Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0677 Bilag 2
Offentligt
2669403_0001.png
Til
Medlemmer af Europaudvalget
Folketinget
Via e-post:
[email protected]
c.c.
[email protected]
Valby, den 1. marts 2023
Kære medlemmer af Europaudvalget.
På udvalgets møde den 3. marts d.å. præsenterer miljøministeren et forhandlingsoplæg til rådsmødet
(miljø) den 16. marts, der blandt andet omfatter Europa-Kommissionens forslag til forordning om
emballage og emballageaffald, jf. dagsordenens punkt 6.
Ifølge Miljøministeriets samlenotat til rådsmødet om forslaget (side 18
31 i samlenotatet) lægger
Miljøministeriet op til et meget bredt forhandlingsmandat, uden at gå ind på de konkrete elementer i
Kommissionens forslag.
Bryggeriforeningen skal på den baggrund oplyse, at Kommissionens forslag på flere punkter vil være en
meget stor udfordring for de danske bryggerier og tapperier, og at flere tiltag i forslaget vil medføre en
betydelig forringelse af det velfungerende danske pant- og retursystem.
Samme bekymring har vores nordiske kollegaer og de øvrige nordiske pant- og retursystemer, og
derfor har vi opfordret de nordiske miljøministre til at samarbejde om at værne om vores effektive
pant- og retursystemer, så vi kan opretholde et højt niveau for indsamling og genanvendelse af vores
emballager.
Mandatet til regeringen bør efter vores opfattes adressere følgende 4 centrale punkter:
1.
Krav om genbrug
Kommissionen foreslår, at producenter af visse drikkevarer skal pålægges at sælge en vis andel af
deres drikkevarer i genbrugsemballager. Et sådant krav vil fjerne det økonomiske grundlag for mange
bryggerier, da deres produktionsmængde ikke kan bære de investeringer, der kræves for at kunne
tappe i genbrugsflasker.
1
kom (2022) 0677 - Bilag 2: Henvendelse af 1/3-23 fra Bryggeriforeningen vedr. forordning om emballage og emballageaffald
2669403_0002.png
Bryggerierne skal selv hente deres genbrugsflasker hos butikkerne, og det vil mange bryggerier ikke
have kapacitet til, og mange produkter må forventes at blive udfaset hos butikkerne, der ikke vil have
plads til at føre to varianter af samme produkt. Derudover må det undre, at konkurrerende drikkevarer
ikke pålægges samme høje genbrugsmål som øl og læskedrikke.
Vi foreslår:
Mål for genbrug bør fastsættes per medlemsland.
Mål for genbrug skal være miljømæssigt begrundede, realistiske og langsigtede.
Mål for genbrug skal kunne løftes af branchen samlet og på tværs af de omfattede kategorier (øl
+ læskedrikke + vand).
Mål for genbrug skal forstås bredt, være materialeneutrale og opgøres per liter (drikkevarer).
Mål for genbrug må
ikke diskriminere mellem konkurrerende kategorier (”level playing field”).
Indsamling via pantsystemer (+90%) og genanvendelse på højt niveau i ”closed loop” bør fritage
for genbrugsmål.
2.
Mærkning
Kommissionen foreslår at indføre 4 mærker:
1)
2)
3)
4)
Et affaldspiktogram.
Et EU-pantmærke.
Et genbrugsmærke.
Et ”genanvendt andel”-mærke.
Bryggeriforeningen støtter forslaget om at indføre et fælles ”materialemærke” på emballage
som det
danske affaldspiktogram, så det bliver lettere for forbrugeren at sortere sin brugte emballage.
Kommissionen foreslår imidlertid også, at flasker og dåser med pant skal have både et
affaldspiktogram og et EU-pantmærke på.
Vi foreslår:
Flasker og dåser i pantsystemet skal ikke i affald. De skal i stedet indsamles og genanvendes via
pantsystemet. Derfor skal flasker og dåser med pant kun have et pantmærke på, og ikke som
Kommissionen foreslår både et pantmærke og et ”materialemærke”.
2
kom (2022) 0677 - Bilag 2: Henvendelse af 1/3-23 fra Bryggeriforeningen vedr. forordning om emballage og emballageaffald
2669403_0003.png
Bryggeriforeningen anbefaler, at det skal være frivilligt at mærke med emballagens
genbrugelighed, og at det præciseres, at det kun er relevant at mærke for emballage, der kan
genbruges.
Det anbefales, at de enkelte landes pantsystemer selv beslutter, hvordan deres pantmærke skal
udformes eller bevares, i stedet for at indføre et EU pantmærke, som Kommissionen foreslår.
3.
Forbud mod engangsplast
Kommissionen foreslår, at al emballage skal kunne genanvendes i 2030, og at al emballage i praksis
skal genanvendes i 2035. Til gengæld må al emballage, der er genanvendelig og som genanvendes frit
cirkulere på det europæiske marked, dvs. være tilladt. Derudover er der nye og højere mål for
genanvendt plast i ny plastemballage.
Derfor undrer det meget, at Kommissionen med et Bilag V alligevel foreslår ”sporadiske” forbud, og
uden at fremlægge nogen begrundelse eller dokumentation. Kommissionen foreslår blandt andet, at
folier omkring en såkaldt ”6-pack” skal forbydes.
Vi foreslår:
Folier og strækfilm, som allerede er 100% genanvendeligt og som dermed allerede opfylder
Kommissionens krav, skal naturligvis ikke forbydes, men fortsat være tilladt som anden
emballage, der er genanvendelig. Opfylder emballagen kravene, skal den også være tilladt.
4.
Pantsystemer.
Det er meget positivt, at Europa-Kommissionen foreslår, at alle medlemslande skal indføre
pantsystemer, som vi allerede har det i Danmark.
Medlemslande som allerede indsamler 90%, kan fritages fra at indføre pantsystemer.
Vi foreslår:
På samme måde bør obligatoriske pantsystemer kunne fritage producenter fra det samtidige
krav om genbrug. Når flaskerne og dåserne allerede indsamles via pantsystemerne, og de
indsamlede flasker og dåser bruges igen til at fremstille nye flasker og dåser, så er materialerne
allerede i et ”closed loop” og vi undgår såkaldt ”down-cycling”.
3
kom (2022) 0677 - Bilag 2: Henvendelse af 1/3-23 fra Bryggeriforeningen vedr. forordning om emballage og emballageaffald
2669403_0004.png
Virksomheder som pålægges at indsamle sine emballager via et obligatorisk pantsystem må til
gengæld have en ret til at kunne købe sine egne flasker tilbage (pro rate og til markedspris).
Ifølge Kommissionens forslag skal et DRS gennemføre offentlige kampagner, svarende til 1% af
den årlige omsætning (ekskl. pant). Det må imidlertid ikke være et mål i sig selv at afholde
omkostninger på et bestemt niveau. I stedet skal pantselskaber (DRS) gennemføre de
informationskampagner og -tiltag, der er nødvendige for nå et ønsket indsamlingsmål (fx 90%).
Ifølge Kommissionens forslag skal pantbeløbet være uden moms. I Danmark er panten med
moms, og ifølge momsdirektivets artikel 92 kan det enkelte Medlemsland selv vælge. Det skal
anbefales, at hvert medlemsland fortsat selv kan vælge, alternativt at allerede etablerede
pantsystemer kan fortsætte med den momsmodel, som de allerede benytter.
Med venlig hilsen
BRYGGERIFORENINGEN
__________________________________
Nick Hækkerup
Administrerende direktør
4