Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0165 Bilag 1
Offentligt
2705938_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Kommissions meddelelse
”Et
sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske
råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling” (KOM (2023) 165)
Nyt notat
1.
Resumé.
Meddelelsen blev fremsat den 16. marts 2023. Den beskriver den udfor-
drede forsyningssikkerhedssituation som EU's medlemslande står over for
i forhold til kritiske råstoffer og skitserer, hvordan Kommissionen agter at
øge forsyningssikkerheden igennem en række tiltag.
Det indebærer navnlig Kommissionens forslag til en forordning vedrø-
rende kritiske råstoffer, ligesom det fremhæves at internationale partner-
skaber er vigtige for at øge EU's forsyningssikkerhed om kritiske råstoffer
ved at bidrage til en mere diversificeret forsyningssituation. I den forbin-
delse vil Kommissionen blandt andet foreslå oprettelsen af en sammenslut-
ning vedrørende kritiske råstoffer og arbejde for at der oprettes en EU-
eksportkreditfacilitet. Endelig beskrives løsninger inden for den cirkulære
økonomi, som centrale for at øge EU's forsyningssikkerhed.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 16. marts 2023 præsente-
ret meddelelsen ”Et
sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til
støtte for den dobbelte omstilling” (KOM (2023) 165). Meddelelsen blev
modtaget i dansk sprogversion den 13. april 2023.
Meddelelsen blev fremsat sammen med forslaget til en forordning om kri-
tiske råstoffer, KOM ((2023) 160). Forordningen fastlægger egentlig lov-
givning med en række tiltag, som skal understøtte en større forsyningssik-
kerhed, mens meddelelsen snarere udgør en strategisk ramme for, hvordan
EU vil håndtere udfordringerne, herunder en række initiativer som Kom-
missionen overvejer, men som ikke indgår i forordningen.
Bagtæppet for meddelelsen er stigende opmærksomhed om EU's af-
hængighedsudfordringer og deraf følgende forsyningssikkerhedsudfor-
dringer omkring kritiske råstoffer. EU er på mange områder afhængig af
tredjelande for så vidt angår kritiske råstoffer, som er nødvendige for at
økonomien kan fungere og for nøgleteknologier til den grønne omstilling.
Eksempelvis kommer mere end 90% af EU's forsyning af sjældne jordarter
og magnesium fra Kina. Dertil kommer, at den grønne omstilling ventes at
føre til kraftige stigninger i den globale efterspørgsel efter en række af de
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
2705938_0002.png
kritiske råstoffer, hvilket skaber bekymring for fremtidige forsyningsud-
fordringer.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen er bygget op omkring tre søjler:
1. Udvikling af værdikæden for kritiske råstoffer
2. Fremme af diversificering af udbud og partnerskaber på en gensi-
digt fordelagtig måde til støtte for den globale produktion
3. Fremme af bæredygtig tilvejebringelse og cirkularitet
Første søjle: Udvikling af værdikæden for kritiske råstoffer
I meddelelsens første søjle udstikker Kommissionen en række tiltag, som
den finder vigtig for at udvikle og styrke EU's kapacitet i hele værdikæden
for kritiske råstoffer. Det drejer sig om 1) en regulatorisk ramme, 2) finan-
siel støtte, 3) standardisering, 4) færdigheder samt 5) forskning og innova-
tion.
Forslaget til en forordning om kritiske råstoffer indeholder en række tiltag,
der skal skabe den lovgivningsmæssige ramme på området, og fastsætter
det overordnede mål om at sikre en mere robust adgang til bæredygtige
værdikæder for kritiske råstoffer.
Derudover finder Kommissionen det vigtigt at sikre tilstrækkelig finansie-
ring af konkrete råstofprojekter. Her foreslås InvestEU om at finde metoder
til øge investeringerne i projekterne. Kommissionen vil derudover opfordre
at platformen for bæredygtig finansiering 2.0 til at udvikle klassifikations-
kriterier for minedrift og raffinering. Samtidig finder Kommissionen det
vigtigt med en effektiv udrulning af projekter i værdikæden, hvilket
potentielt kan kræve offentligt støtte, herunder statsstøtte.
Kommissionen finder det væsentligt at standarder understøtter udvinding,
raffinering og genanvendelse af kritiske råstoffer for at styrke EU's
værdikæde og modstandsdygtighed Derfor vil Kommissionen sikre at
forummet på højt plan om europæisk standardisering også omfatter et
specifikt arbejdsforløb vedrørende råstoffer, ligesom man vil styrke sit
engagement
blandt
andet
i
den
Internationale
Standardiseringsorganisation.
Kommissionen vil foreslå oprettelsen af et råstofakademi, som en del af
Net Zero Academies, for at bidrage til at opkvalificere arbejdskraften in-
denfor råstofområdet og understøtte udbygningen af EU's produktionska-
pacitet.
Endeligt finder Kommissionen det væsentligt at behovet for kritiske råstof-
fer reduceres. Forskning og innovation fremføres som væsentlige i forhold
til at udvikle metoder til at substituere og på den måde reducere behovet.
2
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
2705938_0003.png
Kommissionen vil derfor udarbejde en strategisk gennemførelsesplan i det
eksisterende interessentforum for EU's forsknings- og innovationspriorite-
ter. Derudover vil Kommissionen fremlægge en handlingsplan for udvik-
lingen af avancerede materialer, der blandt andet kan muliggøre substitu-
tion af kritiske råstoffer.
Anden søjle: Fremme af diversificering af udbud og partnerskaber på en
gensidigt fordelagtig måde til støtte for den globale produktion
Kommissionen fremhæver vigtigheden af at have fokus på at åbne mulig-
heder globalt for igennem handel, investeringer og samarbejde at opnå
større forsyningssikkerhed omkring råstoffer. Det kan ske med en bred
vifte af værktøjer, herunder handels- og investeringsaftaler og strategiske
partnerskaber. Desuden ser Kommissionen potentiale for bedre koordine-
ring mellem udviklingsfinansieringsinstitutioner og eksportkreditagenturer
omkring råstofprojekter med henblik på at anvende nye kombinerede
værktøjer. Derudover kan EU's Global Gateway bidrage til at skabe sam-
menhæng mellem forskellige instrumenter. Kommissionen har til hensigt
at etablere en sammenslutning vedrørende kritiske råstoffer, som skal være
åben for ligesindede parter og sigte mod at fremme en sikker og bæredygtig
forsyning af kritiske råstoffer. I relation til tredjelande lægger Kommissi-
onen vægt på at sikre gensidigt fordelagtig samarbejde med fokus på bæ-
redygtighed og værdiskabelse i lokalområderne. I forhold til EU's egen rå-
stofindustri vil Kommissionen overveje om der er udfordringer såsom il-
loyal import, som kan nødvendiggøre brugen af defensive handelsbeskyt-
telsesforanstaltninger.
Det igangværende arbejde frem mod en EU-eksportkreditstrategi, vil også
kunne understøtte råstof-investeringsprojekter og kan potentielt indeholde
oprettelsen af en eksportkreditfacilitet.
Tredje søjle: Fremme af bæredygtig tilvejebringelse og cirkularitet
Kommissionen fremhæver den lave genanvendelse af kritiske råstoffer, og
at øget genanvendelse kan forbedre EU’s forsyningssikkerhed og reducere
det miljømæssige fodaftryk ved udvinding og forarbejdning. Kommissio-
nen vil på den baggrund igangsætte en række initiativer, hvor cirkulær øko-
nomi tænkes ind i både design og affaldshåndtering for produkter med et
højt indhold af kritiske råstoffer. Det gælder blandt andet:
- Det kommende forslag om revision af direktivet for udrangerede
køretøjer (ELV-direktivet) med krav til både design og affalds-
håndtering
- Evalueringen af direktivet om affald af elektrisk og elektronisk ud-
styr (WEEE-direktivet) med henblik på en eventuel revision, der
vil kunne adressere informationskrav og nyttiggørelsesmål for pro-
dukter med højt indhold af kritiske råstoffer
- Krav blandt andet i regi af den kommende Ecodesign-forordning til
blandt andet substitution og genanvendelighed for kritiske råstof-
fer.
3
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
2705938_0004.png
Derudover har Kommissionen fremsat en række andre lovgivningsforslag,
der er relevante for bæredygtig tilvejebringelse af kritiske råstoffer. Disse
omfatter krav om virksomheders bæredygtighedsrapportering og due dili-
gence
Alle nyere indgåede handels- og investeringsaftaler indeholder desuden
ambitiøse kapitler om handel og bæredygtig udvikling.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet og medfører
ikke i sig selv administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål og for klima-, energi og forsynings-
politik med frist for bemærkninger den 24. april 2023. Der er indkommet
høringssvar fra NOAH Friends of the Earth Denmark, Amnesty Internati-
onal, Dansk Erhverv, Dansk Maritime, IDA og Green Power Denmark.
NOAH Friends of the Earth Denmark
NOAH Friends of the Earth Denmark finder, at meddelelsen i sig selv rum-
mer fornuftige betragtninger, navnlig søjle 3 om bæredygtighed og cirku-
laritet. NOAH finder dog, at meddelelsen mangler fokus på at reducere
selve efterspørgslen, og vurderer at den rige del af verden er nødt til at
reducere efterspørgsel og forbrug, af hensyn til klimaet.
Amnesty International
Amnesty International finder det positivt, at EU-Kommissionens medde-
lelse ikke kun har fokus på EU’s forsyningssikkerhed,
men også på fremme
4
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
af bæredygtighed og cirkularitet i hele værdikæden. Desuden finder Am-
nesty International det positivt, at meddelelsen refererer til blandt andet
FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv (UNGP), EU-for-
ordningen om konfliktmineraler, EU-direktivet om virksomheders bære-
dygtighedsrapportering samt EU-kommissionens forslag til et direktiv om
virksomheders due diligence i forbindelse med bæredygtighed (CSDDD).
Ligeledes opfattes det positivt, at meddelelsen har fokus på behovet for
omfattende offentlige høringsprocesser samt gennemsigtig og konstant
kommunikation med de berørte parter, herunder med oprindelige folk og
med den brede offentlighed.
Amnesty International påpeger dog, at der er uklarhed om, hvor stor en
rolle de internationale standarder og EU’s lovgivning på området reelt vil
spille. Amnesty International er derfor ikke overbevist om, at berørte par-
ter, herunder oprindelige folk vil blive hørt i tilstrækkelig grad. Derudover
finder Amnesty International, at der mangler fokus på arbejdstagere og de-
res repræsentanter, herunder fagforeninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv mener, at adgangen til kritiske råstoffer er afgørende for
den europæiske industri og særligt for virksomheder indenfor grøn omstil-
ling. For nuværende er Europa dybt afhængig af import af kritiske råstoffer
fra tredjelande. Det gør EU sårbar overfor forstyrrelser i adgangen til kri-
tiske råstoffer.
I takt med den grønne omstilling vil efterspørgslen efter kritiske råstoffer
kun stige. Udviklingen understreger, at det er vigtigt, at der fra europæisk
side handles, så EU bliver mere modstandsdygtig overfor forstyrrelser i
adgangen til kritiske råstoffer. Dansk Erhverv støtter derfor generelt op om
budskaberne i meddelelsen.
Dansk Maritime
Dansk Maritime påpeger, at den globale skibsbygningsindustri er kende-
tegnet ved at være højkoncentreret om tre lande: Kina, Sydkorea og Japan.
Derfor støtter de en indsats for at nedbringe EU's maritime industris af-
hængigheder. Dansk Maritime påpeger desuden, at skibsindustrien har be-
hov for mange råstoffer, herunder ikke bare til stålkonstruktion, men også
i stigende grad i forhold til at kunne sikre bæredygtige brændstoffer eller
batterier til skibsfarten.
Dansk Maritime bemærker, at skibsfart for nylig er blevet omfattet af EU's
Global Gateway, og finder at dette skal udnyttes til at understøtte, at der
bygges klimarigtige skibe med udgangspunkt i bæredygtigt fremstillede
råstoffer. Dansk Maritime finder, at flere skibe bør ophugges i EU, da dette
typisk sker under mere miljørigtige forhold og med fokus på arbejdsmiljø
og sikkerhed end i forhold til ophugning fx i Asien. På den baggrund støtter
5
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
2705938_0006.png
Dansk Maritime ambitionerne om udvinding af kritiske råstoffer fra affald
og ser gerne, at dette omfatter ophug af skibe.
IDA
IDA ser generelt behov for yderligere fokus på at sikre, at den europæiske
arbejdsstyrke har de rette færdigheder til den grønne og digitale omstilling.
I relation til politiske initiativer om kritiske råstoffer finder IDA, at der bør
være mere fokus på at reducere forbruget at jomfruelige råstoffer, og på
udvikling af nye forretningsmodeller og innovation inden for produktde-
sign for at fremme et lavere behov for kritiske råstoffer. Desuden bemær-
ker IDA, at meddelelsen mangler fokus på kvaliteten af genanvendelse, så
man ikke kun fokuserer på mængden af ressourcer som genanvendes. En-
delig gør IDA gældende at forskning er afgørende for at understøtte gen-
anvendelse af kritiske ressourcer, og finder det derfor fornuftigt, at EU af-
sætter forsknings- og innovationsmidler. IDA finder det dog uheldigt, at
man fra dansk side modregner et sådant hjemtag på finansloven.
Green Power Denmark
Green Power Denmark støtter, at EU styrker arbejdet for en sikker og bæ-
redygtig adgang til kritiske råstoffer, som har stor betydning for den grønne
omstilling. I den forbindelse støtter Green Power Denmark, at EU har fo-
kus på indsatser vedrørende bedre finansieringsmuligheder til udvikling af
værdikæden for kritiske råmaterialer, såvel som på uddannelse og træning
af arbejdsstyrken. Desuden støtter Green Power Denmark minimering af
risiko forbundet med investeringer i tredjelande gennem koordinering og
samarbejde med nationale eksportkreditinstitutioner samt styrket samar-
bejde med udvalgte internationale samarbejdspartnere. Green Power Den-
mark mener, at man fra dansk side skal lægge vægt på at styrke arbejdet
med forskning og innovation i relation til kritiske råmaterialer og udvikling
af (nye) materialer, der kan substituere disse. Endelig påpeger Green Po-
wer Denmark, at glasfiber og karbonfiber er vigtige materialer til fremstil-
ling af vindmøllevinger, og at disse ikke er omfattet af Kommissionens
afgrænsning af strategiske og kritiske råstoffer.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte målsætninger og
indsatsområder.
Der forventes generel støtte til ambitionen om, at styrke EU's forsynings-
sikkerhed omkring kritiske råstoffer. En række lande har givet udtryk for
at EU i relation til kritiske råstoffer bør have stort fokus på cirkulære løs-
ninger og internationale partnerskaber.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om at øge EU's forsyningssikkerhed af kri-
tiske råstoffer.
6
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
Regeringen finder det vigtigt, at der er et stærkt fokus på at styrke cirkulær
økonomi, sikre højt niveau for bæredygtighed, øge udbuddet af genan-
vendte materialer og samtidig reducere efterspørgslen efter kritiske råstof-
fer blandt andet via tiltag, der understøtter substitution. Derfor finder rege-
ringen det positivt, at der er fokus på at udvikle værdikæden for kritiske
råstoffer og europæiske standarder for udvinding, raffinering og
genanvenedelse for kritiske råstoffer.
Regeringen støtter, at der i relevant lovgivning indføres krav, der fremmer
cirkulær økonomi. Det gælder blandt andet i den kommende revision af
ELV-direktivet, hvor regeringen arbejder for en sammenskrivning med
3R-typegodkendelsesdirektivet, en udvidelse til at omfatte den bredest mu-
lige vifte af køretøjer, fastsættelse af specifikke krav til miljøvenligt de-
sign, bindende mål for affaldsreduktion, genfremstilling og genanvendelse
af blandt andet kritiske råstoffer, samt at der indføres krav om digitalt pro-
duktpas for alle typegodkendte køretøjer.
Ligeledes er det vigtigt for regeringen, at der er stort fokus på diversifice-
ring via internationale partnerskaber med ligesindede lande og troværdige
partnerlande samt oversøiske lande og territorier. Regeringen støtter der-
for, at der indgås relevante partnerskaber og samarbejdsaftaler via WTO
og gennem bilaterale aftaler. Regeringen finder, at EU's Global Gateway
udgør en nyttig ramme for tiltag, der kan højne EU's råstof-forsyningssik-
kerhed.
Regeringen støtter arbejdet med at etablere en EU-eksportkreditstrategi,
der kan sikre EU medlemslandenes konkurrencedygtighed på handelsfi-
nansieringsområdet. Det skal nøje overvejes, hvilken merværdi strategien
kan tilvejebringe og hvilke markedsfejl, den skal korrigere. Regeringen
lægger vægt på, at såfremt der etableres en fælles eksportkreditfacilitet, så
skal denne fungere som supplement til allerede velfungerende nationale
ordninger og ordninger på EU-niveau, og ikke være i konkurrence med
disse, ligesom den skal understøtte et velfungerende og koordineret arki-
tektur for EU's offentlig finansiering.
Regeringen finder det samtidigt vigtigt, at der er sammenhæng mellem de
forskellige retsakter, og der af hensyn til at minimere byrder for virksom-
heder og myndigheder ikke er overlappende eller modsatrettet lovgivning.
Regeringen bakker op om nødvendigheden af at nedbringe
EU’s kritiske
afhængigheder, og finder det vigtigt, at der skabes de nødvendige rammer
for at sikre forsyningssikkerhed. Regeringen ser derfor positivt på indsatser
vedrørende forskning og innovation med henblik på at bidrage til substitu-
tion for at nedbringe behovet for kritiske råstoffer. Desuden deler regerin-
gen opfattelsen af, at en arbejdsstyrke med de rette erhvervsmæssige kom-
petencer er vigtig for at kunne udbygge EU's råstof-værdikæder. Derfor er
7
kom (2023) 0165 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et sikkert og bæredygtigt udbud af kritiske råstoffer til støtte for den dobbelte omstilling
2705938_0008.png
Regeringen åben overfor at drøfte et forslag om oprettelsen af råstofakade-
mier under hensyntagen til nationale kompetencer på området.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8