Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 33
Offentligt
2748029_0001.png
EU-note
Til orientering af medlemmerne af Europaudvalget og Sundhedsudvalget
Ny lægemiddellovgivning i EU
Sammenfatning
Europa-Kommissionen præsenterede den 26. april 2023 et forslag til re-
form af EU’s lægemiddellovgivning,
som skal gøre lægemidler billigere og
mere tilgængelige for alle EU-borgere.
Kommissionen foreslår bl.a., at man forkorter databeskyttelsesperioden
for nye lægemidler fra 8 til 6 år. Det skal reducere den tid, nye lægemidler
har for sig selv på markedet i EU, så det bliver lettere og hurtigere for ge-
neriske lægemidler (kopimedicin) at komme på markedet. Dog vil original-
producenterne kunne optjene yderligere 4 års konkurrencebeskyttelse,
hvis en række nærmere bestemte betingelser opfyldes - f.eks. hvis de
markedsfører det nye lægemiddel i alle 27 EU-lande eller dækker uop-
fyldte medicinske behov.
Kommissionen ønsker samtidig at sætte ekstra fart på den videnskabelig
evaluering og godkendelse af markedsføringstilladelser til nye lægemidler
ved at forkorte fristerne for behandlingen af ansøgninger både centralt i
EMA og decentralt hos de enkelte EU-landes kompetente myndigheder.
Forslaget sigter også på at forbedre forsyningssikkerheden for lægemid-
ler i EU, ligesom det skal være med til at skabe et attraktivt, innovativt og
konkurrencedygtigt miljø
for EU’s virksomheder.
Endelig skal forslaget
være med til at gøre lægemiddelproduktion i EU mere miljømæssigt bæ-
redygtig og styrke bekæmpelsen af antibiotikaresistens.
Forslaget foreligger endnu ikke i en dansk sprogudgave. Fristen for Fol-
ketingets nærhedstjek af forslaget kan derfor endnu ikke fastsættes.
7. september 2023
Det Internationale
Sekretariat
Morten Knudsenh.
EU-konsulent
Side 1 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0002.png
Stor reform deler vandene
Sundhedskommissær Stella Kyriakides betegner Kommissionens nye forslag
til reform af EU’s
lægemiddellovgivning
1
som den mest gennemgribende i 20
år. Holdningerne til Europa-Kommissionen reformforslag er dog delte. Hvor
Den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC) byder reformen velkommen,
har Den Europæiske Sammenslutning af Farmaceutiske Industrier og
Foreninger (EFPIA) og store EU-lande som Tyskland og Frankrig kritiseret
forslaget for ikke at sikre et tilstrækkeligt innovativt og konkurrencedygtigt
miljø i EU.
Hvad er der i pakken?
Ifølge Kommissionen er det overordnede formål med lægemiddelreformen at
skabe en »patientorienteret, fremadskuende og bæredygtig ramme til gavn
for patienterne, vores samfund og sundhedssystemerne i EU«.
Europa-Kommissionen sigter således med udspillet på at skabe en
lovgivningsramme, som både er til gavn for patienterne,
sundhedssystemerne og samfundet, og som samtidig kan fastholde en
konkurrencedygtig europæisk lægemiddelindustri på verdensplan.
Reformforslaget har følgende fem mere konkrete formål:
1. Hurtig og lige adgang til sikre og effektive lægemidler til
overkommelige priser.
2. Forbedret forsyningssikkerhed for lægemidler i hele EU.
3. Et attraktivt, innovativt og konkurrencedygtigt miljø for
EU’s
virksomheder, som kan fremme forskning, udvikling og produktion af
lægemidler i EU.
4. Mere miljømæssigt bæredygtig lægemiddelproduktion i EU.
5. Intensiveret bekæmpelse af antibiotikaresistens ved hjælp af en One
Health-tilgang, som omfatter både menneskers og dyrs sundhed og
miljøet.
Udspillet til lægemiddelpakken består af et forslag til direktiv og en
forordning, der skal erstatte to direktiver fra 2001
2
og 2004
3
, som udgør den
eksisterende generelle lægemiddellovgivning i EU. Forslaget erstatter
1
Forslag til direktiv om fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler
Kom(2023)0192
og forslag til forordning om fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human-
medicinske lægemidler og regler for det Europæiske Lægemiddelagentur - KOM (2023) 0193
Begge forslag blev fremsat den 26. april 2023, men ingen af dem forelå i en dansk sprogver-
sion den 28. august 2023.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF af 6. november 2001 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 726/2004 af 31. marts 2004 om fastlæggelse af
procedurer for godkendelse og overvågning af humanmedicinske lægemidler og om oprettelse
af et europæisk lægemiddelagentur.
2
3
Side 2 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0003.png
samtidig den eksisterende lovgivning om lægemidler til børn
4
og sjældne
sygdomme
5
.
Hurtig og lige adgang til billigere nye lægemidler
En af udfordringerne for den nuværende europæiske lægemiddellovgivning
er ifølge Kommissionen, at det går for langsomt med at få godkendte
lægemidler ud til de europæiske patienter til overkommelige priser. Det
gælder navnlig innovative lægemidler. Der er samtidig stor forskel på, hvor
hurtigt de kommer ud til enkelte EU-lande. F.eks. venter patienter i
Rumænien og Polen 2 år længere på innovativ medicin end patienter i
Tyskland. Også priserne på lægemidler varierer betydeligt fra medlemsstat til
medlemsstat
6
. Det skal der ifølge Kommissionen laves om på med den
foreslåede reform af lægemiddellovgivningen.
Virksomheder skal markedsføre i hele EU
Selv om der er givet tilladelse til at markedsføre et lægemiddel i EU, er det i
sidste instans medicinalvirksomhedernes beslutning, hvilke lægemidler de vil
lancere i de enkelte medlemsstater
7
.Kommissionen mener derfor, at der be-
hov for at indføre et nyt system af målrettede incitamenter, som skal tilskynde
medicinalvirksomhederne til at sende deres nye lægemidler hurtigere ud på
markederne i alle 27 EU-lande, men samtidig til at udvikle lægemidler, som
imødekommer uopfyldte behov (f.eks. sjældne sygdomme).
Kommissionen foreslår bl.a., at man forkorter databeskyttelsesperioden for
nye lægemidler med 2 år (fra 8 til 6 år)
8
. Det skal reducere den tid, lægemid-
ler har for sig selv på markedet, før originalproducenterne bliver konkurrence-
udsatte fra andre virksomheders side. Kommissionens forslag vil således
samtidig gøre det lettere og hurtigere for
generiske lægemidler
(kopimedicin),
at komme på markedet i EU.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1901/2006 af 12. december 2006 om læge-
midler til pædiatrisk brug og om ændring af forordning (EØF) nr. 1768/92, direktiv 2001/20/EF,
direktiv 2001/83/EF og forordning (EF) nr. 726/2004.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 141/2000 af 16. december 1999 om læge-
midler til sjældne sygdomme.
Se Kommissionens konsekvensanalyse, s. 18. SWD(2023) 192 final.
Lægemiddelvirksomhedernes beslutning tages bl.a. på baggrund af faktorer såsom markeds-
størrelse, promotions- og distributionsnetværk, og nationale pris- og refusionspolitikker.
Art. 81 i »Proposal for a directive on the Union code relating to medicinal products for human
use, and repealing Directive 2001/83/EC and Directive 2009/35/EC« .
5
6
7
8
Side 3 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0004.png
Originalproducenterne får dog mulighed for at optjene yderligere tid, hvor de-
res produkter er konkurrencebeskyttede. Den samlede regulatoriske beskyt-
telsesperiode vil kunne udbygges til 12 år, hvilket er 1 år længere end det er
muligt efter de nuværende regler.
Først og fremmest kan de nyde godt af ekstra 2 års databeskyttelse, hvis de
lancerer deres lægemidler i alle 27 EU-lande inden for 2 år. Virksomheder
kan derudover opnå mere »konkurrencefri tid« på markedet, hvis de udvikler
1) lægemidler, som imødekommer uopfyldte medicinske behov (6 måneder),
2) en ny aktiv substans, hvor der fremlægges sammenlignelige kliniske stu-
dier (6 måneder) eller 3) en ny terapeutisk anvendelse (additional therapeutic
indication) af det pågældende lægemiddel (1 år).
Derudover foreslår Kommissionen særlige muligheder for at forlænge perio-
den med markedseksklusivitet, hvis det handler om børnemedicin eller læge-
midler til sjældne sygdomme med store uopfyldte medicinske behov. Læge-
midler til sjældne sygdomme tildeles som udgangspunkt 9 års markedseks-
klusivitet, hvilket kan forlænges til 10 år, hvis lægemidlet imødekommer et
højt udækket medicinsk behov.
Hurtigere godkendelse til markedsføring
Kommissionen vil også sætte ekstra fart på den videnskabelig evaluering og
godkendelse af markedsføringstilladelser til nye lægemidler i EU. De fleste
innovative lægemidler godkendes efter
EU’s
centrale
godkendelsesprocedure. Kommissionen foreslår derfor, at den centrale
godkendelse skal være afsluttet allerede efter 180 dage i modsætning til de i
dag gældende 210 dage, samt at Kommissionens frist for godkendelse af
lægemidler reduceres fra 67 til 46 dage. Dette skal bl.a. ske ved, at EMA
forenkler sin godkendelsesprocedure ved at nedlægge tre af agenturets fem
videnskabelige komiteer og giver disse komiteer bedre adgang til
ekspertbistand. Tilbage vil være Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler
(CHMP) og Udvalget for Risikovurdering inden for Lægemiddelovervågning
(PRAC).
Kommissionen foreslår samtidig at speede den decentrale
godkendelsesprocedure op i de enkelte medlemsstater, så de nationale
myndigheder skal kunne behandle ansøgninger om markedsføringstilladelser
inden for en frist på 180 dage i stedet for den gældende frist på 210 dage.
Side 4 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0005.png
Godkendelse af lægemidler i EU
I EU findes både en central og en decentral godkendelsesprocedure for lægemidler.
Den
centrale procedure
varetages af Det Europæiske Agentur for Lægemidler (EMA) og
er obligatorisk for visse typer af lægemidler (f.eks. til børn, avanceret terapi, behandling
af cancer, HIV eller diabetes). Godkendelse giver adgang til at markedsføre et lægemid-
del i alle EU- og EØS-lande. Ansøgninger indsendes til EMA, hvorefter Kommissionen på
grundlag af udtalelser fra
EMA’s
ekspertudvalg træffer afgørelse om markedsføringstilla-
delse.
Den
decentrale procedure
foretages af de kompetente nationale myndigheder (i Dan-
mark er det Lægemiddelstyrelsen) og giver adgang til at markedsføre lægemidlet i det
land, hvor godkendelsen er givet. På grundlag af den nationale godkendelse kan produ-
centerne dog søge om godkendelse i et eller flere af de øvrige EU-lande. Der gælder
som udgangspunkt et princip om gensidig anerkendelse.
Billigere lægemidler
Endelig skal lægemidler gøres billigere. Høje medicinpriser er ifølge Kommis-
sionen en udfordring, som både risikerer at bringe den finansielle holdbarhed
af EU-landenes offentlige sundhedssystemer i fare og få negative konse-
kvenser for den enkelte patients økonomi, hvis der er tale om medicin, som
ikke er fuldt refusionsberettiget.
Det skal først og fremmest ske ved at øge konkurrencen på markedet for læ-
gemidler. Et vigtigt tiltag er i den forbindelse at gøre det nemmere og hurti-
gere for generisk medicin at komme på markedet. Bl.a. foreslår Kommissio-
nen at udbygge de eksisterende muligheder for, at udviklere af generiske læ-
gemidler kan gennemføre undersøgelser, mens det originale produkt stadig
er omfattet af beskyttelse, så den generiske medicin vil kunne markedsføres
allerede på dag et, efter at patentet eller det supplerende beskyttelsescertifi-
kat er udløbet
9
.
Kommissionen foreslår desuden at tilskynde virksomhederne til at tilveje-
bringe sammenlignelige kliniske data, som EU-landene kan støtte sig til, når
de skal vurdere lægemidlerne og træffe beslutninger om priser og refusion.
Endelig skal det gøres mere gennemsigtigt, hvad virksomhederne har modta-
get af offentlig støtte til forskning og udvikling af deres lægemidler, så man på
den måde kan understøtte EU-landene i deres prisforhandlinger med medici-
nalvirksomhederne.
9
Helt konkret foreslår Kommissionen bl.a. et bredere anvendelsesområde for den såkaldte
Bolar-undtagelse i direktiv 2001/83 art. 10(6). Kommissionen foreslår samtidig en forenkling af
procedurerne for godkendelse af de generiske eller bisimilære produkter, så de bl.a. ikke
længere skal have en risikohåndteringsplan.
Side 5 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0006.png
Bedre forsyningssikkerhed
Forsyningssikkerheden for lægemidler i Europa er blevet udfordret med co-
vid-19-pandemien, den høje inflation og Ruslands invasion af Ukraine. Men
også EU’s voksende afhængighed af lande som Kina og Indien, når det
handler om fremstilling af ingredienser og lægemidler gør ifølge Kommissio-
nen
EU’s
forsyningskæder sårbare
10
.
Kommissionen foreslår derfor en række tiltag, som skal styrke forsyningssik-
kerheden og afhjælpe manglen på lægemidler i EU, så patienter i hele EU får
adgang til disse. Det gælder ikke kun forsyningssikkerheden i krisesituatio-
ner, men også under normale forhold. Kommissionen foreslår bl.a. at skærpe
EMA’s og nationale myndigheders overvågning af lægemidler, der er knap-
hed på gennem følgende tiltag:
Virksomheder, som er indehavere af markedsføringstilladelser skal
være hurtigere til at indrapportere lægemiddelmangel til EMA og
udarbejde forebyggelsesplaner for deres lægemidler for at imødegå
forsyningssvigt.
EMA gøres ansvarlig for overvågningen og håndtering af kritisk
mangel på lægemidler på EU-plan.
EU-landene forpligtes til at orientere EMA om alle planlagte eller
gennemførte nationale tiltag, som tages for at afbøde mangel på et
givet lægemiddel.
Kommissionen skal udarbejde en fælles EU-liste over kritiske
lægemidler, som vil blive vurderet med hensyn til deres sårbarhed i
forsyningskæden.
Et innovativt og konkurrencedygtigt miljø for EU’s virksomheder
EU udgør stadig kun det næststørste marked for lægemidler efter USA, hvis
marked er dobbelt så stort som det europæiske
11
. Ifølge Kommissionen skal
reformen
af EU’s
lægemiddelregler derfor også kunne tiltrække investeringer
og skabe et konkurrencevenligt miljø for forskning, udvikling og fremstilling af
lægemidler, som kan styrke den europæiske lægemiddelindustris globale
konkurrenceevne.
Det skal som sagt bl.a. ske ved, at den samlede regulatoriske beskyttelses-
periode for innovative lægemidler udbygges til 12 år, samt gennem et mere
10
Meddelelse om reform af lægemiddellovgivningen
KOM (2023) 190 af 26. april 2023, s. 6.
11
Briefing Implementation Appraisal
– Revision of the EU’s general pharmaceutical legislation.
European Parliament May 2023.
Side 6 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0007.png
effektivt EMA og en hurtigere udstedelse af markedsføringstilladelser til læ-
gemidler. Men virksomheder, som udvikler nye lovende lægemidler skal også
have adgang til tidlig videnskabelig rådgivning fra EMA, som kan forbedre
kvaliteten af deres ansøgninger.
Kommissionen foreslår derudover en række andre foranstaltninger, som kan
fremme lovende ny medicin og banebrydende innovation. Bl.a. skal EU
kunne oprette såkaldt »regulatoriske sandkasser« på lægemiddelområdet,
hvor innovative metoder og nye lægemidler kan afprøves under myndighe-
dernes tilsyn. Regulatoriske sandkasser kan oprettes af Kommissionen på
anbefaling fra EMA i situationer, hvor det ikke er muligt at udvikle lægemidler
i henhold til gældende regler pga. videnskabelige eller regulatoriske udfor-
dringer. De regulatoriske sandkasser skal være midlertidige og ikke blot
kunne anvendes til at udvikle nye innovative lægemidler, men også til at teste
nye regulatoriske rammer på et givent område.
Mere miljømæssigt bæredygtige lægemidler
Ifølge Kommissionen skal forslaget også være med til at reducere de nega-
tive miljømæssige virkninger af fremstilling og anvendelse af lægemidler
samt bortskaffelse af lægemiddelrester. Kommissionen vurderer, at der er vi-
denskabelig dokumentation for, at der er rester af antimikrobielle stoffer i
f.eks. spildevand og grundvand, hvilket er særligt bekymrende, da det kan
øge risikoen for udvikling af antibiotikaresistens.
Kommissionen foreslår derfor, at der stilles skærpede miljømæssige krav til
dokumentation for miljørisikovurderinger og risikominimeringsforanstaltninger
i ansøgninger om markedsføringstilladelser. Indehaverne af markedsførings-
tilladelser forpligtes bl.a. til løbende at forny deres miljørisikovurdering. Og så
skal det være muligt at afvise at udstede en markedsføringstilladelse til en
virksomhed, hvis den ikke fremlægger tilstrækkelig dokumentation for, at de
miljømæssige risici er blevet vurderet, eller hvis de foreslåede foranstaltnin-
ger ikke er tilstrækkelige til at imødegå de konstaterede risici.
Intensiveret bekæmpelse af antibiotikaresistens
Overforbrug af antimikrobielle midler har, ifølge Kommissionen, gjort det sta-
dig vanskeligere at behandle et stigende antal infektioner forårsaget af resi-
stente bakterier. Kommissionen vurderer, at denne »stille pandemi« hvert år
er skyld i 35.000 dødsfald i EU. Samtidig er producenternes interesse for at
udvikle nye antimikrobielle midler begrænset på grund af et faldende forbrug
af antibiotika og dermed begrænsede salgsudsigter for produkterne. Ifølge
Kommissionen er der derfor behov for at skabe andre incitamenter, som kan
få virksomhederne til at udvikle nye antimikrobielle stoffer.
Side 7 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0008.png
Først og fremmest foreslår Kommissionen at indføre en såkaldt eksklusivi-
tetsvoucher, som kan fremme udviklingen af nye antimikrobielle lægemid-
ler
12
. Voucheren giver udvikleren af et innovativt antimikrobielt middel ret til 1
års ekstra databeskyttelse for det pågældende antimikrobielle lægemiddel,
men voucheren kan også overdrages til et andet lægemiddel godkendt efter
EU’s centrale
procedure. Udgifterne til disse vouchere vil skulle afholdes af
EU-landenes sundhedssystemer. For at begrænse omkostningerne for sund-
hedssystemerne, foreslår Kommissionen dog, at man begrænser antallet af
udstedte vouchere til højst ti. Kun banebrydende antimikrobielle midler rettet
mod antimikrobiel resistens og mod patogener, der er anerkendt som priorite-
rede af WHO, vil kunne komme i betragtning. Ordningen vil desuden falde
bort senest 15 år efter, at forordningen er trådt i kraft.
Kommissionen foreslår ligeledes en række foranstaltninger, som skal fremme
en mere rationel anvendelse af antimikrobielle midler
13
. Det drejer sig bl.a.
om bedre information om, hvordan man anvender antimikrobielle midler kor-
rekt. Indehaveren af en markedsføringstilladelse skal f.eks. sikre, at uddan-
nelsesmateriale om brugen af antimikrobielle midler er tilgængelig for sund-
hedsfagligt personale. Samtidig skal pakninger med antimikrobielle midler in-
deholde et såkaldt awareness card til patienterne med oplysninger om antimi-
krobiel resistens, passende brug af de pågældende lægemidler og om bort-
skaffelsen af eventuelle medicinrester.
Endelig foreslår Kommissionen, at ansøgninger om markedsføringstilladelser
skal indeholde en forvaltningsplan for antimikrobielle stoffer, herunder risiko-
begrænsende foranstaltninger og overvågning og indberetning af resistens
over for det pågældende stof.
Hvad skal der ske nu?
Forslaget er Kommissionens sidste store reformforslag på sundhedsområdet
inden europaparlamentsvalget den 6.-9. juni 2024. Det spanske rådsfor-
mandskab har foreløbigt sat forslaget på et rådsmøde den 30. november.
Rådet har dog allerede drøftet lægemiddelpakken under det foregående
svenske rådsformandskab på et uformelt rådsmøde den 5. maj og et formelt
rådsmøde den 13. juni.
Europa-Parlamentet vil snart påbegynde sin behandling af forslaget. Sund-
hedskommissær Stella Kyriakides præsenterede forslaget den 26. april 2023
12
Art. 40 i »Proposal for a REGULATION laying down Union procedures for the authorisation
and supervision of medicinal products for human use and establishing rules governing the Eu-
ropean Medicines Agency«– KOM (2023) 0193 af 26. april 2023.
Art. 17 i Kommissionens »Proposal for a directive on the Union code relating to medicinal
products for human use, and repealing Directive 2001/83/EC and Directive 2009/35/EC«.
13
Side 8 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0009.png
i Europa-Parlamentets Udvalg om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikker-
hed (ENVI), som bliver hovedudvalg i sagen. Den 15. maj udpegede Europa-
Parlamentet Pernille Weiss (EPP) som sin ordfører for forslaget til direktiv,
mens Tiemo Wölken (S&D) bliver ordfører for forordningsforslaget.
De to forslag skal vedtages af både Rådet og Europa-Parlamentet
14
. De kan
dog godt få en vanskelig færd på deres vej
gennem EU’s beslutningsproces,
og kan nok ikke forventes vedtaget inden europaparlamentsvalgene til juni.
Fristen for Folketingets behandling af forslagets overholdelse af nærheds-
princippet er endnu ukendt, idet forslaget stadig ikke foreligger i en dansk
sprogversion. Men fra forslaget foreligger i alle sprogversioner, vil der være 8
uger til at behandle sagen og afgive en evt. udtalelse.
Reaktioner på udspil
De første reaktioner fra industrien har været hårde. Navnlig Kommissionens
forslag om at forkorte virksomheders databeskyttelsesperiode med 2 år, har
rejst kritik fra lægemiddelindustrien og flere medlemsstater.
Novo Nordisks topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, kalder i dagbladet Bør-
sen den 27. april 2023 udspillet for det dummeste han har hørt. Generaldirek-
tøren for Den Europæiske Sammenslutning af Farmaceutiske Industrier og
Foreninger (EFPIA) (EFPIA), Nathalie Moll, vurderer, at forslaget risikerer at
sabotere Europas life-science industri og sende Europas patienter længere
væk fra at få den nyeste og mest moderne behandling.
Også Tyskland er, ifølge dagbladet Financial Times, betænkelig ved netop
dette forslag. I et positionspapir erklærer den tyske regering, ifølge Financial
Times, at EU skal være »innovationsvenlig«, og at kravet om, at et lægemid-
del skal lanceres i alle 27 EU-lande inden for 2 år for at opnå ekstra 2 års da-
tabeskyttelse, udgør en »betydelig risiko« for industrien.
Også den danske regering er meget bekymret for forslaget om at forkorte de
regulatoriske beskyttelsesperioder. Indenrigs- og sundhedsministeren forkla-
rede således over for Folketingets Europaudvalg den 9. juni 2023, at regerin-
gen frygter, at det kan mindske hele incitamentet til at investere i udvikling af
nye, innovative lægemidler til patienterne. Ifølge ministeren risikerer det at
svække
EU’s evne til at kunne tiltrække
forskning, udvikling og produktion af
lægemidler, til skade for både den danske og europæiske økonomi.
14
Forslaget har hjemmel i TEUF art. 114 (1) (indre marked) og art. 168 (4) (sundhed) og vedta-
ges efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294. Det betyder, at forslaget skal
kunne godkendes af både Rådet og Europa-Parlamentet. Rådet træffer afgørelse med et kvali-
ficeret flertal blandt EU-landene.
Side 9 | 10
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 33: EU-note om nyt forslag til reform af EU's lægemiddellovgivning
2748029_0010.png
Til gengæld er der ifølge Financial Times en vis støtte til Kommissionens ud-
spil i et andet fælles positionspapir fra bl.a. Østrig, Holland, Polen og Slova-
kiet. Disse lande argumenterer for, at det nuværende system i EU ikke opfyl-
der EU-borgernes menneskeret om adgang til innovativ behandling.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 10 | 10