eu/health/system/files/2019-08/2018_provision_marketstudy_telemedicine_en_0.pdf.
48
Ifølge forslagets konsekvensanalyse, s. 58.
49
FAIR-principperne:
findability, accessibility, interoperability, reusability
(https://www.go-fair.org/fair-
principles/).
50
Ifølge forslagets konsekvensanalyse. s. 56.
51
Ifølge forslagets konsekvensanalyse, s. 58.
17
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
2642186_0019.png
større værdi for patienter, sundhedstjenesteydere og innovatorer, takket være
yderligere genbrug af sundhedsdata. Dette vil være muligt med udviklingen af
innovative produkter og tjenester inden for sundhed ved hjælp af dataintensive
teknologier, såsom AI-baserede systemer (1,2 mia. EUR).
Industrien
vil drage fordel af de samme standarder og specifikationer for interoperabilitet og
sikkerhed i hele Europa, som vil åbne nye markeder, herunder for SMV'er. Den vil drage
fordel af øget adgang til elektroniske sundhedsdata gennem beskyttelse af privatlivets fred for
borgere, herunder infrastrukturer, der er pålidelige, og brugen af anonymisering, aggregering
og syntetiske data. Industrien vil også drage fordel af data, der kan hjælpe dem med at
udvikle nye lægemidler eller nyt medicinsk udstyr, der benytter kunstig intelligens.
Kombineret med AI-teknologier og adgang til faktiske brugsforhold (f.eks. ved hjælp af test-
og forsøgsfaciliteter) vil dette i høj grad fremme innovation og fremskynde opdagelse,
udvikling og godkendelse af nye forebyggelsesstrategier og -behandlinger. Industrien vil
kunne bruge dataene til innovation, udvikling af produkter, der kan forbedre folkesundheden,
og til at fremstille ny og innovativ medicin og medicinsk udstyr, der kan bidrage til at yde
bedre og mere personlig pleje. Det vil dog ikke være tilladt at forsøge at identificere de
personer, hvis data er blevet anvendt. Desuden er det ikke tilladt at anvende data fra det
europæiske sundhedsdataområde til at målrette mod enkeltpersoner eller sundhedspersonale
med henblik på at sælge produkter eller sundhedsydelser, hæve forsikringspræmier eller
udvikle skadelige produkter. Alt i alt støtter det europæiske sundhedsdataområde industrien i
at fremstille nyttige innovationer for samfundet, samtidig med at sundhedsdata bliver
beskyttet.
6. FINANSIERINGSBEHOV OG DÆKNING
Investering i digitalisering betyder investering i bedre sundhedsydelser og sikring af vores
sundhedssystems modstandsdygtighed. EU og medlemsstaterne bliver nødt til at tage dette
vovede skridt sammen. For at gøre det europæiske sundhedsdataområde til en realitet er det
nødvendigt med hurtige fremskridt inden for digitalisering af sundhedsvæsenet på nationalt
plan. Dette omfatter investeringer i elektroniske patientjournaler, telemedicin,
interoperabilitet samt datakvalitet, institutioner og løsninger til sekundær anvendelse af
sundhedsdata. Samtidig er det også nødvendigt at have interoperable infrastrukturer i hele EU
for at give mulighed for at anvende sundhedsdata på tværs af grænser.
For at få det europæiske sundhedsdataområde til at fungere, skal finansieringen dække
omkostningerne til:
1. etablering og drift af infrastrukturer på nationalt plan og på EU-plan, dvs. nationale
infrastrukturer, samt støtte til EU's portaler og andre EU-tjenester, f.eks.
medlemsstaternes tilslutning til infrastrukturer til støtte for udveksling af patientdata
på tværs af grænser på bestemmelseslandets sprog, støtte til forskning i flere lande og
politiktiltag samt overholdelse af standarder for cybersikkerhed og interoperabilitet og
2. forvaltning af det europæiske sundhedsdataområde, dvs. koordinering mellem de
relevante organer, finansiering af fælles aktioner samt støtte til EU-samarbejde
3. gennemførelse af foranstaltninger til støtte for interoperabilitet, beskyttelse af
personoplysninger og datakvalitet, dvs. udvikling og udvælgelse af standarder og
specifikationer for deling af data, støtte til medlemsstaterne med hensyn til at kode
data, støtte til udvikling af standardisering af nye datakategorier osv.
18
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
På EU-plan er der 810 mio. EUR til rådighed med henblik på at støtte det europæiske
sundhedsdataområde. Over 330 mio. EUR er øremærket til aktiviteter og infrastrukturer i
forbindelse med det europæiske sundhedsdataområde: 280 mio. EUR under EU4Health-
programmet og yderligere 50 mio. EUR under programmet for det digitale Europa. Der vil
blive ydet tilskud til medlemsstaterne:
1. til at udvide MyHealth@EU til flere medlemsstater og nye tjenester (patientresuméer, e-
recepter og e-medicinudlevering, billeddiagnostik, laboratorieresultater samt rapporter om
udskrivning fra hospitalet), herunder også patienters adgang til deres sundhedsdata. Et
pilotprojekt under EU4Health-arbejdsprogrammet for 2021 vil hjælpe patienter med at
tilgå deres sundhedsdata via deres smartphone på bestemmelseslandets sprog
2. til at udveksle tjenester med organer med ansvar for adgang til sundhedsdata omkring
sekundær anvendelse af sundhedsdata. Et pilotprojekt under EU4Health-
arbejdsprogrammet for 2021 vil bidrage til udviklingen af infrastrukturen for sekundær
anvendelse af sundhedsdata.
Mere end 480 mio. EUR fra programmet for det digitale Europa, Connecting Europe-
faciliteten og Horisont Europa kan anvendes af medlemsstater og enheder, der er involveret i
det europæiske sundhedsdataområde, sammen med andre sektorer. Desuden vil programmet
for det digitale Europa bidrage til etableringen af infrastrukturer, der er nødvendige for at
gøre adgangen til sundhedsdata sikker på tværs af grænserne i EU og udvikle fælles
dataområder (med over 140 mio. EUR fra arbejdsprogrammerne for 2021-2022). Hvis der
mangler fysiske forbindelser, vil Connecting Europe-faciliteten fremme sammenkoblingen af
cloudinfrastrukturer i medlemsstaterne, herunder dem, der er nødvendige i det europæiske
sundhedsdataområde (130 mio. EUR). Horisont Europa vil fortsat støtte behovene i det
europæiske sundhedsdataområde gennem specifikke forsknings- og innovationsprojekter og
samordnings- og støtteaktioner med fokus på sundhedsdatakvalitet og interoperabilitet og
gennem forskningsinfrastrukturen (omkring 210 mio. EUR er tildelt frem til 2022).
Desuden har medlemsstaterne øremærket 12 mia. EUR fra genopretnings- og
resiliensfaciliteten til investeringer i sundhed, herunder digital sundhed og sekundær
anvendelse af sundhedsdata. Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og InvestEU
tilbyder komplementaritet med hensyn til yderligere investeringer i digital sundhed baseret på
nationale behov. Kommissionen vil også efter anmodning bistå medlemsstaterne gennem
instrumentet for teknisk støtte, når de skal udforme og gennemføre strategier og
handlingsplaner, som har til formål at gøre sundhedssystemerne interoperable.
19
kom (2022) 0197 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om hvilke forskere og hvilke typer data, som vil have gavn af en fælles EU-ramme for udveksling af sundhedsdata, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
7. KONKLUSION
Efterhånden som EU kommer styrket ud af covid-19-krisen, og bliver mere forenet og bedre
forberedt på fremtidige kriser, er det blevet overmåde klart, at
når Europa står sammen,
samarbejder og samler sine ressourcer, kan der gøres store fremskridt.
Digitaliseringen af sundhedsvæsenet i Europa er en udfordring, der kræver en sådan fælles
målsætning og fælles bestræbelser i en stærk europæisk sundhedsunion, som prioriterer
folkesundheden. Det europæiske sundhedsdataområde vil være en vigtig drivkraft bag dette.
Det hidtil usete samarbejde inden for digital sundhed under covid-19-krisen satte Europa i en
førerposition i forhold til at sætte globale standarder, f.eks. med hensyn til EU's digitale
covidcertifikat og smitteopsporings- og underretningsapps. Europa skal bygge videre på disse
resultater og styrke samarbejdet med partnerlande og med internationale organisationer og
ledere på dette område for at styrke de globale sundhedssystemer.
Vi har nu mulighed for et paradigmeskift og for at skabe et miljø, der fremmer udveksling og
tilrådighedsstillelse af data, der bygger på tillid og fælles principper, og er i fælles interesse
for alle i EU for virkelig at udnytte potentialet ved sundhedsdata.
Dette projekt vil bygge på grundlaget for sikker og pålidelig adgang til data, der er i fuld
overensstemmelse med de grundlæggende værdier, som EU bygger på.
Det er en mulighed for, at vi alle hver især kan få gavn af styrkede rettigheder og beskyttelse
i forhold til vores sundhedsdata. Det vil gøre det nemmere at tilgå og dele vores sundhedsdata
med sundhedspersonalet uden at være nødt til at gentage de samme undersøgelser unødigt.
Samtidig vil lettere adgang til interoperable data af høj kvalitet også fremme innovationen og
udviklingen af nye behandlinger, nye vacciner og personlig medicin.
Kort sagt har vi mulighed for at udnytte potentialet i sundhedsdataøkonomien.
Tiden er inde til at gribe denne mulighed og realisere det europæiske sundhedsdataområde.
20