Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0209 Bilag 3
Offentligt
2651306_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Mail til [email protected]
Kopi til [email protected]
J.nr. 2022-3050-0139
Dato:
20. december 2022
Sagsnr.:
2214903
Dok.nr.:
2494620
Sagsbeh.:
ABP.DKETIK
Høring over Europa-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om forebyggelse og
bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
Det Etiske Råd takker for ovennævnte forordningsforslag i høring.
Det Etiske Råd finder høringsmaterialets data om udviklingen vedrørende
seksuelt misbrug af børn bekymrende. Vi ved i dag, at helbredet er
afgørende for den enkeltes daglige funktion, livskvalitet, sociale relationer
og sunde udvikling, og vi er som samfund forpligtede til at sikre alle børns
grundlæggende rettigheder, herunder børns ret til beskyttelse mod vold,
misbrug og udnyttelse samt retten til sundhed jf. FN´s børnekonvention.
Børn er ekstra udsatte i det digitale miljø
Cirka én ud tre internetbrugere i verden er i dag børn, men det digitale miljø
blev oprindeligt ikke designet til børn, og dertil kommer at børn er ekstra
udsat for voldsomme typer af digital vold, -overgreb og -krænkelser.
1
Ifølge
WHO
2
er vold en vigtig årsag til dårligt helbred på verdensplan, og vold mod
børn er en særlig giftig form for vold, fordi den kan forstyrre den normale
udvikling og føre til et liv med dårlig fysisk og psykisk sundhed.
I takt med den teknologiske udvikling har vold mod børn de senere år
antaget nye former og udviklet sig på nye måder, hvilket indbefatter nye
måder og miljøer for seksuelt overgreb mod børn. Seksuelt misbrug af børn
er en særlig alvorlig forbrydelse. Materiale, der viser seksuelt misbrug af
børn, er den eneste type ulovligt indhold, hvis blotte besiddelse er ulovlig.
https://www.unicef.org/eca/press-releases/more-175000-children-go-online-first-time-every-day-
tapping-great-opportunities
2
https://www.who.int/publications/i/item/9789240062085
1
Det Etiske Råd
M:
[email protected]
W:
www.etiskraad.dk
Side
1 / 5
kom (2022) 0209 - Bilag 3: Kopi af REU alm. del - bilag 29: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. forslag til forordning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2651306_0002.png
Omfanget af seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug af børn på nettet er
stigende og den vedvarende vækst overstiger den globale kapacitet til at
reagere, ligesom seksuelt misbrug af børn er et kronisk underfinansieret
problem.
3
Online seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug af børn har ifølge
WHO flere store undertyper hver med omfattende litteratur, hvilket fx
omhandler materiale om seksuelt misbrug af børn (CSAM), om handel med
eller salg af CSAM, om download af CSAM med henblik på seksuel
tilfredsstillelse, om livestreaming af seksuelt misbrug af børn, om brug af
onlinevideoapplikationer til at se og dele livevideoer af børn, der bliver
seksuelt misbrugt, om sexting uden samtykke og seksuel afpresning, om
seksuelle billeder taget eller opnået under tvang med videre.
Forslaget omfatter ikke alene sociale medier men også hosting-tjenester,
fildelingstjenester, interpersonelle kommunikationstjenester, hvilket vi
finder vigtigt, da udbredelsen af ovennævnte problematikker finder sted i
mange forskellige tjenester og typer af digitale miljøer.
Det Etiske Råd hæfter sig endvidere ved, at Kommissionen har valgt at
sætte ”Safety By Design” ind som en central del af forslaget, da det er
vigtigt, at materiale vedrørende seksuelt misbrug af børn helt bliver
forhindret eller opsporet i meget tidlige led.
Det er helt centralt, med tiltag der ændrer vilkår og muligheder for denne
alvorlige igangværende udvikling. Det Etiske Råd bifalder derfor
forordningsforslagets specifikke fokus mod at beskytte børns rettigheder til
privatliv online.
Behov for fælles lovfæstede regler
I 2021 identificerede udbydere af elektroniske tjenester i følge WHO 29
millioner billeder af seksuel udnyttelse af børn.
4
Og herhjemme oplever
Rigshospitalets Center for Seksuelle Overgreb en øget tendens til, at
fysiske seksuelle overgreb bliver filmet eller delt via nettet.
5
Rådet finder
denne udvikling bekymrende.
Det særlige ved elektroniske tjenester er de hurtige distributionsmuligheder
og den omfangsrige landegrænseoverskridende rækkevidde, hvilket
understreger behovet for en klar og harmoniseret retlig ramme for
forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn online.
WeProtect Global Alliance’s third Global Threat Assesment, 2022
What works to prevent online violence against children? P. 4
5
https://digitaltansvar.dk/fokusomraader/digitale-kraenkelser/
3
4
Side
2 / 5
kom (2022) 0209 - Bilag 3: Kopi af REU alm. del - bilag 29: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. forslag til forordning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2651306_0003.png
Det fremgår af høringsbrevet, at forordningsforslaget har til formål at skabe
denne klare og harmoniserede retlige ramme, ved at det lægges bl.a. op til
at skabe juridisk klarhed for tjenesteudbyderes ansvar for at vurdere og
imødegå risici for, at tjenesterne udnyttes med henblik på seksuelt misbrug
af børn online, og om nødvendigt at opspore, indberette og fjerne sådant
materiale. Derudover har forslaget til formål at sikre, at udbyderne kan leve
op til deres ansvar gennem oprettelse af et EU-center, som bl.a. skal lette
og støtte gennemførelsen af forordningen. EU-centret vil navnlig oprette,
vedligeholde og drive databaser med indikatorer for seksuelt misbrug af
børn online, som udbyderne vil skulle bruge for at opfylde
opsporingsforpligtelserne.
Det Etiske Råd bifalder således, at teknologivirksomhederne pålægges
harmoniserede regler for at udvikle et mere sikkert internet for børn, som
tager særligt hensyn til børns sårbarhed. For til trods for visse udbyderes
frivillige bidrag til at skabe en højere grad af sikkerhed for børn, har de
frivillige tiltag hidtil vist sig at utilstrækkelige i forhold til at imødekomme
udnyttelsen af online-tjenester til seksuelt misbrug af børn.
Proportionalitet - Børns rettigheder først
Det Etiske Råd finder, at der er tale om et vigtigt initiativ, fordi det skaber et
retsgrundlag med fokus på børns rettigheder. Rettigheder som allerede er
fastlagt i blandt andet General comment No. 25 (2021) on children’s rights
in relation to the digital environment med særligt henblik på at forebygge og
bekæmpe seksuelt misbrug af børn på nettet (CSA). Det fremgår heraf, at
det digitale miljø oprindeligt ikke blev designet til børn, men at det digitale
miljø til trods herfor er kommet til at spille en meget central rolle i børns liv.
Deltagerstaterne bør derfor sikre, at alle tiltag vedrørende tilvejebringelse,
regulering, udformning, forvaltning og brug af det digitale miljø først og
fremmest tager hensyn til det enkelte barns tarv.
6
Når seksuelt misbrug af børn, kommer til udtryk gennem udveksling af fotos
eller videoer, er det kriminelt, og det krænker ikke bare grundlæggende
rettigheder til menneskelig værdighed og integritet, respekten for
privatlivets fred, men også børns rettigheder jf. Børnekonventionen, og det
er tillige et produkt af det fysiske seksuelle misbrug af børn - fotos og
videoer vidner om de konkrete situationer, hvor børn herhjemme eller rundt
om i verden bliver udsat for seksuelt misbrug, med de vidtrækkende og
alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser der medfølger.
6
https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRC/C/GC/25
&Lang=en
Side
3 / 5
kom (2022) 0209 - Bilag 3: Kopi af REU alm. del - bilag 29: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. forslag til forordning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2651306_0004.png
Det Etiske Råd er opmærksom på, at der må være en rimelig beskyttelse
af udbydernes frihed og rettighed til at drive virksomhed og af brugernes
retssikkerhed, ret til privatlivets fred, til beskyttelse af personoplysninger, til
ytrings- og informationsfrihed samt forbuddet mod generel overvågning i
forbindelse med opsporing, anmeldelse og fjernelse af materiale om
seksuelt misbrug af børn.
Samtidigt må understreges, at særlige forhold gør sig gældende, når vi taler
om børn, fordi de er sårbare, lettere påvirkelige og deres interesser og tarv
varetages af voksne. Børn er fuldgyldige menneskerettighedsindehavere -
med en ret til
særlig beskyttelse
i henhold til international
menneskerettighedslovgivning, navnlig i henhold til Børnekonventionen,
som fastsætter en bred vifte af menneskerettigheder, der gælder for alle
børn, og understreger, at barnets tarv bør komme i første række i alle
foranstaltninger, der vedrører dem.
7
Det kan således aldrig nogensinde begrundes, at seksuelle overgreb af
børn tager hensyn til barnets tarv, hvorfor virksomheder og stater derfor bør
sikre, at alle tiltag vedrørende tilvejebringelse, regulering, udformning,
forvaltning og brug af det digitale miljø først og fremmest tager hensyn til,
at dette ikke forekommer.
Det fremgår, at de nye tiltag løbende vil evalueres, herunder at et
rådgivende teknologiudvalg under EU-centeret, skal sikre kvaliteten af de
påtænkte opsporingsteknologier, med henblik på at sikre effektivitet,
herunder mindske forekomsten af falske positive. Det fremgår videre, at
forslaget indeholder krav om uafhængige tilsynsmekanismer med beføjelse
til at udstede påbud og føre tilsyn med efterlevelsen af forordningen.
Endelig fremgår, at passende procedurer og klagemekanismer til at sikre,
at enkeltpersoner kan indgive klager, hvis de mener, at deres rettigheder er
blevet krænket er indarbejdet i forordningens reguleringstiltag.
Disse tiltag anser Det Etiske Råd som værende et led i den balancerede
beskyttelse af forskellige og til tider modsatrettede rettigheder, mens
Børns ret til privatliv, sikkerhed og beskyttelse mod seksuelle overgreb altid
må være prisen for at drive forretning online.
Det Etiske Råd finder derfor Europa-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ensartede EU-regler til forebyggelse
og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn som værende et væsentligt og
positivt reguleringstiltag, som rådet støtter.
7
Children have specific rights and should be protected at all times, UN experts | OHCHR
Side
4 / 5
kom (2022) 0209 - Bilag 3: Kopi af REU alm. del - bilag 29: Høringssvar fra Det Etiske Råd vedr. forslag til forordning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
2651306_0005.png
På vegne af Det Etiske Råd
Med venlig hilsen
Leif Vestergaard Pedersen
Formand
Side
5 / 5