Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del EU-note E 4
Offentligt
2638255_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Beskæftigelsesudvalget
Revision af asbestdirektivet med uenighed om grænseværdi
Sammenfatning: Europa-Kommissionen foreslår at revidere asbestdirekti-
vet, herunder en ny og skrappere grænseværdi for erhvervsmæssig ud-
sættelse for asbest. Europa-Parlamentet ønsker en mere ambitiøst græn-
seværdi.
Regeringen støtter en skrappere grænseværdi end den i Kommissionens
forslag, men tilkendegiver ikke, om den er parat til at gå lige så langt som
Europa-Parlamentet. Arbejdsmarkedets parter i Danmark er uenige ift.
spørgsmålet om grænseværdien.
Regeringen forventer at bede Folketinget om mandat i sagen i løbet af
november 2022. Det sker formentlig på Europaudvalgets møde den 18.
november.
31. oktober 2022
Kontaktperson:
Andreas Sommer
Møller (3146)
EU-konsulent
I. Europa-Kommissionen:
”En fremtid uden asbest”
Europa-Kommissionen
(fremover ”Kommissionen”)
præsenterede den 28.
september 2022 et forslag til revision af asbestdirektivet.
Det afgørende stridspunkt i forslaget ser ud til at blive, hvor skrap den nye
grænseværdi for erhvervsmæssig eksponering for asbest skal være. Europa-
Parlamentet ønsker nemlig en skrappere grænseværdi - og dermed bedre
beskyttelse af arbejdstagerne - end Kommissionen.
Den eksisterende EU-grænseværdi blev fastsat i 2003 og er 0,1 fibre pr.
kubikcentimeter (f/cm
3
). Kommissionen foreslår, at den ændres til 0,01 f/cm
3
.
Grænseværdien i Danmark har siden den 1. januar 2022 til sammenligning
været 0,003 f/cm
3
.
Side 1 | 6
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 4: EU-note: Revision af asbestdirektivet med uenighed om grænseværdi
2638255_0002.png
Kommissionen konsulterede det rådgivende udvalg for sikkerhed og sundhed
på arbejdspladsen om grænseværdien som led i udarbejdelse af forslaget.
Det rådgivende udvalg består af repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter
og EU-landenes regeringer.
Udvalget kunne ikke nå til konsensus. Repræsentanterne for arbejdsgiverne
og regeringerne støttede en grænseværdi på 0,01 f/cm
3
, mens arbejds-
tagernes repræsentanter ønskede en grænseværdi på 0,001 f/cm
3
.
Kommissionen argumenterer blandt andet for den foreslåede grænseværdi
på 0,01 f/cm
3
med, at denne løsning er ”balanceret”, idet den forbedrer
beskyttelsen imod asbest uden at pålægge de berørte virksomheder
”disproportionale byrder”.
II. Hvad mener Europa-Parlamentet?
Europa-Parlamentet ønsker en grænseværdi på 0,001 f/cm
3
.
Det blev besluttet med betænkningen ”Beskyttelse af arbejdstagere mod
asbest”, der blev vedtaget med et stort flertal den
20. oktober 2021. Ved
afstemningen stemte 675 stemte for, 2 imod og 23 afstod fra at stemme.
Betænkningen havde danske Nikolaj Villumsen (EL) som ordfører og
argumenterer for grænseværdien på 0,001 f/cm
3
med henvisning til den
internationale kommission om sundhed på arbejdspladsen; ICOH.
ICOH er en uafhængig, international sammenslutning af fagpersoner, der
søger at fremme sundhed på arbejdspladsen. Det sker blandt andet i
samarbejde med WHO og FN’s internationale arbejdsorganisation (ILO).
1
Store dele af Europa-Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale
Anliggender (EMPL) udtrykte skuffelse over Kommissionens forslag til
grænseværdi på et møde med beskæftigelseskommissær Nicolas Schmit
den 25. oktober 2022.
2
EU-konsulenten bemærker, at det må antages, at Europa-Parlamentet vil stå
stejlt på sit ønske til grænseværdi i de trilogforhandlinger, der måtte følge
efter et eventuel enighed mellem EU-landene i Ministerrådet.
1
Læs evt. mere om ICOH
her.
Se evt. resumé af mødet i
Agence Europe.
2
Side 2 | 6
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 4: EU-note: Revision af asbestdirektivet med uenighed om grænseværdi
2638255_0003.png
De forskellige grænseværdier kan sammenfattes således:
III. Hvad siger arbejdsmarkedets parter og regeringen i Danmark?
Regeringens grund- og nærhedsnotat refererer høringssvar fra arbejdsmar-
kedets parter. De er uenige om, hvor grænseværdien skal ligge.
FH og AC
ønsker en skrappere grænseværdi og finder det ”stærkt bekym-
rende”,
at Kommissionen ikke er gået videre i sit forslag,
hvilket sker med
henvisning til Europa-Parlamentets ønske om en grænseværdi på 0,001
fibre/cm
3
.
FH og AC ønsker, at regeringen arbejder for;
”at den europæiske grænse-
værdi sænkes til den laveste grænseværdi, der allerede er implementeret
blandt medlemsstaterne.”
3
DA tilslutter sig omvendt Kommissionens forslag til grænseværdi. Der sker
blandt andet med henvisning til uenigheden i det rådgivende udvalg og det
forhold, at det står de enkelte medlemsstater frit for at indføre skærpede
nationale grænseværdier.
Regeringen skriver følgende om grænseværdien i sit grund- og nærhedsnotat
og den skriftlige orientering af Folketinget af 31. oktober 2022:
”Regeringen
vil aktivt støtte, at grænseværdien sænkes yderligere end de 0,01 fibre/cm
3
,
som Kommissionen har foreslået.”
3
Nederlandene har pt. den skrappeste grænseværdi i EU på 0,002 fibre/cm³, jf. afsnit IV.
Side 3 | 6
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 4: EU-note: Revision af asbestdirektivet med uenighed om grænseværdi
2638255_0004.png
EU-konsulenten bemærker, at regeringen med denne formulering ikke tilken-
degiver, præcis hvor lav en grænseværdi, der er tale om. Kan det eksempel-
vis være helt ned til grænseværdien ønsket af Europa-Parlamentet?
EU-konsulenten bemærker også, at regeringen i sin konsekvensvurdering af
forslaget alene har taget udgangspunkt i Kommissionens forslag. Denne
fremgangsmåde er helt efter bogen, men det kunne være interessant at
kende regeringens vurdering af konsekvenserne af at stramme den danske
grænseværdi til niveauet forslået af Europa-Parlamentet.
IV. EU-landene kan vælge en skrappere grænseværdi
Forslaget er et såkaldt ”minimumsdirektiv”, og EU-landene
har dermed
mulighed for at gå videre end de krav, der følger af direktivet.
I forhold til grænseværdien har medlemsstaterne altså mulighed for at
fastsætte en skrappere grænseværdi, der dermed giver arbejdstagerne en
bedre beskyttelse.
Pt. har tre EU-lande en skrappere grænseværdi end den nuværende EU-
grænseværdi. Der er tale om:
Nederlandene: Grænseværdi på 0,002 fibre/cm³.
Danmark: Grænseværdi på 0,003 fibre/cm
3
.
Frankrig: Grænseværdi på 0,01 fibre/cm³.
Hvad er virksomhedernes omkostninger ved Kommissionens
og Europa-Parlamentets forslag?
Der er en vis usikkerhed forbundet med beregningerne af virksomhedernes
økonomiske omkostninger i forhold til de mulige grænseværdier på 0,01 f/cm
3
og
0,001 f/cm
3
.
I Kommissionens konsekvensanalyse fremhæves det, at virksomhedernes udgifter til
”beskyttelsesudstyr og andre tiltag til beskyttelse imod risiko” udgør henholdsvis ca.
12,5 mia. euro (omkring 93 mia. kr.) og 58,3 mia. euro (ca. 434 mia. kr.) for de to
mulige grænseværdier.
Udgifterne er beregnet over en periode på 40 år og dækker over ca. 1,55 mio.
berørte virksomheder. Det svarer til henholdsvis ca. 15.000 euro (omkring 112.000
kr.) og 57.000 euro (424.000 kr.) pr. virksomhed over 40 år.
Kommissionen bemærker, at størstedelen af virksomhedernes omkostninger må
forventes at blive påført forbrugerne.
Side 4 | 6
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 4: EU-note: Revision af asbestdirektivet med uenighed om grænseværdi
2638255_0005.png
V. Hvordan bliver der taget stilling til forslaget, og er nærhedsprincippet
overholdt?
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 153, stk. 2 b (om arbejdstagernes sik-
kerhed og sundhed).
4
Det betyder, at Ministerrådet træffer beslutning efter
kvalificeret flertal, og at Europa-Parlamentet er medlovgiver efter den almin-
delige lovgivningsprocedure.
Forslaget er blandt Folketingets prioriterede EU-sager i 2022. Folketinget
skal derfor undersøge, om forslaget overholder nærhedsprincippet. Forslaget
er udvalgt til nærhedskontrol, da det er et politisk væsentligt forslag på et om-
råde med delt kompetence mellem EU og medlemsstaterne.
5
Kommissionen mener, at nærhedsprincippet er overholdt. Kommissionen ar-
gumenter blandt andet med, at en revideret EU-grænseværdi vil medvirke til
en bedre og mere harmoniseret beskyttelse af arbejdstagere samt ens vilkår
for virksomheder i hele EU.
Kommissionen fremhæver også, at et mere ensartet beskyttelsesniveau kan
have positiv effekt på virksomhedernes mulighed for at agere på tværs af EU-
landene.
Regeringen erklærer i sit grund- og nærhedsnotat sig enig i Kommissionens
vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
Fristen for at gøre indvendinger imod overholdelsen af nærhedsprincippet er
den 29. november 2022.
Regeringen forventer at bede Folketinget om mandat i sagen i løbet af no-
vember 2022. Det sker formentlig på Europaudvalgets møde den 18. novem-
ber.
VI. Baggrund: Hvor stort et problem er asbest i dag?
Asbest er et yderst farligt, kræftfremkaldende stof. Det har været forbudt at
importere, producere og anvende asbest i EU siden 2005.
Asbest findes dog fortsat i mange bygninger, og der er især tale af ældre
bygninger. Da mange ældre bygninger skal renoveres med henblik på
4
Artiklen kan læses
her.
Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
5
Side 5 | 6
EU-note - 2022-23 (2. samling) - E 4: EU-note: Revision af asbestdirektivet med uenighed om grænseværdi
2638255_0006.png
energieffektivisering over de kommende år, er der ifølge Kommissionen
behov for en styrket indsats nu.
Ifølge Kommissionen kan op imod 78 pct. af de arbejdsrelaterede former for
kræft, der er anerkendt af EU-landene, føres tilbage til asbest. Asbest kan
også kobles til ca. 88 pct. af de arbejdsrelaterede tilfælde af lungekræft i EU.
Det er ikke muligt at fastsætte en nedre grænse for, hvornår asbest ikke
længere er skadeligt. Asbest
er nemlig et såkaldt ”kræftfremkaldende stof
uden tærskelværdi”. Det vil sige, at det er sundhedsskadeligt at blive udsat
for selv den mindste mængde af stoffet.
Derfor skal alle aktiviteter, hvor arbejdstagere kan udsættes for støv fra
asbest eller asbestholdige materialer, reduceres til et minimum og under alle
omstændigheder finde sted under grænseværdi for erhvervsmæssig
eksponering for asbest.
Det er også grunden til, at der findes skrappe krav til beskyttelses-
foranstaltninger i arbejdet med asbest i tillæg til grænseværdien.
Vil du vide mere?
Kommissionens pressemeddelelse om forslaget findes
her.
Forslaget om revision af asbestdirektivet er tilgængeligt
her.
Kommissionens konsekvensvurdering kan hentes
her.
Europa-Parlamentets betænkning findes
her.
Regeringens grund- og nærhedsnotat om forslaget kan læses
her
og regeringens
skriftlige orientering af Folketinget af 31. oktober 2022
her.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 6 | 6