Europaudvalget 2022
KOM (2022) 0598
Offentligt
2638055_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.11.2022
COM(2022) 598 final
2022/0373 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om forlængelse af Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH's status som
fællesforetagende
DA
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
2638055_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
HISTORISK BAGGRUND FOR HKG'S STATUS SOM FÆLLESFORETAGENDE OG
THTR 300-PROJEKTET
Virksomheden Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG) havde til formål at opføre,
indrette og drive et kernekraftanlæg i Uentrop (Landkreis Unna) i Forbundsrepublikken
Tyskland. Det drejede sig om en prototype af en thoriumhøjtemperaturreaktor med en effekt
på ca. 300 MW (THTR 300). For at kunne realisere dette mål anmodede HKG om at blive
oprettet som fællesforetagende.
Da Rådet, på forslag fra Kommissionen, mente, at HKG's vedtægter var forenelige med
Euratom-traktatens bestemmelser om fællesforetagender, og at HKG-projektet på daværende
tidspunkt var af ganske særlig betydning for kernekraftindustriens udvikling i Fællesskabet,
gav det HKG status som fællesforetagende i henhold til Euratom-traktaten. Ordningen skulle
gælde i 25 år fra den 1. januar 1974.
HKG anmodede også om indrømmelse af nogle af de fordele, der er nævnt i bilag III til
Euratom-traktaten.
I betragtning af, at:
kernekraftanlægget skulle opføres af et konsortium af virksomheder fra
Fællesskabet, og at der skulle anvendes elementer, der næsten udelukkende
hidrørte fra Fællesskabet
opførelsen af kernekraftanlægget ville åbne mulighed for en betydelig
forbedring af de tekniske processer til fremstilling af elektricitet på industrielt
plan
indrømmelsen af nogle af de fordele, der er nævnt i bilag III til traktaten, kunne
lette de finansielle byrder og derved begrænse de økonomiske risici, der var
forbundet med et sådant foretagende
HKG ville stille den ikke-patentérbare viden, som kunne erhverves i
forbindelse med gennemførelsen af projektet, til rådighed for Fællesskabet,
besluttede Rådet at indrømme HKG visse af de i bilag III til Euratom-traktaten nævnte
fordele, navnlig fritagelse for visse skatter. Fordelene blev indrømmet for en periode på indtil
tre år efter virksomhedens endelige overtagelse af anlægget.
Oprindelige beslutninger
I juni 1974 vedtog Rådet følgende to beslutninger på forslag af Kommissionen:
Rådets beslutning 74/295/Euratom af 4. juni 1974 om oprettelse af
fællesforetagendet Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG)
1
Rådets beslutning 74/296/Euratom af 4. juni 1974 om indrømmelse af fordele
til fællesforetagendet Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG)
2
.
Ændringer af de oprindelige beslutninger
1
2
EFT L 165 af 20.6.1974, s. 7.
EFT L 165 af 20.6.1974, s. 14.
DA
1
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
2638055_0003.png
På fællesforetagendets generalforsamling den 11. juli 1983 blev det besluttet at udvide
selskabskapitalen. Denne udvidelse medførte en ændring af fællesforetagendets vedtægter.
Endvidere anmodede fællesforetagendet om en udvidelse af den i 1974 indrømmede fritagelse
for "Kapitalverkehrsteuer" (kapitaloverførselsskat) til også at omfatte de kapitalindskud, der
svarede til ovennævnte kapitaludvidelse.
I betragtning af, at:
ændringen af vedtægterne ikke berørte bestemmelserne om fællesforetagendets
drift og i øvrigt var i overensstemmelse med projektets udvikling
udvidelsen af fritagelsen kunne begrænse de økonomiske risici, der var
forbundet med et sådant foretagende, ved at reducere de finansielle byrder,
vedtog Rådet i februar 1984 følgende to beslutninger for at tilpasse beslutningerne fra 1974 til
den situation, der var opstået efter HKG's kapitaludvidelse:
Rådets beslutning 84/104/Euratom af 21. februar 1984 om godkendelse af en
ændring af vedtægterne for fællesforetagendet Hochtemperatur-Kernkraftwerk
GmbH (HKG)
3
Rådets beslutning 84/105/Euratom af 21. februar 1984 om ændring af
beslutning 74/296/Euratom om indrømmelse af fordele til fællesforetagendet
Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG)
4
.
Anlæggets drift og årsagen til ændringen af formålet
HKG startede endelig THTR's kommercielle drift den 1. juni 1987. Anlægget fungerede indtil
den 29. september 1988, da driften blev indstillet. I denne periode blev driften afbrudt
adskillige gange på grund af fejlfunktioner.
Økonomiske, tekniske og forsyningsmæssige vanskeligheder, efterfulgt af problemer med at
opnå tilladelse til at genoptage driften (på grund af økonomisk usikkerhed), førte til, at der
den 1. september 1989 blev truffet beslutning om øjeblikkelig og definitiv indstilling af
driften.
Formålet med fællesforetagendet var herefter: standsning af reaktoren, tømning af kernen,
sikker indeslutning og overvågning. Den 13. december 1989 blev der indgået en aftale mellem
Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen, HKG og dennes
selskabsdeltagere om afviklingen af THTR 300-projektet. Aftalen omfattede bestemmelser
om finansieringsaspekterne.
Efterfølgende yderligere ansøgninger fra HKG
De skattemaessige fordele, som blev indrømmet HKG ved beslutning 74/296/Euratom,
ophørte den 31. maj 1990, tre år efter virksomhedens endelige overtagelse af anlægget den 1.
juni 1987.
Ved brev af 9. februar og af 6. marts 1990 anmodede HKG's selskabsdeltagere om
forlængelse af ordningen, indtil HKG's status som fællesforetagende ophørte, og om
tilpasning af ordningen til virksomhedens daværende situation, som havde gjort det
nødvendigt at tilføre supplerende finansielle midler, som i skattemæssig henseende blev
ligestillet med kapitalindskud.
3
4
EFT L 58 af 29.2.1984, s. 35.
EFT L 58 af 29.2.1984, s. 37.
DA
2
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
2638055_0004.png
HKG var i færd med at gennemføre et program for afvikling af kernekraftanlægget indtil
indeslutningsfasen og ville derefter iværksætte et program for overvågning af de berørte
nukleare anlæg.
Rådet mente, at der ikke fandtes andre tilsvarende programmer i Fællesskabet, og at
gennemførelsen af disse programmer var vigtig, da der kunne høstes erfaringer, som var
nyttige for kernekraftindustrien og for den fremtidige udvikling af kerneenergi i Fællesskabet.
Rådet mente endvidere, at der burde ydes støtte til HKG i form af en lettelse af de finansielle
byrder, således at HKG kunne gennemføre de nævnte programmer, og at ordningen med
indrømmelse af fordele derfor burde forlænges.
Rådet forlængede ved sin beslutning af 16. november 1992 de fordele, der er indrømmet
HKG, indtil udløbsdatoen for beslutning 74/295/Euratom.
Den 30. marts 1998 anmodede HKG Kommissionen om at få forlænget sin status som
fællesforetagende for en ny periode på 25 år.
Som begrundelse for anmodningen anførte HKG, at den erfaring, som kunne høstes i
forbindelse med den definitive indstilling af driften og afviklingen, var af stor betydning for
kernekraftindustrien såvel i Tyskland som i Europa og i resten af verden. HKG henviste til, at
THTR 300 var den største i verden af denne type reaktorer, og at anlæggets særlige
konfiguration, navnlig i henseende til indeslutningen, frembød en enestående lejlighed til at
indsamle viden om indeslutning og de dermed forbundne omkostninger.
HKG oplyste endvidere, at Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen
samt HKG og dens selskabsdeltagere den 13. november 1989 havde indgået en rammeaftale
om gennemførelsen af slutfasen af THTR 300-projektet. Denne aftale samt et tillæg af 18.
december 1996 regulerede de forskellige faser, der fulgtes indtil 2009, herunder
finansieringen af HKG's virksomhed.
Den tyske regering støttede HKG's anmodning og oplyste, at forbundsregeringen var positivt
indstillet over for bibeholdelsen af de skattemæssige fordele.
Ud fra de oplysninger, som Kommissionen modtog, skønnede den, at de argumenter, som
Rådet accepterede i 1992 stadig var gyldige, herunder navnlig, at virksomhedens opgaver og
de vilkår, hvorunder de skulle udføres, forblev uændrede.
Da aftalen mellem Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen samt HKG
og dens selskabsdeltagere om finansiering af HKG's aktiviteter dog kun var gældende frem til
31. december 2009, foreslog Kommissionen, at Rådet – jf. den periode, der var aftalt mellem
de tyske myndigheder og HKG – skulle godkende en forlængelse af HKG's status som
fællesforetagende med dertil hørende indrømmede fordele frem til den 31. december 2009.
På grundlag af Kommissionens forslag forlængede Rådet den 7. maj 2002 HKG's status som
fællesforetagende med dertil hørende indrømmede fordele frem til den 31. december 2009
5
.
Ved brev af 26. april 2010 anmodede Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG) om en
yderligere forlængelse af sin status som fællesforetagende, der oprindelig var tildelt ved
beslutning 74/295/Euratom og allerede forlænget ved Rådets beslutning af 7. maj 2002 med
en periode på 11 år med virkning fra den 1. januar 1999. Denne forlængelse skulle også
omfatte fritagelsen fra skat ved køb af fast ejendom (Grunderwerbsteuer), ejendomsskat
(Grundsteuer) og erhvervsskat af renter af langfristet gæld (Gewerbesteuer), som var
indrømmet på samme tid.
5
2002/355/Euratom, EFT L 123 af 9.5.2002, s. 53 og 2002/356/Euratom, EFT L 123 af 9.5.2002, s. 54.
DA
3
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
HKG anmodede om, at få sin nuværende status forlænget med yderligere 25 år fra den 31.
december 2009. I sin begrundelse fremførte HKG navnlig følgende punkter:
Med prototypen på et kernekraftværk med en throriumhøjtemperaturreaktor (THTR) i Hamm-
Uentrop havde HKG påtaget sig at udføre økonomisk prøvning og afprøvning i industriel
skala af højtemperaturreaktorteknologi med sigte på at sikre Tysklands fremtidige og
langsigtede energiforsyningssikkerhed.
Den viden, der indsamles fra erfaringerne med elproduktion fra kernekraft, kan ikke
begrænses til kun at omfatte konstruktion og drift. Af hensyn til fuldstændigheden må der
også indsamles viden om standsningsplanlægningen, selve standsningen af reaktoren,
sikkerhedsindeslutning og afvikling (i dette tilfælde inden for højtemperaturreaktorteknologi).
Ifølge HKG ville viden, som indsamles i den periode, hvor der skal opretholdes en sikker
indeslutning (indeslutningsfasen), og den efterfølgende afvikling, være af stor vigtighed for
kernekraftindustrien i Europa og resten af verden, navnlig i en tid, hvor
højtemperaturreaktorteknologien blev taget op igen i forbindelse med udviklingen af
generation IV-reaktorer, sammen med de forskellige faser af reaktorstandsningen, der også
bør indgå i det overordnede billede (livscyklusomkostningerne).
THTR 300-anlægget var verdens største pebble-bed-reaktor (PBR) med en forstærket
betonreaktortrykbeholder (RCRPV) og indbygget reflektor, inderbeholder og isolering af
varmgasrør i keramik.
Det sikkerhedsindesluttede anlægs særlige natur gav en enestående mulighed for at beregne
data og omkostninger for en "kvasipassiv" sikkerhedsindeslutning af et anlæg med RCRPV,
navnlig i forbindelse med energiomkostninger (ventilation, lufttørring osv.),
driftsomkostninger, periodisk afprøvning og reparationer.
HKG forventede sig vigtige resultater af den endelige afvikling af anlægget, både fra
fjernstyret og manuelt afviklingsarbejde i reaktorkernen. Derudover ville fjernelsen af
belægningen i RCRPV'en (spændkablerne kan ikke nødvendigvis alle afspændes) og
demonteringen af 550 Mg strålingsforurenede keramiske komponenter inde i RCRPV'en give
ny viden om afviklingen af højtemperaturreaktorer.
Det var HKG's hensigt fortsat at stille resultaterne til rådighed for EU-medlemsstaterne.
Det var stadig usikkert, hvornår afviklingen kunne finde sted — en vigtig forudsætning her
var, at der var forberedt et egnet opbevaringssted, som ville være klar til at modtage materialet
— og det er grunden til, at fællesforetagendet anmodede om at få sin status forlænget med 25
år.
Den overordentlig store betydning for kernekraftindustriens udvikling inden for Fællesskabet,
som er en forudsætning for at få status som "europæisk fællesforetagende", blev allerede
godkendt med Rådets beslutning af 16. november 1992 om forlængelsen af de fordele, som
var indrømmet fællesforetagendet HKG — dvs. på et tidspunkt, hvor THTR 300-anlægget
havde standset driften. Det blev også anerkendt, at der ikke var noget sammenligneligt i
Fællesskabet for så vidt angår programmerne fra standsning af kernekraftanlægget og frem til
sikkerhedsindeslutningsfasen og vedrørende bibeholdelsen og overvågningen af et anlæg i
sådan en "sikkerhedsindesluttet" tilstand. Det blev også fastslået, at gennemførelsen af disse
programmer ville medføre nyttige erfaringer til kernekraftindustrien og den fremtidige
udvikling af kernekraft i Fællesskabet.
THTR 300-projektet ville fortsat modtage betydelig støtte fra Forbundsrepublikken Tyskland
og delstaten Nordrhein-Westfalen. Dette blev fastsat i kontrakten om kontrolleret afvikling af
DA
4
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
2638055_0006.png
THTR 300-projektet, som blev indgået i 1989, og på grundlag af hvilken bl.a. standby-driften
af THTR 300-anlægget efter den 31. december 2009 betaltes.
I sin meddelelse til Europa-Kommissionen støttede Tyskland HKG's anmodning om
forlængelsen af sin status som fællesforetagende. Forlængelsen skulle dog kun gælde til 31.
december 2017 og ikke i 25 år yderligere, som HKG havde anmodet om, eftersom
finansieringsaftalen med Forbundsrepublikken Tyskland var begrænset til denne dato.
Ved sin afgørelse af 17. juni 2011 om forlængelse af Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH
(HKG)'s status som fællesforetagende (2011/362/Euratom)
6
besluttede Rådet følgende:
Forlængelsen af Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG)'s status som
fællesforetagende i henhold til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Atomenergifællesskab blev godkendt for en periode på otte år med virkning fra den 1. januar
2010.
HKG's formål var at gennemføre et program for afvikling af det kernekraftanlæg, der er
beliggende i Uentrop (Landkreis Unna) i Forbundsrepublikken Tyskland, indtil
indeslutningsfasen og derefter at gennemføre et program for overvågning af de indesluttede
nukleare anlæg.
DEN SENESTE UDVIKLING
Ved brev af 7. oktober 2021 anmodede Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG) om en
yderligere forlængelse af sin status som fællesforetagende, der oprindelig var tildelt ved
beslutning 74/295/Euratom og allerede forlænget to gange — ved Rådets beslutning af 7. maj
2002 med en periode på 11 år med virkning fra den 1. januar 1999 og ved Rådets beslutning
af 17. juni 2011 med en periode på otte år med virkning fra den 1. januar 2010. Denne
forlængelse skulle også omfatte fritagelsen fra skat ved køb af fast ejendom
(Grunderwerbsteuer), ejendomsskat (Grundsteuer) og erhvervsskat af renter af langfristet
gæld (Gewerbesteuer), som var indrømmet på samme tid. Desuden anmodede HKG om
fritagelse for alle direkte skatter, som ellers pålægges fællesforetagender, deres ejendom,
aktiver og indtægter. HKG anmodede om, at denne fritagelse blev gennemført på den mest
vidtgående måde, og at den skulle finde anvendelse fra den 1. januar 2018. Af klarhedshensyn
(ikke ment som en udtømmende liste) anmodede HKG om fritagelse for følgende direkte
skatter i Tyskland:
Körperschaftsteuer (selskabsskat),
Solidaritätszuschlag (et "solidaritetstillæg" til selskabsskatten),
Gewerbesteuer (lokal erhvervsskat),
Grunderwerbsteuer (ejerskifteafgift),
Grundsteuer (ejendomsskat).
Udtalelse fra Forbundsrepublikken Tyskland om HKG's anmodning om en forlængelse
af sin status som fællesforetagende
I sine meddelelser til Europa-Kommissionen af 23. april 2021 og 6. maj 2022 støtter Tyskland
HKG's anmodning om forlængelsen af sin status som fællesforetagende, navnlig af følgende
grunde:
Sikkerhedsindeslutningsfasen for THTR vil være længere end den periode, der regnes med
6
EUT L 163 af 23.6.2011, s. 24.
DA
5
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
aktuelt. Denne fase er sikret finansielt indtil den 31. december 2022 ved aftaler mellem
Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen, HKG og dets
selskabsdeltagere.
Den usædvanlig lange sikkerhedsindeslutningsfase, der kan forventes for THTR, og navnlig
den senere demontering af betonreaktortrykbeholderen (RCRPV), forventes at medføre ny
viden om afvikling af nukleare anlæg. Hertil kommer, at den efterfølgende demontering af
reaktorrummet, som der endnu ikke er tilstrækkelig praktisk erfaring med, vil få betydelige
omkostningsmæssige konsekvenser. Under disse omstændigheder er en yderligere inddragelse
af administrationsselskabet HKG og dets selskabsdeltagere af afgørende betydning, og en
forlængelse af dets status som "europæisk fællesforetagende" er i princippet berettiget.
HKG har ansøgt Kommissionens GD for Energi om forlængelse af dets status som
"europæisk fællesforetagende" indtil den 31. december 2027. De nuværende
finansieringsaftaler udløber imidlertid ved udgangen af 2022, og Rådet for Den Europæiske
Union gentog i sin afgørelse af 17. juni 2011, at denne begrænsede varighed var en afgørende
grund til at begrænse ordningens varighed, hvorfor finansministeriet i delstaten Nordrhein-
Westfalen, der var berørt af skattefordelene, kun godkendte forlængelsen af HKG's status som
"europæisk fællesforetagende" indtil den 31. december 2022. Forbundsregeringen har ingen
forbehold med hensyn til en sådan frist, og derudover ser forbundsministeriet for uddannelse
og forskning (BMBF) ingen grund til, at HKG's status som "europæisk fællesforetagende"
nødvendigvis skulle frakobles varigheden af de tidligere nævnte finansieringsaftaler.
Den tyske regering er derfor positivt indstillet over for, at HKG's status som "europæisk
fællesforetagende" forlænges indtil den 31. december 2022.
KONKLUSION
Kommissionen mener, at de argumenter for at opretholde HKG's status som
fællesforetagende, som Rådet godtog i 2011, fortsat er gyldige, navnlig fordi virksomhedens
opgaver og de vilkår, hvorunder de skal udføres, er uændrede.
Aftalerne mellem Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen og HKG og
dets selskabsdeltagere om finansieringen af HKG's aktiviteter gælder dog kun indtil den 31.
december 2022.
Kommissionen foreslår derfor Rådet at anvende den tidshorisont, som de tyske myndigheder
og HKG er blevet enige om, ved at godkende forlængelsen af HKG's status som
fællesforetagende med de dertil knyttede fordele indtil den 31. december 2022.
DA
6
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
2.
RETSGRUNDLAG
I henhold til Euratom-traktatens artikel 45 kan virksomheder, der er af ganske særlig
betydning for kernekraftindustriens udvikling inden for Fællesskabet, konstitueres som
fællesforetagender.
Ifølge artikel 46 undersøges ethvert projekt om et fællesforetagende af Kommissionen.
Kommissionen overgiver ethvert projekt om et fællesforetagende til Rådet med en motiveret
udtalelse.
I overensstemmelse med artikel 47-49 oprettes et fællesforetagende i henhold til Rådets
afgørelse efter forslag fra Kommissionen.
3.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkninger for EU's budget.
DA
7
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
2638055_0009.png
2022/0373 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om forlængelse af Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH's status som
fællesforetagende
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 49,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
(3)
(4)
Rådet oprettede ved beslutning 74/295/Euratom Hochtemperatur-Kernkraftwerk
GmbH (HKG) som fællesforetagende for en periode på 25 år fra 1. januar 1974.
Målet med HKG var at opføre, indrette og drive et kernekraftanlæg med en effekt på
ca. 300 MW i Uentrop (Landkreis Unna) i Forbundsrepublikken Tyskland.
Efter en driftsperiode i 1987 og 1988 blev driften af kernekraftanlægget endeligt
indstillet den 1. september 1989 som følge af tekniske og økonomiske vanskeligheder.
Fra den 1. september 1989 var målet med HKG at gennemføre et program for
afvikling af anlægget indtil indeslutningsfasen og derefter at gennemføre et program
for overvågning af de indesluttede nukleare anlæg.
Rådet forlængede ved afgørelse 2011/362/Euratom
7
HKG's status som
fællesforetagende frem til den 31. december 2017 for at give HKG mulighed for at
færdiggøre sine afviklings- og overvågningsprogrammer, herunder navnlig ved at lette
foretagendets finansielle byrde.
Forlængelsesperioden svarer til den aftalte periode i aftalen mellem
Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen samt HKG og dets
selskabsdeltagere om finansiering af HKG's aktiviteter.
Ved brev af 7. oktober 2021 anmodede HKG om en yderligere forlængelse af sin
status som fællesforetagende med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2018 til den
31. december 2022, hvilket svarer til varigheden af de aftaler, der er indgået mellem
Forbundsrepublikken Tyskland, delstaten Nordrhein-Westfalen og HKG og dets
selskabsdeltagere om finansiering af HKG's aktiviteter.
HKG's status som fællesforetagende bør derfor forlænges for samme periode.
Efter den 31. december 2022 er enhver yderligere forlængelse af HKG's status som
fællesforetagende betinget af, at HKG indgiver en ansøgning om en
dekommissioneringslicens —
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
7
EUT L 163 af 23.6.2011, s. 24.
DA
8
DA
kom (2022) 0598 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
1.
2.
Forlængelsen af Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG)'s status som
fællesforetagende godkendes for en periode på fem år fra 1. januar 2018.
Målet med HKG er at gennemføre et program for afvikling af det kernekraftanlæg,
der er beliggende i Uentrop (Landkreis Unna) i Forbundsrepublikken Tyskland, indtil
indeslutningsfasen og derefter at gennemføre et program for overvågning af de
indesluttede nukleare anlæg.
Artikel 2
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne og til Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA