Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0161 Bilag 2
Offentligt
2715618_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
fastlæggelse af en ramme for foranstaltninger til styrkelse af Europas øko-
system for produktion af nettonulteknologier (”forordning om nettonulin-
dustri”) (KOM (2023) 161)
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 16. marts 2023 fremsat for-
slag til en forordning om nettonulindustri (KOM (2023) 161. Forslaget, der
på engelsk hedder Net Zero Industry Act, blev modtaget i dansk sprogversion
d. 2. maj 2023.
For at styrke EU’s markedsandel i den grønne omstilling skal forslaget
bidrage til at fastholde og udvikle grøn industriproduktion i EU. Forudsi-
gelig og forsimplet regulering, særligt hurtigere tilladelsesprocesser, skal
understøtte virksomheder, der producerer grønne teknologier og som øn-
sker at etablere sig i EU. Centralt i forslaget står også bedre rammevil-
kår for erhvervsmæssig innovation og fremme af EU’s kapacitet til CO2-
injektion i geologiske lagre.
Forslaget indeholder ikke nye tiltag eller støttemuligheder på statsstøtte-
området, men suppleres af og skal ses i tæt relation til sådanne tiltag un-
der finansieringssøjlen af
EU’s grønne industripolitik som præsenteret i
”En
industriplan for den grønne pagt til den CO
2
-neutrale tidsalder
(KOM (2023) 62)”.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser, der er under nærmere afklaring.
Regeringen hilser overordnet forslaget velkomment, idet man støtter am-
bitionen om at styrke den europæiske konkurrenceevne og modstandsdyg-
tighed i lyset af det globale kapløb om at udvikle og producere grønne tek-
nologier.
Regeringen ser også forslaget som centralt i indfrielsen af EU’s
klimamålsætninger. Regeringen støtter derfor forslagets formål om at
skabe mere gunstige forhold for opskalering af produktionsfaciliteter til
den grønne omstilling.
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0002.png
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2023
”Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentet og Rådets forordning om fastlæggelse af en ramme for
foranstaltninger til styrkelse af Europas økosystem for produktion af net-
tonulteknologier (KOM (2023) 161)”.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering
af medlemsstaternes lovgivninger vedr. det indre markeds funktion. Det
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294, hvor Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget kommer som opfølgning på fremsættelsen af EU’s
grønne indu-
stripolitik i
meddelelsen ”En
industriplan for den grønne pagt til den CO
2
-
neutrale tidsalder (KOM (2023) 62)”,
som blev præsenteret den 1. februar
2023 af Kommissionen. Industriplanen, som der blev udarbejdet særskilt
grund- og nærhedsnotat om, indeholder i alt fire ben, hvor Net Zero Indu-
stry Act primært adresserer målsætningen om forudsigelige og forenklede
lovgivningsmæssige rammer samt forbedring af færdigheder.
Forslaget indeholder dermed ikke nye tiltag eller støttemuligheder på stats-
støtteområdet, men suppleres af og skal ses i tæt relation til de reviderede
statsstøtteregler i Temporary Crisis and Transition Framework (TCTF),
hvor der er vedtaget midlertidige lempelser i EU's statsstøtteregler frem til
udgangen af 2025 for blandt andet at fremme projekter inden for grønne
teknologier. Derudover forventes Kommissionen i forbindelse med den
kommende MFF-midtvejsevaluering at offentliggøre en suverænitetsfond,
der påtænkes at fungere som en pulje af fælles EU-midler til finansiering
af EU’s
vigtigste industrier.
Forslaget kommer også i lyset af den amerikanske Inflation Reduction Act
(IRA), der har til hensigt at reducere USA's drivhusgasudledninger med
50-52 pct. i 2030 ift. 2005.
Kommissionen har ikke udarbejdet en konsekvensanalyse for forslaget.
Kommissionen har 23. marts 2023 præsenteret en delvis behovsanalyse,
som analyserer investeringsbehovet for fem udvalgte teknologier. Herud-
over agter Kommissionen, senest tre måneder efter forslaget fremsættelse,
at offentliggøre et arbejdsdokument, der indeholder en delvis konsekvens-
analyse af det fremsatte forslag, hvor Kommissionen har til hensigt at be-
grunde og understøtte en række af forslagets beslutninger.
3.
Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at styrke produktionen af teknologier i
EU, som vurderes afgørende
for at indfri EU’s klimamål og sikre mod-
standsdygtigheden i EU’s energisystem.
Konkret foreslås det, at EU-lan-
dene i 2030 skal producere 40 pct. af disse såkaldte nettonulteknologier,
2
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
der er påkrævet for at nå EU’s 2030-klimamål.
Forslaget skal bl.a. være
med til at sikre:
Forsimplet adgang til myndigheder og hurtigere tilladelser
Nye metoder til at bedømme udbud i henhold til bæredygtighed og
modstandsdygtighed
Øget fokus på CO2-injektionskapacitet og -lagring
Bedre rammer for testfaciliteter til innovative teknologier.
Forslaget indeholder en række reguleringsmæssige tiltag for at opnå dette,
jf. nedenfor:
Styrke produktion af nettonulteknologier
Forslaget præsenterer tiltag til forbedrede rammevilkår for såkaldte net-
tonulteknologier. Herved forstås teknologier, som vurderes vigtige for den
grønne omstilling, jævnfør definition i forslagets artikel tre. Forslaget føl-
ges af et bilag, der udpeger otte strategiske nettonulteknologier, som vur-
deres særligt vigtige og dermed kan opnå særligt gunstige regulatoriske
rammevilkår. De strategiske nettonulteknologier er: 1. Solcelleenergi og
solvarmeenergi. 2. Vind og vedvarende off-shore teknologier. 3. Batteri-
teknologier og energilagringsteknologier. 4. Varmepumper og geotermisk
energi. 5. Elektrolyseanlæg og brændselsceller. 6. Teknologier til bære-
dygtig biogas/biometan. 7. Teknologier til fangst- og lagring af CO
2
. 8.
Forsyningsteknologier. Endvidere indeholder forslaget tiltag til at fremme
innovative
teknologier, der har potentiale til at bidrage til indfrielse af EU’s
2030-mål, men som ikke er markedsmodne til produktion i større skala.
Forsimplet adgang til myndigheder (kvikskranke)
For at forsimple virksomheders ansøgningsproces, når der ansøges om til-
ladelse til at opføre en produktionsfacilitet inden for forslagets rammer,
pålægges myndighederne at tildele én national kompetent myndighed an-
svaret for at koordinere og facilitere godkendelsesprocessen. Myndigheden
skal være eneste indgang for projektholder under hele forløbet, indtil en
afgørelse foreligger. Denne myndighed omtales som en
’kvikskranke’.
Hurtigere tilladelsesprocedurer
Forslaget definerer ligeledes tidslofter for, hvor lang tid det må tage at god-
kende tilladelser til at opføre en produktionsfacilitet. For nettonulteknolo-
gier sættes loftet til 12 måneder for produktionsfaciliteter med årlig kapa-
citet under 1 GW og 18 måneder for faciliteter med årlig kapacitet over 1
GW. Hvis projektet handler om at udvide allerede eksisterende produkti-
onsfaciliteter, halveres lofterne.
Tidsfristen kan forlænges med én måned i generelle tilfælde og med seks
måneder, såfremt der er exceptionelle helbreds- eller sikkerhedsrisici for
personale og/eller den generelle befolkning. For projekter, der kræver mil-
3
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
jøvurdering, gælder særlige procedurer. Desuden indeholder forslaget til-
tag, hvor nationale, regionale og lokale myndigheder skal indtænke opfø-
relse af projekter til produktion af nettonulteknologi i nye områdeplaner.
Strategisk projekt inden for nettonulteknologi
For projekter, der opererer inden for de otte strategiske nettonulteknolo-
gier, kan
projektholder ansøge om betegnelsen ’strategisk
projekt’. Så-
fremt projektet bidrager til at indfri
EU’s klimamål samt
opfylder mindst
ét centralt udvælgelseskriterium, skal ansøgningen godkendes. Ud over
produktionsfaciliteter skal medlemsstater også anerkende projekter til
CO
2
-lagring som strategiske projekter, forudsat at de opfylder en række
betingelser.
Forslaget fastsætter også en ramme for, hvordan projektholder i praksis
ansøger om at blive anerkendt som strategisk projekt inden for nettonulte-
knologi. Det indebærer, at der i forbindelse med ansøgningen skal leveres
en forretningsplan, der blandt andet vurderer projektets økonomiske leve-
dygtighed i overensstemmelse med forslagets målsætning om at skabe kva-
litetsjobs. Medlemsstaten skal senest én måned efter ansøgningen have en-
ten godkendt eller afvist anmodningen.
Såfremt en eller flere adspurgte myndigheder under godkendelsesforløbet
for et strategisk projekt ikke
har afgivet svar til ’kvikskranken’ inden for
den gældende frist, tilsiger forslaget, at ansøgningen betragtes som væ-
rende godkendt. Dette gælder dog ikke miljøvurderinger, idet forslaget ek-
splicit vurderer, at en sådan ikke kan vurderes automatisk godkendt, så-
fremt et svar udestår.
For at opnå forsyningssikkerhed i EU kan medlemsstaterne anvende støt-
teordninger og yde administrativ støtte til strategiske projekter. Støtten skal
være i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
CO
2
-injektionskapacitet
Forslaget angiver, at der senest i 2030 skal være tilvejebragt en årlig injek-
tionskapacitet på 50 millioner ton CO
2
i EU. Ved at fremme foranstaltnin-
ger til at CO
2
kan injiceres i geologiske lagringsfaciliteter skal forslaget
være med til at støtte dekarbonisering af de virksomheder, der udleder mest
CO
2
. Til dette formål skal forslaget skabe større transparens over nationale
lagringskapaciteter og sikre bidrag fra olie- og gasproducenter.
For så vidt angår transparens pålægges medlemsstaterne at offentliggøre
data for arealer, hvor der potentielt kan gives tilladelse til at lagre CO
2
.
Herudover skal medlemsstater forpligte olie- og gasselskaber, som er ak-
tive på deres territorie, til at offentliggøre geologisk data for tidligere na-
turgas- og/eller olielagre. Olie- og gasproducenternes bidrag skal sikres
ved, at virksomhederne pålægges enten at stille en specifik lagringskapa-
citet til rådighed eller ved at de lever op til deres andel ved at indgå aftaler
4
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0005.png
med projektudviklere, der kan tilvejebringe injektionskapacitet. Kapacite-
ten er fastlagt ud fra virksomhedernes andel af
EU’s
olie- og gasproduktion
fra i perioden 1. januar 2020 til 31 december 2023.
Medlemsstater skal årligt afrapportere om fremgangen i projekter vedrø-
rende CO
2
-lagring samt behovet for lagring og nationale støttemuligheder.
Udbud
Forslaget indeholder regler for, at myndigheder med ansvar for udbud af
nettonulteknologier skal tildele udbuddet til det projekt, som 1) har det
bedste forhold mellem pris og kvalitet samt 2) løfter hensyn til bæredyg-
tighed og modstandsdygtighed.
Forslaget fremsætter således nye metoder til at bedømme et udbuds bidrag
til bæredygtighed og modstandsdygtighed.
1
Særligt pålægges myndighe-
der, at det skal vægtes positivt (mellem 15 og 30 procent), hvorvidt udbud-
det bidrager til EU’s modstandsdygtighed inden for produktion af en net-
tonulteknologi, hvor EU i høj grad er afhængig af import. Kravet om at
inddrage modstandsdygtighedsskriterier aktiveres konkret i situationer,
hvor EU importerer mere end 65% af den givne teknologi, som udbuddet
vedrører, fra en enkelt forsyningskilde. I særlige tilfælde kan der ses bort
fra kravene om modstandsdygtighed og bæredygtighed.
Ovenstående krav skal også finde anvendelse i medlemsstaters udbud, der
har til formål at øge produktion eller forbrug af energi fra vedvarende kil-
der.
Færdigheder
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen skal støtte oprettelsen af aka-
demier for at udvikle læringsprogrammer, som kan styrke kompetencer in-
den for nettonulteknologier. Disse akademier skal have særligt fokus på at
modvirke stereotyper og arbejde for at aktivere kvinder samt unge uden
tilknytning til arbejdsmarkedet. Derudover skal akademierne bidrage til at
styrke anerkendelsen af kvalifikationer.
Innovation
Medlemsstater kan som følge af forslaget etablere såkaldte regulerings-
mæssige sandkasser for at fremme innovation, udvikling og test af net-
tonulteknologier. Sandkasserne har det formål at tillade virksomheder at
afprøve forskellige innovative teknologier, metoder og produkter inden for
afgrænsede områder. Særligt for små- og mellemstore virksomheder skal
medlemsstater sikre prioriteret adgang til regulatoriske sandkasser, øge
1
Artikel 19 (2) om offentlige udbud gælder kun for kontrakter over EUR 25 mio. og for kon-
trakter udformet af centrale indkøbsorganer, som defineret i artikel 2 (1) stk.16 i direktiv
2014/24/EU og artikel 2 (1) stk. 12 i direktiv 2014/25/EU.
5
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0006.png
kendskabet til disse og opsætte dedikeret kommunikation omkring mulig-
hederne i sandkasserne.
Medlemsstater opfordres desuden til, at sandkasser implementeres på tværs
af grænser for at øge synergien i EU. De nærmere omstændigheder for re-
gulatoriske sandkasser fastlægges i en kommende gennemførelsesretsakt.
Tværgående koordination
Der oprettes en koordinerende enhed,
’Platformen
for nettonulteknologi i
Europa’, med deltagelse fra medlemsstaterne og Kommissionen. Platfor-
men skal koordinere medlemsstaters indsatser, rådgive Kommissionen og
overvåge effekten af forslagets tiltag og få en rolle i samarbejdet med tred-
jelande om forsyningskæder. Platformen har dog ikke beføjelser til at på-
lægge medlemsstater konkrete forpligtelser. Der kan desuden oprettes spe-
cifikke undergrupper under platformen til at håndtere specifikke problem-
stillinger inden for hver teknologi, som forslaget vedrører.
Andre bestemmelser
Forordningen indeholder regler og betingelser for udøvelsen af delegerede
beføjelser og gennemførelsesbeføjelser. Forordningen giver Kommissionen
beføjelse til, hvor det er relevant, at vedtage gennemførelsesretsakter for at
give mulighed for at præcisere procedurerne og sikre ensartet anvendelse af
forordningen og delegerede retsakter.
Kommissionen skal tre år efter forslagets ikrafttræden evaluere forslaget samt
hver tredje år herefter. Denne evaluering skal vurdere, hvorvidt målene er
indfriet og har haft de tilsigtede effekter.
Forslaget indeholder ændringer i forordning (EU) 2018/1724 om oprettelse
af en fælles digital oplysningsportal. Ændringerne tilføjer overordnet de de-
finitioner og termer, der bruges ift. nettonulteknologier, og sikrer at den digi-
tale portals omfatter begreberne fra indeværende forslag.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at udfordringerne med at accelerere udrulningen af
nettonulteknologier, øge produktionskapaciteten, sikre tilstrækkeligt kvalifi-
ceret arbejdskraft og forebygge strukturelle afhængigheder nødvendiggør
foranstaltninger på EU-plan. Kommissionen vurderer endvidere, at handling
på EU-plan er med til at begrænse (eller helt undgå) en fragmenteret indsats
i EU, statsstøttekapløb og sub-optimale nationale løsninger.
6
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0007.png
Regeringen er enig med Kommissionen i, at foranstaltninger på området bør
ske på EU-niveau, da en fælles indsats er nødvendig for dels at håndtere ener-
gikrisen i
EU, og dels at adressere EU’s strukturelle udfordringer inden for
produktion af grøn teknologi og undgå forsyningsvanskeligheder til den
grønne omstilling. Derfor vurderer regeringen på det foreliggende grundlag,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Der findes på nuværende tidspunkt ikke en specifik juridisk ramme for pro-
duktionsfaciliteter eller reguleringsmæssige sandkasser for nettonulteknolo-
gier. Der findes ej heller specifikke danske lofter over behandlingstid til an-
søgningsprocesser, krav til olie- og gasproducenter om at lagre CO
2
eller øv-
rige specifikke juridiske rammer for områder indeholdt i forslaget.
Der findes dog dansk lovgivning, der ikke nødvendigvis indeholder speci-
fikke krav til nettonulteknologier, men fastsætter regler om eksempelvis ud-
bud, planlægning og på tilladelsesområdet.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en forordning, som gælder direkte og umiddelbart i dansk
ret. I forbindelse med gennemførelsen vil det blive vurderet, hvorvidt der
er behov for at supplere med nationale regler i forbindelse med den kon-
krete udmøntning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre statsfinansielle konsekvenser.
Forslagets krav om obligatorisk vægtning af bæredygtigheds- og mod-
stadsdygtighedskriterier forventes at medføre merudgifter ved offentlige
udbud, for eksempel ved at produkterne bliver dyrere som følge af højere
omkostninger til produktion og øget kompleksitet og/eller gennem mindre
konkurrence, såfremt der ikke er tilstrækkeligt mange tilbudsgivere, der
kan leve op til fastsatte krav.
Udpegning eller etablering af en kompetent nationale myndighed, der skal
agere som
’kvikskranke’,
vil kræve ressourcer. Denne funktion kan bygge
på eksisterende strukturer, men vil kræve tilstrækkelig teknologisk eksper-
tise. Det forventes yderligere, at de foreslåede lofter for behandlingstider
medfører øgede omkostninger som konsekvens af kortere behandlingstid.
Derudover kan der være omkostninger forbundet med at opsætte de regu-
leringsmæssige sandkasser samt føre tilsyn med opstart, virke og afvikling
heraf. Det er ydermere forbundet med statsfinansielle konsekvenser, når
7
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0008.png
medlemsstater skal vurdere og godkende projekter som strategisk projekt
inden for nettonulteknologi.
Det bemærkes, at afledte nationale merudgifter som følge af EU-retsakter
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. bud-
getvejledningens bestemmelser herom.
De samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark kan på nuværende
tidspunkt ikke vurderes, da mange forhold fortsat er uafklarede.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at medføre administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv. Omfanget af de samlede administrative konsekvenser er på nu-
værende tidspunkt ikke muligt at kvantificere, særligt fordi den konkrete
udmøntning af forslagets krav endnu ikke kendes, og fordi de samlede ad-
ministrative konsekvenser afhænger af udformningen af kommende gen-
nemførelsesretsakter og delegerede retsakter.
Det vurderes dog umiddelbart at forslaget kan medføre administrative kon-
sekvenser for over 4 mio. kr. Endeligt vil forslagets forventede konsekven-
ser for danske virksomheder på foreliggende grundlag særligt afhænge af
de endelige forpligtelser til olie- og gasselskaber.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes generelt at kunne bidrage til et mere
modstandsdygtigt europæisk økosystem for grønne teknologier, skabe sta-
bile forsyningskæder hertil samt øge EU’s egenproduktion af
grønne tek-
nologier og dermed mindske afhængigheden fra tredjelande til gavn for
borgere, forbrugere, klimaet og samfundet som helhed.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 11. april 2023.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Offshore, Danske Maritime,
Danske Rederier, Finans Danmark, Green Power Denmark, Ingeniørforenin-
gen (IDA), Landbrug & Fødevarer og Lederne.
Dansk Arbejdsgiverforening
DA ser positivt på, at Kommissionen lægger op til at omskoling og opkvali-
ficering skal spille en afgørende rolle for at sikre, at arbejdsstyrken er klædt
på til de nye jobs, som den grønne og digitale omstilling vil kræve. DA bak-
ker op om at sætte målrettet ind for at øge kvinders og unges deltagelse på
arbejdsmarkedet samt forslagets fokus på at anerkende kompetencer på tværs
af medlemsstater samt uden for EU.
8
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter op om Kommissionens forslag til at styrke den grønne
industri i Europa. Dansk Erhverv er generelt af den holdning, at der er behov
for at trimme og strømline de regulatoriske krav og myndighedstilladelser på
tværs af EU. Dansk Erhverv pointerer, at der generelt er behov for, at der
sættes klare krav til deadlines og fremdrift på tværs af alle typer af erhvervs-
rettede myndighedstilladelser. Dansk Erhverv påpeger, at forslaget til Net
Zero Industry Act kun sætter krav til myndighedstilladelserne til etablering
af produktionsfaciliteter til grønne løsninger. Imidlertid er etableringen af nye
VE-anlæg såsom sol og vind også udfordret af lange sagsbehandlingstider.
Derfor finder Dansk Erhverv det oplagt, at der også sættes bindende dead-
lines for myndighedstilladelser til VE-projekter på tværs af EU. Dansk Er-
hverv påpeger behovet for en indsats ift. biosolutions, hvor det typisk tager
seks til otte år at få godkendt nye produkter i EU. Dansk Erhverv mener der-
for, at Net Zero Industry Act bør sikre en mere smidig proces for nye biolo-
gisk baserede produkters vej til markedet, så godkendelserne i EU ikke tager
længere tid end tilsvarende processer i lande uden for EU.
Dansk Industri
DI er positive over for den fornyede politiske opmærksomhed på EU's indu-
stri- og clean tech konkurrenceevne, men er også bekymret over omfanget af
indgriben i markedet og en mulig skævvridning af det indre marked. DI fin-
der, at EU skal arbejde systematisk for at sikre europæisk erhvervsliv ved at
styrke virksomhedernes konkurrenceevne. Derfor er det positivt, at EU-
Kommissionen blandt andet fokuserer på at forbedre investeringssikkerheden
og mindske virksomhedernes administrative byrder i forbindelse med udvik-
ling af clean tech projekter samt på at sikre fri bevægelse for net-zero tekno-
logier på det indre marked. DI finder det positivt, at forslaget blandt andet
fokuserer på hurtigere og enklere godkendelsesprocedurer. DI angiver, at Net
Zero Industry Act sammen med Temporary Crisis and Transition Framework
åbner for op for, at medlemsstaterne får lettere adgang til at uddele statsstøtte.
DI mener, at statsstøtte kan spille en vigtig rolle, hvis det målrettes strategiske
indsatser i en afgrænset tidsperiode, men finder at der samtidig er brug for at
skabe lige vilkår ift. statsstøtte medlemsstaterne imellem, så det indre mar-
ked ikke udfordres unødigt
Dansk Metal
Dansk Metal deler Kommissionens ønske om at sikre hurtigere godkendel-
sesprocesser inden for den grønne omstilling og påpeger at det i EU kan tage
op mod otte år at få godkendt nye grønne projekter. Derfor er det positivt, at
EU nu lægger op til at gøre godkendelsesprocesserne hurtigere og mere sim-
ple. Dansk Metal er også tilfreds med, at danske styrkepositioner som vind-
møller, varmepumper og lagring af CO
2
bliver fremhævet som strategisk vig-
tige Net-Zero teknologier, men finder at biosolutions også bør indgå i strate-
gien, da det er en dansk styrkeposition med flere gode arbejdspladser.
9
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
Danske Maritime
Danske Maritime finder målsætningen om at støtte udviklingen af net-zero
teknologier for at nå i mål med EU's 2030-målsætning om reduktion og 2050-
målsætningen om klimaneutralitet ambitiøs og realistisk. Danske Maritime
bemærker i den forbindelse, at omlægningen til klimaneutral fremdrift i den
maritime industri kræver meget betydelige investeringer.
Dansk Offshore
Dansk Offshore hilser det overordnet velkomment, at EU-Kommissionen øn-
sker at fremme fangst og lagring af CO
2
inden for Unionens grænser. Dansk
Offshore deler EU-Kommissionen og Europa-Parlamentets opfattelse af, at
lagring af CO
2
er en afgørende del af løsningen på klimakrisen og finder det
derfor nødvendigt hurtigst muligt at komme op i skala, hvis CCS skal spille
en afgørende rolle i dekarbonisering af det europæiske kontinent. Dansk Off-
shore finder dog ikke målene for lagringskapacitet hensigtsmæssige, idet
disse kun forpligter kapacitetssiden af værdikæden, uden at tænke hele mar-
kedet for CO
2
lagring ind, herunder særligt fangst og transport. Hertil finder
Dansk Offshore, at indeværende forpligtelse indeholder stor risiko for at olie-
og gasselskaberne stiller CO
2
-lagringskapacitet til rådighed uden en konkret
markedsefterspørgsel for denne kapacitet.
Danske Rederier
Danske Rederier ser generelt meget positivt på Net Zero Industry Act og fin-
der det vigtigt at der kommer et positivt europæisk svar som matcher den
amerikanske IRA og øvrige grønne investeringsplaner. Danske Rederier fin-
der det positivt, at forslaget søger at fremme fangst og lagring af CO2, men
påpeger udfordringer med olie- og gasindustriens forpligtelser hertil. Danske
Rederier stiller sig positiv overfor indførelsen af bestemte tidsrammer for ud-
viklingen af net-zero teknologi projekter i Unionen. Danske Rederier bemær-
ker, at Kommissionen lægger vægt på udfordringen med adgang til kvalifi-
ceret arbejdskraft i Net Zero Industry Act
og byder initiativet på Net-Zero
Industry Academy velkommen.
Finans Danmark
Finans Danmark støtter overordnet Kommissionens forslag om at etablere
rammer for at fremme Europas ’Net Zero industry’ som f.eks. vindenergi,
elbiler, solceller, energieffektivisering, CO2-fangst og -lagring. Finans Dan-
mark er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at få private finansierings-
kilder i spil, og at det skal være nemmere og mere attraktivt for private lån-
givere og investorer at bidrage til finansieringen, hvis Kommissionens mål-
sætninger skal nås. Finans Danmark understreger vigtigheden af klare og for-
udsigelige rammer på lang sigt for at fremme privat finansiering, herunder
hvad der kan investeres i og udlånes til under Net Zero Industry Act.
10
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
Green Power Denmark
Green Power Denmark finder det positivt, at EU-Kommissionen har fremsat
Net Zero Industry Act og ser store erhvervsgevinster forbundet med forsla-
get. Green Power Denmark bakker generelt op om arbejdet med at lette ad-
ministrative byrder for grønne teknologier, men finder at myndighedsgod-
kendelser ikke er et stort problem for opførelsen af produktionsfaciliteter til
hardware til den grønne omstilling i Danmark. Green Power Denmark mener
i stedet, at EU bør fokusere på bedre risikodeling samt støtte til skaleringen
af produktionen af Power-to-X-teknologier. Dette finder Green Power Den-
mark er i tråd med Kommissionens behovsanalyse der følger forslaget, og
estimerer et investeringsbehov på 92 mia. EUR inden 2030, hvoraf 16-18
mia. EUR forventes at skulle komme fra offentlige midler. Green Power Den-
mark vurderer, at tiltagene i Net Zero Industry Act ikke er tilstrækkelige for
at nå de målsætninger den opstiller. Der er herudover stort behov for mere
arbejdskraft til den grønne omstilling, og uden nok arbejdskraft med de rette
kompetencer, kan udbygningen af vedvarende energi ikke realiseres. Green
Power Denmark mener derfor, at arbejdskraftområdet bør prioriteres i rege-
ringens og EU’s arbejde med at styrke rammevilkårene for den grønne ener-
giindustri i Europa. Herunder bør mulighederne for at styrke virksomheder-
nes rammer for at kunne hente arbejdskraft uden for EU’s grænser
afsøges.
Ingeniørforeningen
Ingeniørforeningen, IDA bakker op om hovedformålet med Net-Zero Indu-
stry Act omkring, at Europas grønne industrikapacitet i 2030 skal kunne le-
vere “op mod eller mindst 40 pct.” af den teknologi, der skal til for at nå EU’s
klimamål. I den sammenhæng finder IDA det fornuftigt at opskalere produk-
tionskapaciteten inden for CO2-reducerende teknologier gennem blandt an-
det hurtigere sagsbehandling, styrke rammerne for innovation og sikre indu-
striens adgang til grønne kompetencer. Den europæiske indsats kan og skal
ikke stå alene. IDA finder det vigtigt, at den danske regering understøtter Net-
Zero Industry Act med en sammenhængende national og regional indsats in-
den for blandt andet innovationsområdet og grønne kompetencer. IDA bak-
ker op omkring at fremme otte udvalgte grønne teknologier i Europa, både
for at skabe europæiske industriarbejdspladser og sikre en global CO2-reduk-
tion. IDA finder det dog beklageligt, at det ikke er lykkedes fra dansk side at
få vandteknologi, cirkularitet, biosolutions og energieffektive produkter/tek-
nologier med i retsakten.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer finder det overordnet positivt, at Kommissionens for-
slag styrker informationen om forskellige finansieringsmuligheder for ved-
varende energi og andre teknologier, der bidrager til nuludledningsmålet.
Landbrug & Fødevarer finder det dog bekymrende, at Kommissionens fore-
slåede forordning kan sætte statsstøttesystemets formål om at sikre lige kon-
kurrencevilkår under pres. Det bliver i forordningen fremhævet, at statsstøtte
11
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0012.png
kan være et effektivt middel til at sikre den nødvendige udrulning af nulud-
ledningsteknologierne. Her vil Landbrug & Fødevarer kraftigt advare imod
at lade statsstøtte være den drivende faktor, og opfordrer til, at man i udmønt-
ningen af finansieringsretningslinjerne er meget opmærksomme på at sikre,
at der ikke sker en forringelse af konkurrencevilkårene på tværs af EU.
Lederne
Lederne støtter kommissionens forslag om udviklingen af en nettonul-udled-
ningsindustri i EU-regionen, men understreger vigtigheden af, at der også
formuleres en strategi for grøn opkvalificering af ledere, særligt i små- og
mellemstore virksomheder, da kommissionens forslag vil betyde behov for
og krav om betydeligt kompetenceløft blandt danske ledere.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådsarbejdsgruppen for Konkurrenceevne
og Vækst siden marts 2023 og forventes at blive drøftet løbende i 2023.
Forslaget er generelt blevet vel modtaget i Rådet, men der er også en række
spørgsmål til anvendelses- og dækningsområde, de foreslåede frister for
myndigheders behandling af ansøgninger, kravene til CO
2
-lagring, produk-
tionsmålene samt behovet for finansiering, hvor der for alle områderne fin-
des divergerende holdninger blandt medlemslandene.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser overordnet forslaget om en forordning om nettonulindu-
stri velkommen, idet man støtter ambitionen om at styrke den europæiske
konkurrenceevne og modstandsdygtighed i lyset af det globale kapløb om
at udvikle og producere grønne teknologier. Regeringen ser også forslaget
som centralt
i indfrielsen af EU’s klimamålsætninger.
Regeringen støtter
derfor forslagets formål om at skabe mere gunstige forhold for opskalering
af produktionsfaciliteter til den grønne omstilling.
Regeringen støtter, at man løfter hele værdikæden for Europas grønne in-
dustri gennem gode rammevilkår, der fremmer innovation og konkurren-
cedygtige løsninger. Forslaget må dog ikke medføre byrder for myndighe-
der og virksomheder, der ikke står mål med hensigten. Dette gælder blandt
andet monitoreringstiltag.
Regeringen finder det vigtigt, at anvendelsesområdet begrænses til sekto-
rer og teknologier, der ud fra en evidens-baseret tilgang vurderes særligt
vigtige for at komme i mål med den grønne omstilling. På den baggrund er
det formålstjenstligt, at forslaget udpeger specifikke teknologier. Regerin-
gen vil arbejde for, at forslaget endvidere omfatter biosolutions.
12
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
Regeringen støtter ambitionen om at sikre hurtigere tilladelsesprocesser og
sagsbehandlingstider for etablering og udvidelse af grønne produktionsfa-
ciliteter ved at forsimple myndighedsbehandlingen og oprette såkaldte
’kvikskranker’
til at facilitere og koordinere godkendelsesprocessen mel-
lem myndigheder. Regeringen er dog opmærksom på, at der kan være for-
valtningsretlige udfordringer forbundet med automatiske godkendelser,
hvis der ikke svares inden for tidsfristen. Frister skal bidrage til at frem-
skynde sagsbehandlingstiden, men samtidig være realistiske og overholde
almindelige retsprincipper. Regeringen støtter ydermere mulighederne for,
at strategiske projekter bl.a. gives adgang til endnu hurtigere sagsbehand-
lingstider.
Regeringen støtter endvidere formålet med reguleringsmæssige sandkasser
og vil arbejde for, at disse får et bredere anvendelsesområde, herunder i
forhold til biosolutions eller andre innovative teknologier, hvor der kan
ligge en grøn styrkeposition.
Regeringen finder det relevant med mål for fremstillingskapacitet, såfremt
disse effektivt bidrager til at tiltrække private investeringer. Regeringen
finder det endvidere positivt, at forslaget ikke indeholder lempelser af
statsstøttereglerne, fordi regeringens generelle holdning er, at lempelser
skal være målrettede, og at sådanne drøftelser hører under Kommissionens
almindelige statsstøtteregime. Derudover bør fokus generelt være på, at få
de betydelige ubrugte midler ud at virke, som EU allerede har afsat til grøn
omstilling.
Regeringen støtter forslagets fokus på CO
2
-injektionskapacitet og -lagring
i EU. Injektionsmål bør inddrage hele værdikæden for fangst, transport og
lagring af CO
2
og minimere risikoen for uudnyttet lagringskapacitet. Den
foreslåede model giver anledning til juridiske udfordringer og betænke-
ligheder i forhold til olie- og gasvirksomheders forpligtelser, som bør af-
klares. Lagring af CO
2
bør for så vidt muligt fremmes via frivillighed og
incitamenter frem for pålagte krav. Regeringen finder det således bekym-
rende, hvis producenter pålægges uhensigtsmæssige krav. Dette undersø-
ges nærmere.
Regeringen vurderer, at krav til offentlige udbud bør indrettes, så de udgør
et nyttigt værktøj til at opnå klimamålsætningerne og sender tydelige sig-
naler til industrien om, at udviklingen i retning af grøn omstilling accele-
reres. Derfor er det samtidig vigtigt at minimere risici for at fordyre eller
forsinke den grønne omstilling ved at sikre, at kriterierne for offentlige ud-
bud fortsat tillader den nødvendige fleksibilitet for ordregiver.
Regeringen finder det overordnet positivt, at forslaget sætter fokus på er-
hvervsuddannelsers grundlæggende betydning for den grønne omstilling
13
kom (2023) 0161 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om nettonulteknologier (Net zero Industry Act)
2715618_0014.png
og manglen på kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling. Under-
visningsindhold og tilrettelæggelse er dog national kompetence. Regerin-
gen er opmærksom på, at tiltag i retsakten skal respektere disse forhold.
Regeringen ser positivt på etablering af en
’Platform
for nettonulteknolo-
gier i Europa’ og dens formål om bl.a. at fremme koordination af finansie-
ring af nettonulteknologier. Endvidere vil regeringen arbejde for, at tiltag
inden for cirkulær økonomi indarbejdes i de relevante dele af forslaget,
herunder i relation til kapitlerne om forbedring af færdigheder og innova-
tion.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de
statsfinansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Rege-
ringen finder derfor, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensana-
lyse, som kan belyse de forventede afledte omkostninger i Danmark.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14