Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2731740_0001.png
Den 30. juni 2023
Kære medlemmer i Erhvervsudvalget
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Alkoholreklamenævnets årsberetning 2022.
Alkoholreklamenævnet har siden 2000, ifølge aftale med Erhvervsministeriet, årligt udgivet årsberetning
med de sager, som nævnet har behandlet i løbet af det forgangne år. Årsberetningen overrækkes ifølge
aftalen til Forbrugerombudsmanden, som Alkoholreklamenævnet samarbejder med om håndhævelsen
af reglerne for markedsføring af alkohol.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med overholdelse af markedsføringsloven, og Alkohol-
reklamenævnet fører tilsyn med overholdelse af Alkoholreklamenævnets retningslinjer om markedsfø-
ring af alkohol, der supplerer markedsføringslovens bestemmelser.
I 2022 indledte Alkoholreklamenævnet et skærpet tilsyn målrettet alkoholmarkedsføring på sociale me-
dier, fordi det er der, de unge færdes. Tilsynet resulterede i, at der i 2022 i stigende grad blev taget sager
op af egen drift, og Alkoholreklamenævnet behandlede sidste år 56 sager om alkoholmarkedsføring, hvil-
ket er en tredobling sammenlignet med 2021.
Erfaringerne siden 2000 har vist, at Alkoholreklamenævnet effektivt har medvirket til at regulere mar-
kedsføringen af alkohol i Danmark, og at Alkoholreklamenævnets afgørelser i vidt omfang efterleves. Er-
faringerne viser desuden, at retningslinjerne i høj grad er blevet en integreret del af erhvervslivets mar-
kedsføring, idet markedsføringen sker med en stadig højere grad af omtanke og aktivt medansvar.
Alkoholreklamenævnet har som en af sine vigtigste opgaver at gå i dialog med de erhvervsdrivende om
deres markedsføring, så vi i fællesskab opnår et velreguleret marked, hvor der hverken sker markedsfø-
ring af drikkevarer med alkohol over for børn og unge eller opfordres til druk.
I januar 2022 indførte Alkoholreklamenævnet mulighed for, at de erhvervsdrivende kan få forhåndsvur-
deret deres markedsføring. Hensigten med forhåndsvurderingen er at gøre det lettere for de erhvervs-
drivende at holde sig inden for rammerne af retningslinjerne for markedsføring af alkohol og dermed
undgå ulovlig markedsføring af alkohol. Forhåndsvurderingen har vist sig at være et fornuftigt initiativ,
som de erhvervsdrivende i vidt omfang har taget godt imod og gjort brug af.
God læselyst,
Venlig hilsen
ALKOHOLREKLAMENÆVNET
Marlene Winther Plas
Forperson
[email protected]