Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0760 Bilag 1
Offentligt
2668562_0001.png
28. februar 2023
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Jr.nr. 22-017981
Kommissionens forslag om ændring af forordninger 2017/1129,
2014/596 og 2014/600 for at gøre offentlige kapitalmarkeder i Unionen
mere attraktive for virksomheder og lette adgangen til kapital for små
og mellemstore virksomheder, KOM (2022)762, og ændring af direk-
tiv 2014/65 med henblik på at gøre offentlige kapitalmarkeder i Unio-
nen mere attraktive for virksomheder og lette adgangen til kapital for
små og mellemstore virksomheder og ophævelse af direktiv 2001/34,
KOM (2022)760 (listing-pakken)
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 7. december 2022 en pakke af forslag
med fokus på reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder. Formålet med
pakken er blandt andet at forenkle kravene i forbindelse med børsnotering
i EU og den løbende rapportering til markederne. Pakken indeholder for-
slag til at ændre en række retsakter på kapitalmarkedsområdet:
1. Revision af prospektforordningen med det formål at gøre prospek-
ter lettere tilgængelige for investorer og at lette byrder for udste-
derne. Konkret foreslår Kommissionen en række tiltag såsom
a. maksimal længde og obligatorisk rækkefølge af informa-
tioner særligt i aktieprospekter,
b.
yderligere forenklede prospekter for SMV’er,
c. øget tærskel for, hvornår et prospekt skal offentliggøres
og
d. strømlinede godkendelsesprocedurer hos myndighe-
derne.
2. Revision af markedsmisbrugsforordningen, hvor Kommissionen
blandt andet foreslår at præcisere forhold vedrørende insiderhan-
del, herunder hvornår offentliggjort information har en reel mar-
kedsværdi, og hvornår der skal ske offentliggørelse.
3. Revision af reglerne for markeder for finansielle instrumenter, så
der bliver bedre adgang til at dele data om handler (ordrebogs-
data) og lettere samarbejde mellem tilsynsmyndigheder om dette.
4. Reviderede rammer for små og mellemstore virksomheder
(SMV’er)
med henblik på at øge synligheden i markedet, blandt an-
det ved at forenkle reglerne for oplysninger om investeringsanaly-
ser.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0002.png
2/21
5. Ophævelse af et delvist forældet direktiv om krav i forbindelse med
notering på regulerede markeder.
Regeringen støtter generelt forslaget og de målrettede ændringer af lov-
givningen, der bidrager til øget klarhed over begreber og forenkling af in-
formation, så informationen i højere grad bliver brugbar og samtidig sik-
rer fortsat robuste finansielle markeder.
Regeringen finder det vigtigt, at der fortsat er et højt niveau af investorbe-
skyttelse, herunder at der er løbende og retvisende information tilgængelig
om virksomheder udbudt til offentligheden. Dette sikrer, at investorerne
fortsat har adgang til den nødvendige og relevante information til at træffe
beslutninger om deres investeringer. Regeringen støtter en harmoniseret
tærskel for anvendelse af EU-prospektpligten og vil arbejde for at finde en
tilpas tærskel, der varetager både nationale og europæiske interesser.
Regeringen finder det vigtigt, at det er klart for udstedere og potentielt
berørte personer, hvornår de kan eller ikke kan videregive viden uden at
overtræde reglerne om insiderhandel. I den forbindelse vil regeringen ar-
bejde for, at reglerne bidrager til dette uden at begrænse efterforsknings-
eller informationsbehov og at de sikrer tilliden til kapitalmarkederne.
2. Baggrund
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har de senere år arbej-
det på at fremme en kapitalmarkedsunion (”Capital Markets Union” –
CMU) i form af en styrkelse af det finansielle indre marked for alle EU-
lande.
CMU er en samlebetegnelse for forskellige tiltag, der har til formål at ud-
vikle landenes finansielle markeder og gøre det lettere og mere attraktivt
at opnå finansiering og at investere på tværs af EU-landene for virksomhe-
der, herunder SMV’er, husholdninger og institutionelle investorer (fx pen-
sionsselskaber).
For at understøtte arbejdet med CMU
1
og adressere udfordringer med
mængden af information og et højt omkostningsniveau for udstedere af
værdipapirer præsenterede Kommissionen den 7. december 2022 en pakke
af forslag med formål om at forenkle reglerne for adgang til EU’s kapital-
markeder (”listingpakken”). Pakken har fokus på at reducere de regulato-
riske byrder på målrettede områder for dermed at nedbringe virksomheders
omkostninger. Dette har til formål at understøtte virksomheder i at rejse
kapital ved brug af EU’s kapitalmarkeder. Udover forslag om at ændre
1
Herunder tiltag nr. 2 fra 2020 CMU handlingsplan: ”For at fremme og diversificere små
og innovative virksomheders adgang til finansiering vil Kommissionen søge at forenkle
børsreglerne for offentlige markeder.”,
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cel-
lar:61042990-fe46-11ea-b44f-01aa75ed71a1.0019.02/DOC_1&format=PDF
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0003.png
3/21
EU’s prospektforordning, markedsmisbrugsforordning og forordning samt
direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MiFID og MiFIR) og
ophævelse af noteringsdirektivet
2
, indeholder pakken også forslag til et nyt
direktiv om flere stemmerettighedsstukturer i virksomheder, der søger om
optagelse til handel af aktier på SMV-vækstmarkeder
3
. Sidstnævnte be-
handles i særskilt grund- og nærhedsnotat og drøftes separat i Rådet.
Prospektforordningen
Den gældende prospektforordning
4
har fundet anvendelse siden 21. juli
2019 og fastsætter kravene til udarbejdelse, godkendelse og offentliggø-
relse af et dokument, såkaldt prospekt, når værdipapirer som fx aktier eller
obligationer udbydes til offentligheden eller optages til handel på et regu-
leret marked. Formålet med prospektreglerne er overordnet at sikre, at mu-
lige investorer har adgang til al relevant information, når de overvejer, om
de skal foretage en investering.
Der blev som en midlertidigt ordning indført et forenklet prospekt som led
i genopretningspakken for kapitalmarkederne efter COVID-19. Denne ord-
ning udløb imidlertid den 31. december 2022. Prospektet havde den fordel,
at det bestod af et enkelt dokument af begrænset størrelse og skulle gøre
det lettere for udstedere at lave prospekter. Prospekttypen har ikke været
anvendt i Danmark.
Der er prospektpligt efter prospektforordningens regler ved udbud af vær-
dipapirer til offentligheden med en værdi på mere end 8 mio. EUR (ca. 60
mio. DKK). Reglerne giver mulighed for, at EU-landene kan kræve EU-
prospektreglerne anvendt også på udbud med lavere værdi. EU-reglerne
kan dermed bringes til anvendelse for udbud med en værdi på mellem 1 og
8 mio. EUR. EU-landene kan alternativt vælge at fastsætte nationale, lem-
peligere regler under den fastsatte EU-tærskel. Disse nationale regler kan
også gælde for udbud under 1 mio. EUR. Endelig kan medlemsstaterne
vælge en kombination af de to muligheder så tærsklen for anvendelse af
EU-reglerne sættes lavere end 8 mio. EUR kombineret med et nationalt
lempeligere regime anvendt for mindre udbud.
2
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2017/1129, (EU) nr. 596/2014 og (EU) nr. 600/2014 med henblik på at gøre offentlige
kapitalmarkeder i Unionen mere attraktive for virksomheder og lette adgangen til kapital
for små og mellemstore virksomheder, COM(2022)762 og Forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2014/65/EU med lette adgangen til kapital
for små og mellemstore virksomheder og ophævelse af direktiv 2001/34/, KOM
(2022)760.
3
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om aktieklasser i virksomheder, der
søger optagelse til handel af aktier på et SMV vækstmarked, KOM (2022) 761.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/1129 af 14. juni 2017 om det pro-
spekt, der skal offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til
handel på et reguleret marked, og om ophævelse af direktiv 2003/71/EFEØS-relevant
tekst
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0004.png
4/21
Det betyder, at der i dag er forskellige tærskler for, hvornår prospektfor-
ordningen finder anvendelse ved udbud af værdipapirer til offentligheden
i de enkelte EU-lande, og at der ligeledes er forskellige nationale regler i
de enkelte EU-lande under de nationalt fastsatte tærskler.
Danmark har minimumsimplementeret og ikke fastsat lavere tærskler for
anvendelse af EU-prospekt reglerne. Danmark har heller ikke introduceret
et særligt nationalt regime, hvor dette ellers var muligt. Se bilag 1 for en
oversigt over hvordan andre EU-lande har udnyttet mulighederne.
Markedsmisbrugsforordningen
Markedsmisbrugsforordningen
5
har fundet anvendelse siden den 3. juli
2016 og har til formål at styrke gennemsigtigheden, markedsintegriteten
og investorbeskyttelsen på de finansielle markeder. Forordningen indehol-
der et forbud mod markedsmisbrug, dvs. insiderhandel, uretmæssig vide-
regivelse af intern viden og markedsmanipulation (forklares nedenfor). For
at forebygge denne type af adfærd er der en række oplysnings- og registre-
ringsforpligtelser.
Regler om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR og MiFID)
Forordningen om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR)
6
har fun-
det anvendelse fra den 3. januar 2018. MiFIR indeholder en række krav til
handel med finansielle instrumenter, herunder krav om indberetning af
transaktioner og ordrebogsdata (informationerne inkluderer priser, tids-
punkter, modparter, klienter, mv. for hver enkelt ordre, der er indlagt på
markedet) fra henholdsvis handelsplatforme
7
og virksomheder til den kom-
petente myndighed (i Danmark Finanstilsynet). Indberetninger under Mi-
FIR sker i bestemte skabeloner og den kompetente myndighed bruger disse
til at udføre overvågning af, om der sker markedsmisbrug på de finansielle
markeder.
Direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID)
8
indeholder
blandt andet regler om opdeling af omkostninger forbundet med levering
af investeringsanalyser om
SMV’er.
Virksomheder, der yder skønsmæssig
porteføljepleje eller anden investeringsservice mv. (dvs. serviceleverandø-
ren), er som udgangspunkt forpligtede til at sikre, at omkostninger forbun-
det med køb af investeringsanalyser afholdes af serviceleverandøren selv
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 596/2014 af 16. april 2014 om mar-
kedsmisbrug (forordningen om markedsmisbrug) og om ophævelse af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2003/6/EF og Kommissionens direktiv 2003/124/EF, 2003/125/EF
og 2004/72/EF
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om markeder for finan-
sielle instrumenter og om ændring af forordning (EU) nr. 648/2012 (MiFIR)
7
Handelsplatforme er infrastruktur, der tillader modparter at handle med hinanden, såle-
des at de kan købe og sælge bl.a. værdipapirer.
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU
(omarbejdning) (MiFID)
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0005.png
5/21
eller betales af værdipapirudstederen og altså ikke investoren. Dermed ad-
skilles omkostninger til ydelser forbundet med ordreudførelsen, som inve-
storen skal betale, og analysetjenesteydelser, som påhviler værdipapirud-
stederen. Det betyder, at der i sidste ende er transparens om det, som inve-
storer betaler i omkostninger ved investeringen.
Noteringsdirektivet
Noteringsdirektivet
9
fra 2001 er et minimumsharmoniseringsdirektiv, der
før transparensregler i transparensdirektivet og prospektreglerne i pro-
spektforordningen dannede grundlag for notering på EU-markeder. Hen-
synene varetages i dag i al væsentlighed af de nævnte retsakter, og store
dele af direktivet er blevet overflødige.
Retsgrundlaget for forslagene er artikel 50, 53, stk. 1 og 114 i Traktat om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet
er medlovgivere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag indeholder en række forslag til ændringer, som er
beskrevet tematisk nedenfor i henhold til de retsakter, som foreslås ændret:
I. Ændringer til prospektreglerne
II. Ændringer til markedsmisbrugsreglerne (insiderinformation)
III. Ændring af regler til bedre brug af ordrebogsdata (MiFIR og
MAR)
IV. Ændringer til regler om investeringsinformation (MiFID)
V. Ophævelse af noteringsdirektivet
I. Ændringer til prospektreglerne
Ændringerne til prospektreglerne har til formål dels at gøre det lettere og
billigere for udstedere at udarbejde et prospekt og dermed rejse kapital,
dels at give investorerne mulighed for at foretage oplyste investeringsbe-
slutninger via forståelig, let-analyserbar og kortfattet information. Formå-
let er også
at skabe yderligere omkostningsbesparelser for SMV’er og
skræddersy information til investorernes behov.
a. Tærsklen for prospektpligt hæves og harmoniseres
Kommissionen foreslår at hæve tærsklen for prospektpligt efter prospekt-
forordningen til for udbud til offentligheden af værdipapirer af værdipapi-
rer til en værdi på over 12 mio. EUR (ca. 90 mio. DKK). Man vurderer,
om man overskrider tærsklen ved at lægge værdien af de tidligere udbudte
værdipapirer til offentligheden i de forudgående 12 måneder sammen med
det nye udbud. Der er tale om en ny harmoniseret EU-tærskel, idet EU-
landene ikke som i dag kan fastsætte en lavere national tærskel for hvornår
EU's-prospektkrav skal følges. Kommissionen foreslår dog at videreføre
muligheden for, at EU-landene kan fastsætte nationale,
lempeligere
regler
9 Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/34/EF af 28. maj 2001 vedrørende betin-
gelserne for værdipapirers optagelse til officiel notering på en fondsbørs samt oplysnin-
ger, der skal offentliggøres om disse værdipapirer (noteringsdirektivet)
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0006.png
6/21
under EU-tærsklen. Kommissionen foreslår endelig, at den nedre grænse
på 1 mio. EUR, hvorunder prospektforordningen ikke finder anvendelse,
udgår.
Med forslaget må EU-landene dermed ikke længere i national ret kræve, at
prospekter udarbejdes efter forordningen, selvom størrelsen af udstedelsen
er under EU's tærskel. Det vil dog fortsat være muligt at fastsætte lempeli-
gere regler for udstedelser af værdipapirer med en værdi under de 12 mio
EUR.
Eksisterende forord-
ningsregler
Udbud med værdi over 8
mio. EUR
Udbud med værdi mel-
lem 1 og 8 mio. EUR
Udbud med værdi mel-
lem 0 og 8 mio. EUR
Udbud med værdi mel-
lem 0 og 8 mio. EUR
Kommissionens for-
slag
Udbud med værdi over
12 mio. EUR
NA
Udbud med værdi mel-
lem 0 og 12 mio. EUR
Udbud med værdi mel-
lem 0 og 12 mio. EUR
EU-prospektregler skal
anvendes
Mulighed for at anvende
EU-prospektregler
Mulighed for at fast-
sætte nationale lempeli-
gere regler
Mulighed for at tillade
udbud uden prospekt-
pligt
En gennemgang af de vækstprospekter, der godkendtes i Danmark i 2021
og 2022 viser, at to prospekter ville have været undtaget fra prospektpligt
med den nye tærskel på 12 mio. EUR., idet øvrige udbud lå over 12 mio.
EUR.
b. Ændringer til undtagelser for sekundære udstedelser af værdipapi-
rer
Kommissionen foreslår at udvide undtagelsen fra at offentliggøre et pro-
spekt, hvis udstederen allerede har værdipapirer i samme klasse optaget til
handel. Dette gælder dog kun, hvis udstedelsen udgør mindre end 40 pct.
af antallet af de værdipapirer, der allerede er optaget til handel. Det foreslås
også at konvertering af værdipapirer til aktier i et selskab, kan ske uden et
prospekt, såfremt udstedelsen udgør mindre end 40 pct. af antallet af de
værdipapirer, der allerede er optaget til handel. Grænsen er i dag på 20 pct.
for begge undtagelser.
Det foreslås endvidere, som noget nyt, at undtagelsen også skal finde an-
vendelse for udbud af værdipapirer, som er fungible med værdipapirer, der
allerede er optaget på et reguleret marked eller et SMV-marked. At et vær-
dipapir er fungibelt med et andet værdipapir, vil sige, at værdipapirerne i
al væsentlighed har samme karakteristika, og at investering i det ene derfor
reelt er det samme som investering i det andet værdipapir. Det er en forud-
sætning, at det nye udbud over en periode på 12 måneder repræsenterer
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0007.png
7/21
mindre end 40 pct. af antallet af værdipapirer allerede optaget til handel på
samme marked.
Endelig foreslås det at introducere en ny undtagelse fra prospektkravet for
udstedere med mindst 18 måneders historik
10
. Disse virksomheder skal i
stedet offentliggøre og indsende et kort sammenfattende dokument til den
relevante tilsynsmyndighed.
c. Mere standardiserede og strømlinede prospekter
Kommissionen foreslår, at der indføres et obligatorisk standardiseret for-
mat og en standardiseret rækkefølge af information i henholdsvis prospek-
tet og prospektresuméet. Der medtages desuden en række ESG-relaterede
oplysninger
11
, der skal fastlægges nærmere i delegerede retsakter. Endvi-
dere indfører forslaget en sidebegrænsning på de forskellige prospekttyper,
som dog ikke omfatter information medtaget ved henvisning til andet of-
fentligt dokument.
Derudover foreslår Kommissionen at strømline kravene til medtagelse af
risikofaktorer, herunder ved at præcisere, at de ikke må være generiske, at
de skal præsenteres i et begrænset antal kategorier og uden rangordning.
d. Nyt forenklede prospekt for sekundære udstedelser
Kommissionen foreslår at indføre et nyt EU-opfølgningsprospekt som vil
finde anvendelse på sekundære udstedelser, der ikke er fritaget for pro-
spektpligt efter undtagelsen nævnt ovenfor.
De nye krav til EU-opfølgningsprospektet vil være, at det skal bestå af et
enkelt dokument, følge et standardiseret format herunder en standardiseret
rækkefølge af information. Opfølgningsprospektet kan udfærdiges på et
sprog, der er sædvanligt inden for international finanssfære (hvilket i dag i
praksis vil være engelsk), dog undtagen resuméet, hvor EU-landene kan
kræve nationalsprog anvendt. Prospekter for opfølgende aktieudstedelser
vil være underlagt en sidebegrænsning på maksimum 50 sider.
e. Nyt vækstorienteret EU-udstedelsesdokument
Kommissionen foreslår at introducere et nyt vækstorienteret EU-
udstedelsesdokument med baggrund i det eksisterende EU-
vækstprospektet, som vil være obligatorisk for udbud af værdipapirer til
offentligheden foretaget af visse identificerede kategorier af udbydere,
blandt andet SMV'er og udstedere, der går på markedet første gang.
10
Selskaber, der udsteder nye værdipapirer, der er fungible med værdipapirer, der allerede
er optaget til handel på et reguleret marked eller et SMV-vækstmarked og har været op-
taget uafbrudt i mindst de 18 måneder forud for tilbuddet af de nye værdipapirer.
11
Det gælder for henholdsvis udstederne, der er underlagt bæredygtighedsrapportering i
henhold til direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD - direktiv
(EU) 2022/2464 af 14. december 2022) og for udstedere af værdipapirer, der ikke er ka-
pitalandele (fx obligationer), der markedsføres under hensyntagen til miljømæssige, soci-
ale eller ledelsesmæssige (ESG) faktorer eller forfølger ESG-mål.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0008.png
8/21
Kommissionen foreslår, at det nye EU-udstedelsesdokument skal følge et
standardiseret format og rækkefølge, være underlagt en sidebegrænsning
på maksimum 75 sider i tilfælde af udbud til offentligheden af aktier og
kan udfærdiges på et sprog, der er sædvanligt inden for international fi-
nanssfære, dog bortset fra resuméet. Resuméet kan fortsat kræves oversat
til mindst ét af de officielle sprog, der accepteres af de kompetente
myndigheder i hver medlemsstat, hvor der foretages udbud eller ansøges
om optagelse til handel.
Der henvises til tabel 1 for en samlet oversigt over prospekttyper. Alle ek-
sisterende godkendte prospekter vil gælde indtil udløb (dvs. 12 måneder
fra godkendelsen).
Tabel 1: Overblik over prospekttyper, hvor der foretages ændringer/fast-
sættes sidebegrænsning
Prospekttyper i dag
Forslag til nye pro-
Forslag til side-
spekttyper
begrænsning
(aktieprospekter)
Den forenklede oplysningsord-
ning for sekundære udstedelser
EU-vækstprospektet
Standardprospekt / IPO
EU-opfølgningsprospekt
Vækstorienteret
EU-
udstedelsesdokument
Standardprospekt / IPO
50 sider
75 sider
300 sider
f. Strømline og forbedre godkendelsesprocessen
Kommissionen foreslår at få beføjelse til at harmonisere processen yderli-
gere i delegerede retsakter, ved blandt andet at specificere hvornår en til-
synsmyndighed må kræve ekstra oplysninger, hvor lang tid en godkendelse
må tage og konsekvenserne ved overskridelse af sådanne regler.
g. Revision af reglerne om prospekter fra tredjelande
Ækvivalensordningen foreslås ændret for at
gøre ækvivalensvurderinger
mere brugbare,
blandt andet ved at fastlægge generelle ækvivalenskriterier
i selve forordningen og lade Kommissionen udspecificere disse kriterier i
delegerede retsakter. Endvidere foreslås det at pålægge Den Europæiske
Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) at etablere samar-
bejdsaftaler med tilsynsmyndigheden i det pågældende tredjeland, hvor ud-
stederen kommer fra.
h. Andre ændringer
Kommissionen foreslår en række andre mindre ændringer, herunder at gøre
det lettere at samle investeringstilkendegivelser i forbindelse med et ud-
bud, og at begrænse situationer, hvor der skal laves tillæg til prospekter.
II. Ændringer til markedsmisbrugsregler (insiderinformation)
Ændringerne til markedsmisbrugsforordningen har til formål at nedbringe
de administrative byrder, der er forbundet med at være optaget til handel
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0009.png
9/21
og samtidig sikre et passende niveau af investorbeskyttelse og markedsin-
tegritet.
a. Hurtigst mulig offentliggørelse af intern viden
Kommissionen foreslår
modsat i dag - at en udsteder ikke skal offentlig-
gøre information om mellemliggende skridt i en langvarig proces, selv når
de mellemliggende skridt i sig selv udgør intern viden. Hvad der kan ud-
gøre en
”langvarig
proces” foreslås præciseret i en ikke-udtømmende liste
over relevante situationer og ligesom det foreslås præciseret hvornår den
interne viden skal offentliggøres. Formålet er at sikre, at information, der
gives til markedet, har en reel værdi.
Dernæst foreslår Kommissionen at præcisere kravene for, hvornår offent-
liggørelse af information ikke vil være vildledende for offentligheden med
tre nye betingelser på baggrund af eksisterende vejledning om emnet
12
.
Kommissionen foreslår desuden, at kravet om at udstedere på både vækst-
markeder og regulerede markeder skal udarbejde og forelægge tilsynsmyn-
dighederne en skriftlig redegørelse om, at betingelserne for udsættelse er
opfyldt, også pålægges udstedere på et SMV-vækstmarked.
b. Udarbejdelse af insider-lister
For at gøre det lettere og mindre byrdefuldt for udstedere at udarbejde in-
siderlister, foreslår Kommissionen, at begrænse personkredsen, der skal
medtages på en liste over personer med insiderviden. Det vil sige, at alle
udstedere, fremfor i dag kun udstedere på et SMV-vækstmarked, kun skal
medtage personer, der på grund af deres hverv eller stilling hos udstederen
har regelmæssig adgang til intern viden.
EU-landene vil dog kunne vælge, at udstedere, hvis værdipapirer har været
optaget til handel på et reguleret marked i mindst 5 år, udarbejder en bre-
dere liste over alle personer herunder ansatte, der har adgang til intern vi-
den, hvis dette er begrundet i specifikke nationale hensyn til markedets in-
tegritet.
c. Offentliggørelse af ledende medarbejderes transaktioner
Kommissionen foreslår at hæve tærsklen for, hvornår der skal ske under-
retning til kompetente myndigheder og hvornår der skal ske offentliggø-
relse af ledende medarbejderes transaktioner fra 5.000 EUR til 20.000
EUR. Desuden foreslår Kommissionen, at de kompetente myndigheder
kan beslutte at hæve tærsklen nationalt til 50.000 EUR.
d. Andre ændringer
Kommissionens forslag indeholder en række yderligere mindre ændringer,
herunder præcisering og udvidelse af reglerne om markedssondering, dvs.
de regler hvormed blandt andet en udsteder berettiget kan videregive intern
12
Betingelserne stammer fra eksisterende retningslinjer fra den Europæiske Værdipapir-
og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) nr. 70-159-4966.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0010.png
10/21
viden til mulige investorer inden en transaktion for at vurdere investorernes
interesse heri.
III. Ændring af regler til bedre brug af ordrebogsdata (MiFIR og MAR)
Kommissionen foreslår at forbedre mulighederne for at identificere mar-
kedsmisbrug (insiderhandel og markedsmanipulation) på tværs af grænser.
Dette indebærer, at de kompetente myndigheder kan få ordrebogsdata fra
handelsplatforme på løbende basis, fremfor på ad hoc basis. Samtidigt be-
myndiges ESMA til at definere formater for ordrebogsdata. Dette vil un-
derstøtte indsamling og udveksling af ordrebogsdata, og understøtte kon-
solidering af ordrebogsdata på tværs af forskellige handelsplatforme.
Kompetente myndigheder for handelsplatforme med grænseoverskridende
dimensioner vil blive pålagt at udvikle en mekanisme til at udveksle ordre-
bogsdata med mulighed for uddelegering af dette til ESMA i lighed med
en eksisterende udvekslingsmekanisme for transaktionsdata.
IV. Ændringer til regler om investeringsinformation (MiFID)
Kommissionen foreslår at udvide undtagelsen til kravet om at adskille om-
kostninger forbundet med ordreudførelsesydelser og analysetjenesteydel-
ser, når analyserne vedrører
SMV’er.
I dag kan man undlade at foretage
denne adskillelse for SMV’er, der har en markedsværdi under 1 mia. EUR.
Kommissionen forslår at hæve denne grænse for
SMV’ers
markedsværdi
til 10 mia. EUR.
Formålet med Kommissionens forslag er at understøtte udviklingen og ud-
arbejdelse af analysetjenesteydelser vedrørende
SMV’er,
for at øge incita-
mentet til at
flere SMV’er indgår
i serviceleverandørers analysearbejde og
derved at øge interessen for
SMV’er
og i sidste ende lette selskabernes ad-
gang til kapitalmarkedet.
Kommissionen foreslår endvidere at indføre et adfærdskodeks som grund-
lag for udarbejdelse af analysetjenesteydelser, der er helt eller delvist betalt
af udsteder (”udstedersponsorerede analyser”),
et område, der i dag er ure-
guleret. Kodekset vil skulle være udviklet eller godkendt af markedsope-
ratøren eller en kompetente myndighed i EU. Kommissionen foreslår
blandt andet, at analyserne
skal markeres som ”udsteder sponsorerede ana-
lyser”
når de er udarbejdet i overensstemmelse med et adfærdskodeks.
V. Ophævelse af noteringsreglerne (noteringsdirektivet)
Kommissionen foreslår at ophæve direktivet og overføre dets fortsat rele-
vante bestemmelser til MiFID II, idet en stor del er blevet gjort overflødig
igennem nyere EU-regler og for derved at øge juridisk sikkerhed og mind-
ske risiko for uens regulering i EU. Det foreslås blandt andet at overføre
og sænke kravet om, hvor mange aktier, der skal være i frit omløb hos
offentlige investorer (det vil sige aktier, der kan omsættes frit på markedet)
i forbindelse med optagelsen til handel, og at afskaffe konceptet om, at et
selskab har en ”officiel notering”.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0011.png
11/21
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentet har i 2020 vedtaget en rapport
13
om den videre udvik-
ling af kapitalmarkedsunionen, hvori de har opfordret til at se nærmere på
behovet for at finde den rette balance mellem virksomheders adgang til
finansiering og tilstrækkelig investorbeskyttelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår alene ændringer til eksisterende bestemmelser i
EU-retsakter. Kommissionen fremfører, at gældende regler for udstedere
og handelspladser i høj grad allerede er harmoniserede på EU-niveau med
begrænset fleksibilitet for nationale tilpasninger. Kommissionen fremhæ-
ver, at man i højere grad bør benytte sig af allerede offentliggjort informa-
tion i forbindelse med udbud af værdipapirer og udarbejdelse af prospekter,
når udstedere allerede er optaget til handel på en markedsplads og dermed
er kendte enheder for investorerne.
Regeringen er grundlæggende enig med Kommissionen i, at formålet om
at sikre de finansielle markeders virke, den finansielle stabilitet og lige
konkurrencevilkår på tværs af EU-landene ikke i samme grad kan nås gen-
nem tiltag i de enkelte EU-lande. Regeringen vurderer på den baggrund, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Prospektforordningen er en forordning, der er direkte gældende i Danmark.
Prospektgrænsen på 8 mio. EUR i Danmark, sprogkrav til prospektet og
indbringelse af en sag om prospektgodkendelsen for domstolene er imple-
menterede
i lov om kapitalmarkeder
14
.
Tærsklen på 20.000 EUR for indberetning af ledende medarbejderes trans-
aktioner er i dag reguleret i bekendtgørelse nr. 684 af 8. juni 2016 om
tærsklen for indberetning af ledende medarbejderes transaktioner.
MiFIR er en forordning med direkte virkning i Danmark uden yderligere
implementering i dansk ret.
13
14
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2020-0155_EN.pdf
Lov om kapitalmarkeder, jf. lovbekendtgørelse nr. 41 af 13. januar 2023.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0012.png
12/21
MiFID er implementeret i lov om fondsmæglerselskaber og investerings-
service og
–aktiviteter
15
, lov om finansiel virksomhed m.v.
16
, lovbekendt-
gørelse om finansielle rådgivere, investeringsrådgivere, og boligkreditfor-
midlere
17
og bekendtgørelse om tredjepartsbetalinger m.v.
18
Noteringsdirektivet er implementeret i lov om kapitalmarkeder og be-
kendtgørelse om betingelserne for officielt notering (noteringsbekendtgø-
relsen)
19
.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Prospektforordningen har direkte virkning, men forventes at medføre kon-
sekvensændringer i dansk ret, hvis prospektgrænsen ændres fra de nuvæ-
rende 8 mio. EUR.
Markedsmisbrugsforordningen har direkte virkning og forventes derfor
kun at medføre ændringer i dansk ret, hvis Danmark vælger at implemen-
tere de mere byrdefulde eller lempelige regler, som forordningen giver mu-
lighed for.
Ændringer til MiFID vil efter forslagets ordlyd medføre ændringer i de
ovenfor nævnte forhold.
En ophævelse af noteringsdirektivet vil medføre, at de bestemmelser, der
implementerer direktivet i lov om kapitalmarkeder og bekendtgørelse om
betingelserne for officielt notering (noteringsbekendtgørelsen) skal ophæ-
ves. De dele, der flyttes fra noteringsdirektivet til MiFID, medfører imple-
mentering i dansk ret efterfølgende, forventeligt i lov om kapitalmarkeder.
Afledte ændringer af Kommissionens delegerede forordninger vil have di-
rekte virkning i Danmark. Det er uklart i hvilket omfang, idet sådanne
endnu ikke er fremsat.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser, herunder administrative
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Et enkelt del af de fremsatte forslag kan medføre omkostninger for Finanstil-
synet. Tilføjelsen til MAR vedrørende udveksling af ordrebogsdata med
EU-landene kan medføre udgifter for Finanstilsynet relateret til ændringer
af eksisterende IT-systemer. Omkostninger forbundet med IT-udvikling af
15
Lov 2021-06-08 nr. 1155 om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktivi-
teter
16
Lovbekendtgørelse 2022-03-29 nr. 406 om finansiel virksomhed mv.
17
Lovbekendtgørelse 2021-11-01 nr. 2016 om finansielle rådgivere, investeringsrådgi-
vere og boligkreditformidlere
18
Bekendtgørelse 2021-11-26 nr. 2178 om tredjepartsbetalinger m.v.
19
Bekendtgørelse nr. 1170 af 31. oktober 2017 om betingelserne for officiel notering.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
13/21
projektet kan være substantielle, men det er ikke muligt at estimere om-
kostningerne forbundet med projektet på nuværende tidspunkt, idet det af-
hænger af de nærmere indikationer om udformning. Forslaget kan derfor
indebære nye udgifter for Finanstilsynet, der er er finansieret ved afgifter
på virksomhederne under tilsyn.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter skal
holdes inden for berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. budget-
vejledningens pkt. 2.4.1.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Generelt set vurderes forslagene at have begrænsede, men potentielt posi-
tive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet der er tale om lempelser i
administrative procedurer og rapporteringskrav for udstedere af værdipa-
pirer. Visse ændringer til prospektreglerne vil medføre, at færre udstedere
vil blive omfattet af prospektpligt, hvilket kunne lede til et lavere investor-
beskyttelsesniveauet.
Forslag om højere grænse for offentliggørelse af transaktioner i værdipa-
pirer for ledende medarbejdere (den øvre tærskel forslås forhøjet fra EUR
20.000 til EUR 50.000) mindsker transparens.
Med forslaget om at hæve grænsen for markedsværdien af udstedere fra 1
mia. EUR til 10 mia. EUR, der kan medtages i analyser, og hvor disse kan
undtages fra krav om opdeling af omkostninger til ordreudførelse og ana-
lyser, forringes transparensen omkring omkostninger, der afholdes af inve-
storer, og hvor omkostningerne anvendes på investeringsanalyser.
Forslaget kan imidlertid bidrage til, at der skabes større incitament til at
udarbejde analyser vedrørende små- og mellemstore virksomheder, og der-
med potentielt øge små- og mellemstore virksomhedernes mulighed for at
skaffe kapital.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Visse ændringer til prospektreglerne kan medføre, at færre udstedere af
værdipapirer vil være omfattet af prospektpligt. Dette vil medføre lettelser
i administrative byrder for sådanne udstedere. Omfanget af den samlede
lettelse i Danmark vil dog afhænge direkte af hvor mange udbud, der på
grund af den nye grænse bliver fritaget for prospektpligt.
Ændringerne af prospekttyper vil medføre justering af indberetninger til
det centrale register for godkendte prospekter, som ESMA stiller til rådig-
hed med de justerede krav. Omkostninger forbundet med indberetningen
vil skulle afholdes af Finanstilsynet men vurderes at være af mindre om-
fang, idet indberetninger i dag foretages manuelt.
Ændringen vedrørende ordrebogsdata forventes at være forbundet med en
omkostning for omfattede handelsplatforme. I Danmark er der pt. én enkelt
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0014.png
14/21
handelsplatform, som allerede i dag leverer ordrebogsdata til Finanstilsy-
net på daglig basis på baggrund af en bilateral aftale. MiFIR-ændringer til
format og indhold vil dog medføre en udgift til Nasdaq forbundet med at
tilrette den eksisterende løsning. Denne omkostning kan ikke estimeres på
nuværende tidspunkt.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor og EU-Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbru-
gerspørgsmål med frist for bemærkninger d. 20. januar 2023.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra
Advokatsamfundet, Nasdaq København (Nasdaq), Dansk Erhverv, Dansk
Industri (DI) og Finans Danmark (FIDA). Green Building Council Den-
mark havde ingen bemærkninger. Høringssvar vedr. stemmeretsforslaget
indgår i separat grund- og nærhedsnotat herom.
Generelle bemærkninger
Nasdaq
hilser forslagene velkomne og er enig i formålet om at lempe ad-
ministrative byrder for alle virksomheder for bedre at søge kapital på ka-
pitalmarkederne.
Nasdaq
finder det vigtigt at sikre den rette balance mellem lempelse af
regulatoriske byrder for udstedere overfor investorbeskyttelsen i mindre
virksomheder såvel som mindre investorer. Navnlig detailinvestorer bør
være i fokus.
Dansk Erhverv
hilser forslagene velkomne og finder det vigtigt at sikre
velfungerende børsmarkeder, også for SMV’er,
samt at flere danskere in-
vesterer i aktier, hvilket vil være med til at skabe et likvidt aktiemarked og
stærk aktiekultur.
Dansk Industri (DI)
støtter stærkt det overordnede formål om at gøre
børsnoteringer i EU mere attraktive for alle typer virksomheder og mener,
at forslagene vil bidrage hertil. DI støtter målrettede indsatser for at redu-
cere omkostninger og administrative byrder ved børsnoteringsprocessen,
der kan gøre det mindre kompliceret og byrdefuldt og øge incitament til at
lade sig børsnotere.
Finans Danmark (FIDA)
udtrykker generel støtte til forslagene, men på-
peger,
at forenkling af regler for SMV’er ikke må ske på bekostning af høj
investorbeskyttelse og markedsintegritet.
FIDA
understreger, at ensartede
vilkår er vigtigt for udstedere i forbindelse med godkendelsesprocedurer
for prospekter. Lovgivningen bør undgå ordlyd, der kan give anledning til
forskellig fortolkning.
Specifikke bemærkninger
Prospektreglerne
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
15/21
Dansk Erhverv
hilser en forenkling af dokumentationskrav velkomment.
Advokatsamfundet
hilser forslagene velkommen, der kan harmonisere
forhold og hæve undtagelsestærskler for udstedelser, inkorporering af fi-
nansiel information ved reference, standardisering af prospekternes struk-
tur og indhold, idet vil bidrage til øget konsistens, forståelse og godkendel-
sesprocedurer samt sammenlignelighed på tværs med reduktion i omkost-
ninger og ressourceforbrug til følge.
Advokatsamfundet
er meget positive over for forenkling af prospekter for
sekundære udstedelser i form af et kort, 50-siders prospekt, der vil be-
grænse dobbelt offentliggørelseskrav af kendt information og fremme blik
for ny, væsentlig information.
Advokatsamfundet
finder, at kortere godkendelsesprocesser hos tilsyns-
myndigheder vil bidrage til enklere, bedre og hurtigere adgang til kapital-
markeder.
Dansk Erhverv
hilser strømlining af tilsynsmyndigheders kontrolproces-
ser velkomment, der vil fremskynde og reducere omkostninger ved børs-
notering.
FIDA
udtrykker støtte til, at Kommissionen bl.a. kan fastsætte en maksi-
mal tidsramme for godkendelsesprocessen hos tilsynsmyndigheder mhp. at
skabe ensartede vilkår for udstedere.
Nasdaq
hilser forslag til at gøre prospekter mere brugervenlige for udste-
dere og investorer velkomment.
Nasdaq
finder dog ikke, at en højere tær-
skel vil ændre meget, når man fastholder EU-landenes mulighed for at fast-
sætte en lavere national tærskel. Endvidere vil undtagelsen fra prospekt-
kravet kombineret med krav for handelspladser til at kræve et listing doku-
ment ikke udgøre en lempelse for udstedere, men alene flytte arbejdsbyr-
den fra tilsynsmyndigheder til handelspladserne. Det vil kræve øgede res-
sourcer hos handelspladserne.
Nasdaq
hilser øget klarhed om undtagelsestærskler igennem koordination
på EU-niveau velkomment.
Nasdaq
understreger nødvendigheden af klare regler og tærskler for virk-
somheder på SMV-vækstmarkeder, herunder at udstederdokumenterne på
særligt disse handelspladser er nemme at lave og bruge, men at en sidebe-
grænsning ikke bør indføres. De understreger, at jo højere tærsklen for EU-
prospekt sættes, jo mere arbejde med godkendelse af udstederdokumenter
vil overgå til dem frem for prospekter hos tilsynsmyndigheden. Det kan
give forskellige tilgange i EU, idet indholdet i disse udsteder dokumenter
ikke er underlagt minimumsindholdskrav.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
16/21
Nasdaq
hilser yderligere lempelser for sekundære udstedelser og skift fra
SMV vækstmarkeder til regulerede markeder velkomment og finder, at al-
lerede udbredt information ikke bør reproduceres.
FIDA
støtter forslag om at hæve tærsklen for sekundære udstedelser fra 20
pct. til 40 pct. for fungible værdipapirer, når værdipapirer allerede er opta-
get til handel, og at undtagelsen gælder for udbud også.
FIDA
udtrykker støtte for et EU-opfølgningsprospekt som erstatning for
EU-genopretningsprospekt. Dog finder FIDA, at SMV-udsteder burde
kunne vælge mellem udarbejdelse af et SMV-vækstprospekt
og et ”nor-
malt” prospekt.
Nasdaq
finder, at tegningsretter også bør inkluderes i undtagelser til pro-
spektkrav, da de er tæt forbundet med selve aktien.
FIDA
støtter ikke forslag om sidebegrænsning i aktieprospekter, idet det
kan medføre, at udsteder tvinges til at udelade ellers relevant information
til brug for en investeringsbeslutning. FIDA finder dette problematisk,
fordi prospektet er et juridisk dokument, og udsteder har et juridisk ansvar
for fyldestgørende information i prospektet. FIDA frygter, at restriktioner
kan udløse flere retssager eller frygt for retssager, hvilket igen kan føre til,
at virksomheder ikke søger på markedet men vælger bankfinansiering.
FIDA
støtter ikke forslag om en standardiseret rækkefølge af information,
hvis prospektet henvender sig til institutionelle investorer. De henviser til,
at der på visse områder allerede eksisterer en markedspraksis for rækkeføl-
gen og det vil være unødigt omkostningstungt at skulle lave formatet om.
FIDA er åben for det når prospektet er rettet mod detailinvestorer.
FIDA
udtrykker støtte til
at afskaffe krav om at prioritere væsentlige risikofaktorer,
at afskaffe tillægsprospekt ved opdatering af finansiel information, som
er medtaget ved henvisning,
at prospekter alene skal udarbejdes i elektronisk format,
indførelse af mulighed for at udarbejde prospekter på engelsk alene
med undtagelse af resuméet og
forkortning af perioden for tilgængelighed af prospektet for IPOs fra
seks til tre dag.
FIDA
støtter ikke forlængelsen af investorers fortrydelsesret fra to til tre
arbejdsdage i forbindelse med offentliggørelse af et tillæg, idet det kan give
usikkerhed vedr. resultatet af udbuddet.
FIDA
støtter heller ikke et forslag om forbud mod at introducere nye vær-
dipapirtyper i et basisprospekt via et tillæg, idet det begrænser udsteders
fleksibilitet til at udstede gældsværdipapirer imellem opdatering af et ba-
sisprospekt, som vil være unødigt omkostningstungt uden merværdi.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
17/21
FIDA
finder det vigtigt, at gældsudstedere kan henvise til rapportering ef-
ter CSRD. Slutteligt understreger FIDA behov for 24 måneders overgangs-
periode fra tidspunktet for offentliggørelse af delegerede retsakter, og at
allerede godkendte prospekter kan fortsætte, indtil de ikke længere er gyl-
dige.
Regler om markedsmisbrug
Advokatsamfundet
hilser forhøjelse af tærskler velkomment.
Nasdaq
hilser tydeliggørelse og forenkling af reglerne velkomment, hvil-
ket vil reducere risici for usikkerhed og forskellige tolkninger og under-
støtte grænseoverskridende investeringer.
Nasdaq
henstiller til at overveje effekten af forslag om at introducere en
tvungen liste af permanente insidere, idet det er en væsentlig ændring af
reglerne. Nasdaq udtrykker ønske om øget klarhed af og harmonisering af
krav til insider-lister.
FIDA
støtter generelt forslagene, særligt ændringer til rapporteringskrav
om tilbagekøb, mindre byrdefulde insider-lister over permanente insidere,
højere tærskler for ledende medarbejdere og at visse aktiviteter falder
udenfor anvendelsesområdet, tydeliggørelse af udsteder ikke skal offent-
liggøre alle mellemled i et længere forhandlingsforløb. FIDA beklager dog,
at reglerne om markedssondering ikke er blevet mere tydelige i forbindelse
med ophævelse af krav om denne type information, der ikke længere anses
som insider-information.
DI
og
FIDA
finder den foreslåede ændring af tidspunkt for indberetning
af udsættelse af offentliggørelse af intern viden for uhensigtsmæssig, idet
myndigheden vil kunne modtage information om potentiel intern viden,
som potentielt set ikke materialeres som insider-viden.
Regler i MiFID/MiFIR
Dansk Erhverv
og
DI
støtter forslag vedr. justering af regler for investe-
ringsresearch.
DI
påpeger, at investeringsanalyser i SMV-segmentet blev
reduceret betydeligt efter de gældende MiFID regler krævede separat op-
krævning for hhv. investeringsanalyser og investeringsservices.
FIDA
finder ikke, at en forhøjelse af tærsklen for investeringsanalyser til
EUR 10 mia. vil have den ønskede effekt for vækstmarkederne i form af,
at der vil blive gennemført analyser på flere SMV-udbud. Den omorgani-
sering, som er sket i analyseafdelinger, forventes ikke rullet tilbage. FIDA
forventer på den anden side heller ikke, at transparensen med hensyn til
omkostningerne vil lide skade. En ændring af systemet for at opnå flere
analyser vil kræve yderligere dybdegående analyse.
FIDA
støtter forslaget
om udstedersponsorerede analyser og et adfærdskodeks, der vil sikre ens-
artede vilkår i EU fremfor diskretion til EU-landene eller myndigheder om
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0018.png
18/21
at udvikle og implementere egne kodeks. I givet fald vil det kræve gensidig
anerkendelse på tværs af landegrænser.
DI
finder, der er et klart behov for at forenkle reglerne for at fremme
SMV’ers adgang til vækstmarkeder.
Ophævelse af noteringsdirektivet
Nasdaq
og
FIDA
støtter ophævelsen af noteringsdirektivet.
Advokatsamfundet
og
FIDA
hilser det velkomment at sænke frihandels-
grænsen (antallet af aktier, der skal være i hænderne på offentlige investo-
rer i forbindelse med optagelsen til handel på et reguleret marked) fra 25
pct. til 10 pct.
FIDA
støtter også at kravet om at frihandelsgrænsen skal
opfyldes indenfor EU/EØS fjernes.
Nasdaq
hilser mere fleksibilitet om frihandelsgrænsen velkommen og an-
fører, at der bør søges en balance mellem på den ene side fleksibilitet og
klarhed og på den anden objektivitet. Nasdaq finder, at frihandelskravet er
et middel blandt flere til at sikre likviditet, men bør ikke tillægges for høj
vægt efter optagelsen til handel, da det ikke er en god indikator for han-
delskvalitet eller prisdannelse. Derimod bør man se på størrelsen af selska-
bet, værdien af frihandlen, antallet af aktier og distributionen heraf.
Nasdaq
understreger behovet for ensartede regler under MiFID for alle
markedsoperatører. For stor fragmentering kunne lede til at frihandelskrav
eller likviditetskrav blev benyttet som konkurrenceparametre.
Nasdaq
mener, at yderligere vejledning om løbende monitorering af hvad,
der er i frihandel eller hvor likvid en aktie er samt konsekvenser ved mang-
lende overholdelse er nødvendigt.
DI
støtter forslaget til reduktion af frihandelsgrænsen og anser det for en
unødvendig begrænsning af målgruppen for børsnoteringer, der svækker
konkurrencen i EU.
Andre forhold
Nasdaq
påpeger, at man bør se nærmere på investorrisici i forbindelse med
udstedere og bankers ret til at trække et tilbud tilbage indenfor de første to
dage efter færdiggørelsen af et første offentligt udbud.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet
med forslagene.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0019.png
19/21
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt kapitalmarkedsunionen og formålene bag for-
slagene. Regeringen finder det væsentligt med et fortsat højt niveau for
investorbeskyttelse.
Regeringen støtter generelt forslag om ændringerne til prospektforordnin-
gen, herunder forenkling af prospekterne og yderligere standardisering
med henblik på at gøre informationen i prospekterne tydelig under forud-
sætning af, at det ikke svækker investorbeskyttelsen.
Regeringen ser en fordel i, at risikofaktorerne skal præsenteres på en for
læseren overskuelig og letforståelig måde og ikke bør være for generelle.
Regeringen arbejder for, at de væsentlige risici relateret til den specifikke
udstedelse skal identificeres og kommunikeres klart, samt at øvrige risici
præsenteres på en måde, som ikke slører virksomhedens risikobillede og
generelt kan anvendes som en hjælp for investorerne i deres gennemgang
af risikofaktorerne.
Regeringen støtter forslaget om at fastsætte en enkelt harmoniseret EU-
tærskel for prospektpligten for at sikre en mere ensartet anvendelse af EU-
reglerne. Det vil sikre højere grad af sammenlignelighed af prospekter og
mere ensartede byrder for udstedere på tværs af EU-landene. Regeringen
finder det vigtigt, at der findes en fornuftig balance mellem på den ene side
effektiv investorbeskyttelse og på den anden side et hensyn til håndterbare
administrative byrder og nem adgang til kapitalmarkederne for virksomhe-
der i EU, herunder SMV'er. Regeringen vil arbejde for at finde en tærskel,
der generelt i medlemslandene anses for i tilstrækkeligt omfang at balan-
cere disse to hensyn. En forhøjelse af tærsklen for, hvornår en udsteder skal
følge reglerne i prospektforordningen til 12 mio. EUR, kan potentielt lette
administrative byrder for vækstvirksomheder og dermed også i udgangs-
punktet lette adgang til kapital for disse. Viser det sig efter introduktion af
den højere grænse, at detailinvestorer i større omfang end det er tilfældet i
dag bliver en faktor på markedet for noterede vækstvirksomheder, har Dan-
mark mulighed for at fastsætte nationale, proportionale informationskrav,
så hensynene til detailinvestorer fortsat varetages.
Regeringen støtter generelt forslag, der er med til at skabe klarhed over,
hvornår man skal offentliggøre information, så personer ikke utilsigtet
overtræder reglerne, og som understøtter, at markedet modtager relevant
information. Derfor støtter regeringen forslag om, at en udsteder fremover
ikke vil skulle offentliggøre mellemliggende skridt i en langvarig proces,
forslag om at præcisere hvad der kan udgøre en sådan langvarig proces, og
hvornår den interne viden om en sådan proces skal offentliggøres.
Regeringen finder det vigtigt, at en udsteder kan styre den interne viden for
at undgå insiderhandel og uretmæssig videregivelse af intern viden. Hertil
tjener udarbejdelsen af insider-lister som et vigtigt redskab både for udste-
der og for den person, der har intern viden. Regeringen vil arbejde for, at
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0020.png
20/21
reglerne skaber gode rammer for udsteders styring af intern viden, uden at
begrænse myndighedernes efterforskningsmuligheder eller markedets in-
formationsbehov. Alt sammen med henblik på at reglerne fortsat sikrer til-
lid til kapitalmarkederne.
Regeringen er forbeholden over for forslaget om, at leverandører af analy-
setjenester kan medtage større og
dermed flere SMV’er i deres investe-
ringsanalyser. Med forslaget kan leverandører af analysetjenester medtage
udstedere med en markedsværdi på op til 10 mia. EUR frem for nuværende
1 mia. EUR, uden at der stilles krav om opdeling af omkostninger i hen-
holdsvis omkostninger forbundet med ordreudførelse, som investorer be-
taler for, og omkostninger til analysetjenester, som værdipapirudstedere
betaler for. Det svækker transparensen for investorer om de omkostninger,
der er forbundet med de modtagne services. Regeringen vil arbejde for at
holde fast i transparensprincipperne fra tidligere revision af MiFID reg-
lerne i forbindelse med fastlæggelsen af en eventuel ny tærskel.
Regeringen støtter forslag om at skabe fælles rammer for udvikling af ana-
lyser, der er betalt af udsteder (”udstedersponsorerede analyser”), idet det
vil bidrage til mere ensartet regulatorisk behandling af området, og derved
sikre fokus på at imødegå interessekonflikter. Samtidigt sikres, at indholdet
af analyserne er mere ensartet, sammenligneligt og retvisende.
Regeringen støtter forslag, der, navnlig i relation til markedsmisbrug, for-
bedrer myndighedernes muligheder for at overvåge markedet, særligt når
overvågningen sker på tværs af handelspladser og landegrænser. Regerin-
gen finder umiddelbart, at konsolidering og udveksling af ordrebogsdata
kan bidrage hertil forudsat, at rapporteringskrav og systemudvikling står i
rimeligt mål til merværdien og ved udmøntning tager hensyn til eksiste-
rende praksis i EU-lande. Regeringens endelige stillingtagen til denne del
af det samlede forslag afventer en nærmere vurdering af de økonomiske
konsekvenser af forslaget, som det nærmere konkretiseres.
Regeringen støtter forslaget om at ophæve noteringsdirektivet og overføre
direktivets få fortsat relevante bestemmelser til MiFID.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
kom (2022) 0760 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om reglerne for adgang til EU’s kapitalmarkeder
2668562_0021.png
21/21
Bilag 1:
Tærskler for prospektpligt efter prospektforordningen samt angi-
velse af brug af nationale regler
20
Tærskel
> 8 mio. EUR
Krav
Prospektpligt, jf. PR-forordning
MS der har fastsat denne tærskel i national ret:
DE, DK, EE, FI, FR, IE, IT, LV, LU, LT ([EØS: NO IS, Lich-
tenstein)
MS kan fastsætte en national tærskel for prospektpligt efter
PR-forordning.
Følgende MS har udnyttet med diverse tærskler:
AT, BE, CY, EL, ES, HR, NL, MT, PT (5 mio. EUR), SL (3
mio. EUR), PL, SE (2,5 mio. EUR) og BG, CZ, HU, RO, SK
(1 mio. EUR).
MS kan fastsætte nationale regler under den nationale
grænse, som skal være mindre byrdefulde end reglerne ef-
ter PR-forordningen.
Følgende MS har udnyttet denne mulighed:
AT, BE, DE, EE, EL, FI, FR, HU, HR, IE, IT, LV, LT, LU,
MA, NL, PL, SL.
(EØS: NO IS)
1
8 mio. EUR
0-8 mio. EUR
MS, der ikke har fastsat nationale lempeligere regler:
BG, CY, CZ, DK, EL, ES, NL, MT, PT, RO, SK, SE
< 1 mio. EUR
Der kan ikke kræves prospektpligt efter PR-forordning
20
Kilde:
esma31-62-1193_prospectus_thresholds.pdf (europa.eu)