Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0127 Bilag 2
Offentligt
2714546_0001.png
Optikerforeningen foreslår følgende ændringer til den foreslåede
revision af direktivet om kørekort
maj 2023
Introduktion
Optikerforeningen støtter de to primære mål bag revisionen af kørekortdirektivet: at
forbedre trafiksikkerheden og at lette den frie bevægelighed fjerne eller undgå
unødvendige eller utilstrækkelige barrierer.
Direktivet, der understøttes af bilag III om fysisk eller psykisk egnethed til at køre bil,
giver vigtige og forholdsmæssige sikkerhedsforanstaltninger, som hjælper med at
beskytte alle borgere, herunder fodgængere og cyklister samt andre bilister.
Ved gennemgangen af direktivudkastet og bilag III har vi identificeret nogle få
områder i de foreslåede revisioner, som ikke er klare nok. Som følge heraf er der en
risiko for, at disse revisioner ikke vil opfylde de angivne mål, da der vil kunne opstå
inkonsekvens i udmøntningen af direktivet.
Vi vil derfor foreslå følgende ændringer, som tydeliggør de foreslåede revisioner, men
som ikke væsentlig øger eller udvider kravene i direktivet eller bilag III.
1) Foreslået ændring af artikel 10, stk. 2.
Den administrative gyldighedsperiode, der er fastsat i første afsnit, litra a) og b), som
er 15 år for litra a) og 5 år for litra b), ændres så alle kørekortstyper skal fornyes når
indehaveren af kørekortet er fyldt 70 år. Denne nedsatte administrative
gyldighedsperiode gælder kun fra det fyldte 70. år, uanset hvornår kørekortet er
udstedt eller fornyet, ved fornyelse af kørekortet.
Originaltekst:
The duration of the administrative validity of driving licences issued by Member States shall be as
follows:
(a) 15 years for categories AM, A1, A2, A, B, B1 and BE;
(b) five years for categories C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 and D1E.
The renewal of a driving licence may trigger a new administrative validity period for another category or
categories the licence holder is entitled to drive, insofar as this is in conformity with the conditions laid
down in this Directive.
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk
kom (2023) 0127 - Bilag 2: Henvendelse af 25/5-23 fra Optikerforeningen vedr. kørekortdirektivet
2714546_0002.png
The presence of a microchip or QR code pursuant to Article 4(5) and Article 4(6) shall not be a
prerequisite for the validity of a driving licence. The loss or unreadability of the microchip or of the QR
code, or any other damage thereto, shall not affect the validity of the driving licence.
Member States may limit the period of administrative validity of driving licences issued to novice drivers
within the meaning of Article 15(1), for any category in order to apply specific measures to such drivers,
for the purpose of improving their road safety.
Member States may limit the period of administrative validity of individual driving licences for any
category in case it is found necessary to apply an increased frequency of medical checks or other specific
measures, including restrictions for traffic offenders.
Member States shall reduce the periods of administrative validity set out in the first subparagraph, points
(a) and (b), to five years or less for driving licences of holders residing on their territory having reached
the age of 70, in order to apply an increased frequency of medical checks or other specific measures,
including refresher courses. This reduced period of administrative validity shall only be applied upon
renewal of the driving licence.
Member States may reduce the period of administrative validity set out in paragraph 2 of driving licences
of persons who have been granted a temporary residence permit or who enjoy temporary protection or
adequate protection under national law on their territory. For that purpose, this reduced period of
administrative validity shall be equal to or shorter than the administrative validity of the temporary
residence permit or of the temporary protection or adequate protection.
Begrundelse
Der er en klar anerkendelse af fordelene ved øget hyppighed af lægetjek, deriblandt
synsevnen, når en indehaver af kørekortet fylder 70 år og derover. Men som det er
formuleret på nuværende tidspunkt ville dette mål ikke blive opfyldt, fordi en person,
der fornyer sit kørekort i en alder af 69, ikke ville have brug for at forny igen, indtil de
fylder 84 år. Samtidig med en anden person, som evt. ikke er mere end et år ældre
og muligvis kun et par dage ældre, men som var fyldt 70 år, kun vil have en
administrativ gyldighed på deres fornyede kørekort på 5 år. Dette betyder ikke kun, at
direktivet vil gøre det muligt at spekulere i at få sit kørekort fornyet når man fylder 69
år, for derved at kunne beholde sit kørekort til de fylder 84 år, og dermed vil
ændringen være urimelig i sin anvendelse. Vores foreslåede ændringsforslag vil
afhjælpe dette ved at nedtrappe anvendelsen af den reducerede administrative
gyldighedsperiode.
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk
kom (2023) 0127 - Bilag 2: Henvendelse af 25/5-23 fra Optikerforeningen vedr. kørekortdirektivet
2714546_0003.png
2) Foreslået ændring af bilag III, punkt 3
3. Gruppe 1:
Ansøgere skal udføre en selvevaluering af deres generelle fysiske og mentale
egnethed til at føre et motordrevet køretøj, sammen med en veludført
synsundersøgelse som beskrevet i punkt 6.
Ansøgere skal underkastes en lægeundersøgelse, hvis det fremgår af egenvurderingen
af deres fysiske og psykiske egnethed, når de nødvendige formaliteter er ved at blive
gennemført, eller under de prøver, som de skal gennemgå, før de kan få et kørekort,
at de har sandsynligvis en eller flere af de medicinske invaliditeter, der er nævnt i
punkt 7-16 i dette bilag.
Originaltekst:
3. Group 1:
Applicants shall perform a self-assessment of their physical and mental fitness for driving a power-driven
vehicle.
The applicants shall be required to undergo a medical examination if it becomes apparent, from the self-
assessment of their physical and mental fitness, when the necessary formalities are being completed or
during the tests which they have to undergo prior to obtaining a driving licence that they likely have one
or more of the medical incapacities mentioned in this Annex.
Drivers shall be subject to the same procedure when their driving licences are renewed.
Begrundelse
Det er ikke klart, hvordan kravet for egenvurdering af helbredsmæssig egnethed til at
føre motorkøretøj skal opfyldes, og dermed resultere i et krav om en
lægeundersøgelse, passer med bilag III, punkt 6, og punktet om syn, hvori det
fremgår, at alle ansøgere skal gennemgå en passende undersøgelse. Vi kan af gode
grunde ikke udtale os om egenvurdering for andre aspekter af fysisk og mental
egnethed til at køre bil, men det er uden tvivl sådan, at en ansøger ikke ved
egenvurdering kan fastslå, at de opfylder det i bilaget angivne synskrav. Med de
foreslåede ændringer vil man undgå enhver forvirring mellem det generelle krav om
selvevaluering og det specifikke krav om, at alle der fornyer deres kørekort skal have
en passende undersøgelse af deres synsevne.
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk
kom (2023) 0127 - Bilag 2: Henvendelse af 25/5-23 fra Optikerforeningen vedr. kørekortdirektivet
2714546_0004.png
2) Foreslået ændring af bilag III, punkt 6
6. Ved ansøgning eller fornyelse af et kørekort skal alle ansøgere gennemgå en
passende undersøgelse af en kompetent sundhedsperson, der er autoriseret af
national lovgivning for at sikre, at de har tilstrækkelig synsstyrke målt ved hjælp af en
valideret synstavle samt det krævede synsfelt. Hvis der er grund til at tvivle på, at
ansøgerens syn er tilstrækkeligt, bør personen undersøges af en kompetent læge,
myndighed, herunder enhver passende uddannet og kvalificeret sundhedsperson, der
er autoriseret i henhold til national lovgivning. Ved denne undersøgelse skal der især
lægges vægt på følgende: synsstyrke, synsfelt, skumringssyn, blændings- og
kontrastfølsomhed, diplopi og andre synsfunktioner, der kan kompromittere sikker
kørsel.
For gruppe 1-chauffører kan udstedelse af kørekort komme i betragtning i
"ekstraordinære individuelle tilfælde", hvor synsfeltstandarden eller
synsskarphedsstandarden ikke kan opfyldes, men der er grund til at tro, at udstedelse
af et kørekort til ansøgeren ikke vil forringe trafiksikkerheden; i sådanne tilfælde skal
føreren gennemgå en undersøgelse af en kompetent lægelig myndighed, herunder
enhver passende uddannet og kvalificeret sundhedsperson, der er autoriseret af
national lovgivning, for at påvise, at der ikke er nogen anden svækkelse af
synsfunktionen, herunder blænding, kontrastfølsomhed og skumringssyn. Føreren
eller ansøgeren skal også underkastes en positiv praktisk prøve udført af en
kompetent myndighed.
Originaltekst:
6. All applicants for a driving licence shall undergo an appropriate investigation to ensure that they have
adequate visual acuity and field of vision for driving powerdriven vehicles. Where there is reason to doubt
that the applicant’s vision is adequate, he/she should be examined by a competent medical authority. At
this examination attention shall be paid, in particular, to the following: visual acuity, field of vision,
twilight vision, glare and contrast sensitivity, diplopia and other visual functions that can compromise
safe driving.
For group 1 drivers, licensing may be considered in ‘exceptional individual cases’ where the visual field
standard or visual acuity standard cannot be met but there are reasons to believe that the issuance of a
driving licence for the applicant would not impair road safety; in such cases the driver shall undergo
examination by a competent medical authority to demonstrate that there is no other impairment of visual
function, including glare, contrast sensitivity and twilight vision. The driver or applicant shall also be
subject to a positive practical test conducted by a competent authority.
Group 1:
(1) Applicants for a driving licence or for the renewal of such a licence shall have a binocular visual
acuity, with corrective lenses if necessary, of at least 0,5 when using both eyes together.
Moreover, the horizontal visual field shall be at least 120 degrees, the extension shall be at least 50
degrees left and right and 20 degrees up and down. No defects shall be present within a radius of the
central 20 degrees.
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk
kom (2023) 0127 - Bilag 2: Henvendelse af 25/5-23 fra Optikerforeningen vedr. kørekortdirektivet
2714546_0005.png
When a progressive eye disease is detected or declared, driving licences may be issued or renewed
subject to the applicant undergoing regular examination by a competent medical authority.
(2) Applicants for a driving licence, or for the renewal of such a licence, who have total functional loss of
vision in one eye or who use only one eye (for instance in the case of diplopia) shall have a visual acuity
of at least 0,5, with corrective lenses if necessary. The competent medical authority shall certify that this
condition of monocular vision has existed for a sufficiently long time to allow adaptation and that the field
of vision in this eye meets the requirement laid down in point 6.(1).
(3) After any recently developed diplopia or after the loss of vision in one eye, there shall be an
appropriate adaptation period (for example, six months), during which driving is not allowed. After this
period, driving shall only be allowed following a favourable opinion from vision and driving experts.
Group 2:
(4) Applicants for a driving licence or for the renewal of such a licence shall have a visual acuity, with
corrective lenses if necessary, of at least 0,8 in the better eye and at least 0,1 in the worse eye. If
corrective lenses are used to attain the values of 0,8 and 0,1, the minimum acuity (0,8 and 0,1) shall be
achieved either by correction by means of glasses with a power not exceeding plus eight dioptres, or with
the aid of contact lenses. The correction must be well tolerated.
Moreover, the horizontal visual field with both eyes shall be at least 160 degrees, the extension shall be
at least 70 degrees left and right and 30 degrees up and down. No defects shall be present within a
radius of the central 30 degrees.
Driving licences shall not be issued to or renewed for applicants or drivers with impaired contrast
sensitivity or from diplopia.
After a substantial loss of vision in one eye, there shall be an appropriate adaptation period (for example
six months) during which the subject is not allowed to drive.
After this period, driving shall only be allowed after a favourable opinion from vision and driving experts.
Begrundelse
Punkt 3 i bilag III gør det klart, at ansøgere skal dokumentere, at de opfylder de
medicinske krav til egnethed for at køre et motordrevet køretøj, både ved
nyansøgning og fornyelse af deres kørekort. Det er derfor inkonsekvent og/eller
forvirrende ikke at gøre det klart, at synskravene også gælder både ved ansøgning og
ved fornyelse.
Omfanget af et erhverv er defineret af national lovgivning og ikke af et EU-direktiv.
Den foreslåede tilføjelse "af en kompetent sundhedsperson, der er autoriseret i
henhold til national lovgivning" sikrer, at fagfolk, der i henhold til national lovgivning
er autoriseret til at udføre synsundersøgelser for egnethed til at køre bil, faktisk har
lov til at gøre det og ikke støder på vanskeligheder på grund af forvirring forårsaget af
ordlyden i EU-direktivet.
Det sikrer, at national ret har forrang på et spørgsmål, der faktisk er en national
kompetence, dvs. regulering af erhverv. Denne ændring skaber eller foreslår ikke
nogen udvidelse eller reduktion af nogen faggruppes praksis.
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk
kom (2023) 0127 - Bilag 2: Henvendelse af 25/5-23 fra Optikerforeningen vedr. kørekortdirektivet
2714546_0006.png
Det er også vigtigt, at der er sammenhæng på tværs af EU-lovgivningen. Den
foreslåede formulering er allerede brugt i en række EU-forordninger og andre officielle
dokumenter, for eksempel EU's forordning om medicinsk udstyr (MDR) og relaterede
vejledningsdokumenter. Så af hensyn til sammenhængen på tværs af EU-lovgivningen
anbefaler vi kraftigt, at den foreslåede ændring medtages.
Eksempler på sådanne formuleringer i forordningen om medicinsk udstyr og
relaterede dokumenter:
Medical Devices Regulation: https://eur-lex.europa.eu/legal/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017R0745
o
Article 2 (3): “’custom-made device’ means any device specifically made in accordance with a written
prescription of any person authorised by national law”
o Annex XIII: “the name of the person who made out the prescription and who is authorised by national
law by virtue of their professional qualifications to do so”
o MDCG 2021-3: Questions and Answers on Custom-Made Devices & considerations on Adaptable medical
devices and Patient-matched medical devices (March 2021):
https://ec.europa.eu/health/sites/default/files/md_sector/docs/mdcg_2021-3_en.pdf
o Shall the authorised person referred to in the definition of a CMD be a healthcare professional? No. The
Regulation explicitly states that it should be any person authorised by national law. Therefore, it is up to
Member States to establish who qualifies as an authorised person.
o Annexes laying down common specifications for the groups of products without an intended medical
purpose listed in Annex XVI of in Regulation (EU) 2017/745 of the European Parliament and of the
Council on medical devices: https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2346&from=EN
o Annex II, 6.1, (bb): If any of these symptoms continue after removal of the lens, contact a qualified
healthcare professional, such as an ophthalmologist, or an optometrist, authorised by national law to
treat such symptoms.
Tilføjelsen "målt ved hjælp af en valideret synstavle" er et vigtigt afklaringspunkt,
fordi måling af synsstyrke er et centralt etableret mål for synsfunktionen. Den eneste
nøjagtige måde at måle synsstyrken på er ved hjælp af en valideret synstavle. Dette
bør præciseres for at undgå brugen af andre metoder, såsom nummerpladetesten, der
ikke måler synsstyrken og ikke udføres under standardiserede forhold og ikke opfylder
kravene eller formålene med direktivet.
2) Foreslået ændring af bilag III, punkt 6, gruppe 1 og gruppe 2 underoverskrift
Gruppe 1:
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk
kom (2023) 0127 - Bilag 2: Henvendelse af 25/5-23 fra Optikerforeningen vedr. kørekortdirektivet
2714546_0007.png
(1) Ansøgere om kørekort eller fornyelse af et sådant kørekort skal have en binokulær
synsstyrke, om nødvendigt med den nødvendige brille- eller kontaktlinsekorrektion,
på mindst 0,5 (decimalnotation), når begge øjne bruges sammen.
(ordlyden "decimalnotation" skal medtages efter alle synsstyrkekrav i afsnittet Gruppe
1 og Gruppe 2)
Begrundelse
De visuelle krav, der er fastsat i afsnittene med overskriften Gruppe 1 og Gruppe 2, er
udtrykt uden angivelse af målemetoden.
Der er faktisk to forskellige metoder til at måle synsstyrken, der kan udtrykkes som
en decimal, dvs. decimalnotation og LogMAR-ækvivalenten. Dette har også skabt
uoverensstemmelser og forvirring i hele Europa. Ideelt set bør synsstyrkemålinger
udtrykkes som både decimalnotationen og LogMAR-ækvivalenten. Den mest
komplette måde ville være: "0,5 decimal (0,3 LogMAR, 6/12 Snellen ækvivalent)",
men den anvendte metode skal som minimum være klar, i dette tilfælde
"decimalnotation", som foreslået med denne ændring.
Per Michael Larsen
Direktør
Optikerforeningen
Store Kongensgade 110E, 2, København K. - Telefon 45 86 15 33 - [email protected] - www.optikerforeningen.dk