Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 717
Offentligt
2746390_0001.png
Den 4. september 2023
MIM 87-23
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af plast i bilindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den tyske virksomhed
Gerhardi Kunststofftechnik og 11 medansøgere fra Tyskland, Spanien, Slovakiet og Tjekkiet tilladelse
til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet indtil udgangen
af 2028. Forslagene blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 27. april 2023 og ventes til
efterfølgende afstemning i skriftlig procedure. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes ikke direkte at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at
begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. Det vurderes, at der er behov for skærpede
krav til beskyttelses-foranstaltningerne og anvendelsesforholdene for at svare til de danske
arbejdsmiljøkrav. I den konkrete sag drejer det sig om dekorative anvendelser af stoffet, hvor der
allerede er egnede alternativer tilgængelige i EU. Regeringen agter på den baggrund at stemme
imod en vedtagelse af forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til dekorativ overfladebehandling af plastikdele til biler.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 717: Revideret notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
2746390_0002.png
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget har været drøftet i REACH-komiteen i 2019. Det reviderede forslag blev drøftet på møde i
REACH-komitéen d. 27. april 2023 og ventes til efterfølgende afstemning i skriftlig procedure.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den tyske virksomhed Gerhardi Kunststofftechnik og 11
medansøgere fra Tyskland, Spanien, Tjekkiet og Slovakiet om fortsat anvendelse af op til 560 tons om
året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af plast i bilindustrien.
Gerhardi Kunststofftechnik og 11 medansøgere fremsendte den 22. februar 2016 ansøgning om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 13. marts 2017 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet.
Samtidigt foreslår RAC, at resultaterne fra moniteringsprogrammet skal anvendes til at validere
eksponeringsscenarier i virksomhedernes kemikaliesikkerhedsrapport, samt til at gennemgå
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 717: Revideret notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
2746390_0003.png
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold. Herudover skal risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold gennemgås med henblik på at sikre, at de er i
overensstemmelse med princippet om kontrolhierarkiet, med særlig fokus på effektivitet og
vedligehold af lokal udsugning og opdeling af aktiviteter. Endvidere skal alle virksomheder overveje
brugen af damphæmmere, der skal nedsætte fordampning fra bade med chromtrioxid, og om det vil
være passende at anvende åndedrætsværn.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller teknologier,
som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden konkluderet, at
ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller
miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC anbefaler en godkendelsesperiode på 12 år.
Kommissionen bad 6. maj 2020 ansøgerne om at supplere deres ansøgning med en substitutionsplan,
som følge af dommen i retssag T-837/16 i 2019. Retssagen omhandler blandt andet fortolkning af
bestemmelserne i REACH-forordning i de tilfælde, hvor der er generelt egnede alternativer tilgængelige,
og fastlagde, at ansøgere i disse tilfælde skal indsende en substitutionsplan. Ansøgerne indsendte en
substitutionsplan den 8. december 2020, som har været behandlet i udvalget for socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 23. juli 2021 tilføjede et tillæg med vurdering af substitutionsplanen, der
vurderedes troværdig.
Kommissionen bemærker, at alternativer til chromtrioxid til den pågældende anvendelse er
kommercielt tilgængelige i EU og sandsynligvis bliver teknisk og økonomisk gennemførlige for
ansøgerne i fremtiden. Kommissionen anerkender, at der er information fra lignende ansøgninger om
dekorativ forkromning, der indikerer, at ansøgerne burde være i stand til substituere hurtigere.
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering
ved
udgangen
af
2028
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og
gennemgår risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold med henblik på at sikre, at de er
passende og effektive med særlig fokus på effektivitet og vedligehold af lokal udsugning og opdeling af
aktiviteter, og på at nedsætte eksponering af arbejdstagere. Endvidere skal ansøgerne overveje brugen
af damphæmmere, og om det vil være passende at anvende åndedrætsværn.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 717: Revideret notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
2746390_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Det reviderede notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er
indkommet høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation, der støtter regeringens indstilling.
Et notat om forslaget var i 2019 i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der blev modtaget følgende
høringssvar:
Fagbevægelsens Hovedorganisation finder ikke, at forslaget kan støttes i sin nuværende form.
Det Økologiske Råd mener ikke, at denne anvendelse af chromtrioxid bør godkendes, idet Kemika-
lieagenturets videnskabelige komitéer har konstateret, at forslaget indebærer en relativ høj risiko for
arbejdstagere, og da der kan stilles spørgsmål til væsentligheden for bilers funktion af brug af for-
kromede plastdele.
LO og FTF kan ikke støtte forslaget om fortsat anvendelse af chromtrioxid og anbefaler, at Danmark
stemmer imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og opta-
get på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller tekno-
logier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø. I det konkrete tilfælde er der tale om forkromning af
plast til dekorative formål på udvendige og indvendige dele af biler.
Forslaget til gennemførelsesretsakten tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen vurderer, at beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold på virksomhederne ikke er
tilstrækkelige til at begrænse risikoen for arbejdstagerne, og der er behov for at stille skærpede krav for
at svare til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen finder endvidere, at der er tale om en dekorativ
anvendelse, hvor den primære funktion er at opnå et æstetisk resultat, samt at der er kommercielt
egnede alternativer til anvendelsen i EU. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod en
vedtagelse af forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotater til Folketingets Europaudvalg om sagen den 6. december 2018
og den 7. februar 2019.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4