Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2020) 0610 Bilag 10
Offentligt
2740631_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. maj 2023 stillet følgende spørgs-
mål nr. 166 (alm. del) efter ønske fra MFU Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 166:
Vil ministeren redegøre for, om EU’s migrationspagt skal erstatte Dublin-forordnin-
gen, eller om den nye migrationspagt skal implementeres i Dublin-forordningen, og
vil ministeren redegøre for, hvordan pagten skal implementeres i dansk ret, og vil
ministeren afhængigt af svaret herpå redegøre for:
1. Hvis migrationspagten skal implementeres i dublinforordningen, om regeringen
mener, at Danmark skal tiltræde ændringer af Dublin-forordningen, der medfører
implementering af migrationspagten, herunder særligt hvis en tvangsfordelingsme-
kanisme vil indgå i det endelige lovgrundlag, og om regeringen vil løbe den proces-
risiko, at EU vil opsige parallelaftalen på Dublinområdet
2. Hvis migrationspagten skal erstatte Dublin-forordningen, om regeringen agter at
søge deltage i en ny forordningen gennem en parallelaftale, hvis migrationspagten
skal implementeres gennem ny lovgivning, herunder særligt hvis et sådant lov-
grundlag indeholder en tvangsfordelingsmekanisme?
Svar:
Kommissionens forslag til asyl- og migrationspagten består af følgende fem lov-
forslag: Forordning om indførelse af screening af tredjelandsstatsborgere ved de
ydre grænser, Asylprocedureforordningen, Eurodac-forordningen, Forordning om
asylforvaltning og migrationsstyring og Forordning om håndtering af krisesituatio-
ner og force majeure på migrations- og asylområdet.
Danmark er på grund af retsforbeholdet ikke bundet af de fem lovforslag, men har
mulighed for at tiltræde Eurodac-forordningen og Forordning om indførelse af
screening af tredjelandsstatsborgere ved de ydre grænser samt dele af Forordning
om asylforvaltning og migrationsstyring og Forordning om håndtering af krisesitu-
ationer og force majeure på migrations- og asylområdet.
6. juni 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7867
2312420
Side
1/2
kom (2020) 0610 - Bilag 10: Kopi af UUI alm. del - svar på MFU spm. 268 om ministeren i forlængelse af besvarelsen af UUI alm. del spørgsmål 166 vil oplyse, hvilke dele af Rådets forslag, der konkret vil være omfattet af revisionen af Dublin forordningen, og om det er regeringens hensigt, at Danmark skal tiltræde revisionen af Dublinforordningen?
Danmark er grundet retsforbeholdet ikke direkte omfattet af den gældende Dubl-
inforordningen, men Danmark har underskrevet en aftale med EU om at implemen-
tere Dublinforordningen i Danmark (en parallelaftale). Parallelaftalen giver Dan-
mark ret til fortsat at være tilsluttet Dublinforordningen med ændringer på mel-
lemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen af en ny
Dublin-forordning giver meddelelse til Kommissionen om, at Danmark vil gennem-
føre indholdet af ændringerne i national lovgivning.
Dele af forslaget til forordning om asylforvaltning og migrationsstyring udgør såle-
des en viderebygning af Dublinforordningen, som Danmark kan tilslutte sig på mel-
lemstatsligt grundlag i medfør af parallelaftalen. Parallelaftalen indeholder en be-
stemmelse, som gør det muligt for Danmark at tilslutte sig ændringer af Dublinfor-
ordningen.
Hvis forslaget til forordning om asylforvaltning og migrationsstyring vedtages, vil
denne bl.a. ophæve og erstatte den nugældende Dublinforordning (Europa-Parla-
ments og Rådets forordning nr. 604/2013 af 26. juni 2013), som Danmark er omfat-
tet af gennem en parallelaftale fra 2006. Da forslaget anses at udgøre ændringer af
Dubinforordningen, vil Danmark efter parallelaftalens artikel 3, stk. 2, inden for 30
dage efter vedtagelse skulle meddele, om forslaget ønskes gennemført i dansk lov-
givning, for så vidt angår de dele, der ændre de gældende Dublinregler.
Sådan som forslaget er fremsat, er Danmark ikke omfattet af resten af forslaget,
herunder forslagets bestemmelser om obligatorisk solidaritet og omfordeling.
I overensstemmelse med forhandlingsoplæg forelagt Folketingets Europaudvalg
17. maj 2023 vil regeringen efter en vedtagelse af forslaget give meddelelse til Kom-
missionen om, at Danmark i medfør af parallelaftalen ønsker at tilslutte sig ændrin-
gerne i forordning om asylforvaltning og migrationsstyring på mellemstatsligt
grundlag for så vidt angår de dele af forordningen, der viderefører og justerer gæl-
dende Dublinregler. Det vil i overensstemmelse med parallelaftalen blive anført i
meddelelsen, at en gennemførelse kræver Folketingets godkendelse, og at regerin-
gen har til hensigt at fremsætte lovforslag til gennemførelse af forordningen om
asylforvaltning og migrationsstyring.
En manglende tilslutning vil betyde, at Danmark må udtræde af Dublin-samarbej-
det, hvilket kan få ganske vidtgående konsekvenser i forhold til illegal indvandring
til Danmark, som man blandt andet også har set i Storbritannien, efter de udtrådte
af samarbejdet som en konsekvens af Storbritanniens udtrædelse af Unionen.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2