Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2655396_0001.png
Forsvarsministeriet
Udenrigsministeriet
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Skriftlig orientering om dansk deltagelse i Det Europæiske Forsvarsagen-
tur og Det Permanente Strukturerede Samarbejde
2. februar 2023
Den 1. juli 2022 blev det danske EU-forsvarsforbehold formelt ophævet. Det bety-
der, at Danmark nu har mulighed for at deltage fuldt ud i det europæiske samarbejde
om sikkerhed og forsvar. Den 6. oktober 2022 fremsatte regeringen derfor forslag
til folketingsbeslutning om dansk deltagelse i Det Europæiske Forsvarsagentur og
Det Permanente Strukturerede Samarbejde på forsvarsområdet.
Regeringen vil nu fremsætte beslutningsforslaget på ny.
Det Europæiske Forsvarsagentur (Forsvarsagenturet)
Forsvarsagenturet har til formål at styrke EU’s samlede forsvarskapacitet på krise-
styringsområdet, udvikle og fremme EU-samarbejde om forsvarsmateriel, styrke
teknologi og forskning inden for forsvarsområdet samt skabe et konkurrencedygtigt
europæisk marked for forsvarsmateriel. Derudover danner Forsvarsagenturet
ramme om forskellige former for forsknings- og udviklingssamarbejde om emner
af fælles interesse, eksempelvis cyberområdet. Alle EU-lande undtagen Danmark er
medlem af Forsvarsagenturet. Derudover har agenturet partnerskabsaftaler med
Norge, Schweiz, Serbien og Ukraine.
Det Permanente Strukturerede Samarbejde (PESCO) på forsvarsområdet
PESCO blev etableret i 2017 og har siden stået centralt i udviklingen af EU’s for-
svarsdimension. Alle EU-lande deltager i PESCO undtagen Danmark og Malta.
PESCO-samarbejdet består af to særskilte dele: Et permanent forsvarssamarbejde
blandt de deltagende lande, der udgør rammen for øget koordination af landenes
forsvarspolitik, og et ad hoc, projektbaseret samarbejde, hvor forskellige grupperin-
ger af lande inden for PESCO kan gå sammen om udviklingen af konkrete projek-
ter, der tilgodeser netop deres nationale forsvarspolitiske behov. PESCO-projekter
er drevet af medlemsstaternes efterspørgsel og gennemføres ofte i samarbejde med
eller af virksomheder og forskningsinstitutter. Der er aktuelt vedtaget 60 PESCO-
projekter, der fordeler sig inden for områder som f.eks. maritim sikkerhed og cy-
bersikkerhed.
I første omgang er det regeringens hensigt at arbejde for dansk deltagelse i PESCO-
projektet om udsendelse af cybereksperter til lande, der udsættes for cyberangreb,
samt PESCO-projektet om militær mobilitet. De to projekter flugter med nationalt
prioriterede områder.
Det litauisk-ledede PESCO-projekt
Cyber Rapid Response Teams and Mutual Assistance
in Cyber Security (CRRT)
har til formål at hjælpe EU-lande, EU-institutioner,
EU’s
Side
1
af
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 182: Notat om dansk deltagelse i Det Europæiske Forsvarsagentur og Det Permanente Strukturerede Samarbejde
missioner og operationer og partnere med at sikre et højere niveau af cyberresiliens
og i fællesskab reagere på cyberhændelser.
Militær mobilitet vedrører muligheden for at flytte militært personel og materiel
mellem EU-lande. Hensigten med det nederlandsk-ledede PESCO-projekt
Military
Mobility
er at skabe en platform for den nødvendige koordination og muligvis har-
monisering af landenes tiltag til at sikre den militære mobilitet. Projektet har delta-
gelse af tredjelandene USA, Canada og Norge.
Der gælder 20 forpligtelser for de medlemsstater, der indgår i PESCO-samarbejdet,
herunder øgede nationale forsvarsbudgetter og deltagelse i minimum ét PESCO-
projekt. Det er ikke et krav for deltagelse i PESCO, at en medlemsstat på forhånd
lever op til forpligtelserne. Medlemsstaterne udarbejder årligt nationale implemen-
teringsplaner, hvor der gives en status på efterlevelsen.
Videre proces
Det Udenrigspolitiske Nævn og Folketingets Europaudvalg orienteres parallelt.
Regeringen vil derefter fremsætte forslag til folketingsbeslutning om dansk delta-
gelse i Forsvarsagenturet og PESCO på ny.
Bevillingsmæssig hjemmel til de finansielle forpligtelser forbundet med deltagelse i
Forsvarsagenturet i 2023 indhentes ved aktstykke. Aktstykket forventes tiltrådt i
forlængelse af vedtagelse af beslutningsforslaget om dansk deltagelse i Forsvars-
agenturet og PESCO. Den bevillingsmæssige hjemmel til deltagelse i 2024 og frem
vil blive indhentet i kommende finanslove.
Efter indhentelse af Folketingets samtykke vil Danmark orientere Forsvarsagentu-
ret og de øvrige EU-medlemsstater via et formelt brev fra forsvarsministeren om,
at Danmark ønsker at deltage i agenturet. Ved denne underretning vil Danmark
være formelt medlem af Forsvarsagenturet.
Danmark vil ligeledes underrette EU’s Udenrigsrepræsentant og de øvrige EU-
medlemsstater via formelt brev fra forsvarsministeren om, at Danmark ønsker at
deltage i PESCO i overensstemmelse med EU-traktatens artikel 46, stk. 3. Umid-
delbart herefter vil Danmark skulle oversende en national implementeringsplan for
de 20 PESCO-forpligtelser. Beslutning i Rådet om dansk deltagelse i PESCO træf-
fes ved kvalificeret flertal blandt de deltagende medlemsstater. Umiddelbart efter,
der måtte være truffet beslutning om dansk deltagelse i PESCO i Rådet, vil Dan-
mark anmode om deltagelse i PESCO-projektet om udsendelse af cybereksperter
samt PESCO-projektet om militær mobilitet.
EU-sager på det sikkerheds- og forsvarspolitiske område, herunder sager relateret
til Forsvarsagenturet og PESCO, vil fremover blive behandlet i Folketingets Euro-
paudvalg efter den gældende danske EU-beslutningsprocedure. I visse særlige til-
fælde kan det dog ikke udelukkes, at der kan være behov for inddragelse af Det
Udenrigspolitiske Nævn.
Side
2
af
2