Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0707 Bilag 2
Offentligt
2693814_0001.png
20. april 2023
Samlenotat vedrørende forslag til ændring af direktiv 2011/16/EU
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
1. Indberetningspligt for skatteoplysninger fra kryptoaktiver og elektronisk valuta
KOM(2022) 707
Materialet er udarbejdet af Skatteministeriet og Økonomiministeriet
2
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0002.png
Side 2 af 15
Dagsordenspunkt 1:
Indberetningspligt for skatteoplysninger vedr.
kryptoaktiver og elektronisk valuta
KOM(2022)707
1. Resume
Kommissionen har 8. december 2022 fremsat forslag til ændring af direktiv 2011/16/EU om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC). Direktivet indeholder overordnet regler
om bekæmpelse af skatteunddragelse og -undgåelse, og er ændret og udbygget et antal gange i for-
bindelse med EU’s styrkede indsats på området i de senere år.
Kommissionens nye forslag indebærer, at EU-landene skal indføre regler, der forpligter udbydere
og formidlere af kryptoaktiver og e-penge til at indberette oplysninger om de enkelte kunders trans-
aktioner til de nationale skattemyndigheder. Udbyderne og formidlerne skal endvidere identificere
de enkelte kunder og de lande, hvori de er hjemmehørende. Oplysningerne skal efterfølgende auto-
matisk udveksles mellem EU-landenes skattemyndigheder.
Kommissionen foreslår endvidere, at EU-landene skal indføre sanktioner ved manglende eller
mangelfuld indberetning af oplysninger, som er omfattet af indberetningspligten, herunder foreslås
det, at der skal fastsættes minimumsstraffe i form af bøder for visse overtrædelser.
Kommissionens forslag indeholder desuden en række ændringer af de eksisterende regler, som skal
styrke det administrative samarbejde mellem EU-landene. Det svenske formandskab har 14.
april 2023 fremsat et kompromisforslag.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget indebærer, at Skattestyrelsen
vil få forbedrede kontrolmuligheder, hvilket kan bidrage til øget efterlevelse af reglerne om beskat-
ning af fx afkast fra kryptoaktiver, og dermed øges muligheden for at sikre korrekt beskatning.
Det vil trække i retning af et merprovenu for det offentlige, som dog ikke kan kvantificeres nær-
mere. Samtidig forventes implementeringen af forslaget, baseret på den information, der er til rå-
dighed, at medføre betydelige engangsomkostninger og løbende omkostninger for Skatteforvaltningen
til udvikling og drift af it-systemer. Dertil kan der komme udgifter til sagsbehandling mv.
Regeringen ser positivt på forslaget, som giver EU-landenes nationale skattemyndigheder endnu et
instrument mod grænseoverskridende skatteundgåelse og -unddragelse. Regeringen finder det dog
vigtigt, at fastsættelsen og niveau af sanktioner forbliver et nationalt anliggende. Regeringen vil
desuden arbejde for, at de valgte løsninger bliver effektive og mindst muligt omkostningstunge og it-
udviklingskrævende for Danmark.
2. Baggrund
ECOFIN vedtog 15. februar 2011 direktivet om administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet. Direktivet indeholder en rækker regler og procedurer for (auto-
matisk) udveksling af information mellem EU-landenes skattemyndigheder. Direk-
tivet er revideret og styrket flere gange
første gang 9. december 2014 med DAC2,
som ophæver bankhemmeligheden i EU, og senest 22. marts 2021 med DAC7, som
pålægger digitale platforme at indberette oplysninger om de enkelte sælgeres ind-
tægter opnået via platformene til de nationale skattemyndigheder,
jf. bilag 1.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0003.png
Side 3 af 15
Det foreliggende forslag til revision af DAC (DAC8) skal ses i lyset af, at kryptoak-
tiver og e-penge i stigende grad udbredes og anvendes som betalingsmidler og in-
vesteringsobjekter. Et kryptoaktiv (fx Bitcoin) er en digital repræsentation af en
værdi (fx aktiv eller valuta) eller en rettighed (fx en forkøbsret til en vare eller tjene-
ste). Kryptoaktiver er kendetegnet ved, at de opbevares og handles digitalt ved brug
af en såkaldt distribueret hovedbog (”Distributed Ledger Technology” –
DLT), fx
en såkaldt Blockchain. DLT er en teknologi, der understøtter at oplysninger om
ejerskabet af og transaktioner med kryptoaktiver lagres og dokumenteres på et
spredt netværk af databaser, frem for at være samlet i en enkelt central database, en
såkaldt centraliseret hovedbog (fx en centralbank).
Rådet har i en rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål, som blev
godkendt 1. december 2021 fastslået, at Kommissionen i 2022 forventes at frem-
sætte et forslag til revision af DAC til at omfatte udveksling af oplysninger om kryp-
toaktiver og skatteafgørelser, der vedrører velhavende personer.
Definitionen af såvel kryptoaktiver som de omfattede tjenesteudbydere af krypto-
aktivtjenester lægger sig op ad forordningen om markeder for kryptoaktiver (”Mar-
kets in Crypto Assets”
- MiCA). Rådet og Europa-Parlamentet indgik 30. juni 2022
en politisk aftale om MiCA-forordningen, som overordnet vil regulere handel og
udstedelsen af en række kryptoaktiver, der ikke allerede er berørt af øvrig EU-lov-
givning. For uddybning af MiCA henvises der til samlenotat af 8. juni 2021 samt
forelæggelse af sagen til forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg 16. juni
2021.
MiCA-forordningen vil dog ikke omfatte indberetning og udveksling af oplysninger
til EU-landenes skattemyndigheder om transaktioner med kryptoaktiver. Der er så-
ledes ikke inden for EU fælles regler, der sikrer skattemyndighederne adgang til
oplysninger om transaktioner med kryptoaktiver. Udbredelsen af kryptoaktiver og
e-penge kan herved underminere de seneste års styrkede indsat, som EU har gen-
nemført mhp. at modvirke skatteundgåelse og -unddragelse gennem forøget
gennemsigtighed på skatteområdet.
OECD har 26. august 2022 offentliggjort rapporten “Crypto-Asset
Reporting
Framework and Amendments to the Common Reporting Standard”. Rapporten
indeholder dels OECD’s modelregler for indberetning af kryptoaktiver (CARF),
som skal styrke det internationale samarbejde mellem skattemyndighederne, og dels
ændringer af OECD's fælles indberetningsstandard
(”Common Reporting Stan-
dard”
- CRS), som blev implementeret ved DAC2. Ved ændringerne af CRS indfø-
res der bl.a. indberetningspligt vedrørende e-penge (dvs. en digital lagret penge-
værdi, som kan anvendes til betalingstransaktioner).
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0004.png
Side 4 af 15
Kommissionens forslag tager udgangspunkt i
OECD’s modelregler
med henblik på
at indføre tilsvarende regler om indberetning og udveksling af oplysninger om kryp-
toaktiver inden for EU. Derudover ændres DAC2, så disse regler bringes i overens-
stemmelse med den ændrede OECD-standard
CRS.
Formandskabet har senest 14. april 2023 fremlagt et samlet kompromisforslag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og 115 og skal behandles
efter den særlige lovgivningsprocedure, som kræver enstemmighed i Rådet og hø-
ring af Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til revision af direktivet for administrativt skattesamarbejde
(DAC8) er at styrke de eksisterende regler om automatisk udveksling af oplysninger
på skatteområdet og sikre, at der sker korrekt beskatning af personer og selskaber
mv., som bruger kryptoaktiver og e-penge til betalings- og/eller investeringsformål.
Derudover skal forslaget sikre ensartede retningslinjer for udbydernes indberetning
af oplysninger til skattemyndighederne, samt at udbyderne ikke skal indberette de
samme oplysninger til flere EU-landes skattemyndigheder.
Kommissionens forslag indebærer derfor, at EU-landene skal indføre regler, der
forpligter udbydere af tjenesteydelser relateret til kryptoaktiver og e-penge til at ind-
berette oplysninger om deres kunders transaktioner. Oplysningerne skal efterføl-
gende automatisk udveksles mellem EU-landene. Kommissionens forslag indehol-
der desuden en række ændringer af de eksisterende bestemmelser om udveksling af
oplysninger og administrativt samarbejde, herunder en udvidelse af anvendelsesom-
rådet for automatisk udveksling af oplysninger. De foreslåede ændringer skal adres-
sere svagheder i det gældende direktiv, som bl.a. den Europæiske Revisionsret har
påpeget i en rapport fra 2021, og dermed styrke det administrative samarbejde mel-
lem EU-landene.
Indberetning vedrørende kryptoaktiver
Forslaget indebærer, at udbydere af tjenesteydelser relateret til kryptoaktiver (fx en
handelsplatform/kryptobørser) pålægges at indsamle, kontrollere og indberette op-
lysninger mhp. at identificere kunder, som handler med kryptoaktiver. Identifikati-
onen foregår som udgangspunkt ved, at tjenesteudbyderen indhenter en egenerklæ-
ring hos kunden, som bl.a. skal fastslå, hvilket land kunden er hjemmehørende i.
Oplysningerne skal kontrolleres efter nogle fastlagte procedurer om passende omhu
(”due diligence”).
Kommissionen foreslår hertil, at udbyderen skal forhindre kunden i at foretage
transaktioner med kryptoaktiver, hvis kunden ikke fremlægger de påkrævede oplys-
ninger efter den første anmodning og to efterfølgende påmindelser. Der skal dog
mindst være gået 60 dage fra den første anmodning. Derudover foreslås det, at ud-
byderne skal indberette oplysningerne senest 31. januar året efter, de indberetnings-
pligtige transaktioner er gennemført.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0005.png
Side 5 af 15
Kommissionen foreslår, at indberetningspligten skal omfatte transaktioner i form
af udveksling af penge med kryptoaktiver eller omvendt, udveksling mellem for-
skellige kryptoaktiver og overførsler af kryptoaktiver fra en konto til en anden. Både
indenlandske og grænseoverskridende transaktioner er omfattet. Indberetningen
skal foretages for hver kundes samlede transaktioner i året fordelt på transaktions-
type og efter type af kryptoaktiv. Fx skal den samlede værdi af salg af bitcoins mod
betaling i penge indberettes, ligesom den samlede værdi af køb af bitcoins for penge
skal indberettes. Begge med angivelse af det samlede antal bitcoins, der hhv. er købt
eller solgt i året.
Indberetningspligten omfatter brugere af kryptoaktiver, som er etableret i et EU-
land. Børsnoterede selskaber og tilknyttede selskaber, offentlige enheder, internati-
onale organisationer, centralbanker og finansielle institutter med undtagelse af visse
investeringsenheder, er undtaget indberetningspligten.
Derudover indebærer Kommissionens forslag, at de enkelte landes skattemyndig-
heder pålægges automatisk at udveksle de indberettede oplysninger med skattemyn-
dighederne i de andre EU-lande, hvor brugerne, der har handlet med kryptoaktiver
hos tjenesteudbyderen, er hjemmehørende. Udvekslingen skal ske senest to måne-
der efter udgangen af indberetningsåret.
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag, men indeholder
en række mindre ændringer, herunder med henblik på at sikre overensstemmelse
med OECD’s
modelregler. Kompromisforslaget indebærer, at udbydere af krypto-
aktivtjenester ikke er påkrævet at indberette visse oplysninger, som bruges til at
identificere deres kunder, hvis identifikationen i stedet bliver bekræftet via en iden-
tifikationstjeneste, som er stillet til rådighed af et EU-land og/eller EU for at be-
kræfte identiteten på kunderne.
Kompromisforslaget indebærer desuden, at fristen for udveksling af oplysninger
mellem skattemyndighederne i EU-landene ændres til udgangen af september i året
efter det år, oplysningerne vedrører. Derudover vil de enkelte EU-lande selv kunne
fastsætte en indberetningsfrist for udbyderne, idet det dog skal sikres, at skattemyn-
dighederne skal være i stand til at udveksle informationerne inden udgangen af sep-
tember året efter indberetningsåret.
Sammenhæng med anden EU-lovgivning
De foreslåede regler for kontrol af oplysninger og indberetningskrav vedr. krypto-
aktiver er baseret på OECD's modelregler for indberetning af kryptoaktiver
(CARF). Inden for rammerne af OECD’s
modelregler skal bestemmelserne i for-
slaget i så vid udstrækning som muligt hænge sammen med den kommende forord-
ning om markeder for kryptoaktiver (MiCA).
Kommissionen foreslår således, at indberetningspligtige udbydere af tjenesteydelser
relateret til kryptoaktiver omfatter de udbydere, som er omfattet af MiCA. Det dre-
jer sig bl.a. om udbydere af kryptoaktivtjenester hjemmehørende i EU. Visse udby-
dere er dog ikke omfattet af MiCA, men foreslås omfattet af indberetningspligten i
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0006.png
Side 6 af 15
forslaget mhp. at opfylde OECD’s
modelregler. Det gælder udbydere, som ikke skal
godkendes i henhold til MiCA, fx fordi de leverer tjenester til brugere bosiddende i
EU på brugernes
eget initiativ, eller fordi de handler med såkaldte ”non-fungible
tokens” (dvs. en type kryptoaktiver,
der ikke har et finansielt sigte og repræsenterer
et unikt aktiv, som fx et kunstværk).
I henhold til MiCA skal udbydere af kryptoaktivtjenester godkendes i det EU-land,
hvor udbyderen er etableret. Kommissionens forslag indebærer, at disse udbydere
skal foretage sine indberetninger til det EU-land, hvor de er godkendt. Der kræves
ingen yderligere registrering af godkendte udbydere. De udbydere, der ikke er god-
kendt i henhold til MiCA, skal registreres i ét EU-land efter eget valg. Indberetnin-
gen finder sted i det valgte EU-land.
Kommissionens forslag indeholder en undtagelse fra forpligtelserne til registrering
og indberetning for visse udbydere, der er etableret uden for EU. Undtagelsen gæl-
der for de udbydere, hvor det fastslås, at der findes aftaler om udveksling af tilsva-
rende oplysninger mellem det tredjeland, udbyderen er hjemmehørende i, og EU-
landene. Udbyderen skal således indberette oplysningerne til tredjelandet, som her-
efter udveksler oplysningerne med EU-landene.
Det bemærkes, at dette indberetningssystem ligner det, der er i det eksisterende
direktiv (DAC7). Formålet er at sikre lige vilkår for udbyderne og samtidig undgå,
at udbydere kan undslippe at indberette ved at etablere sig uden for EU.
Derudover indebærer Kommissionens forslag, at udbydere af kryptoaktivtjeneste-
ydelser skal oplyse de berørte personer om, at deres personoplysninger vil blive
indsamlet og indberettet til skattemyndighederne. Den indberetningspligtige skal
ligeledes opfylde sin underretningspligt til de berørte personer i henhold til GDPR-
regler, som har til formål at styrke beskyttelsen af personoplysninger.
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag. Kompromisfor-
slaget lægger dog op til, at indberetningspligtige udbydere, der ikke er registreret
efter MiCA, skal registreres i og dermed indberette oplysninger til det EU-land,
hvor tilknytningen er stærkest (i modsætning til Kommissionens forslag om valgfri-
hed).
Ændring af de eksisterende bestemmelser
Kommissionens forslag indeholder en række ændringer af det eksisterende direktiv
for administrativt skattesamarbejde, som har til hensigt at præcisere regler om in-
formationsudveksling. Her gennemgås alene de ændringer, som har været centrale
i forhandlingerne eller kræver lovgivningsændringer i Danmark. For en mere ud-
tømmende gennemgang af ændringerne henvises der til Skatteministeriets grund-
og nærhedsnotat, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg 24. februar 2023.
Revision af DAC2
DAC2 implementerer minimumsstandarderne for udveksling af oplysninger om fi-
nansielle konti og renteindtægter på basis af OECD's fælles indberetningsstandard
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0007.png
Side 7 af 15
(CRS) i EU. Der er i OECD i august 2022 vedtaget en ændring af CRS. Med disse
ændringer udvides anvendelsesområdet for den fælles indberetningsstandard til at
omfatte e-penge og digitale centralbankvalutaer. Desuden er der foretaget en række
ændringer for at forbedre due diligence-procedurerne og indberetningerne med
henblik på at øge brugbarheden af de oplysninger, der indhentes efter CRS og be-
grænse byrden på de finansielle institutter.
Kommissionen foreslår, at disse ændringer også indarbejdes i de eksisterende regler,
der blev indført ved DAC2. Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissio-
nens forslag.
Yderligere automatisk udveksling
Ud over minimumsstandarderne for udveksling af oplysninger om finansielle konti
og renteindtægter indført ved DAC2 fremgår der af det gældende direktiv, hvilke
typer af indkomster, herunder erhvervsmæssige indtægter, bestyrelseshonorarer,
pensioner, livsforsikringer, indtægter fra fast ejendom og royalties (dvs. en betaling
for rettigheden til at anvende et patent el. lign.), der er omfattet af automatisk ud-
veksling mellem EU-landene. Hvert enkelt EU-land skal udveksle oplysninger om
mindst fire af disse kategorier. Kommissionen foreslår, at udbytter, som ikke udbe-
tales gennem banker og lignende, føjes til listen af indkomsttyper, der er omfattet
af automatisk udveksling af oplysninger. Oplysninger om udbytter udbetalt gennem
banker udveksles allerede mellem EU-landene. Endvidere foreslås det, at EU-lan-
dene skal udveksle oplysninger om samtlige indkomstkategorier.
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag, men indebærer
den ændring, at EU-landene skal udveksle oplysninger om mindst fem indkomst-
kategorier (i modsætning til alle typer af indkomster, som Kommissionen foreslår).
Udveksling af grænseoverskridende skatteafgørelser for velhavende personer
Det gældende direktiv indeholder bl.a. regler om automatisk udveksling af grænse-
overskridende skatteafgørelser. Reglerne gælder i dag ikke for afgørelser vedrørende
fysiske personer. Kommissionen foreslår at udvide denne bestemmelse til at om-
fatte afgørelser vedrørende personer med en stor nettoformue, dvs. som har mindst
1 mio. euro i formue fraregnet værdien af personens primære private bolig. Æn-
dringen skal virke med tilbagevirkende kraft, da afgørelser fra og med 1. januar 2020
omfattes
for afgørelser frem til 31. december 2025 dog kun, hvis de stadig er
gyldige den 1. januar 2026.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om automatisk udveksling
af grænseoverskridende skatteafgørelser for velhavende personer, men indeholder
en ændring om, at de omfattede afgørelser ikke skal identificeres ud fra personens
formue, men i stedet ud fra skatteafgørelsens transaktionsværdi. Således omfattes
skatteafgørelser med en transaktionsværdi på over 1,5 mio. euro. Derudover om-
fattes afgørelser, som alene vedrører, om en person er skattemæssigt hjemmehø-
rende i det EU-land, der har truffet afgørelsen.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0008.png
Side 8 af 15
Sanktioner mv.
Efter det gældende direktiv skal EU-landene indføre sanktioner for overtrædelse af
de indberetningsregler, der er implementeret med DAC. Disse sanktioner skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Kommissionen foreslår, at der skal pålægges en minimumsbøde, hvis udbyderne af
kryptoaktivtjenester ikke indberetter de anviste oplysninger efter to gyldige påmin-
delser, eller hvis mere end 25 pct. af de oplysninger, der skal indberettes, er ufuld-
stændige, ukorrekte eller indeholder forkerte data.
I kompromisforslaget udgår Kommissionens forslag om indførelsen af minimums-
bøder.
Anvendelse af indberettede og udvekslede oplysninger
Kommissionen foreslår, at EU-landene skal indføre en effektiv mekanisme for at
sikre, at de indberettede og udvekslede oplysninger, faktisk bliver brugt. Derudover
foreslås det, at oplysningerne skal kunne anvendes til andre formål end beskatning,
fx i forbindelse med bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering eller i forbindelse
med gennemførelse af sanktioner i international sammenhæng. Hvert EU-land skal
udarbejde en liste over de formål, som oplysningerne kan anvendes til.
Kommissionen foreslår desuden at fjerne kravet for EU-landene om at anmode det
afsendende EU-land om tilladelse til at bruge de udvekslede oplysninger til andre
formål end skatteformål, hvis formålet er anført på det afsendende EU-lands liste
over formål, som oplysningerne må anvendes til.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at de udvekslede op-
lysninger skal kunne anvendes til andre formål end beskatning, fx i forbindelse med
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering eller i forbindelse med gennemførelse
af sanktioner i international sammenhæng. Kompromisforslaget indfører dog ikke
et krav om, at EU-landene skal udarbejde lister over formål, de udvekslet oplysnin-
ger må anvendes til. Listerne vil således blive gjort frivillige.
Indberetning af oplysninger om skatteregistreringsnumre (TIN-numre)
Kommissionen foreslår, at skatteregistreringsnumre (TIN) udstedt af bopælslandet
på de personer eller enheder, der indberettes om, skal omfattes af reglerne for au-
tomatisk informationsudveksling. EU-landene skal derudover sikre, at de indberet-
ningspligtige har mulighed for at indhente en elektronisk bekræftelse af gyldigheden
af TIN på de skatteydere, der er omfattet af reglerne om automatisk udveksling af
oplysninger.
Kompromisforslaget fastholder overordnet Kommissionens forslag, men indebæ-
rer dog, at EU-landene skal indføre pligt for de indberetningspligtige til at indbe-
rette TIN, der understøtter udveksling af oplysninger efter direktivet, og at oplys-
ningerne om TIN skal inkluderes i udvekslingen mellem EU-landene, hvis de er
tilgængelige. Derudover giver kompromisforslaget EU-landene større fleksibilitet
ift. udarbejdelsen af det indberetningssystem, der skal anvendes til bekræftelse af
TIN.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0009.png
Side 9 af 15
Gennemførelsesfrister
Kommissionen foreslår, at direktivet skal være implementeret i EU-landene senest
31. december 2025, og reglerne skal træde i kraft 1. januar 2026. Bestemmelserne,
der gennemfører forslaget om bekræftelse af TIN, skal dog første træde i kraft fra
1. januar 2028. Kompromisforslaget fastholder overordnet Kommissionens forslag.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF art. 113 og 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at hensigten med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af EU-landene alene. Kommissionen anfører, at selvom markedet for
kryptoaktiver har fået større betydning i de senere år og har en udbredt grænseover-
skridende dimension, har EU-landene ikke de fornødne oplysninger til at overvåge
indtægter fra kryptoaktiver og de potentielle skattemæssige konsekvenser heraf.
Grænseoverskridende skatteunddragelse- og undgåelse bekæmpes bedst på EU-ni-
veau og internationalt. Gennem fælles regler, om fx indberetningspligt og udveks-
ling af oplysninger mellem landene, vil man kunne undgå smuthuller for skatteund-
dragelse og -undgåelse. Regler om automatisk udveksling af indberettede oplysnin-
ger mellem EU-landene bidrager til et større vidensniveau om indtægter fra krypto-
aktiver og e-penge i de enkelte EU-lande, end der kan opnås gennem nationale reg-
ler. Et fælles regelsæt om indberetningspligt vedrørende kryptoaktiver og e-penge
vil derfor være mere effektivt til at bekæmpe skatteunddragelse og -undgåelse end
nationale regelsæt. Regeringen vurderer på den baggrund, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
For så vidt angår de foreslåede ændringer af det eksisterende direktiv for skattesam-
arbejde, er der tale om justeringer af de nuværende regler, som er baseret på EU-
lovgivning. Ændringer heraf vil følgeligt skulle gennemføres ved EU-lovgivning
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er i dag ingen indberetningspligter for udbydere af tjenester relateret til kryp-
toaktiver i dansk ret.
Skatteindberetningslovens §§ 22 og §§ 23 indeholder de regler om indberetnings-
pligter, der er indført for at gennemfører DAC2 i dansk ret. Kommissionen foreslår
at ændre DAC2 ved, at oplysninger om e-penge og digitale centralbankvalutaer om-
fattes af indberetningspligten. Disse ændringer af DAC2 til at omfatte indberetning
af oplysninger om e-penge vil skulle indarbejdes i skatteindberetningsloven og til-
hørende bekendtgørelse, der gennemfører DAC2.
Udveksling af oplysninger med de øvrige EU-landes skattemyndigheder er imple-
menteret i dansk ret ved en henvisning i skattekontrolloven § 66.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0010.png
Side 10 af 15
Skatteindberetningsloven indeholder derudover nærmere regler for straf ved over-
trædelse af bestemmelserne om indberetningspligter, som bl.a. skal afhænge af over-
trædelsens karakter, fx om der forsætligt eller groft uagtsomt afgives urigtige, vild-
ledende eller ufuldstændige oplysninger. Det bemærkes, at ingen af disse straffebe-
stemmelser indeholder regler om minimumsstraffe.
Det fremgår af forslaget, at DAC8
med to undtagelser
skal være implementeret
i dansk ret således, at de nye bestemmelser kan træde i kraft den 1. januar 2026.
Det gældende direktivs artikel 8 indeholder regler for udveksling af oplysninger om
seks kategorier at indkomster. Denne regel er gennemført i dansk ret ved, at ud-
veksling af oplysninger er indsamlet gennem nationale indberetningsordninger.
Danmark udveksler i dag oplysninger om fire af de seks kategorier, hvilket er i over-
ensstemmelse med de nuværende krav. Der er således ikke etableret en særlig ind-
beretningsordning, som understøtter udveksling af oplysninger om seks kategorier
ud af syv, jf. kompromisforslaget. Det skyldes bl.a., at der ikke eksisterer nogen
indberetningsordning vedrørende livsforsikringer, som er en af kategorierne, og at
indberetningerne vedrørende royalties vil skulle styrkes, idet skattemyndigheder i
dag ikke nødvendigvis ligger inde med alle oplysningerne.
En gennemførelse af DAC8 vil efter kompromisforslaget indebære, at der skal
kunne udveksles oplysninger om seks indkomstkategorier fastlagt i direktivet. Der
skal derfor evt. etableres en ny indberetningsordning for at kunne udveksle oplys-
ninger om livsforsikringer eller sikre, at indberetningerne vedrørende royalties for-
bedres for, at de kan udveksles.
En gennemførelse af DAC8 vil indebære ændringer af skatteindberetningsloven, så
den nye indberetningspligt for udbydere af tjenester relateret til kryptoaktiver af-
spejles i loven. De nærmere regler vil herefter skulle fastsættes i en bekendtgørelse.
Der vil skulle indføres sanktioner, som skal anvendes i tilfælde, hvor forpligtelserne
efter DAC8 ikke overholdes. Sanktionerne skal være effektive, stå i et rimeligt for-
hold til overtrædelsen og have en afskrækkende effekt.
For en mere udførlig beskrivelse af de gældende regler og de nødvendige ændringer
af regelsættet henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til
Folketingets Europaudvalg 27. februar 2022.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslaget udvider anvendelsesområdet for DAC til at omfatte kryptoaktiver mv. og
styrker det administrative samarbejde mellem EU-landene på andre områder, her-
under fx ift. udveksling af grænseoverskridende skatteafgørelser vedrørende velha-
vende fysiske personer. Forslagets elementer vurderes at styrke Skattestyrelsens
kontrolmuligheder, idet myndighederne bl.a. vil modtage indberetninger om dan-
skeres transaktioner med kryptoaktiver (fx Bitcoin) via tjenesteudbydere i udlandet
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0011.png
Side 11 af 15
(dvs. handelsplatforme/”kryptobørser”). De forbedrede kontrolmuligheder kan bi-
drage til øget efterlevelse af regler om beskatning af fx afkast fra kryptoaktiver. Det
vil trække i retning af et merprovenu for det offentlige, som dog ikke kan kvantifi-
ceres nærmere.
Baseret på den information, der er til rådighed, ventes implementeringen af forsla-
get at medføre betydelige engangsomkostninger og løbende omkostninger for Skat-
teforvaltningen til udvikling og drift af it-systemer, herunder i forbindelse med gen-
nemførelsen af den automatiske indberetning vedrørende kryptoaktiver. Dertil kan
komme administrative udgifter til sagsbehandling og kontrol mv. Et foreløbigt skøn
viser, at forslaget kan indebære administrative omkostninger for skatteforvaltningen
mellem 110, 3 og 175,3 mio. kr. i perioden 2023-2027 og 8,4 mio. kr. varigt.
Det bemærkes, at skønnet over forslagets administrative omkostninger er behæftet
med betydelig usikkerhed. Det skyldes dels, at skønnet er baseret på Kommissio-
nens forslag. Der er dog i forhandlingerne foretaget ændringer, som fx reducerer
antallet af kategorier af indkomst, der skal udveksles oplysninger om. Dette vil
kunne reducere implementeringsomkostningerne.
Det vurderes ydermere, at der er en række forventede omkostninger, som i det ak-
tuelle skøn ikke har kunnet estimeres, men som kan forventes at medføre væsentlige
administrative udgifter, herunder bl.a. it-driftsudgifter og systemudvikling. Dette
kan trække i retning af markant højere udgifter, efterhånden som skønnet konsoli-
deres, og tvivlsspørgsmål afklares.
It-udviklingskonsekvenserne skal ses i sammenhæng med, at Skatteforvaltningen i
øjeblikket gennemfører en række store, komplekse it-udviklingsprojekter, som i en
årrække lægger beslag på Skatteforvaltningens it-udviklingskapacitet. Implemente-
ring af forslaget inden for den nærmeste årrække vurderes derfor at være vanskeligt,
og vil indebære prioritering sammen med andre højt prioriterede it-udviklingsopga-
ver i Skatteforvaltningen.
Det bemærkes, at udgifter som følge af EU-retsakter, der medfører statslige mer-
udgifter, skal afholdes inden for eksisterende bevillinger,
jf. budgetvejledningens pkt.
2.4.1.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre administrative byrder for dele af erhvervslivet, som
vil skulle indberette oplysninger relateret til handel med kryptoaktiver og e-penge.
Det har ikke været muligt at kvantificere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet
der er usikkerhed ift. direktivets endelige udformning. Det forventes dog, at relativt
få virksomheder vil være omfattet. Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regule-
ring (OBR) har vurderet, at erhvervsøkonomiske konsekvenser primært ventes i
form af engangsudgifter til administrativ tilpasning af systemer for efterlevelse af
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0012.png
Side 12 af 15
nye krav, herunder etableringen af ny indberetningsordning for livsforsikringer og
reglerne om obligatorisk indberetning af TIN. Varige udgifter forventes at være
begrænsede.
OBR vil foretage en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser i forbin-
delse med implementering af direktivet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i ekstern høring den 19. januar 2023 med høringsfrist den 23.
februar 2023. Et revideret grund- og nærhedsnotat, der redegør for hovedindholdet
af høringssvarene, oversendes, så snart høringssvarene er blevet behandlet. For hø-
ringssvar henvises der til Skatteministeriets reviderede grund-og nærhedsnotat af
20. april 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene har i de indledende drøftelser af forslaget generelt udtrykt bred opbak-
ning til de foreslåede regler om indberetning af oplysninger vedr. kryptoaktiver,
samt ændringer af DAC2. En række EU-lande har lagt vægt på, at reglerne i så vid
udstrækning som muligt bør afspejle OECD’s regler på områderne.
Nogle EU-lande har udtrykt betænkelighed ved at lade obligatorisk udveksling af
oplysninger gælde for alle kategorier af indkomster bestemt i direktivet, idet skatte-
myndighederne har vurderet, at det vil være uforholdsmæssigt omkostningstungt at
fremskaffe de relevante oplysninger. Derudover har en række lande udtrykt skepsis
over for indførelsen af minimumsstraffe.
Flere lande har endvidere sat spørgsmålstegn ved udveksling af grænseoverskri-
dende skatteafgørelser vedrørende velhavende personer. Der har været tvivl om,
hvordan en opgørelse af formuen skal foretages med henblik på at identificere de
afgørelser, som skal udveksles, herunder om skattemyndighederne ligger inde med
de relevante oplysninger. Dette gør sig særligt gældende i forhold til afgørelser
truffet tilbage i tiden, som skal udveksles, idet forslaget har tilbagevirkende kraft
på dette punkt. Udveksling af afgørelser truffet tilbage i tiden er dog udgået i det
seneste kompromisforslag. Derudover har flere lande udtrykt betænkelighed ved
kravet om obligatorisk indberetning af TIN, idet det er uklart, om de indberet-
ningspligtige i praksis vil have mulighed for altid at indsamle TIN.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har en ambitiøs tilgang til bekæmpelse af skatteundgåelse og -unddra-
gelse og er positiv over for direktivforslaget, som vil betyde, at EU-landene kan
opnå et højere vidensniveau om grænseoverskridende brug af kryptoaktiver og e-
penge, end der kan opnås ved nationale regler på området. Regeringen vurderer
således, at et fælles regelsæt vil være mere effektivt til at bekæmpe skatteundgåelse
end et nationalt baseret regelsæt.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0013.png
Side 13 af 15
Forslaget kan medvirke til at øge gennemsigtigheden i forhold til nye betalings- og
investeringsmetoder, herunder grænseoverskridende transaktioner med kryptoakti-
ver. Med forslaget øges EU-landenes muligheder for at opdage skatteundgående
adfærd og i højere grad sikre, at der sker korrekt beskatning af afkast opnået ved
investering i kryptoaktiver via såvel indenlandske som udenlandske udbydere.
Forslaget kan i øvrigt have en præventiv effekt, idet den foreslåede indberetnings-
pligt og efterfølgende udveksling af oplysninger landene imellem vil kunne afholde
såvel juridiske som fysiske personer fra at unddrage beskatning, da opdagelsesrisi-
koen alt andet lige vil stige.
Regeringen støtter generelt, at overtrædelse af reglerne om indberetning og registre-
ring i DAC skal medføre sanktioner, som er effektive, stå i rimeligt forhold til over-
trædelsen og har afskrækkende virkning. Dette fremgår allerede af det gældende
direktiv. For så vidt angår forslaget om indførelse af minimumsstraffe, er det rege-
ringens vurdering, at udformningen af sanktioner bør forblive et nationalt anlig-
gende. Hvis sanktionerne i nogle EU-lande ikke allerede er tilstrækkeligt afskræk-
kende, er regeringen åben over for at indgå i drøftelser af mulige løsninger, men
regeringen vurderer, at fælles minimumsstraffe ikke er løsningen. Minimumsstraffe
vil stride imod den sædvanlige danske praksis på sanktionsområdet og vil dermed
skabe en risiko for, at der etableres et parallelt straffesystem i forhold til visse over-
trædelser af regler, der gennemfører DAC i dansk ret. Regeringen støtter derfor, at
minimumsstraffe udgår på linje med det aktuelle kompromisforslag.
Regeringen ønsker generelt et bredt anvendelsesområde, der medtager de oplysnin-
ger, der genererer reel forretningsværdi ift. de forbundne merudgifter, med henblik
på at sikre korrekt beskatning. Med Kommissionens forslag gøres det obligatorisk
at udveksle oplysninger om alle kategorier af indkomster defineret i DAC. Skatte-
styrelsen har i denne forbindelse gennemført en undersøgelse af anvendelsen af
oplysninger om livsforsikringer, der er modtaget fra andre EU-lande i 2022. Skatte-
styrelsen har på baggrund af undersøgelsen vurderet, at ingen af de modtagne op-
lysninger om livsforsikringer har kunnet anvendes til beskatning. Herudover vil en
udveksling af oplysninger om alle kategorier kræve, at indberetningsløsningen ved-
rørende royalties vil skulle styrkes, hvilket vil medføre betydelige merudgifter ift.
ovennævnte udgiftsestimat. For at lette byrder for skattemyndighederne foretræk-
ker regeringen derfor på linje med kompromisforslaget, at disse oplysninger ikke
udveksles, alene udveksles på frivillig basis eller alene udveksles, hvis oplysningerne
er tilgængelige for skattemyndighederne.
Regeringen støtter formålet om, at de udvekslede oplysninger mellem skattemyn-
digheder udnyttes bedre, og at de udvekslede oplysninger skal kunne anvendes til
andre formål end skatteformål. Regeringen støtter derfor en løsning på linje med
det aktuelle kompromisforslag.
I forhold til forslagets økonomiske konsekvenser og it-udviklingsbehov vil regerin-
gen arbejde for, at de valgte løsninger skal være effektive og mindst muligt omkost-
ningstunge og it-udviklingskrævende for Danmark.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0014.png
Side 14 af 15
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til tidlig orientering den 13.
januar 2023 i forbindelse med præsentationen af det svenske formandsskabspro-
gram forud for ECOFIN 17. januar 2023. Derudover henvises til Skatteministeriets
grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til Folketingets Europaudvalg 24. fe-
bruar 2023.
kom (2022) 0707 - Bilag 2: Samlenotat vedr. indberetningspligt for oplysninger vedr. kryptoaktiver og e-penge (DAC8)
2693814_0015.png
Side 15 af 15
Bilag 1: Revisioner af direktivet om administrativt skattesamarbejde
Siden vedtagelse af direktivet om administrativt samarbejde i 2011, har EU-landene
i perioden 2014-2021 mhp. at styrke samarbejdet og øge udvekslingen af informa-
tioner vedtaget en række revisioner af direktivet:
-
-
-
-
-
DAC2 implementerer minimumsstandarderne for spontan udveksling af
oplysninger om finansielle konti og renteindtægter
(afskaffelse af
bankhemmelighed i EU på basis af en OECD-standard).
DAC3 indebærer automatisk udveksling af
oplysninger om skatteafgø-
relser
mellem EU-landenes skattemyndigheder.
DAC4 implementerer såkaldt
land-for-land-rapportering,
hvor virksom-
heder pålægges at indberette oplysning om aktiviteter og selskabsskattebe-
talinger opdelt på de lande, hvor virksomheden er aktiv (BEPS-punkt 13).
DAC5 giver skattemyndighederne systematisk adgang til den information,
som jf.
Hvidvaskdirektivet
skal opbevares eller indberettes til hvidvask-
myndighederne.
DAC6 pålægger
skatterådgivere
indberetningspligt, når der anvendes
skattekonstruktioner med særlige kendetegn, som kan være udtryk for
skatteundgåelse. De indberettede oplysninger udveksles automatisk mel-
lem skattemyndighederne (BEPS-punkt 12).
DAC7 indebærer automatisk udveksling af information mellem EU-lan-
dene vedrørende indtægter fra udlejning af fast ejendom og transportmid-
ler, salg af varer og ydelser på digitale platforme, virtuelle markedspladser
mv.
-