Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2661990_0001.png
NOTAT
13. februar 2023
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedrørende
Europa-Kommissionens høring af medlemsstaterne over udkast til
revision af de Midlertidige kriserammebestemmelser for statsstøtte-
foranstaltninger til støtte for økonomien efter Ruslands aggression
mod Ukraine.
Europa-Kommissionens (Kommissionens)
Midlertidige kriserammebe-
stemmelser for statsstøtteforanstaltninger til støtte for økonomien efter
Ruslands aggression mod Ukraine
(Temporary Crisis Framework, TCF)
indeholder rammerne for tildeling af statsstøtte til virksomheder, som er
påvirket af Ruslands invasion af Ukraine. Første version af TCF blev ved-
taget den 23. marts 2022 i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine. TCF
blev efterfølgende den 9. november 2022 forlænget og udvidet til også at
omfatte regler for tildeling af støtte til fremskyndelse af udbygning af ved-
varende energi, herunder varmeproduktion, og lagring heraf af relevans for
REPowerEU; tildeling af støtte til dekarbonisering af industrielle produk-
tionsprocesser og til energieffektivitetsforanstaltninger; samt tildeling af
støtte til yderligere reduktion af elforbruget.
Kommissionen lægger i vedlagte udkast til revision af TCF, som blev sendt
i høring den 1. februar 2023, op til at forlænge og udvide rammebestem-
melsernes anvendelsesområde yderligere i lyset af Kommissionens nyligt
vedtagne ”Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age”.
1
Kommissi-
onen lægger op til, at TCF skifter navn, således at Temporary Crisis
Framework fremover kommer til at hedde
Temporary Crisis and Transition
Framework
(TCTF). Dette skal understrege, at rammebestemmelserne
også giver mulighed for tildeling af støtte til den grønne omstilling og over-
gangen til klimaneutralitet.
Kommissionens forslag til revision indeholder betydelige ændringer af de
eksisterende støttemuligheder til den grønne omstilling. Herunder bl.a.:
-
At give yderligere mulighed for tildeling af støtte til udrulning af
vedvarende energi og dekarbonisering af industrien i form af
1
COM(2023) 62 final, 1. februar 2023;
A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 51: Orienteringsnotat om Danmarks høringssvar om en mulig revision af de midlertidige kriserammebestemmelser for statsstøtteforanstaltninger til støtte for økonomien efter Ruslands aggression mod Ukraine
2/3
i)
ii)
iii)
-
Støtte til investering i eller – i visse tilfælde - produk-
tion af
alle
nye vedvarende energikilder,
Støtte til mindre modne teknologier, såsom vedva-
rende hydrogen, uden forudgående afholdelse af kon-
kurrenceprægede udbud under forudsætning af over-
holdelse af visse kriterier for at sikre proportionalitet,
og
højere støttelofter og forsimplede beregningsmetoder.
At støtte investeringer i produktionen af strategisk udstyr, som er
nødvendige for at opnå klimaneutralitet. Kommissionen foreslår
konkret, at der skal være bedre muligheder for at tildele støtte til
dækning af finansieringsbehovet i sektorer, der er særligt vigtige i
den grønne omstilling.
Kommissionens forslag til ændringer skal ses i lyset af den globale konkur-
rencesituation, hvor tredjelande investerer massivt i sektorer, der er særligt
vigtige for den grønne omstilling. Der lægges derfor op til, at der skal
kunne tildeles statsstøtte til produktionen af batterier, solceller, vindturbi-
ner, varmepumper, elektrolyse og såkaldt
carbon usage and capture
(fangst
og brug af kuldioxid) samt de kritiske råmaterialer, som er nødvendige for
produktionen af disse teknologier. Herunder også for at kunne matche
støtte, som tildeles af tredjelande.
Kommissionen foreslår, at det skal være muligt at tildele statsstøtte efter de
nye bestemmelser indtil den 31. december 2025. De gældende bestemmel-
ser finder anvendelse indtil den 31. december 2023.
Regeringens holdning
Af høringssvaret fremgår, at regeringen overordnet er åben over for at
drøfte muligheden for at foretage målrettede og fokuserede ændringer i
statsstøttereglerne, hvor der er et konkret behov for at understøtte, at Dan-
mark og EU kan udvikle morgendagens teknologier og fremme den grønne
omstilling. Dette skal også ses i lyset af, at ændringerne er midlertidige og
Danmark har tilkendegivet, at reglerne ikke bør løbe længere end til udgan-
gen af 2024, hvor Kommissionen bør tage det op til fornyet overvejelse i
samarbejde med medlemsstaterne, om der er et konkret behov for at for-
længe reglerne yderligere.
Det indre marked skal styrkes og udvikles, og det skal gøres endnu mere
attraktivt at investere og innovere i EU. Det er imidlertid ikke i Danmarks
og Europas interesse at accelerere et statsstøttekapløb hverken internt i EU
eller globalt.
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 51: Orienteringsnotat om Danmarks høringssvar om en mulig revision af de midlertidige kriserammebestemmelser for statsstøtteforanstaltninger til støtte for økonomien efter Ruslands aggression mod Ukraine
3/3
Det understreges derfor i høringssvaret, at Danmark er åben over for æn-
dringer af statsstøttereglerne, således at der kan ydes investeringsstøtte til
morgendagens teknologier i de situationer, hvor data underbygger et kon-
kret grundlag for, at der underinvesteres, og eksisterende støttemuligheder
og -instrumenter ikke er tilstrækkelige.
Derimod er Danmark mere tilbageholdende ift. muligheden for at yde
egentlig driftsstøtte, der gør EU’s medlemsstater i stand til at matche tred-
jelandes statsstøtterammer. Særligt i forhold til matching-støtte har Dan-
mark dog tilkendegivet i høringssvaret, at der skal være strenge krav til
dokumentation for, at der er behov for støtte som følge af eksisterende støt-
temuligheder i tredjelande, og sikring mod, at støtte fører til, at virksomhe-
der relokerer produktion eller arbejdsplader inden for EU.