Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 456
Offentligt
2702955_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Til orientering af Finansudvalget og Europaudvalget.
Forslag
til spørgsmål til brug for høring om ændring af EU’s
finanspolitiske regler
Sammenfatning
Til brug for Finans- og Europaudvalgets høring den 3. maj kl. 15 i Lands-
tingssalen
om reform af EU’s finanspolitiske regler har de økonomiske
konsulenter udarbejdet 14 forslag til spørgsmål, der evt. kan danne ud-
gangspunkt for en dialog med oplægsholderne.
EU’s finanspolitiske reg-
ler stiller bl.a. krav til landenes offentlige gæld og saldo. Spørgsmålene i
første del af noten kan stilles til alle oplægsholdere, mens anden del af
noten indeholder spørgsmål til de specifikke oplægsholdere.
Høringen er perfekt timet i og med, at EU-Kommissionen sidste uge of-
fentliggjorte et egentligt lovforslag til reform af EU’s finanspolitiske reg-
ler, se
her.
Lovforslaget følger op på et udspil fra november sidste år,
der skitserede de overordnede linjer for reformen. Det nye forslag er
strammet på en række punkter efter pres fra Tyskland i forhold til udspil-
let fra november sidste år, men tilfredsstiller fortsat ikke Tysklands øn-
ske om mindre fleksibilitet.
1
Der er således uenighed blandt toneangi-
vende lande i EU om vejen frem. For en kort gennemgang af EU-Kom-
missionens lovforslag, landenes uenigheder og baggrunden for forslaget
fra den 26. april 2023 se evt. EU-nyt om reform
af EU’s regler for med-
lemslandenes offentlige underskud og gæld fra den 27. april 2023
her.
Første del: Spørgsmål, der kan stilles til alle oplægsholdere
1. EU-kommissionen foreslår, at der automatisk vil blive åbnet en un-
derskudsprocedure, hvis et medlemsland med substantielle offentlige
gældsudfordringer afviger fra den aftalte finanspolitiske tilpasningssti.
Forslaget indebærer dog tilsyneladende ikke automatiske økonomi-
ske sanktioner ved sådanne overskridelse. Bør der være automati-
ske økonomiske sanktioner, hvis et medlemsland med substantielle
gældsudfordringer overskrider den aftalte landespecifikke finanspoli-
tiske tilpasningssti?
2. maj 2023
Økonomisk konsulent
Birgitte Lange
[email protected]
+45 3337 3323
1
Financial Times (29. april 2023): German debt reduction demands would be ‘straitjacket’ on
EU, officials warn
her
Side 1 | 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702955_0002.png
2. Er håndhævelsen strammet tilstrækkeligt i EU-Kommissionens lov-
forslag til, at man kan forvente, at kravene til offentlig gæld og under-
skud overholdes i fremtiden?
3.
Hvis ikke det er muligt at vedtage en ændring af EU’s finanspolitiske
regler inden udgangen af 2023, vil du så anbefale, at aktiveringen af
den generelle undtagelsesklausul forlænges i 2024 eller en tilbage-
vending til de gamle regler?
4. Hvad er din holdning til oprettelsen af en fiskal kapacitet til at ud-
jævne konjunkturudsving?
5. EU-kommissionen foreslår en række ensartede minimumskrav/ fæl-
les sikkerhedsforanstaltninger, som
EU’s medlemsstater
skal leve op
til herunder bandt andet en finanspolitisk tilpasning på mindst 0,5 pct.
af BNP som benchmark, så længe underskuddet på den faktiske of-
fentlige saldo er over 3 pct. af BNP. Bør EU-Kommissionens forslag
til ensartede minimumskrav skærpes?
Andel del: Spørgsmål til specifikke oplægsholdere
Til EU-Kommissionen
6. Er det korrekt, at lovforslaget indebærer, at der ikke automatisk vil
være økonomiske sanktioner, hvis et medlandsland med substanti-
elle gældsudfordringer overskrider den aftalte sti for finanspolitisk til-
pasning?
7. New Economic Foundation (NEF), en britisk tænketank, har lavet en
analyse, der viser, at kun fire lande (Sverige, Irland, Danmark og Let-
land) vil have tilstrækkelig finanspolitisk rum til at overholde Parisaf-
talens mål om global opvarmning under de nuværende europæiske
finanspolitiske regler
2
. Har I vurderet, om de finanspolitiske regler i
jeres lovforslag er kompatible med opfyldelse af Parisaftalens mål?
8. Er EU-Kommissionen enig i, at den holdbarhedsvurdering, ud fra
hvilken de enkelte landes tilpasningstier forslås at skulle fastlægges,
vil basere sig på en masse antagelser? Er målet om finanspolitisk
holdbarhed ikke lige så ugennemsigtigt som en vurdering af, om et
medlemsland overholder kravet til den strukturelle saldo? Et begreb,
som EU-Kommissionen foreslår ikke længere at styre efter, netop
fordi begrebet er ugennemsigtigt, fordi det er en beregnet størrelse.
2
Sebastian Mang & Dominic Caddick (28. April 2023): BEYOND THE BOTTOM LINE. New Eco-
nomic Foundation
her
Side 2 | 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702955_0003.png
Til Det Europæiske Finanspoliske Råd
9. Hvorfor anbefaler I oprettelsen af en fælles EU fiskal kapacitet?
Til De Økonomisk råd (vismændene)
10. Anbefaler I en ensartet fortsættelse af styring efter den strukturelle
saldo i Danmark, når EU-Kommissionen foreslår at droppe styring ef-
ter den strukturelle saldo?
11. Anbefaler I en ensartet fortsættelse af styring efter 1-årige udgiftslof-
ter, når EU-Kommissionen foreslår, at der ikke vil være nogen krav til
finanspolitisk tilpasningssti for et medlemsland med en gæld under
60 pct. af BNP og et aktuelt og planlagt underskud på den faktisk
saldo under 3 pct. af BNP, som det er gældende for DK p.t.?
Til regeringen
12. Er den nuværende regering enig med den tyske finansminister, Chri-
stian Lindner, i, at EU-Kommissionens lovforslag giver for stor fleksi-
bilitet i forhold til afvikling af for høj gæld, og at der er behov for en
stramning af de fælles minimumskriterier?
13. Italiens finansminister, Giancarlo Giorgetti, mener ikke, at EU-Kom-
missionens forslag giver mulighed for, at lande med høj offentligt
gæld kan investere tilstrækkeligt i bl.a. klima. Han anbefaler undta-
gelse af visse udgifter i forhold til kravet til underskud på den offent-
lige saldo
3
. Mener regeringen, at EU-Kommissionens lovforslag giver
tilstrækkeligt mulighed for, at lande med høj gæld kan investere i fx
klima og forsvar?
14. Giver EU-Kommissionens forslag anledning til overvejelser om æn-
dring af budgetloven samt forholdet mellem forslaget og finanspag-
ten, der er udmøntet i traktaten om stabilitet, samordning og styring i
den Økonomiske og Monetære Union?
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
3
Financial Times (26. april 2023): EU reforms of fiscal rules hit resistance among big capitals
her
Side 3 | 3