Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 456
Offentligt
2702957_0001.png
ehov for n e finanspolitiske regler i Danmark
plæg ved eksperthøring om revision af EU’s finanspolitiske regler
– 3. ma 0 3
arl ohan Dalgaard professor ø enhavns Universitet og
formand for De konomiske d
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702957_0002.png
Hovedtræk i EU-Kommissionens forslag
Forslag indebærer hovedsageligt ændringer for lande med høj gæld
Grænsen for underskud på den offentlige saldo er uændret på 3 pct. af BNP, og grænse for
ØMU-gæld er uændret på 60 pct. af BNP.
Mindre fokus på styring efter den strukturelle saldo
For lande med høj gæld skal der være mere fokus på faldende gæld på mellemlangt sigt,
som skal opnås ved at styre efter en udgiftsregel.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702957_0003.png
Danmark har overholdt EU’s regler
Forslag har begrænset betydning for Danmark
Danmarks har overholdt grænsen på 3 pct. af
BNP på nær i 2012
Få lande har overholdt grænsen tilsvarende
hyppigt
Grækenland har brudt grænse 18 ud af 22 år i
2000-2021
Antal år med underskud over 3 pct. af BNP
Danmarks gæld er 37 pct. af BNP
På det foreliggende grundlag er forventningen,
at gældskvoten fremadrettet forbliver under 60
pct.
Nye regler om udgiftsvækst ventes ikke, at
påvirke Danmark
ØMU-gæld i 2021
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702957_0004.png
Danske finanspolitiske regler med nyt forslag
Der vil ikke være et krav om grænse for strukturel saldo
Danmark skal stadig overholde EU’s 3 pct. grænse for saldo og 60 pct.
grænse for gæld.
Danmark kan stadig fokusere på holdbarhed, saldomål i 2030 og 4-årige
udgiftslofter.
Der vil ikke være et krav om en årlig lovfastsat grænse på -1 pct. af BNP
på den strukturelle saldo: Skal det føre til ændringer i budgetlovens krav
til årlige underskud på strukturel saldo?
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702957_0005.png
Den årlige grænse for strukturelle saldo
Brugen af strukturel saldo kan med fordel bevares i Danmark
Saldomålsætning i forbindelse med mellemfristede
planer har været forfulgt siden årtusindskiftet af
skiftende regeringer i Danmark.
Store udsving i den opgjorte strukturelle saldo er ikke
et problem i dansk sammenhæng
Finansministeriets metode er mere stabil end EU
kommissionens.
Strukturel saldo med forskellige metoder
Skal underskud være større end 1 pct. af BNP efter
2030?
Overholdbarhed giver mulighed for større underskud,
og det kan kræve stramninger/reformer, hvis der ikke
tillades større underskud efter 2030.
Et større strukturelt underskud øger risikoen for brud
på 3 pct. grænsen.
Skøn offentlig saldo mod 2050
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 456: Præsentationer, baggrundsmateriale og forslag til spørgsmål vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702957_0006.png
Sammenfatning
EU-kommissionens forslag har særligt fokus på lande med høj gæld
Det danske finanspolitiske rammeværk, som har understøttet sunde offentlige finanser,
kan bevares.
Den strukturelle saldo bør i den henseende fortsat spille en vigtig rolle i Danmark, men
niveauer kan diskuteres:
Fx om de maksimale strukturelle underskud skal tillades at være større end 1 pct. af BNP i
2030erne? Hvor præcist skal der styres efter grænsen?