Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2662662_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel
1
(om brug af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport)
§1
I lov om godskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012,
som ændret bl.a. ved lov nr. 746 af 1. juni 2015, lov nr. 735 af 8. juni 2018,
lov nr. 870 af 14. juni 2020, lov nr. 159 af 31. januar 2022 og lov nr. 638 af
18. maj 2022 og senest ved lov nr. 639 af 18. maj 2022, foretages følgende
ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udsta-
tionering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser, EF-Ti-
dende 1997, nr. L 18, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende kvalifikationskrav og efter-
uddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport
eller personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets forordning (EØF)
nr. 38/85 samt Rådets direktiv 91/439/EØF og om ophævelse af Rådets di-
rektiv 76/914/EØF, EF-Tidende 2003, nr. L 226, side 4-17, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktivet 2006/1/EF om anvendelse af udlejnings-
køretøjer uden fører til godstransport ad landevej, EU-Tidende 2006, nr. L
33, side 82, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv 96/71/EF om udstationering af
arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af for-
ordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via informations-
systemet for det indre marked (»IMI-forordningen«), EU-Tidende 2014, nr.
L 159, side 11, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2020/1057/EU af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler med hensyn
til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt an-
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/1/EF af 18. januar 2006 om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til
godstransport ad landevej, EU-Tidende 2006, nr. L 33, side 82, og dele af (EU) 2022/738
af 6. april 2022 om ændring af direktiv 2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer
uden fører til godstransport ad landevej, EU-Tidende 2022, nr. L 137, side 1.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
går håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Ti-
dende 2020, nr. L 249, side 49, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2022/738 af 6. april 2022 om ændring af direktiv 2006/1/EF
om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad lande-
vej, EU-Tidende 2022, nr. L 137, side 1.«
2.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »med dansk indregistreret motorkøretøj eller vogn-
tog« til: »med et motorkøretøj eller vogntog«.
3.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »med dansk indregistreret varebil eller vogntog« til:
»med en varebil eller et vogntog«.
4.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »med dansk indregistreret varebil eller vogntog« til:
»med en varebil eller et vogntog«.
5.
I
§ 6 a, stk. 5,
ændres »med et dansk indregistreret motorkøretøj eller
vogntog.« til: »for en virksomhed, der er etableret i Danmark.«
6.
I
§ 16,
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
»Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et motorkøretøj, med hvilket
der udføres godskørsel i henhold til loven, forskrifter udstedt i medfør heraf
eller EU-regler om godskørsel med motorkøretøjer, foreviser dokumenta-
tion, som er krævet som led i kørslen.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Dansketablerede godskørselsvirksomheders brug af udlejningskøretø-
jer uden fører, som er lejet i andre medlemsstater
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Tydeliggørelse af politiets kontrolbeføjelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ordning 3. Øko-
nomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Baggrunden for lovforslaget er implementering af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2022/738 af 6. april 2022 om ændring af direktiv
2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstrans-
port ad landevej (herefter udlejningsdirektivet).
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
Forslaget til ændring af udlejningsdirektivet blev fremsat den 31. maj 2017
som en del af første del af EU’s Vejpakke, der indeholdt nye eller ændrede
regler til cabotagekørsel, udstationering af chauffører, køre- og hviletider og
arbejdstidsregler på vejtransportområdet.
Med ændringerne i udlejningsdirektivet opdateres reglerne med henblik på
at fjerne de resterende begrænsninger på anvendelsen af udlejningskøretøjer
i international transport og oprette et ensartet regelsæt, som giver transport-
virksomheder i hele EU mere lige adgang til markedet for udlejningskøre-
tøjer. Konkret udvides udlejningsdirektivets anvendelsesområde, således at
der for medlemsstater nu gælder en generel pligt til at tillade anvendelse af
et udlejningskøretøj på deres respektive områder, hvis køretøjet er indregi-
streret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i en anden
medlemsstat end den, hvor den lejende virksomhed er etableret.
Anvendelsen af udlejningskøretøjer kan nedbringe omkostningerne for virk-
somheder, som udfører godstransport, og kan på samme tid øge deres drifts-
mæssige fleksibilitet, hvilket kan bidrage til en øget produktivitet og kon-
kurrenceevne. Desuden er udlejningskøretøjer som regel nyere end køretø-
jerne i en gennemsnitlig vognpark, hvorfor køretøjerne gennemsnitligt er
mere sikre og mindre forurenende. Sidstnævnte antages at have en begræn-
set effekt i dansk sammenhæng, da den gennemsnitlige vognpark hos dan-
ske godstransportvirksomheder vurderes at være forholdsvis ung og mo-
derne.
Det gældende direktiv fra 2006 pålægger kun medlemslandene minimale
krav til deres regler om anvendelsen af udlejningskøretøjer, og medlemslan-
dene har i større omfang muligheder for at indføre nationale begrænsninger.
Udlejningsdirektivet sikrer, at det er tilladt for virksomheder, der er etableret
i en medlemsstat, at anvende køretøjer, som er indregistreret eller taget i
brug i overensstemmelse med lovgivningen i enhver medlemsstat og, hvor
det er relevant, anvendes i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1071/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler
om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af
Rådets direktiv 96/26/EF (herefter forordning (EF) nr. 1071/2009) og Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 af 21. oktober
2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel
(herefter forordning (EF) nr. 1072/2009).
Med nærværende lovforslag sikres det, at der træffes de nødvendige foran-
staltninger, der muliggør, at dansketablerede virksomheder på samme vis
kan anvende udlejningskøretøjer, som er indregistreret eller taget i brug i
4
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
overensstemmelse med lovgivningen i en anden medlemsstat, til godskørsel
for fremmed regning.
Udlejningsdirektivet indeholder desuden en udtømmende liste af mulighe-
der for at fastsætte begrænsninger for anvendelsen af udlejningskøretøjer,
der er lejet uden fører i en anden medlemsstat, som er gældende over for
virksomheder, der er etableret på deres respektive områder. Hensynet hertil
er den betydelige forskel på nationale afgifter på køretøjer, hvor begræns-
ningsmulighederne kan medvirke til at undgå skatte- og afgiftsmæssige for-
vridninger.
Følgende begrænsninger kan fastsættes nationalt:
1) En mulighed for at begrænse hvor længe en dansketableret gods-
kørselsvirksomhed kan gøre brug af udlejningskøretøjer:
a. Mindst 30 dage, hvorefter køretøjet skal omregistreres efter
de nationale regler, eller
b. mindst to på hinanden efterfølgende måneder i et kalen-
derår.
2) En mulighed for at begrænse hvor mange køretøjer i godskørsels-
virksomhedens samlede vognpark, der kan være udlejningskøretø-
jer.
3) En mulighed for helt at begrænse anvendelsen af udlejningskøretø-
jer, når der er tale om godskørsel for egen regning.
Skatteministeriet har givet udtryk for, at de givne begrænsningsmuligheder
ikke giver en bedre beskyttelse af danske muligheder for at opkræve afgifter
eller registrering af køretøjer end de nuværende gældende regler på deres
område. Skatteministeriet lægger vægt på, at der i bekendtgørelse nr. 2523
af 15. december 2021 om registrering af køretøjer (herefter registreringsbe-
kendtgørelsen) allerede gælder et krav om registrerings- og afgiftspligt efter
30 dages brug af et køretøj i Danmark, når brugeren er hjemmehørende i
Danmark.
Begrænsningerne for anvendelsen af udlejningskøretøjer, hvorefter en lejer
skal registreres som bruger af køretøjet, hvis denne lejer køretøjet i 30 dage
eller mere, er allerede i dag fastsat i registreringsbekendtgørelsens § 5, stk.
3. Ligeledes forholder det sig sådan, at der i registreringsbekendtgørelsens
§ 16 i dag allerede er fastsat begrænsninger for dansketablerede godskør-
selsvirksomheders brug af udenlandske udlejningskøretøjer til godskørsel,
så brugen heraf alene kan foretages, når kørsel alene udføres til brug for
erhvervsmæssig godstransport for fremmed regning i overensstemmelse
med forordning (EF) nr. 1072/2009. Skatteministeriet vurderer på den bag-
5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
grund, at der ikke er behov for yderligere fastsættelse af begrænsningsmu-
ligheder i dansk ret, idet lovgivningen på deres område allerede i dag er
tilstrækkelig.
Med de gældende regler på Skatteministeriets område er det ligeledes Trans-
portministeriets vurdering, at en yderligere fastsættelse af begrænsninger på
nuværende tidspunkt vil være overflødig. Der findes dog i dag i lov om
godskørsel § 2, stk. 2 en hjemmel til at fastsætte yderligere begrænsnings-
muligheder i bekendtgørelse nr. 1501 af 8. december 2022 om godskørsel
(herefter godskørselsbekendtgørelsen), hvis der senere skulle opstå behov
herfor, f.eks. at begrænse antallet af udlejningskøretøjer i godskørselsvirk-
somhedens samlede vognpark.
Senest 1 år efter lovens ikrafttrædelse vil Transportministeriet, med inddra-
gelse af blandt andet Skatteministeriet, indsamle data om omfanget af dan-
ske virksomheders brug af udlejningskøretøjer, der er lejet uden fører i en
anden medlemsstat og anvendes på dansk område. På baggrund af de ind-
samlede data vil Transportministeriet foretage en indberetning til Folketin-
gets Transportudvalg herom.
Med ændringerne i udlejningsdirektivet indsættes der derudover et krav om,
at medlemsstaterne sikrer, at registreringsnummeret på et udlejningskøretøj,
der benyttes af en virksomhed, som udfører godstransport ad landevej for
fremmed regning, indføres i det nationale elektroniske register, som vej-
kontrolmyndigheden desuden skal have adgang til.
Medlemsstaterne skal desuden arbejde tæt, yde hinanden hurtig og gensidig
bistand og give hinanden alle relevante oplysninger med henblik på at lette
gennemførelsen og håndhævelsen af direktivet.
Hertil skal der udpeges et nationalt kontaktpunkt med ansvaret for udveks-
ling af oplysninger med de andre medlemslande gennem det europæiske re-
gister over vejtransportvirksomheder, også kendt som ERRU.
Arbejdet med implementeringen vil primært foregå ved fastsættelse af de
nødvendige bestemmelser på bekendtgørelsesniveau, navnlig i bekendtgø-
relse om godskørsel. Nærværende lovforslag skal sikre korrekt gennemfø-
relse af ændringsdirektivet og sikre, at godstransport udført med udlejnings-
køretøjer omfattes af lov om godskørsel på lige vilkår med godstransport
udført med danskregistrerede køretøjer samt tydeliggøre politiets bemyndi-
gelse til at føre kontrol med motorkøretøjer, med hvilket der udføres gods-
kørsel i henhold til loven, forskrifter udstedt i medfør heraf eller EU-regler
om godskørsel med motorkøretøj.
6
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Dansketablerede godskørselsvirksomheders brug af udlejningskø-
retøjer uden fører, som er lejet i andre medlemsstater
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om adgangen til og udførelse af godskørsel i Danmark reguleres i
lov om godskørsel. For så vidt angår international godskørsel for fremmed
regning er der tale om EU-regler, som er reguleret i forordning (EF) nr.
1071/2009 samt forordning (EF) nr. 1072/2009.
Det følger af artikel 3 i forordning (EF) nr. 1072/2009, at der til international
godstransport bl.a. kræves en fællesskabstilladelse. Det følger endvidere af
forordningens artikel 4, stk. 1, at fællesskabstilladelsen udstedes i overens-
stemmelse med denne forordning af en medlemsstat til enhver transportvirk-
somhed, der udfører godskørsel for fremmed regning, og som er etableret i
denne medlemsstat i overensstemmelse med Fællesskabets og medlemssta-
tens lovgivning og i overensstemmelse med Fællesskabets og etablerings-
medlemsstatens lovgivning om adgang til transporterhvervet har ret til at
udføre international godskørsel i etableringsmedlemsstaten.
For at en virksomhed kan få udstedt en fællesskabstilladelse, skal virksom-
heden opfylde en række betingelser, som følger af forordning (EF) nr.
1071/2009, hvor det af artikel 3 fremgår, at virksomheder, der udøver vej-
transporterhvervet, skal have et faktisk etableret og varigt forretningssted i
en af medlemsstaterne, udvise god vandel, have et tilstrækkeligt økonomisk
grundlag og have de nødvendige faglige kvalifikationer.
Fællesskabstilladelserne udstedes i dag af Færdselsstyrelsen efter artikel 4 i
forordning (EF) nr. 1072/2009 samt lov om godskørsel § 1, stk. 1 og 3. I lov
om godskørsel § 1, stk. 1, fremgår det, at den, der er etableret på dansk om-
råde og udfører godskørsel for fremmed regning med dansk indregistreret
motorkøretøj eller vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger
3.500 kg, skal have tilladelse hertil. Fællesskabstilladelse udstedt i medfør
af artikel 4 i forordning (EF) nr. 1072/2009 giver ret til at udføre nationale
transporter. Tilladelse udstedes med gyldighed på indtil 10 år.
Endvidere fremgår det af § 1, stk. 3, at den, der er etableret på dansk område
og udfører international godskørsel for fremmed regning med dansk indre-
gistreret varebil eller vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger
2.500 kg, skal have tilladelse hertil. Tilladelse udstedes med gyldig på indtil
10 år.
Af forordningerne følger det, at den udstedende myndighed kan udstede fæl-
lesskabstilladelserne til en virksomhed, som har lejet køretøjet, hvormed der
7
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
skal udføres godskørsel for fremmed regning. Det følger bl.a. af artikel 4,
stk. 3, i forordning (EF) nr. 1072/2009, at der udstedes ét originaleksemplar
til virksomheden samt et antal bekræftede kopier svarende til antallet af kø-
retøjer, som indehaveren af fællesskabstilladelsen råder over som ejer eller
på et andet grundlag, navnlig i kraft af en afbetalingsaftale eller en leje- eller
leasingkontrakt.
Endvidere fremgår det bl.a. af artikel 5, stk. 1, litra e, i forordning (EF) nr.
1071/2009, at der skal rådes over et eller flere køretøjer, som er indregistre-
ret eller godkendt til godskørsel eller godkendt til anvendelse i overensstem-
melse lovgivningen i medlemsstaten, uanset om disse køretøjer er 100 pct.
ejet eller f.eks. besiddes i henhold til en afbetalingsaftale eller en leje- eller
leasingkontrakt.
Det følger ikke af lov om godskørsel, hvorvidt der kan anvendes udlejnings-
køretøjer til brug for godskørsel for egen eller fremmed regning, men af
godskørselsbekendtgørelsens § 19, stk. 1, fremgår det, at en tilladelse i hen-
hold til lov om godskørsel § 1, stk. 1-3, kun kan benyttes til kørsel med ét
motorkøretøj ad gangen og kun med et motorkøretøj, som tilladelsesindeha-
veren er registreret bruger af eller har lejet uden fører.
Reglerne for national godskørsel for fremmed regning med en varebil eller
vogntog med en tilladt totalvægt på mere end 2.500 kg, og som fragter gods
med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods, er alene nationalt for-
ankret og er derfor alene reguleret i lov om godskørsel og i godskørselsbe-
kendtgørelsen. Reglerne om national varebilskørsel minder dog på mange
måder om reglerne vedrørende den internationale varebilsordning.
Den nationale varebilstilladelse udstedes i dag efter lov om godskørsel § 1,
stk. 2, hvor det fremgår, at den, der er etableret på dansk område og udfører
godskørsel for fremmed regning med dansk indregistreret varebil eller
vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 2.500 kg, og som
fragter gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods, skal have
tilladelse hertil. Tilladelsen er national og udstedes med gyldighed på indtil
10 år.
Som ovenfornævnt, følger det ikke i dag af lov om godskørsel, at der kan
anvendes udlejningskøretøjer til brug for godskørsel for fremmed regning,
hvorfor der ligeledes med hensyn til disse tilfælde henvises til godskørsels-
bekendtgørelsens § 19, stk. 1, hvor det fremgår, at en tilladelse i henhold til
lov om godskørsel § 1, stk. 1-3, kun kan benyttes til kørsel med ét motorkø-
retøj ad gangen og kun med et motorkøretøj, som tilladelsesindehaveren er
registreret bruger af eller har lejet uden fører.
8
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
I forhold til både EU-reglerne og den nationale ordning følger det af gods-
kørselsbekendtgørelsens § 19, stk. 2, at hvis der benyttes et motorkøretøj
lejet uden fører, skal en lejekontrakt, jf. § 5 i bekendtgørelse nr. 992 af 27.
juni 2022 om udlejning af motorkøretøjer uden fører, medbringes under kør-
sel og forevises for kontrolmyndighederne på forlangende.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det er Transportministeriets vurdering, at lov om godskørsel § 1, stk. 1-3,
bør ændres, idet ordlyden i dag forudsætter, at tilladelseskravet, som er fast-
sat heri, først er gældende, når motorkøretøjet er indregistreret i Danmark.
Det er nødvendigt, at bestemmelserne ændres, så der ikke opstår tvivl om,
hvorvidt en dansk vejtransportvirksomhed, der udfører godskørsel for frem-
med regning, og som anvender et udlejningskøretøj lejet uden fører, og som
er indregistreret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i en
anden medlemsstat, er omfattet af tilladelseskravet.
Som nævnt følger det allerede af artikel 3 i forordning (EF) nr. 1072/2009,
at der til international transport kræves en fællesskabstilladelse. Ordlyden i
lov om godskørsel § 1, stk. 1 og 3, er upræcis, og kan fortolkes således, at
tilladelseskravet heri først er gældende, når en dansk virksomhed anvender
et motorkøretøj, som er indregistreret i Danmark.
For så vidt angår den nationale varebilsordning, som følger af lov om gods-
kørsel § 1, stk. 2, er en ændring ligeledes en forudsætning for at undgå tvivl
om, hvorvidt en virksomhed, der udfører national varebilskørsel for frem-
med regning, skal have en tilladelse hertil, også når denne udfører godskørs-
len for fremmed regning i et udlejningskøretøj, som er indregistreret eller
taget i brug i overensstemmelse med reglerne i et andet medlemsland.
2.2. Aflønning af en udenlandsk chaufførs godskørsel på dansk område
som led i chaufførvikarudlejning
2.2.1. Gældende ret
En vejtransportvirksomhed, som har fået udstedt en fællesskabstilladelse,
kan i dag blive godkendt som chaufførvikarvirksomhed og dermed udleje
chauffører til en anden godskørselsvirksomhed. Dette følger af lov om gods-
kørsel § 6 a, stk. 3, hvor det fremgår, at der i tilslutning til en tilladelse til
godskørsel for fremmed regning, jf. § 1, stk. 1, eller en tilladelse hertil ud-
stedt inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde kan god-
kendes, at indehaveren erhvervsmæssigt udlejer chauffører. Godkendelsen
9
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
omfatter tillige udlejning af chauffører til udførelse af erhvervsmæssig per-
sonbefordring.
Der er således mulighed for, at udenlandske godskørselsvirksomheder, der
er i besiddelse af en fællesskabstilladelse, kan blive godkendt som chauffør-
vikarvirksomhed i Danmark. Den udenlandske chaufførvikarvirksomhed
skal for at opfylde sine forpligtelser sørge for, at den chauffør, som bliver
udlejet til en dansketableret godstransportvirksomhed, bliver aflønnet på
lige fod med chauffører, der er ansat i en dansketableret godskørselsvirk-
somhed, jf. lov om godskørsel § 6 a, stk. 5, hvor det fremgår, at en virksom-
hed, der er etableret i et andet land end Danmark, og som er godkendt som
chaufførvikarvirksomhed i henhold til stk. 3, skal opfylde betingelser i § 6,
stk. 3, når chaufføren er udlejet til kørsel på dansk område med et dansk
indregistreret motorkøretøj.
Af lovens § 6, stk. 3, fremgår det, at en ansøger eller en indehaver af en
tilladelse efter § 1, stk. 1, skal
1) følge et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt og væsent-
ligt fra det samlede omkostningsniveau i de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår, der findes i de kollektive overenskomster for
chauffører, der er indgået af de på denne lovs område, jf. § 1, skt.
1, mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område,
2) være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis faglige gyldig-
hedsområde dækker arbejde under den i § 1, stk. 1, nævnte tilla-
delse, og som er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkeds-
parter i Danmark og gælder på hele det danske område, eller
3)
være omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst for
chauffører, som ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede
omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår,
der findes i de kollektive overenskomster for chauffører, der er ind-
gået af de på denne lovs område mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område
.
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det er Transportministeriets vurdering, at lov om godskørsel § 6 a, stk. 5,
bør ændres, idet ordlyden i dag forudsætter, at en udenlandsk chaufførvikar-
virksomhed alene skal sikre minimumsaflønning i henhold til § 6, stk. 3, af
den udlejede chauffør, som er udlejet til en dansketableret godskørselsvirk-
somhed, såfremt kørslen udføres i et køretøj, som er indregistreret i Dan-
mark.
10
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
I forlængelse af den foreslåede ændring af lov om godskørsels § 1, stk. 1-3,
foreslås det , at lov om godskørsel § 6 a, stk. 5, ændres, idet det bør sikres,
at en udenlandsk chaufførvikarvirksomhed, der udlåner en chauffør til en
dansketableret godskørselsvirksomhed, som udfører godskørsel for frem-
med regning i et udlejningskøretøj, der er lejet uden fører, og som er indre-
gistreret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i et andet
medlemsland, fortsat modtager løn efter de gældende regler.
Dermed sikres det, at der med udlejningsdirektivet ikke åbnes op for en mu-
lighed, hvor en udenlandsk chaufførvikarvirksomhed kan aflønne chauffø-
rer på et lavere niveau, når den dansketablerede godskørselsvirksomhed an-
vender et udlejningskøretøj, som er indregistreret eller taget i brug i over-
ensstemmelse med lovgivningen i et andet medlemsland.
2.3. Tydeliggørelse af politiets kontrolbestemmelse
2.3.1. Gældende ret
Reglerne om politiets adgang til kontrol af køretøjer, med hvilket der udfø-
res godskørsel, fremgår i dag af lov om godskørsel § 16, stk. 1.
Det fremgår af lov om godskørsel § 16, stk. 1, at politiet kan tilbageholde et
motorkøretøj, med hvilket der udføres godskørsel i strid med loven, forskrif-
ter udstedt i medfør af heraf eller EU-regler om godskørsel med motorkøre-
tøjer.
Supplerende fremgår det af lov om godskørsel § 16, stk. 2, at tilbageholdelse
kan ske, indtil forholdene er bragt i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte
bestemmelser. Tilbageholdelse kan endvidere ske, hvis det er nødvendigt
for at sikre et krav på betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at sikre
konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun indtil de nævnte beløb
er betalt eller der er stillet sikkerhed herfor. Sker dette ikke inden for 2 må-
neder efter sagens endelige afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i motor-
køretøjet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der havde rådighed
over motorkøretøjet, da overtrædelsen fandt sted, var uberettiget i besid-
delse af dette.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med henblik på konfiska-
tion finder tilsvarende anvendelse, jf. lovens § 16, stk. 3.
2.3.2. Transportministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det er Transportministeriets vurdering, at der med den gældende bestem-
melse i lov om godskørsel § 16, stk. 1, allerede forudsætningsvis foreligger
bemyndigelse til politiet til at foretage den nødvendige kontrol af, hvorvidt
11
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
en chauffør af et køretøj, med hvilket der udføres godskørsel i henhold til
loven, forskrifter udstedt i medfør heraf eller EU-regler om godskørsel med
motorkøretøjer, er i besiddelse af den krævede dokumentation, som eksem-
pelvis en godskørselstilladelse eller en lejekontrakt ved brug af et udlej-
ningskøretøj. En kontrol vil være en forudsætning for, at politiet kan fastslå,
at godskørslen udføres i strid med loven, forskrifter udstedt i medfør heraf
eller EU-regler om godskørsel.
Transportministeriet vurderer dog, at det vil være hensigtsmæssigt med en
udtrykkelig bemyndigelse til politiet at udføre kontrol med en chaufførs be-
siddelse af dokumentation, som er krævet som led i udførelsen af godskørsel
i et motorkøretøj.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke negative økonomiske eller administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Lovforslaget kan have positive afledte konsekvenser
for erhvervslivet, som uddybes nedenfor.
Ændringerne i udlejningsdirektivet, som danner baggrund for lovforslaget,
giver vejtransportvirksomhederne mulighed for at leje motorkøretøjer til
godstransport i andre medlemsstater i minimum 30 dage, inden der kan fast-
sættes krav om, at motorkøretøjet skal omregistreres. Denne mulighed eksi-
sterer allerede i dansk ret i dag, men er ikke anvendt i et nævneværdigt om-
fang. Såfremt flere danske virksomheder gør brug af muligheden, kan det
potentielt betyde, at et ukendt antal danske vejtransportvirksomheder vælger
at korttidsleje motorkøretøjer i andre medlemsstater til brug for godskørsel
for fremmed regning i Danmark. Dette kan potentielt føre til et fald i kort-
tidsudlejningen af motorkøretøjer ved danske udlejningsvirksomheder.
Ændringerne i udlejningsdirektivet kan også medføre en tilvækst i udlejnin-
gen af motorkøretøjer til vejtransportvirksomheder etableret i andre med-
lemsstater ved danske udlejningsvirksomheder. Hvor mange virksomheder,
der vil benytte sig af muligheden for at leje motorkøretøjer i andre medlems-
stater, er uvist.
Herudover kan udlejning af motorkøretøjer til godkørsel for fremmed reg-
ning potentielt have positive økonomiske konsekvenser for dele af vejtrans-
porterhvervet gennem øget driftsmæssig fleksibilitet, som eksempelvis kan
12
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
komme til udtryk i perioder med svingende efterspørgsel. Vejtransportvirk-
somheder vil hurtigere kunne imødekomme en stigende efterspørgsel uden
at skulle erhverve nye motorkøretøjer eller være nødt til at afslå ordrer grun-
det mangel på køretøjer. Det samme vil omvendt gøre sig gældende, hvor
vejtransportvirksomhederne i perioder med lav efterspørgsmål hurtigt kan
afvikle dele af virksomheden og derved mindske omkostningerne i perio-
den.
Antallet af eventuelle omfattede vejtransportvirksomheder er på nuværende
tidspunkt ikke muligt at kvantificere.
Stiger antallet af lejede motorkøretøjer til godskørsel, kan det ligeledes be-
tyde en nedgang i salget af motorkøretøjer til godskørsel. Dette vurderes dog
at være minimalt grundet kravet om indregistrering ved leje af et motorkø-
retøj i mere end 30 dage.
De afledte og potentielle administrative og økonomiske konsekvenser er på
nuværende tidspunkt ikke mulige at kvantificere fuldstændigt.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke relevante for lov-
forslaget, da lovforslaget ikke omhandler forretningsmodeller, innovation
eller særlige teknologier.
Samlet vurderes det, at lovforslaget ikke medfører direkte administrative el-
ler økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Det er dog ikke muligt at
kvantificere de afledte konsekvenser fuldstændigt.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke direkte klimamæssige konsekvenser.
Det vurderes dog, at lovforslaget på sigt kan få afledte positive klimamæs-
sige konsekvenser, da lovforslaget potentielt kan betyde, at erhvervslivet
kan optimere deres drift og effektivitet ved at udnyttemuligheden for at
bruge af lejede motorkøretøjer og derved mindske deres klimaaftryk. Disse
potentielle afledte konsekvenser vurderes at være af begrænset omfang og
er ikke kvantificerbare.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
13
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
2662662_0014.png
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer Europa Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/738 af 6. april 2022 om ændring af direktiv 2006/1/EF om anvendelse
af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport af landevej.
Ændringsdirektivet udvider direktivets anvendelsesområde således, at der
for medlemsstaterne nu gælder en generel pligt til at tillade anvendelsen af
et udlejningskøretøj på deres respektive områder, hvis køretøjet er indregi-
streret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i en anden
medlemsstat end den, hvor den lejende vejtransportvirksomhed er etableret.
Af hensyn til medlemsstaternes varierende skatte- og afgiftsniveau indehol-
der ændringsdirektivet en række muligheder for, at den enkelte medlemsstat
inden for eget område kan vælge at begrænse brugen af disse udlejningskø-
retøjer.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Kan ikke kvantificeres
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Kan ikke kvantificeres
14
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
2662662_0015.png
UDKAST
Administrative Kan ikke kvantificeres
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Kan ikke kvantificeres
Kan ikke kvantificeres
Ingen
Kan ikke kvantificeres
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget har til formål at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets
retten
direktiv (EU) 2022/738 af 6. april 2022 om ændring af direktiv 2006/1/EF
om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad lande-
vej.
Er i strid med de
5 principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Nej
Nej
X
15
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Fodnoten til lov om godskørsels titel angiver, at loven indeholder bestem-
melser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led
i udveksling af tjenesteydelser, EF-Tidende 1997, nr. L 18, side 1, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæg-
gende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køre-
tøjer, der benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej, og om æn-
dring af Rådets forordning (EØF) nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv 76/914/EØF, EF-Tidende
2003, nr. L 226, side 4-17, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/67/EU af 15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv 96/71/EF om ud-
stationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om
ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via
informationssystemet for det indre marked (»IMI-forordningen«), EU-Ti-
dende 2014, nr. L 159, side 11, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2020/1057/EU af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler med
hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af
førere i vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så
vidt angår håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-
Tidende 2020, nr. L 249, side 49.
Det foreslås at affatte
fodnoten
til lovens titel på ny, således at det følger af
fodnoten, at loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om
udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser, EF-
Tidende 1997, nr. L 18, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/59/EF af 15. juli 2003 om grundlæggende kvalifikationskrav og efter-
uddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport
eller personbefordring ad vej, og om ændring af Rådets forordning (EØF)
nr. 38/85 samt Rådets direktiv 91/439/EØF og om ophævelse af Rådets di-
rektiv 76/914/EØF, EF-Tidende 2003, nr. L 226, side 4-17, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktivet 2006/1/EF om anvendelse af udlejnings-
køretøjer uden fører til godstransport ad landevej, EU-Tidende 2006, nr. L
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
33, side 82, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv 96/71/EF om udstationering af
arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af for-
ordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via informations-
systemet for det indre marked (»IMI-forordningen«), EU-Tidende 2014, nr.
L 159, side 11, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2020/1057/EU af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler med hensyn
til direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt an-
går håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Ti-
dende 2020, nr. L 249, side 49, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2022/738 af 6. april 2022 om ændring af direktiv 2006/1/EF
om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til godstransport ad lande-
vej, EU-Tidende 2022, nr. L 137, side 1.
Forslaget om at affatte fodnoten på ny, indebærer, at fodnoten også omfatter
direktiv 2006/1/EF om anvendelse af udlejningskøretøjer uden fører til
godstransport ad landevej, EU-Tidende 2006, nr. L 33, side 82 og direktiv
(EU) 2022/738 om ændring af direktiv 2006/1/EF om anvendelse af udlej-
ningskøretøjer uden fører til godstransport ad landevej, EU-Tidende 2022,
nr. L 137, side 1.
Til nr. 2
Det fremgår af lov om godskørsel § 1, stk. 1, at den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed regning med dansk indregistre-
ret motorkøretøj eller vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger
3.500 kg, skal have tilladelse hertil. Fællesskabstilladelse udstedt i medfør
af artikel 4 i forordning (EF) nr. 1072/2009 giver ret til at udføre nationale
transporter. Tilladelse udstedes med gyldighed på indtil 10 år.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1,
at den, der er etableret på
dansk område og udfører godskørsel for fremmed regning med et motorkø-
retøj eller et vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 3.500
kg, skal have tilladelse hertil. Fællesskabstilladelse udstedt i medfør af arti-
kel 4 i forordning (EF) nr. 1072/2009 giver ret til at udføre nationale trans-
porter. Tilladelse udstedes med gyldighed på indtil 10 år.
Den foreslåede ændring af § 1, stk. 1 vil indebære, at der ikke opstår tvivl
om, hvorvidt den vejtransportvirksomhed, der udfører godskørsel for frem-
med regning i et motorkøretøj eller et vogntog med en samlet tilladt total-
17
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
vægt, der overstiger 3.500 kg, skal have en tilladelse hertil, også når virk-
somheden udfører godskørsel i et motorkøretøj, som er lejet uden fører, og
som er registreret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i
et andet medlemsland.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af lov om godskørsel § 1, stk. 2, at den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed regning med dansk indregistre-
ret varebil eller vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 2.500
kg, og som fragter gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods,
skal have tilladelse hertil. Tilladelsen er national og udstedes med gyldighed
på indtil 10 år.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 2,
at den, der er etableret på
dansk område og udfører godskørsel for fremmed regning med en varebil
eller et vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger 2.500 kg, og
som fragter gods med en samlet vægt på mere end 11 kg. pr. stykgods, skal
have tilladelse hertil. Tilladelsen er national og udstedes med gyldighed på
indtil 10 år.
Den foreslåede ændring af § 1, stk. 2 vil indebære, at der ikke opstår tvivl
om, hvorvidt den vejtransportvirksomhed, der udfører national godskørsel
for fremmed regning i en varebil eller et vogntog med en samlet tilladt to-
talvægt, der overstiger 2.500 kg, og som fragter gods med en samlet vægt
på mere end 11 kg. pr. stykgods, skal have en tilladelse hertil, også når virk-
somheden udfører godskørsel i en varebil, som er lejet uden fører, og som
er registreret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i et
andet medlemsland.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af lov om godskørsel § 1, stk. 3, at den, der er etableret på dansk
område og udfører international godskørsel for fremmed regning med dansk
indregistreret varebil eller vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der over-
stiger 2.500 kg, skal have tilladelse hertil. Tilladelse udstedes med gyldig-
hed på indtil 10 år.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 3,
at den, der er etableret på
dansk område og udfører international godskørsel for fremmed regning med
18
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
en varebil eller et vogntog med en samlet tilladt totalvægt, der overstiger
2.500 kg, skal have tilladelse hertil. Tilladelse udstedes med gyldighed på
indtil 10 år.
Den foreslåede ændring af § 1, stk. 3 vil indebære, at der ikke opstår tvivl
om, hvorvidt den vejtransportvirksomhed, der udfører international gods-
kørsel for fremmed regning i en varebil eller et vogntog med en samlet tilladt
totalvægt, der overstiger 2.500 kg, skal have en tilladelse hertil, også når
virksomheden udfører godskørsel i en varebil, som er lejet uden fører og er
registreret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i et andet
medlemsland.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af lov om godskørsel § 6 a, stk. 5, at en virksomhed, der er
etableret i et andet land end Danmark, og som er godkendt som chaufførvi-
karvirksomhed i henhold til stk. 3, skal opfylde betingelserne i § 6 a, stk. 3,
når chaufføren er udlejet til kørsel på dansk område med et dansk indregi-
streret motorkøretøj eller vogntog.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 6 a, stk. 5,
at en virksomhed, der
er etableret i et andet land end Danmark, og som er godkendt som chauffør-
vikarvirksomhed i henhold til stk. 3, skal opfylde betingelserne i § 6 a, stk.
3, når chaufføren er udlejet til kørsel på dansk område for en virksomhed,
der er etableret i Danmark.
Den foreslåede ændring af § 6 a, stk. 5 vil indebære, at en uhensigtsmæssig
mulighed, hvor en udenlandsk chaufførvikarvirksomhed, som udlåner
chauffører til en dansketableret virksomhed, kan omgå reglerne om afløn-
ning af chauffører efter lov om godskørsel § 6, stk. 3, i tilfælde, hvor den
danske godskørselsvirksomhed gør brug af udlejningskøretøjer, som er ind-
registreret eller taget i brug i overensstemmelse med lovgivningen i et andet
medlemsland, undgås.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Lov om godskørsel indeholder i dag ikke en eksplicit bemyndigelse til at
politiet kan udføre kontrol af, hvorvidt en chauffør, der udfører godskørsel
i henhold til loven, forskrifter udstedt i medfør heraf eller EU-regler om
19
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
godskørsel med motorkøretøjer, besidder den krævede dokumentation for
udførelse af kørslen.
Det fremgår i dag af lov om godskørsel § 16, stk. 1, at politiet kan tilbage-
holde et motorkøretøj, med hvilket der udføres godskørsel i strid med loven,
forskrifter udstedt i medfør heraf eller EU-regler om godskørsel med mo-
torkøretøjer.
Det følger bl.a. af de almindelige bemærkninger til Lovforslag nr. L 52
fremsat den 12. oktober 1988 til lov om godskørsel jf. Folketingstidende
1988-89, tillæg A, side 1564, at bestemmelsen, der var ny i forhold til den
daværende lov, indebar, at politiet kan tilbageholde et motorkøretøj eller
vogntog i tilfælde af, at der udføres godskørsel i strid med lovgivningen.
Det må bero på en konkret vurdering om tilbageholdelse (kørselsforbud) er
nødvendigt eller tilstrækkeligt for eventuelt at hindre yderligere overtrædel-
ser. Udgangspunktet ved mere formelle overtrædelser må fortsat være, at en
bøde efter § 17 er tilstrækkelig. Tilbageholdelsen kan således ske, hvis til-
ladelse til godskørsel ikke er meddelt, eller der køres med overlæs, eller
fartskriver ikke er installeret og lignende. Undertiden vil den konstaterede
godskørsel i strid med lovgivningen være af en sådan karakter, at kørslen
ikke må fortsætte. I sådanne tilfælde, herunder når registreringsgrundlaget
er forkert, kan nummerpladerne inddrages.
Ligeledes kan det af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 4, i lovforslag nr.
L 23 fremsat den 26. oktober 1994 til lov om ændring af lov om godskørsel
jf. Folketingstidende 1994-1995, tillæg A, side 311, udledes, at det er en
forudsætning for tilbageholdelse af et køretøj, at køretøjet bliver standset og
kontrolleret. Det fremgår i bemærkningen til ændringen, hvori de davæ-
rende § 16, stk. 2 og 3, blev foreslået indsat (politiets bemyndigelse til at
tilbageholdelse af køretøjet som følge af manglende forevisning af tilla-
delse, samt vognmandens eller førerens ret til domstolsprøvelse som følge
af tilbageholdelsen), at tilbageholdelse af et motorkøretøj i sagens natur har
alvorlige konsekvenser for den registrerede bruger af det pågældende mo-
torkøretøj, og at der naturligvis skal være en fornøden klarhed, før politiet
tager et sådant skridt. Politiet skal således dels kunne konstatere, at der er
udstedt tilladelse til godskørsel for fremmed regning, dels kunne konstatere
om det medfølgende gods transporteres for fremmed regning. En påstand
fra vognmanden (chaufføren) om, at der er tale om firmakørsel, skal på
denne baggrund klart kunne af- eller bekræftes af politiet i forbindelse med
standsning og kontrol af motorkøretøjet.
20
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
UDKAST
Det kan på den baggrund udledes, at lov om godskørsel § 16, stk. 1, blev
foreslået med henblik på at fastsætte politiets bemyndigelse til at tilbage-
holde et køretøj, men i lige så høj grad for at indlede standsning og kontrol
af et køretøj for at konstatere hvorvidt det enkelte motorkøretøj opfylder
kravene til udførelse af godskørsel.
Der foreslås, at der indsættes et nyt stk. 1 i lov om godskørsel
§ 16,
hvor det
fremgår, at politiet til enhver tid kan kræve, at føreren af et motorkøretøj,
med hvilket der udføres godskørsel i henhold til loven, forskrifter udstedt i
medfør heraf eller EU-regler om godskørsel med motorkøretøjer, foreviser
dokumentation, som er krævet som led i kørslen.
Med bestemmelsen tydeliggøres politiets bemyndigelse til at føre kontrol
med motorkøretøjerne og hvorvidt der køres med den krævede dokumenta-
tion, eksempelvis en godstilladelse eller en lejekontrakt, hvis der anvendes
et udlejningskøretøj, som er lejet uden fører.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023
21
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
2662662_0022.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om godskørsel, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1051 af 12. no-
vember 2012, som ændret bl.a. ved
lov nr. 746 af 1. juni 2015, lov nr.
735 af 8. juni 2018, lov nr. 870 af
14. juni 2020, lov nr. 159 af 31. ja-
nuar 2022 og lov nr. 638 af 18.
maj 2022 og senest ved lov nr. 639
af 18. maj 2022, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes
således:
»1)
Loven indeholder bestemmel-
ser, der gennemfører dele af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 96/71/EF af 16. december 1996
om udstationering af arbejdstagere
som led i udveksling af tjeneste-
ydelser, EF-Tidende 1997, nr. L 18,
side 1, Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2003/59/EF af 15. juli
2003 om grundlæggende kvalifika-
tionskrav og efteruddannelseskrav
for førere af visse køretøjer, der be-
nyttes til godstransport eller per-
sonbefordring ad vej, og om æn-
dring af Rådets forordning (EØF)
nr. 38/85 samt Rådets direktiv
91/439/EØF og om ophævelse af
Rådets direktiv 76/914/EØF, EF-
Tidende 2003, nr. L 226, side 4-17,
dele af Europa-Parlamentets og Rå-
1) Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
96/71/EF af 16. december 1996 om
udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser,
EF-Tidende 1997, nr. L 18, side 1,
Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2003/59/EF af 15. juli 2003
om grundlæggende kvalifikations-
krav og efteruddannelseskrav for
førere af visse køretøjer, der benyt-
tes til godstransport eller personbe-
fordring ad vej, og om ændring af
Rådets forordning (EØF) nr. 38/85
samt Rådets direktiv 91/439/EØF
og om ophævelse af Rådets direktiv
76/914/EØF, EF-Tidende 2003, nr.
L 226, side 4-17, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2014/67/EU af 15. maj 2014 om
håndhævelse af direktiv 96/71/EF
om udstationering af arbejdstagere
22
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
2662662_0023.png
UDKAST
som led i udveksling af tjeneste-
ydelser og om ændring af forord-
ning (EU) nr. 1024/2012 om admi-
nistrativt samarbejde via informati-
onssystemet for det indre marked
(»IMI-forordningen«),
EU-Ti-
dende 2014, nr. L 159, side 11, og
dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2020/1057/EU af 15.
juli 2020 om fastsættelse af særlige
regler med hensyn til direktiv
96/71/EF og direktiv 2014/67/EU
om udstationering af førere i vej-
transportsektoren og om ændring af
direktiv 2006/22/EF, for så vidt an-
går håndhævelseskravene, og af
forordning (EU) nr. 1024/2012,
EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49.
dets direktivet 2006/1/EF om an-
vendelse af udlejningskøretøjer
uden fører til godstransport ad lan-
devej, EU-Tidende 2006, nr. L 33,
side 82, dele af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2014/67/EU
af 15. maj 2014 om håndhævelse af
direktiv 96/71/EF om udstatione-
ring af arbejdstagere som led i ud-
veksling af tjenesteydelser og om
ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 om administrativt sam-
arbejde via informationssystemet
for det indre marked (»IMI-forord-
ningen«), EU-Tidende 2014, nr. L
159, side 11, dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv
2020/1057/EU af 15. juli 2020 om
fastsættelse af særlige regler med
hensyn til direktiv 96/71/EF og di-
rektiv 2014/67/EU om udstatione-
ring af førere i vejtransportsektoren
og om ændring af direktiv
2006/22/EF, for så vidt angår hånd-
hævelseskravene, og af forordning
(EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende
2020, nr. L 249, side 49, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv (EU) 2022/738 af 6. april
2022 om ændring af direktiv
2006/1/EF om anvendelse af udlej-
ningskøretøjer uden fører til gods-
transport ad landevej, EU-Tidende
2022, nr. L 137, side 1.«
2.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »med dansk
indregistreret motorkøretøj eller
vogntog« til: »med et motorkøretøj
eller vogntog«.
§ 1.
Den, der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for
fremmed regning med dansk indre-
gistreret motorkøretøj eller vogntog
med en samlet tilladt totalvægt, der
23
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
2662662_0024.png
UDKAST
overstiger 3.500 kg, skal have tilla-
delse hertil. Fællesskabstilladelse
udstedt i medfør af artikel 4 i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1072/2009 om fæl-
les regler for adgang til markedet
for international godskørsel (for-
ordning (EF) nr. 1072/2009) giver
ret til at udføre nationale transpor-
ter. Tilladelse udstedes med gyldig-
hed på indtil 10 år.
Stk. 2.
Den, der er etableret på
dansk område og udfører godskør-
sel for fremmed regning med dansk
indregistreret varebil eller vogntog
med en samlet tilladt totalvægt, der
overstiger 2.500 kg, og som fragter
gods med en samlet vægt på mere
end 11 kg pr. stykgods, skal have
tilladelse hertil. Tilladelsen er nati-
onal og udstedes med gyldighed på
indtil 10 år.
Stk. 3.
Den, der er etableret på
dansk område og udfører internati-
onal godskørsel for fremmed reg-
ning med dansk indregistreret vare-
bil eller vogntog med en samlet til-
ladt totalvægt, der overstiger 2.500
kg, skal have tilladelse hertil. Tilla-
delse udstedes med gyldighed på
indtil 10 år.
§ 6 a ---
Stk. 2-4 ---
Stk. 5.
En virksomhed, der er etab-
leret i et andet land end Danmark,
og som er godkendt som chauffør-
vikarvirksomhed i henhold til stk.
3, skal opfylde betingelserne i § 6,
stk. 3, når chaufføren er udlejet til
3.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »med dansk
indregistreret varebil eller vogn-
tog« til: »med en varebil eller et
vogntog«.
4.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »med dansk
indregistreret varebil eller vogn-
tog« til: »med en varebil eller et
vogntog«.
5.
I
§ 6 a, stk. 5,
ændres »med et
dansk indregistreret motorkøretøj
eller vogntog.« til: »for en virksom-
hed, der er etableret i Danmark.«
24
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, fra transportministeren
2662662_0025.png
UDKAST
kørsel på dansk område med et
dansk indregistreret motorkøretøj
eller vogntog.
Stk. 6-8 ---.
§ 16.
Politiet kan tilbageholde et
motorkøretøj, med hvilket der ud-
føres godskørsel i strid med loven,
forskrifter udstedt i medfør heraf
eller EU-regler om godskørsel med
motorkøretøjer.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske,
indtil forholdene er bragt i overens-
stemmelse med de i stk. 1 nævnte
bestemmelser. Tilbageholdelse kan
endvidere ske, hvis det er nødven-
digt for at sikre et krav på betaling
af bøde og sagsomkostninger eller
for at sikre konfiskation, herunder
værdikonfiskation, dog kun indtil
de nævnte beløb er betalt eller der
er stillet sikkerhed herfor. Sker
dette ikke inden for 2 måneder efter
sagens endelige afgørelse, kan der
søges fyldestgørelse i motorkøretø-
jet. Tilbageholdelse kan dog ikke
ske, hvis den, der havde rådighed
over motorkøretøjet, da overtrædel-
sen fandt sted, var uberettiget i be-
siddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmel-
ser om beslaglæggelse med henblik
på konfiskation finder tilsvarende
anvendelse.
I
§ 16,
indsættes før stk. 1 som nyt
stykke:
»Politiet kan til enhver tid kræve, at
føreren af et motorkøretøj, med
hvilket der udføres godskørsel i
henhold til loven, forskrifter ud-
stedt i medfør heraf eller EU-regler
om godskørsel med motorkøretø-
jer, foreviser dokumentation, som
er krævet som led i kørslen.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
25