Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 155
Offentligt
2650433_0001.png
Europaudvalget
Referat af 7. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 13. januar 2023
Tidspunkt:
kl. 08.30
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
L
1. Drøftelse af kommende udvalgsrejser
EUU alm. del (20222)
Bilag 119 (udkast til rejseplan)
Den 12. januar 2023
L
2. Status over
implementering af UFO’s beretning over EU-reformgruppens
anbefalinger
EUU alm. del (20222)
Bilag 118 (beretning nr. 25 om EU-reformgruppens
anbefalinger)
EUU alm. del (20211)
Bilag 728 (udkast til Europaudvalgets beretning om
gennemførelse af anbefalinger fra EU-reformgruppen og UFO)
3. Orientering om markeringen af 50-året for Danmarks EU-medlemskab
4. Samråd med økonomiministeren om det europæiske semester 2023 (enslydende
samrådsspørgsmål er stillet på FIU alm. del
samrådsspørgsmål A) (fælles med
Finansudvalget)
KOM (2022) 0780
Samrådsspørgsmål A
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/1-23 side 42
vedr. rådskonklusioner vedr. det europæiske semester)
Rådsmøde 3918
Bilag 1 (samlenotat vedr. rådsmøde økofin 6/12-22 side 92
vedr. det europæiske semester 2023)
L
L
Side 267
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
5. Rådsmøde nr. 3927 (økonomi og finans) den 17. januar 2023
Forelæggelse ved økonomiministeren
EUU alm. del (20222)
Bilag 117 (kommenteret dagsorden)
6. Siden sidst: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
indsamling og videregivelse af data i forbindelse med korttidsudlejning af indkvartering og
om ændring af forordning (EU) 2018/1724 (forordning om korttidsudlejning)
Orientering ved kirkeministeren, ministeren for landdistrikter og ministeren for nordisk
samarbejde
EUU alm. del (20222)
Bilag 117 (kommenteret dagsorden)
KOM (2022) 0571
Bilag 1 (grund- og nærhedsnotat)
L
7. Eventuelt
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 5 nævnte møde.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FF =Forventet forhandlingsoplæg
FO =Forhandlingsoplæg
FL =Forventet lukket behandling
L
=Lukket behandling
Side 268
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
Rådsmøde nr. 3927 (økonomi og finans) den 17. januar 2023
1. Præsentation af det svenske formandskabsprogram
Drøftelse
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 2)
2. Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
Drøftelse
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 25)
EU-note (20221)
E 2 (EU-nyt om status over EU-sanktioner over for Rusland)
KOM (2022) 0597
Bilag 3 (beslutningsreferat fra EUU-møde 9/12-22 vedr.
makrofinansiel assistance til Ukraine)
KOM (2022) 0597
Bilag 2 (skriftlig forelæggelse vedr. forslagspakke om
makrofinansiel assistance til Ukraine)
EUU alm. del (20222)
Bilag 110 (udvalgsmødereferat side 136, senest
behandlet i EUU 2/12-22)
3. Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og
revideret rådsimplementerende beslutning vedr. Luxembourgs opdaterede
genopretningsplan
Drøftelse
KOM (2020) 0408, KOM (2022) 0737
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 30)
EUU alm. del (20222)
Bilag 110 (udvalgsmødereferat side 133, senest
behandlet i EUU 2/12-22)
4. Rådskonklusioner vedr. det europæiske semester samt godkendelse af anbefalinger til
euroområdet
Godkendelse
KOM (2022) 0781, KOM (2022) 0782, KOM (2022) 0780
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 42)
5. Eventuelt
6. Siden sidst
a) Opfølgning på sager om Ungarn, implementering af OECD-aftale om international
minimumsbeskatning og makrofinansiel støtte til Ukraine
KOM (2021) 0823, KOM (2022) 0485, KOM (2022) 0595, KOM (2022) 0687, KOM
(2022) 0686
EUU alm. del (20222)
Bilag 110 (udvalgsmødereferat side 132, senest
behandlet i EUU 2/12-22)
Side 269
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
Dagsordenspunkt 1 hører under Finansministeriet og Økonomiministeriets ressort.
Dagsordenspunkt 2, 3, 4 og siden sidst hører under Økonomiministeriets ressort.
Side 270
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
2650433_0005.png
Europaudvalget
Referat af 7
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 13. januar 2023
kl. 08.30
vær. 2-133
Niels Flemming Hansen (KF), formand, Kasper Sand Kjær (S), næst-
formand, Benny Engelbrecht (S), Henrik Møller (S), Mette Reissmann
(S), Malte Larsen (S), Mogens Jensen (S), Kim Valentin (V), Erling
Bonnesen (V), Torsten Schack Pedersen (V), Karin Liltorp (M), Jon
Stephensen (M), Henrik Frandsen (M), Jens Henrik Thulesen Dahl
(DD), Alexander Ryle (LA), Sandra Elisabeth Skalvig (LA), Per Lar-
sen (KF), Alex Ahrendtsen (DF), Marianne Bigum (SF), Søren Søn-
dergaard (EL), Pelle Dragsted, Sofie Carsten Nielsen (RV) og The-
resa Scavenius (ALT).
Økonomiminister Troels Lund Poulsen og kirkeminister, minister for
landdistrikter og minister for nordisk samarbejde Louise Schack El-
holm.
Desuden deltog:
L
Punkt 1. Drøftelse af kommende udvalgsrejser
EUU alm. del (20222)
Bilag 119 (udkast til rejseplan)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 271
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
L
Punkt 2. Status over
implementering af UFO’s beretning over EU-reformgruppens
anbefalinger
EUU alm. del (20222)
Bilag 118 (beretning nr. 25 om EU-reformgruppens
anbefalinger)
EUU alm. del (20211)
Bilag 728 (udkast til Europaudvalgets beretning om
gennemførelse af anbefalinger fra EU-reformgruppen og UFO)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 275
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
L
Punkt 3. Orientering om markeringen af 50-året for Danmarks EU-medlemskab
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 277
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
L
Punkt 4. Samråd med økonomiministeren om det europæiske semester 2023
(enslydende samrådsspørgsmål er stillet på FIU alm. del
samrådsspørgsmål A) (fælles
med Finansudvalget)
KOM (2022) 0780
Samrådsspørgsmål A
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/1-23 side 42
vedr. rådskonklusioner vedr. det europæiske semester)
Rådsmøde 3918
Bilag 1 (samlenotat vedr. rådsmøde økofin 6/12-22 side 92
vedr. det europæiske semester 2023)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 279
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
Punkt 5. Rådsmøde nr. 3927 (økonomi og finans) den 17. januar 2023
EUU alm. del (20222)
Bilag 117 (kommenteret dagsorden)
Økonomiministeren:
Jeg nævner sagerne om det svenske formandskabs arbejdsprogram, gen-
opretningsfaciliteten samt økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine. Sagen om
det europæiske semester blev drøftet i det fælles samråd med Finansudvalget. Under »Siden
sidst« vil jeg orientere om sagerne relateret til Ungarn og EU-assistance til Ukraine.
1. Præsentation af det svenske formandskabsprogram
Drøftelse
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 2)
Økonomiministeren:
Den svenske minister skal på ecofinrådsmødet præsentere det svenske EU-
formandskabs økonomiske arbejdsprogram.
På det økonomisk-politiske område ventes drøftelser om en reform af de finanspolitiske regler at
fylde meget under det svenske formandskab. Det er en vigtig sag om de fremtidige rammer for
sund og holdbar finanspolitik i EU-landene som forudsætning for vækst og beskæftigelse i de en-
kelte lande og EU som helhed. Drøftelserne vil tage udgangspunkt i overordnede bud på en reform
af reglerne, der blev præsenteret på ecofinrådsmødet den 6. december 2022. Kommissionen vil
senere
måske i foråret 2023
fremsætte et formelt forslag til en reform af reglerne, som skal for-
handles i Rådet. Vi kommer derfor tilbage til sagen her i udvalget.
Ecofin-rådet
vil også løbende skulle drøfte sager relateret til det europæiske semester og EU’s
genopretningsfacilitet.
På det finansielle område er det vigtigt at komme i mål med revision af EU’s kapitalkrav, herunder
Basel-anbefalingerne. Der blev opnået enighed i Rådet i november 2022, og formandskabet vil ind-
lede forhandlinger med Europa-Parlamentet, når det har fastlagt sin holdning. Det vil også i for-
handlingerne med Parlamentet være vigtigt at forfølge de centrale danske interesser, som har væ-
ret drøftet intensivt i Europaudvalget de seneste år.
Formandskabet vil muligvis også kunne indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om hvid-
vaskpakken, dvs. den nye EU-hvidvasktilsynsmyndighed og nye hvidvaskregler på basis af enighe-
den i Rådet sidste år.
Der ventes derudover fokus på forslag til at videreudvikle kapitalmarkedsunionen, som skal ud-
bygge
EU’s finansielle markeder og fremme vækst og beskæftigelse. Det drejer sig bl.a. om nye
forslag om straksbetalinger i euro, en revision af rammer for handel med afledte finansielle instru-
menter og en revision af regler vedrørende virksomheders notering på børser. Vi vender tilbage til
sagerne og mandater til danske holdninger.
Ecofin-rådet ventes også at skulle drøfte et kommende forslag til revision af EU-reglerne for krise-
håndtering af kreditinstitutter og nationale indskydergarantiordninger.
Side 286
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
På skatteområdet blev der i december 2022 opnået enighed om direktivet om EU-implementering
af OECD-aftalen om minimumsbeskatning på 15 pct. af indkomsten i større multinationale koncer-
ner. Et godt resultat i en meget vigtig sag, som også har haft stort fokus i Europaudvalget de sene-
ste år.
Der ventes fremadrettet nye drøftelser af kampen mod skatteundgåelse, skatteunddragelse og
styrkelse af det administrative skattesamarbejde. Samarbejdet sikrer udveksling af oplysninger
mellem EU-landene om bl.a. finansielle konti, renter mv. og er de senere år løbende blevet styrket.
Det seneste forslag indebærer automatisk udveksling af information om kryptoaktiver og elektro-
nisk valuta.
På budgetområdet ventes Kommissionen at præsentere en midtvejsevaluering af den flerårige fi-
nansielle ramme. Ecofin-rådet
skal behandle en henstilling til decharge for EU’s 2021-budget
og
ventes også at skulle drøfte forslagene om nye egne indtægter til EU-budgettet i lyset af de politi-
ske aftaler inden jul om revision af kvotehandelssystemet og indførslen af en CO
2
-grænsetilpas-
ningsmekanisme, der skal bidrage med provenu.
Sofie Carsten Nielsen:
Jeg bemærkede, at der i formandskabets plan er nævnt en styrkelse af
Bankunionen. Vi talte sidst om Bankunionen i 2019, da »Rapport om mulig dansk deltagelse i det
styrkede banksamarbejde« udkom, men man kunne ikke tage endeligt stilling til det, bl.a. fordi
svenskernes holdning til Bankunionen var uklar. I 2015 udkom en tilsvarende rapport, og her var
det, hvorvidt Storbritannien ville deltage, der var uklart. Det er siden blevet afklaret. Og nu har
svenskerne udarbejdet et formandskabsprogram, hvori en styrkelse af Bankunionen indgår. Hvor
mange punkter er fortsat uafklarede? Hvorfor arbejder vi stadig ikke på dansk deltagelse i Bankuni-
onen?
Økonomiministeren:
Det er blevet diskuteret af flere ministre i flere år. Sverige har endnu ikke ta-
get aktiv stilling til deltagelse i Bankunionen. Regeringen kommer til at følge arbejdet med styrkel-
sen af Bankunionen tæt, men vil være afventende, da der for det første ikke er sket nogen ændrin-
ger i de andre landes positioner, og da der for det andet stadig er store temaer, som ikke er på
plads. Det gælder f.eks. spørgsmålet om fælles indskydergaranti og spørgsmålet om styrkelsen af
regler for afvikling af insolvente banker.
Side 287
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
2. Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
Drøftelse
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 25)
EU-note (20221)
E 2 (EU-nyt om status over EU-sanktioner over for Rusland)
KOM (2022) 0597
Bilag 3 (beslutningsreferat fra EUU-møde 9/12-22 vedr.
makrofinansiel assistance til Ukraine)
KOM (2022) 0597
Bilag 2 (skriftlig forelæggelse vedr. forslagspakke om
makrofinansiel assistance til Ukraine)
EUU alm. del (20222)
Bilag 110 (udvalgsmødereferat side 136, senest
behandlet i EUU 2/12-22)
Økonomiministeren:
Ecofin-rådet vil fortsætte de løbende drøftelser af de økonomiske konse-
kvenser af Ruslands invasion af Ukraine. Fokus på det kommende møde ventes at være den fi-
nansielle støtte til Ukraine. Rådet vedtog i december pakken med makrofinansiel assistance til
Ukraine i 2023 på 18 mia. euro i form af lån på favorable vilkår, hvor Ukraines renteudgifter dæk-
kes af EU-landene via nationale bidrag.
Lånene til Ukraine garanteres af EU-landene i fællesskab under EU-budgettets indtægtsloft, ikke af
nationale garantier. Der blev således opnået enighed om den foretrukne løsning, som i sidste ende
blev accepteret af alle, også Ungarn.
Kommissionen ventes at orientere om status for udbetalingen af første del af lånene til Ukraine.
Ecofin-rådet vil på et tidspunkt også skulle drøfte den mere langsigtede genopbygning af Ukraine,
herunder i lyset af de internationale drøftelser i bl.a. G7. Der vil blive tale om en omfattende genop-
bygning, hvor EU skal spille en central rolle i tæt samarbejde med både internationale partnere og
organisationer samt private aktører.
Regeringen finder det positivt, at der blev fundet en god løsning på den makrofinansielle assi-
stance til Ukraine i 2023. Det er fortsat vigtigt, at EU-budgettet særlig på sigt betaler en så stor an-
del af Ukraines renteudgifter som muligt.
Ecofin-rådet vil nok også løbende drøfte EU-landenes finanspolitiske tiltag til håndtering af høje
energiprisers konsekvenser for husholdninger og virksomheder.
Regeringen finder det vigtigt, at eventuelle tiltag er målrettede, snarere end generelle finanspoliti-
ske lempelser, der risikerer at øge kapacitets- og inflationspres i økonomierne.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 288
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
3. Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og
revideret rådsimplementerende beslutning vedr. Luxembourgs opdaterede
genopretningsplan
Drøftelse
KOM (2020) 0408, KOM (2022) 0737
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 30)
EUU alm. del (20222)
Bilag 110 (udvalgsmødereferat side 133, senest
behandlet i EUU 2/12-22)
Økonomiministeren:
Ecofin-rådet har vedtaget rådsbeslutninger om alle EU-landes genopret-
ningsplaner, og det går fremad med godkendelse af udbetalinger til landene på basis af opfyldte
mål og milepæle.
Ecofin-rådet ventes i den kommende tid at tage stilling til revisioner af flere EU-landes genopret-
ningsplaner. En revision kan f.eks. ske i lyset af den endelige tildeling af finansiel støtte fra genop-
retningsfaciliteten til hvert EU-land, som generelt indebærer mere eller mindre støtte end oprindelig
skønnet, afhængig af landenes respektive økonomiske udviklinger.
Aftalen om REPowerEU giver også EU-landene mulighed for udvide deres genopretningsplaner
med et nyt kapitel med tiltag, som kan mindske afhængigheden af fossile brændsler.
Ecofin-rådet skal på det kommende møde godkende en revideret rådsbeslutning om Luxembourgs
opdaterede genopretningsplan. Der tale om en meget begrænset justering, som ikke ændrer på
den tidligere positive vurdering af den oprindelige plan. Regeringen kan derfor tilslutte sig beslutnin-
gen.
Sofie Carsten Nielsen:
Jeg går ud fra, at Danmark kan forvente at modtage støtte under program-
met for udfasning af fossile brændsler. Hvad skal der til for det, og hvor konkrete skal vi være? Har
regeringen planlagt nye initiativer, så vi kan få sat fart på f.eks. udrulningen af fjernvarme?
Kim Valentin:
Der lurer sorte skyer i horisonten, når det gælder europæisk økonomi. I flere lande
er produktionen og industriproduktionen faldende. Danmark skal udarbejde en økonomisk politik,
som tager højde for udviklingen i vores europæiske samhandelspartneres økonomier. Jeg forstår
det sådan, at ministeren har særligt fokus på Tyskland, og det er vigtigt, da det er vores største
samhandelspartner.
I horisonten lurer desuden en potentielt gældskrise, men da vi nu har iværksat mekanismer til at
håndtere gældskriser i Sydeuropa, vil den nok ikke være lige så alvorlig som tidligere set. På læn-
gere sigt betyder det dog stadig meget for Danmark, når vores samhandelspartneres industripro-
duktioner falder. Der er behov for reformer i EU. Frankrig har introduceret en pensionsreform, som
vil indebære, at man går 2 år senere på folkepension
2 år mere er meget sammenlignet med den
ene dag om året, vi p.t. diskuterer herhjemme. Italien har tilsvarende problemstillinger.
Det er godt, at ministeren fokuserer på genopretningsplaner, som er betinget af reformer. Det bliver
spændende at se, hvor principfast Kommissionen viser sig at være. Jeg håber, Rådet er meget op-
mærksomme på at følge op på genopretningsplanerne og vil sørge for, at reformerne rent faktisk
Side 289
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
bliver gennemført. Kort sagt: Ingen penge uden reformer eller om ikke andet en tilnærmelse af
EU’s regler.
NOT
Økonomiministeren:
Jeg må oversende et skriftligt svar på spørgsmålet om den konkrete plan for
initiativer til den grønne omstilling. Men der vil blive udarbejdet et dansk REPowerEU-kapitel om
det. Skiftende regeringer har iværksat mange initiativer for at gøre os mindre afhængige af fossile
brændsler, og brede flertal i Folketinget har indgået omfattende aftaler for at styrke udrulningen af
fjernvarme, biogas og en generel elektrificering af samfundet. Vi er godt rustet til denne diskussion,
men der sker meget i de andre europæiske lande, og vi bør efter min mening være åbne for at lade
os inspirere af dem. Danmark har ikke patent på at være mest grøn.
Økonomierne i de store EU-lande som Frankrig, Italien, Spanien og Tyskland har stor betydning
for, hvordan EU udvikler sig. Den tyske industriproduktion har f.eks. stor betydning for arbejdsplad-
ser i store dele af Danmark og andre lande, og hvis den går i stå, vil det have en dominoeffekt.
2023 bliver et afgørende år for, hvordan den samlede europæiske økonomi udvikler sig. Meget ty-
der på, at der er en forskel på nord og syd, og hvordan vil det give udslag regionalt og internatio-
nalt? Danmark har en relativ robust og sund økonomi, men ikke desto mindre bliver vi påvirket via
samhandlen med andre EU-lande og resten af verden.
Theresa Scavenius:
Vi bør fremover have en løbende politisk samtale om, hvor meget klimapolitik
og bæredygtig vækst skal fylde i de økonomiske modeller. Man er nødt til at acceptere, at klimapo-
litik og grøn omstilling typisk har en negativ effekt på konkurrenceevnen på kort sigt, da effekten på
lang sigt vil være positiv. Hvis man fortsat lader økonomiske instrumenter og måden at tænke øko-
nomi på forhindre den grønne omstilling, er alt dette jo bare snak.
Kan det virkelig passe, at Danmark kan få så gode lånevilkår, at det ikke kan betale sig at gøre
brug af lånemekanismen i genopretningsfaciliteten?
Jeg foreslår, at vi tester det tætte samarbejde med Europaudvalget og regeringen i forbindelse
med at udvide genopretningsplanen med det nye REPowerEU-kapitel om at gøre sig uafhængig af
fossile brændsler. Det drejer sig jo om yderligere 1 mia. kr., som vi kan ansøge om. Vi kan indgå i
et tværfagligt samarbejde, hvor Europaudvalget kan drøfte sagerne med regeringen og byde ind
med sine politiske prioriteringer i stedet for kun at sige ja og nej til, hvad regeringen forelægger.
Økonomiministeren:
Bæredygtig vækst er genstand for stor politisk diskussion, både i Europaud-
valget og på nationalt plan. Nogle mener, at grøn omstilling er fuldstændig afgørende for, at Dan-
mark kan fastholde og udvikle et højt velstandsniveau, mens andre mener, at en hurtig grøn omstil-
ling kan skabe voldsom social ubalance. Jeg tror ikke, der findes en let løsning. Regeringens til-
gang er at føre en stærk og visionær grøn omstilling med hensyntagen til, at samfundet kan udvikle
sig, uden at der bliver skabt store sociale ubalancer.
Jeg er jo ikke klimaminister, men jeg ville ikke have problemer med at indbyde til dialog om udvidel-
sen af genopretningsplanen. Vi kan være politisk uenige, men med jysk sarkasme vil jeg sige, at
regeringen jo også kan blive klogere. Vi kan sagtens blive enige om at nuancere tingene på en an-
den måde. Jeg skal nok tage initiativ til en dialog, hvor vi drøfter det.
Danmarks rating er så god, at det simpelt hen ville være en dårlig forretning at gøre brug af låne-
mekanismen.
Side 290
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
Formanden:
Vi har tidligere haft følgegrupper i Europaudvalget om bl.a. MFF’en og brexit. Vi
kunne godt nedsætte en klimafølgegruppe eller grøn følgegruppe, hvor vi kan arbejde med disse
emner. Lad os tage den under »Eventuelt«.
4. Rådskonklusioner vedr. det europæiske semester samt godkendelse af anbefalinger
til euroområdet
Godkendelse
KOM (2022) 0781, KOM (2022) 0782, KOM (2022) 0780
Rådsmøde 3927
Bilag 1 (samlenotat side 42)
Se punkt 3 »Samråd med økonomiministeren om det europæiske semester 2023«.
5. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 291
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
6. Siden sidst
a) Opfølgning på sager om Ungarn, implementering af OECD-aftale om international
minimumsbeskatning og makrofinansiel støtte til Ukraine
KOM (2021) 0823, KOM (2022) 0485, KOM (2022) 0595, KOM (2022) 0687, KOM
(2022) 0686
EUU alm. del (20222)
Bilag 110 (udvalgsmødereferat side 132, senest
behandlet i EUU 2/12-22)
Økonomiministeren:
Jeg vil gerne kort orientere om sagerne relateret til Ungarn og Ukraine, som
blev drøftet som en samlet pakke på ecofinrådsmødet den 6. december 2022.
Pakken omfattede de to sager om hhv. godkendelse af Ungarns genopretningsplan samt foran-
staltninger mod Ungarn under retsstatsmekanismen, der gik ud på at suspendere en andel af mid-
lerne fra tre EU-programmer
til Ungarn på grund af brud på retsstatsprincippet og risiko for EU’s
budget.
Pakken omfattede også de to sager om henholdsvis makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023 og
EU-implementering af OECD-aftalen om minimumsbeskatning af selskaber.
Det lykkedes ikke på selve ecofinrådsmødet at nå til enighed om pakken, da Ungarn blokerede for
godkendelsen af makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023 og forslaget om minimumsbeskat-
ning.
Kommissionen blev anmodet om at opdatere sin vurdering af Ungarns tiltag under retsstatsmeka-
nismen til at adressere landets retsstatsudfordringer for at tage højde for de seneste ungarske til-
tag. Kommissionen fastholdt dog sin vurdering.
Der blev herefter opnået enighed om en samlet løsning på sagerne, hvor man godkendte Ungarns
genopretningsplan og reducerede satsen for suspension af midler under retsstatsmekanismen fra
65 til 55 pct. med henvisning til de gennemførte tiltag og samarbejdsviljen fra Ungarn.
Dermed suspenderes ca. 6,3 mia. euro
ca. 47 mia. kr.
indtil centrale tiltag vedrørende bekæm-
pelse af korruption og svig m.v. er tilstrækkeligt gennemført.
Ungarn accepterede samtidig vedtagelsen af EU-lånene til Ukraine, herunder garantien under EU-
budgettets indtægtsloft og EU-implementering af OECD-aftalen om minimumsbeskatning af sel-
skaber.
Alle EU-lande støttede rådsbeslutningen om Ungarns genopretningsplan, bortset fra Nederlan-
dene, der afstod.
Ungarn vil først kunne ansøge om udbetaling af første del af de 5,8 mia. euro
ca. 43 mia. kr.
fra
genopretningsfaciliteten, når de har gennemført de 27 såkaldte supermilepæle relateret til rets-
statsområdet. Milepælene afspejler tiltagene under retsstatsmekanismen særlig vedrørende kor-
ruptionsbekæmpelse, som ifølge Kommissionen kan afhjælpe risikoen for EU’s
budget, hvis de
blev fuldt og effektivt implementeret. Og de inkluderer tiltag vedrørende retsvæsenets uafhængig-
hed samt kontrol og revision af Ungarns genopretningsplan.
Side 292
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
Der bør ikke udbetales midler til Ungarn, før der er leveret på de aftalte milepæle. Regeringen vil
naturligvis følge sagen tæt.
Søren Søndergaard:
Hvad er ministerens holdning til sammenblandingen af sager, der åbenlyst
intet har at gøre med hinanden? Støtte til Ukraine skulle man kunne blive enige om fuldstændig
uafhængigt af, hvad man ellers mener om alt muligt andet. Alligevel kobles det til spørgsmålet om
minimumsbeskatning i OECD-regi og genopretningsplanen i Ungarn.
Hvorfor afstod Nederlandene fra at støtte rådsbeslutningen om Ungarns genopretningsplan?
Økonomiministeren:
Sammenblandingen af sager, der intet har med hinanden at gøre, er det, der
i min verden bliver kaldt politik. Det er ikke første gang, man har set sager blive taget som gidsel.
Min holdning er den samme som skiftende regeringers: Man skal ikke foretage disse koblinger. Det
er ikke en god idé.
NOT
Jeg oversender et skriftligt svar på, hvorfor Nederlandene afstod fra at støtte rådsbeslutningen.
Søren Søndergaard:
I sin besvarelse kommer ministeren ind på lige præcis det, der er det cen-
trale: Alt er til forhandling. Jeg forstår godt, når ministeren kalder det politik. Men Parlamentet har
sagt, at der er grænser for, hvad der kan forhandles, og det gælder netop fundamentale rettighe-
der. Jeg håber derfor, at der er en grænse for politikken.
Side 293
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 155: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/1-23
7. europaudvalgsmøde 13/1 2023
Punkt 6. Siden sidst: Orientering om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om indsamling og videregivelse af data i forbindelse med korttidsudlejning
af indkvartering og om ændring af forordning (EU) 2018/1724 (forordning om
korttidsudlejning)
KOM (2022) 0571
Bilag 1 (grund- og nærhedsnotat)
EUU alm. del (20222)
Bilag 117 (kommenteret dagsorden)
Ministeren for landdistrikter:
Formålet med den foreslåede forordning er at harmonisere og for-
bedre rammerne for transparent dataindsamling og datadeling for korttidsudlejning på tværs af EU.
Forordningen skal ses som led i Kommissionens bestræbelser på at fremme et afbalanceret og
transparent indre marked for korttidsudlejning. Samtidig er der fokus på, at de enkelte medlemssta-
ter fortsat selv kan bestemme de overordnede regler for kortidsudlejning nationalt og lokalt.
Det mest centrale i forordningsudkastet er, at medlemsstater, der stiller krav om indsamling og de-
ling af oplysninger om udlejningsaktiviteter
bl.a. antal udlejede dage
forpligtes til at udvikle og
vedligeholde it-infrastruktur hertil. Det gælder for korttidsudlejning af værelser og hele boliger.
Med it-infrastruktur menes der konkret en national digital registreringsprocedure til brug for udleje-
res registrering. It-infrastrukturen omfatter også et nationalt digitalt kontaktpunkt til brug for udlej-
ningsplatformenes videredeling af oplysninger om udlejningsaktiviteter til myndighederne.
Jeg vil forelægge sagen for Europaudvalget med henblik på at indhente et forhandlingsmandat på
et senere tidspunkt.
Søren Søndergaard:
Formålet med forordningen er at gøre datadeling mere gennemskueligt og
effektivt osv. Men hvad er fordelen for mig som ganske almindelig dansker? Hvad skal det gøre
godt for?
Ministeren for landdistrikter:
Der har været et ønske om et bedre overblik over udlejningsaktivite-
ter. Man har bl.a. hørt folk tale om Airbnb og andet. Denne forordning giver mulighed for bedre at
dele oplysninger om udlejningsaktiviteter.
Mødet sluttede kl. 10.21.
Side 294