Spørgsmål nr. 6 til KOM (2022) 0209 fra Folketingets Europaudvalg:
”Regeringen
oplyser i sit samlenotat til rådsmødet om indre og
retlige anliggende forud for Europaudvalgets møde den 6. de-
cember 2024, at den finder det afgørende, at forslaget til forord-
ning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn (CSA-forordningen) er foreneligt med grundloven, herun-
der det uskrevne grundlovsforbud, hvorefter det alene er danske
myndigheder, der er enekompetente til at udøve myndighedsbe-
føjelser på dansk territorium. Ministeren bedes oplyse, hvordan
det ungarske formandskab i sit seneste kompromisforslag har
sikret overholdelsen af det uskrevne grundlovsforbud samt be-
skrive hvordan denne myndighedsbeføjelse helt konkret vil
blive udøvet fremover.”
Svar
:
1.
Udenrigsministeren oversendte den 28. november 2024 et samlenotat til
Folketingets Europaudvalg om de sager på Justitsministeriets område, der
forventedes at skulle behandles på RIA-rådsmødet den 12.-13. december
2024. Samlenotatets dagsordenspunkt 1 vedrører Europa-Kommissionens
forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn (KOM (2022) 209).
Forordningsforslaget
–
der bl.a. indeholder regler om grænseoverskridende
påbud om fjernelse af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn
–
var på
dagsordenen for rådsmødet med henblik på vedtagelse af en delvis generel
indstilling på baggrund af en samlet kompromistekst fra det ungarske for-
mandskab.
Regeringen finder det afgørende, at forslaget er foreneligt med grundloven,
herunder det uskrevne grundlovsforbud, hvorefter danske myndigheder som
udgangspunkt anses for at være enekompetente til at udøve myndighedsbe-
føjelser inden for det danske territorium. Derfor har regeringen under for-
handlingerne om forslaget arbejdet for, at der ikke stilles krav om, at uden-
landske myndigheder kan udstede bindende påbud direkte til tjenesteudby-
dere i Danmark.
2.
Det ungarske formandskabs kompromistekst indeholder en undtagelse til
den generelle procedure for udstedelse af grænseoverskridende påbud for
medlemsstater, hvor medlemsstatens forfatning kræver det. Undtagelsen in-
debærer, at Danmark for så vidt angår tjenesteudbydere etableret her i landet
Side 2/3
kan bestemme, at grænseoverskridende påbud skal sendes via den koordi-
nerende myndighed i Danmark. Den koordinerende myndighed vil herefter
skulle videresende påbuddet til udbyderen, medmindre myndigheden vur-
derer, at påbuddet udgør en alvorlig eller åbenbar overtrædelse af forordnin-
gen eller de grundlæggende rettigheder og friheder, der er sikret i
EU’s char-
ter om grundlæggende rettigheder. Påbuddet får først retsvirkning, når den
koordinerende myndighed videresender påbuddet til udbyderen.
Det er på den baggrund vurderingen, at det ungarske formandskabs kom-
promistekst er i overensstemmelse med det uskrevne grundlovsforbud.
3.
Det lykkedes ikke at samle tilstrækkelig opbakning til det ungarske for-
mandskabs kompromistekst blandt medlemsstaterne op til rådsmødet den
12.-13. december 2024, og forslaget er derfor fortsat under forhandling i
Rådet.
Fra dansk side vil der også under den videre behandling af forslaget være
stort fokus på forslagets forenelighed grundloven, herunder det uskrevne
grundlovsforbud.
Side 3/3