Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0128 Bilag 1
Offentligt
2705059_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
11. maj 2023
2023-1269
Europa-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om den EU-
dækkende virkning af visse frakendelser af
førerretten
KOM (2023) 128
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat forslag til direktiv
om den EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerret-
ten. Den danske sprogversion blev officielt fremsendt den 13. april
2023.
Direktivforslaget indeholder regler om pligt for medlemsstaterne
til at tillægge førerretsfrakendelser for visse alvorlige trafiksik-
kerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser virkning på tværs af
medlemsstaterne.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser
samt statsfinansielle konsekvenser i form af ændrede krav til
myndighedernes sagsbehandling. Forslaget forventes ikke at have
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter overordnet initiativer, der har til hensigt at
styrker færdselssikkerheden i EU. Det er dog regeringens opfat-
telse, at direktivforslaget på en række indholdsmæssige punkter,
der har betydning for forslagets konsekvenser, er uklart. Det gæl-
der navnlig i forhold til hjemmelsgrundlag, omfanget af anerken-
delsespligten og de tidsmæssige krav for anerkendelse. Regerin-
gen vil derfor søge disse forhold nærmere afklaret.
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0002.png
Side 2/9
2. Baggrund
Kommissionen har den 1. marts 2023 offentliggjort en
færdselssik-
kerhedspakke (Road Safety Package), der indeholder tre direktiv-
forslag, hvoraf det ene er et forslag til et direktiv om den EU-dæk-
kende virkning af visse frakendelser af førerretten.
Forslaget blev
oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 13. april 2023.
Forslaget til direktiv om den EU-dækkende virkning af visse fra-
kendelser af førerretten er fremsat med hjemmel i artikel 91, stk. 1,
i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Regulering af transportområdet efter artikel 91, stk. 1, litra c), i
TEUF, er omfattet af en delt kompetence mellem Unionen og med-
lemsstaterne, jf. artikel 4, stk. 2, litra g), i TEUF.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure i artikel 294 i TEUF.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med direktivforslaget er at forbedre færd-
selssikkerheden.
Kommissionen fremhæver, at et vigtigt element i EU's bestræbelser
på at forbedre trafiksikkerheden er en konsekvent håndhævelse af
sanktioner for færdselslovsovertrædelser begået i EU. I henhold til
den nuværende retlige ramme kan sanktioner i form af frakendelse
af førerretten imidlertid ikke tillægges en EU-dækkende virkning,
hvis overtrædelsen begås i en anden medlemsstat end den, der har
udstedt kørekortet.
Det er efter Kommissions opfattelse derfor afgørende for en EU-
dækkende virkning af frakendelser af førerretten og for at forhin-
dre den relative straffrihed for færdselslovsovertrædere, at der
etableres en EU-ramme.
Direktivforslaget fastslår princippet om, at frakendelser af førerret-
ten, der er udstedt af en medlemsstat til en person, der ikke har
sædvanlig bopæl i den pågældende medlemsstat, og som er indeha-
ver af et kørekort udstedt af en anden medlemsstat, skal have EU-
dækkende virkning. Dette skal gælde for hastighedsovertrædelser,
spirituskørsel, narkokørsel og overtrædelser, der har medført døds-
fald eller alvorlig legemsbeskadigelse.
Forslaget indebærer, at den medlemsstat, hvor overtrædelsen har
fundet sted (overtrædelsesmedlemsstaten), skal underrette den
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0003.png
Side 3/9
medlemsstat, der har udstedt førerens kørekort (udstedelsesmed-
lemsstaten), om enhver deraf følgende frakendelse af førerretten af
en varighed på mindst én måned. Underretningen skal ske ved
hjælp af et ”standardcertifikat”, der fremsendes mellem de natio-
nale kontaktpunkter i de to berørte medlemsstater via RESPER
(netværk til udveksling af oplysninger om kørekort).
Udstedelsesmedlemsstaten skal på baggrund af disse underretnin-
ger træffe passende foranstaltninger for at sikre, at frakendelsen af
førerretten får virkning i udstedelseslandet og dermed EU-dæk-
kende virkning, medmindre der er tale om visse særlige undtagel-
ser.
Udstedelsesmedlemsstaten skal eksempelvis nægte at give fraken-
delser af førerretten EU-dækkende virkning, hvis frakendelsen af
førerretten allerede er håndhævet fuldt ud i overtrædelsesmed-
lemsstaten, frakendelsen af førerretten er forældet i henhold til
lovgivningen i udstedelsesmedlemsstaten, eller hvis frakendelsen
af førerretten kun gælder i mindre end én måned.
Udstedelsesmedlemsstaten kan endvidere vælge at afvise at give
frakendelser af førerretten EU-dækkende virkning, hvis frakendel-
sen af førerretten ikke ville blive sanktioneret med en frakendelse
af førerretten i henhold til udstedelsesmedlemsstatens lovgivning,
hvis frakendelsen er pålagt som følge af hastighedsoverskridelser,
hvor hastighedsgrænsen er overskredet med mindre end 50 km i
timen, eller hvor føreren på grund af sin alder ikke kan gøres an-
svarlig for lovovertrædelsen.
Udstedelsesmedlemsstaten skal træffe den foranstaltning, der giver
frakendelser af førerretten EU-dækkende virkning eller træffe af-
gørelse om grund til undtagelse senest 15 dage efter modtagelsen af
certifikatet.
I særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt for udstedelsesmedlems-
staten at overholde den frist, der er fastsat for anerkendelse, skal
den underrette og høre overtrædelsesmedlemsstaten, men er fort-
sat forpligtet til straks at give frakendelser af førerretten EU-dæk-
kende virkning.
Direktivforslaget indeholder endvidere forskellige bestemmelser
om underretningsforpligtelser mellem medlemsstaterne og af den
berørte fører.
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0004.png
Side 4/9
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure medlovgiver af forslaget. Europa-Parlamentets udtalelse
forslaget foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det af hensyn til trafiksikkerheden er
vigtigt, at frakendelser af førerretten i Den Europæiske Union får
EU-dækkende virkning. Dette kan kun opnås gennem et EU-retligt
instrument. Afgørelsen om at udstede et kørekort eller at fratage en
fører retten ved at ophæve kørekortets gyldighed henhører under
en medlemsstats suverænitet. Som sådan vil den EU-dækkende
virkning af en frakendelse af førerretten altid afhænge af de foran-
staltninger, der træffes af den medlemsstat, der har udstedt køre-
kortet, og som ikke råder over de nødvendige oplysninger, retlige
instrumenter eller incitamenter til at handle, medmindre EU gri-
ber ind.
Regeringens vurdering
Formålet med direktivforslaget er at opnå virkning af førerretsfra-
kendelser på tværs af medlemsstaterne. Det er regeringens opfat-
telse, at direktivets formål bedre kan opnås på EU-plan frem for
medlemsstatsniveau. Regeringen vurderer på den baggrund, at
for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Frakendelse af førerretten sker efter færdselsloven som en straffe-
retlig sanktion for forskellige overtrædelser af færdselsloven eller
regler udstedt i medfør heraf.
Frakendelsen kan ske betinget eller ubetinget og i visse tilfælde i
form af et kørselsforbud. F.eks. frakendes førerretten betinget, hvis
en fører har overtrådt de tilladte hastighedsgrænser med mere end
60 pct. eller har kørt med en hastighed på 160 km i timen eller der-
over. Førerretten frakendes ligeledes betinget, hvis føreren har
gjort sig skyldig i spirituskørsel med en promille på 0,51-1,20, eller
hvis føreren har ført eller forsøgt at føre et motordrevet køretøj,
mens føreren har haft et indhold af THC i blodet på 0,003 mg THC
pr. kilogram blod.
Betinget frakendelse af førerretten sker på vilkår af, at føreren i en
prøvetid på 3 år ikke fører motordrevet køretøj under omstændig-
heder, der kan føre til at førerretten skal frakendes. I de første 3 år
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0005.png
Side 5/9
efter førstegangserhvervelse af førerret erstattes en betinget fra-
kendelse af førerretten med et kørselsforbud.
I grove tilfælde af blandt andet hastighedsovertrædelser, spiritus-
kørsel og narkokørsel sanktioneres føreren med en ubetinget fra-
kendelse af førerretten. F.eks. frakendes førerretten ubetinget, hvis
føreren har kørt med en hastighed på 200 km i timen eller derover,
eller hvis føreren ved kørsel med en hastighed på mere end 100 km
i timen overskrider de tilladte hastighedsgrænser med mere end
100 pct. En ubetinget førerretsfrakendelse idømmes også til førere,
der har gjort sig skyldig i spirituskørsel med en promille på over
1,20, eller førere, der har gjort sig skyldige i narkokørsel med und-
tagelse af visse former for kørsel med THC i blodet.
Ubetinget frakendelse af førerretten sker for et tidsrum af mellem
6 måneder og 10 år. Ubetinget frakendelse af førerretten som følge
af spirituskørsel eller narkokørsel sker dog som udgangspunkt for
et tidsrum af mindst 3 år.
En person med dansk kørekort, der er frakendt førerretten i Dan-
mark, vil ikke længere være berettiget til at køre i udlandet.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort må ingen perso-
ner være indehaver af mere end ét kørekort, ligesom en medlems-
stat ikke må udstede et kørekort til en person, hvis førerret er be-
grænset, frakendt eller inddraget i en anden medlemsstat.
Førerretsfrakendelser, der er idømt af den medlemsstat, som har
udstedt den oprindelige førerret, har således allerede i dag virkning
i hele EU.
Førerretsfrakendelser, som idømmes af andre medlemsstater end
udstedelsesmedlemsstaten, vil være territorialt begrænset til den
pågældende medlemsstat. F.eks. vil en person med et dansk ud-
stedt kørekort, der får frakendt sin førerret i Frankrig på grund af
en overtrædelse begået i Frankrig, fortsat kunne føre bil i alle andre
medlemsstater end Frankrig.
Førerretsfrakendelser, der udstedes af en anden medlemsstat end
den medlemsstat, der har udstedt kørekort til den pågældende per-
soner, har således ikke umiddelbar virkning i hele EU.
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0006.png
Side 6/9
Ifølge færdselslovens § 134, stk. 1, finder lovens bestemmelser om
straf og frakendelse af førerretten med de begrænsninger, der føl-
ger af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b, også anvendelse på hand-
linger foretaget i udlandet.
Det følger endvidere af straffelovens § 11, at hvis en person, der har
dansk indfødsret, er bosat i den danske stat eller har lignende fast
ophold her i landet, i en fremmed stat straffes for en handling, der
efter dansk ret kan medføre frakendelse eller fortabelse af kald el-
ler erhverv eller anden rettighed, kan frakendelse heraf ske efter
offentlig påtale her i landet.
Efter straffelovens § 11, jf. færdselslovens § 134, stk. 1, kan der såle-
des ske frakendelse af førerretten, hvis en dansk statsborger eller
en person, der er bosat i Danmark m.v., i et andet land er straffet
for en overtrædelse, der efter færdselsloven kan medføre fraken-
delse af førerretten.
Frakendelse af førerretten med virkning i Danmark for overtrædel-
ser begået i udlandet (herunder tilfælde, hvor førerretten er fra-
kendt i udlandet) kræver, at der af anklagemyndigheden rejses en
sag ved domstolene med påstand om frakendelse af førerretten i
Danmark.
Efter praksis rejses der som udgangspunkt ikke tiltale, hvis der er
forløbet et år efter overtrædelsen blev begået. Ved gentagen over-
trædelse af færdselslovens § 53 og/eller § 54 (spiritus- og narko-
kørsel) rejses frakendelsessag dog normalt inden for to år fra ger-
ningstidspunktet.
Frakendelsessag mod danske statsborgere, der på gerningstids-
punktet og tidspunktet for tiltalerejsningen er fast bosiddende i ud-
landet, rejses kun, når der er særlig grundlag herfor.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af direktivforslaget ventes at få lovgivningsmæssige
konsekvenser. Graden af tilpasningsbehovene vil dog afhænge af di-
rektivets endelige udformning.
Økonomiske konsekvenser
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0007.png
Side 7/9
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Der vil være økonomiske konsekvenser forbundet med indførelse
af forpligtelsen til at tillægge frakendelser af førerretten EU-dæk-
kende virkning, idet direktivet stiller ændrede krav til myndighe-
dernes sagsbehandling i sager om visse frakendelser af førerretten,
herunder navnlig i forhold til tidsfrister for behandlingen af sa-
gerne.
Den administrative behandling af sager om frakendelse af førerret-
ten mod danske kørekortindehavere på baggrund af en udenlandsk
afgørelse involverer i dag både Færdselsstyrelsen og anklagemyn-
digheden. Udenlandske afgørelser, hvor danske kørekortindeha-
vere er frakendt førerretten, modtages således i Færdselsstyrelsen,
der videresender afgørelserne til Kriminalregisteret og anklage-
myndigheden med henblik på vurdering af, om der skal rejses en
sag ved domstolene med påstand om frakendelse af førerretten i
Danmark.
Færdselsstyrelsen har også administrative opgaver i forbindelse
med afgørelser, hvor udenlandske kørekortindehavere er frakendt
førerretten i Danmark.
Selvom direktivforslaget kun omfatter frakendelser pålagt på bag-
grund af "alvorlige trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertræ-
delser", vurderes kravene til de fastlagte procedurer i forslaget at
indebære et væsentligt forøget ressourceforbrug hos de danske
myndigheder. Det skyldes navnlig kravet om, at de nationale myn-
digheder inden for en frist på 15 dage skal tage stilling til rækkevid-
den af en frakendelse af førerretten, der er pålagt en dansk køre-
kortindehaver i udlandet.
Derudover stiller direktivforslaget krav om, at kørekortindehave-
ren løbende skal orienteres om sagens modtagelse og afgørelse, li-
gesom det må forventes, at de danske myndigheder vil skulle an-
vende betydeligt flere ressourcer på orientering af udenlandske
myndigheder om de trufne afgørelser i frakendelsessager samt op-
følgning herpå. Det vil navnlig være i tilfælde, hvor de danske myn-
digheder vurderer, at den udenlandske afgørelse ikke bør tillægges
virkning i Danmark.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-rets-
akter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevil-
lingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0008.png
Side 8/9
Samfundsøkonomiske konsekvenser
I det omfang direktivforslaget medfører en nedbringelse af antallet
af dræbte og tilskadekomne i trafikken, vil forslaget have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionens konsekvensanalyse indeholder dog ikke data, der
belyser, i hvilket omfang en udvidet virkning af førerretsfrakendel-
ser vil medføre en nedgang i antallet af dræbte og tilskadekomne i
trafikken.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget forventes ikke at have erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Direktivforslaget skønnes ikke at have andre væsentlige konse-
kvenser og ventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport den
9. marts 2023 med frist for bemærkninger den 24. marts 2023.
Der har ikke været bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet set positivt til initiativer, der
har til hensigt at forbedre færdselssikkerheden i EU.
Regeringen noterer sig dog, at sager
om overtrædelser af færdsels-
loven er straffesager, og frakendelse af førerretten er en strafferet-
lig sanktion.
Efter regeringens umiddelbare vurdering indeholder direktivfor-
slaget flere elementer, der har karakter af gensidig anerkendelse af
domme og retsafgørelser vedrørende førerretsfrakendelser. Det gi-
ver derfor anledning til tvivl, hvorfor Kommissionen har fremsat
kom (2023) 0128 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-dækkende virkning af visse frakendelser af førerretten
2705059_0009.png
Side 9/9
forslaget med hjemmel i artikel 91, stk. 1, litra c), i TEUF, der ved-
rører den fælles transportpolitik, i stedet for
artikel 82, stk.
1, i
TEUF, om det retlige samarbejde i straffesager. Regeringen vil søge
spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget afklaret nærmere.
Direktivforslaget giver derudover efter regeringens opfattelse an-
ledning til tvivl på en række indholdsmæssige punkter, der vil have
betydning for direktivforslagets konsekvenser.
Det gælder navnlig forslagets bestemmelser om pligten til at til-
lægge varigheden af en førerretsfrakendelse i udlandet tilsvarende
varighed i Danmark, forslagets anvendelsesområde i forhold til be-
tingede frakendelser og mange medlemsstaternes forskellige point-
systemer/klippekortsystemer, og flere forhold vedrørende forsla-
gets frist for udstedelsesmedlemsstatens afgørelse om at tillægge
en førerretsfrakendelse virkning i udstedelsesmedlemsstaten.
Regeringen vil søge disse spørgsmål nærmere afklaret, ligesom re-
geringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af
de statsfinansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekven-
ser, idet regeringen finder de forventede afledte omkostninger i
Danmark skal belyses forinden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg.