Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 655
Offentligt
2737383_0001.png
NOTAT
07. august 2023
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om dansk hørings-
svar vedrørende Kommissionens offentlig høring om FDI-forordnin-
gen.
EU-forordningen om regelsættet for screening af udenlandske direkte in-
vesteringer i Union (FDI-forordningen) trådte i kraft i oktober 2020. FDI-
forordningen danner grundlag for den danske investeringsscreeningslov og
-mekanisme, der skal forhindre trusler mod den nationale sikkerhed eller
offentlige orden i Danmark fra udenlandske direkte investeringer og sær-
lige økonomiske aftaler inden for visse følsomme sektorer. De følsomme
sektorer og aktiviteter i screeningsmekanismen omhandler forsvarssekto-
ren, IT-sikkerhedsfunktioner eller behandling af klassificerede oplysnin-
ger, produkter med dobbelt anvendelse, anden kritisk teknologi og kritisk
infrastruktur. Disse sektorer er omfattet af et tilladelseskrav, mens loven
også indeholder en frivillig anmeldelsesmulighed for øvrige sektorer. Lo-
ven trådte i kraft i juli 2021.
Kommissionen skal senest den 12. oktober 2023 præsentere en evaluering
af FDI-forordningen mhp. at undersøge dens effektivitet, herunder den sa-
marbejdsmekanisme for medlemsstaternes screeningsmyndigheder, som
indgår i forordningen. I den forbindelse har Kommissionen iværksat en of-
fentlig høring af den nuværende forordning med frist den 14. juli 2023.
Høringen består både af et spørgeskema (”public consultation”) om erfa-
ringerne med de nationale screeningsmekanismer og en åben høring (”call
for evidence”) for bemærkninger og ideer til evt. ændringer af forordnin-
gen.
Kommissionen vil på baggrund af den offentlige høring, drøftelser med
medlemsstaterne samt evalueringen fremlægge et ændringsforslag til en re-
vision af forordningen. Revisionen indgår også som et af værktøjerne i
Kommissionens fremlagte strategi for økonomisk sikkerhed af 20. juni
2023. På baggrund af ovenstående er der udarbejdet dansk høringssvar til
Kommissionens offentlige høring.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 655: Notat om høringssvar om FDI-forordningen
2/3
Regeringens holdning til Kommissionens offentlige høring af FDI-for-
ordningen
Regeringen støtter grundlæggende, at EU har en mere strategisk tilgang til
økonomisk sikkerhed. I den forbindelse er det vigtigt, at der findes den rette
balance mellem øget beskyttelse samtidig med, at der undgås en fragmen-
tering af den globale økonomi og øget protektionisme. Fra dansk side støt-
tes fokus på brugen og håndhævelsen af de eksisterende værktøjer i
EU’s
værktøjskasse, herunder FDI-forordningen, på en måde, der sikrer lige kon-
kurrencevilkår, og at EU taler med en samlet stemme globalt. Regeringen
støtter således en evidensbaseret analyse af rækkevidden af de eksisterende
værktøjer, herunder FDI-forordningen, mhp. at afklare behovet for evt. ju-
steringer.
Den danske screeningsmekanisme, har et robust og bredt anvendelsesom-
råde. Udover almindelige fusioner og opkøb omfatter den danske meka-
nisme ligeledes drifts-, leverandør- og serviceaftaler, joint ventures og
greenfield-investeringer, samt visse samarbejdsaftaler på forskningsområ-
det. Der er forholdsvis store forskelle i anvendelsesområderne blandt
EU’s
medlemsstater i de nationale screeningsmekanismer, bl.a. pga. afvigelser i
definitioner samt undtagelser for visse sektorer, hvilket øger risikoen for
omgåelse og spekulationer. Regeringen lægger i høringssvaret derfor vægt
på, at der bør arbejdes mod et mere ensartet anvendelsesområde af scree-
ningsmekanismerne på tværs af medlemsstaterne, da dette vil øge sikker-
heden i EU samt sikre lige konkurrencevilkår ift. investeringer fra tredje-
lande.
I høringssvaret foreslår regeringen konkret, at det i forbindelse med revisi-
onen af forordningen og i respekt for medlemsstaternes nationale kompe-
tence på sikkerhedsspørgsmål gøres tydeligere, at en række nærmere defi-
nerede kritiske sektorer bør omfattes i relation til infrastruktur og teknologi,
og at forordningen bør understøtte udarbejdelsen af fælles frivillige
”best
practice”-definitioner herpå. Desuden foreslår regeringen, at det tydeliggø-
res i selve forordningen, at forordningen og samarbejdsmekanismen finder
anvendelse på samtlige typer af økonomiske aftaler og udenlandske direkte
investeringer, som medlemsstaterne omfatter i deres nationale ordninger.
Økonomiske aftaler bør derfor
ligesom der i gang gælder for udenlandske
direkte investeringer
notificeres i samarbejdsmekanismen, hvis der findes
kritiske forhold heri.
I høringssvaret opfordrer regeringen dog samtidig til, at det kun er sager,
der vurderes kritiske, som bør deles blandt medlemsstaterne i samarbejds-
mekanismen mhp. at lette den administrative byrde for myndighederne for-
bundet hermed. Regeringen finder yderligere, at det vil lette investorernes
administrative byrde forbundet med ansøgninger om tilladelse til investe-
ringer, der berører flere lande, hvis der skabes øget klarhed og ensartethed
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 655: Notat om høringssvar om FDI-forordningen
3/3
om økonomiske og finansielle definitioner af relevans for forordningens
anvendelsesområde.
Desuden foreslår regeringen i høringssvaret at der oprettes en fælles data-
base over afvisninger og tilladelser, der gives på skærpede vilkår til uden-
landske investeringer, som er behandlet af de nationale screeningsmyndig-
heder. En sådan database findes allerede på området for eksportkontrol, og
det vurderes, at en sådan vil kunne overføres til FDI-området, hvilket vil
lette medlemsstaternes procedurer ifm. undersøgelser af investorer og ri-
siko-aktører samt forebygge omgåelse
blandt EU’s medlemsstaterne.
Re-
geringen overvejer desuden relevansen af en nærmere undersøgelse af
screening af særligt afgrænsede, specifikke offentlige udbud inden for sær-
lige sektorer, hvor udenlandske kontraherende parter inviteres til at levere,
drive eller servicere kritisk infrastruktur, som udgør en sikkerhedsrisiko.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at screening af offentlige ud-
bud forbliver national kompetence.