Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2682011_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Fo lketinget
27 . marts 2023
2 023-274
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2023 stillet mig fø lgende
spø rgsmål (TRU alm. del), so m jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ø nske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Ka-
rina Lo rentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 9:
V il ministeren redegøre fo r, o m det kan giv e mening at lav e sy ns-
haller med speciale i udenlandske biler, så klo nede biler kan o pda-
ges?
Svar:
Jeg henviser til min besvarelse af spø rgsmål nr. 8 (TRU alm. del) af
dags dato , hvor Færdselsstyrelsen har o plyst, at d er fra 20. maj
2023 efter direktiv 2014/45/EU (periode-synsdirektivet) stilles
skærpet krav til sy nsvirksomhederne udstyr, hvor det bl.a. bliver et
krav , at de skal hav e en OBD-tester, so m kan aflæse den elektro ni-
ske grænseflade i kø retø jets diagnosesystem. Kravet fo rventes at
v ære med til at fo rbedre identitetskontrollen af kø retø jet. Jeg v il
derfo r i fø rste o mgang bede Færdselsstyrelsen o m at fø lge effekten
af anv endelsen af udstyret i fo rbindelse med registerringssyn.
Herudover er det min o pfattelse, at indsatsen overfor klo nede kø -
retø jer skal v aretages i et samarbejde mellem en række my ndighe-
der, herunder primært på Transportministeriets (Færdselsstyrel-
sen), Skatteministeriets (Skattesty relsen o g Mo torstyrelsen) o g
Justitsministeriets (politiet) o mråder. Transportministeriet vil der-
fo r tage ko ntakt til de ø vrige relevante myndigheder med henblik
på at identificere tiltag, so m kan fo rbedre muligheden fo r at
ko mme klo nede kø retøjer til liv s.
Med
v enlig
hilsen
Tho mas Danielsen