Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0206 Bilag 5
Offentligt
2724604_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 68
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1806
Doknr.
19332
Dato
09-06-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 12. maj 2023.
Spørgsmål nr. 68:
”I
ministerens svar på DIU alm. del
samrådsspm. C den 3. maj 2023, nævnte ministeren, at
der er områder, hvor kunstig intelligens forordningen måske ikke regulerer tilstrækkeligt. Mi-
nisteren nævnte sociale medier som et eksempel på et sådant område. På hvilke områder me-
ner ministeren, at AI-forordningen ikke går langt nok? Og hvilken regulering vil regeringen ar-
bejde for på EU niveau inden for disse områder? Er dette noget, regeringen vil arbejde for i de
kommende trilogforhandlinger?”
Svar:
Generelt er jeg meget tilfreds med det kompromis, vi blev enige om i Rådet. Men der er om-
råder, hvor jeg gerne havde set, at vi i EU var gået videre end det Kommissionen oprindeligt
foreslog, og det vi blev enige om i Rådet. Ligesom jeg mener, at der generelt er behov for at
regulere tech-giganter strengere i EU, herunder særligt i forhold til sociale platforme, som AI-
forordningen ikke er fokuseret på.
Europa-Parlamentet har i deres holdning til AI-forordningen foretaget en række interessante
ændringer. De har blandt andet tilføjet anbefalingsalgoritmer fra store digitale platforme og
søgemaskiner som en højrisiko anvendelse af kunstig intelligens. AI systemer, der har til for-
mål at påvirke valg, er ligeledes blevet klassificeret som høj-risiko af Europa-Parlamentet. Der-
udover lægger de op til at forbyde kunstig intelligens systemer til direkte manipulation, og
kunstig intelligens systemer der udnytter sårbarheder hos sårbare grupper. Jeg finder det vig-
tigt, at børn bliver beskyttet tilstrækkeligt, og at vores valg forbliver frie. Vi er derfor netop nu
ved at analysere, hvilken virkning Europa-Parlamentets forslag vil have, og om dette er den
rette tilgang til at beskytte børn og vores demokrati bedst muligt.
Derudover har Danmark igennem hele forhandlingsforløbet lagt stor vægt på at sikre en stær-
kere og mere effektiv håndhævelse. Det vil jeg fortsat arbejde hårdt for i trilogforhandlin-
gerne. Dertil er det vigtigt, at AI systemer til generelle formål og modellerne bag omfattes på
en proportional måde. Danmark har stået i spidsen for at få disse omfattet i Rådets generelle
indstilling, og det vil ligeledes være et område, regeringen lægger vægt på i trilogforhandlin-
gerne.
AI-forordningen er ikke målrettet sociale medier. Det er Digital Services Act til gengæld, og
den finder anvendelse for de store platforme og søgemaskiner allerede fra august i år. Her må
jeg henvise til Erhvervsministen for yderligere detaljer.
kom (2021) 0206 - Bilag 5: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 68, 75 og 76
2724604_0002.png
Jeg forventer, at trilogforhandlingerne for alvor vil starte under det spanske EU-formandskab,
og jeg vil så vidt muligt løbende holde udvalget opdateret om udviklingen.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2
kom (2021) 0206 - Bilag 5: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 68, 75 og 76
2724604_0003.png
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 75
Offentligt
Folketingets Udvalg for Digtalisering og IT
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1833
Doknr.
20141
Dato
12-06-2023
Svar på spørgsmål fra Peter Kofod (DF) stillet den 15. maj 2023.
Spørgsmål nr. 75:
”Mener
ministeren, at myndighederne bør lovgive eller udarbejde retningslinjer for virksom-
heder, der arbejder med kritisk infrastruktur i forhold til deres brug af ChatGPT og lignende i
lyset af, at eksperter peger på, at ChatGPT kan komme til at lække fortrolig information, som
virksomhederne fodrer dem med, jf. »ChatGPT udgør sikkerhedsrisiko for samfundet - ingeni-
ører efterlyser regler for brugen af AI «, Dr.dk den 3. maj 2023?”
Svar:
Vi skal huske på, at der i forvejen er lovgivning overfor virksomhederne, som de skal over-
holde, når det kommer til fx deling af forretningshemmeligheder, fortrolig information og
håndtering af persondata. Den lovgivning gælder også når de anvender kunstig intelligens,
som fx ChatGPT. Med det sagt, så er der behov for at vi ser på yderligere regulering og initiati-
ver for at fremme en ansvarlig brug af kunstig intelligens.
I regeringen arbejder vi derfor aktivt på regulering i EU. Vi arbejder benhårdt for at forhandle
fælles regler, hvor vi sætter krav til udviklingen og brugen af kunstig intelligens. De fælles reg-
ler i EU kan være med til at sætte en global standard for reguleringen af kunstig intelligens, og
sikre at der er ens konkurrencevilkår for virksomhederne på tværs af EU. Skal vi regulere de
grundlæggende udfordringer med kunstig intelligens, så er vi nødt til at gøre det i EU.
Lige nu forhandler vi forordningen om kunstig intelligens. Her lægger vi op til, at kunstig-intel-
ligenssystemer, der anvendes i kritisk infrastruktur klassificeres som højrisiko, og derfor skal
leve op til en række krav, før de kan komme på markedet. Derudover arbejder regeringen for,
at kunstig intelligens systemer til generelle formål, herunder chatbots, vil blive underlagt en
række krav, så virksomheder, der efterfølgende anvender dem, fx i kritisk infrastruktur, har
adgang til den nødvendige dokumentation.
Selvom virksomhederne selv har et ansvar for at have styr på deres informationssikkerhed, så
skal vi også hjælpe dem. Digitaliseringsstyrelsen er derfor i gang med at udarbejde og opda-
tere vejledning til virksomhederne om sikker brug af kunstig intelligens, som udkommer på
sikkerdigital.dk. Derudover vil jeg fortsætte med at anbefale virksomhederne at lade sig D-
mærke. D-mærket er verdens første dataetiske mærke, og er et rigtig godt sted at starte for
virksomheder, der anvender kunstig intelligens.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
kom (2021) 0206 - Bilag 5: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 68, 75 og 76
2724604_0004.png
Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 76
Offentligt
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Folketingets Udvalg for Digitalisering og IT
Sagsnr.
2023 - 1833
Doknr.
20168
Dato
12-06-2023
Svar på spørgsmål fra Peter Kofod (DF) stillet den 15. maj 2023.
Spørgsmål nr. 76:
”Mener
ministeren, at der generelt er behov for regulering af kunstig intelligens, og vil mini-
steren i bekræftende fald redegøre for, hvilke initiativer regeringen planlægger?”
Svar:
Kunstig intelligens rummer store potentialer for vores virksomheder og samfund. Samtidig
har vi nogle helt grundlæggende frihedsrettigheder, som vi skal værne om og ikke gå på kom-
promis med. Derfor mener jeg, at der behov for regulering af kunstig intelligens. Vi skal ud-
nytte teknologien, men det skal ske på en sikker måde
derfor skal vi have sat nogle hegns-
pæle op.
Det er vigtigt at slå fast, at kunstig intelligens også er meget andet end ChatGPT. Forskellige
former for kunstig intelligens benyttes allerede i et større omfang af danske virksomheder.
Reguleringen skal være teknologineutral, proportional og sikre at kunstig intelligens anvendes
ansvarligt. Vi skal sikre virksomhedernes mulighed for at være innovative, samtidig med, at vi
sikrer vores frihedsrettigheder og demokratiske værdier.
I regeringen arbejder vi derfor aktivt på lovgivning i EU. Vi arbejder benhårdt for at forhandle
fælles regler, hvor vi sætter krav til udviklingen og brugen af kunstig intelligens. De fælles reg-
ler i EU kan være med til at sætte en global standard for reguleringen af kunstig intelligens, og
sikre at der er ens konkurrencevilkår for virksomhederne på tværs af EU. Skal vi regulere de
grundlæggende udfordringer med kunstig intelligens, så skal vi gøre det i EU. Det vil ikke være
effektivt at gøre det i Danmark alene. Det er vigtigt for mig, at vi får reguleret rigtigt og effek-
tivt. Derfor satte jeg også kunstig intelligens på dagsordenen til Telerådsmødet, som blev af-
holdt den 2. juni 2023, hvor mine ministerkollegaer og jeg delte erfaringer med hinanden på
tværs af EU.
Regeringen vil også se på, hvad vi kan gøre i Danmark. Vi skal undersøge nærmere, om vi kan
regulere i forhold til fx aldersgrænse for samtykke til behandling af persondata og aldersverifi-
kation, hvordan vi kan sikre brug af skærme med omtanke i folkeskolen, og at der sker en an-
svarlig brug af kunstig intelligens hos danske virksomheder. Vi har allerede sat gang i udarbej-
delsen af vejledning til virksomheder og borgere om kunstig intelligens.
Når teknologien udvikler sig, så er vores regulering og vejledning også nødt til at udvikle sig.
Derfor ser jeg frem til samarbejdet med Folketingets partier om, hvordan vi kan sikre en an-
svarlig brug af kunstig intelligens i Danmark.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre