Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0306 Bilag 1
Offentligt
2724003_0001.png
EU og Internationalt
Den 14. juni 2023
MIM 58-23
GRUND OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en revideret
overvågningsramme for den cirkulære økonomi.
KOM (2023) 306
Resumé
Kommissionen har den 15. maj 2023 fremlagt en revideret overvågningsramme for den cirkulære
økonomi. Den reviderede ramme består af elleve indikatorer inddelt i fem kategorier. Med revisionen
indføres enkelte nye indikatorer. Den reviderede overvågningsramme har ingen lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser og i sig selv ingen betydning for beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 306 af den 15. maj 2023 fremlagt meddelelse om ”en revideret
overvågningsramme for den cirkulære økonomi”.
Formål og indhold
I januar 2018 vedtog Kommissionen EU’s
overvågningsramme for den cirkulære økonomi. Denne meddelelse
præsenterer en revideret overvågningsramme, der omfatter fokusområderne for den cirkulære økonomi,
samt de indbyrdes forbindelser mellem cirkularitet, klimaneutralitet og målsætningen om nulforurening.
Den reviderede overvågningsramme tager hensyn til prioriteterne inden for den europæiske grønne pagt, det
8. Miljøhandlingsprogram, 2030-dagsordenen samt EU's mål om forsyningssikkerhed og
modstandsdygtighed.
Overvågningsrammen består af elleve indikatorer inddelt i fem dimensioner (nye indikatorer i kursiv):
Produktion og forbrug:
Materialeforbrug
1a Materialefodaftryk (ton pr. indbygger)
1b Ressourceproduktivitet (EUR/kg)
Grønne offentlige indkøb
2 Grønne offentlige indkøb
kom (2023) 0306 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en revideret overvågningsramme for den cirkulære økonomi
2724003_0002.png
Affaldsproduktion
3a Samlet affaldsproduktion pr. indbygger (kg pr. indbygger)
3b Samlet affaldsproduktion (bortset fra større mængder mineralsk affald) pr.
BNP-enhed (kg pr. EUR)
3c Produktion af kommunalt affald pr. indbygger
3d Madaffald (kg pr. indbygger)
3e Produktion af emballageaffald pr. indbygger (kg pr. indbygger)
3f Produktion af plastemballageaffald pr. indbygger (kg pr. indbygger)
Affaldshåndtering:
Samlede genanvendelsesprocenter
4a Genanvendelsesprocent for kommunalt affald (%)
4b Genanvendelsesprocent for alt affald bortset fra større mængder mineralsk affald (%)
Genanvendelsesprocenter for specifikke affaldsstrømme
5a Genanvendelsesprocent for den samlede mængde emballageaffald (%)
5b Genanvendelsesprocent for plastemballageaffald (%)
5c Genanvendelsesprocent for særskilt indsamlet affald af elektrisk og elektronisk udstyr (%)
Sekundære råstoffer:
Bidrag fra genanvendte materialer til efterspørgslen efter råstoffer
6a Udnyttelsesgrad for cirkulært materiale (%)
6b Inputsatser for genanvendelse, efter at produktet er udtjent (%)
Handel med genanvendelige råstoffer
7a Import fra lande uden for EU (ton)
7b Eksport til lande uden for EU (ton)
7C Handel inden for EU (ton)
Konkurrenceevne og innovation:
Private investeringer, beskæftigelse og bruttoværditilvækst, der har tilknytning til sektorerne for den
cirkulære økonomi
8a Private investeringer (% af BNP)
8b Beskæftigelse (%)
8c Bruttoværditilvækst (% af BNP)
Miljøinnovation
9 Patenter vedrørende affaldshåndtering og genanvendelse (antal og antal pr. mio. indbyggere)
2
kom (2023) 0306 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en revideret overvågningsramme for den cirkulære økonomi
2724003_0003.png
Global bæredygtighed og modstandsdygtighed:
Global bæredygtighed
10a Forbrugsfodaftryk (indeks 2010 = 100 og det antal gange, hvor planetens begrænsninger
overskrides)
10b Drivhusgasemissioner fra produktionsaktiviteter (kg pr. indbygger)
Modstandsdygtighed
11a Afhængighed af import af materialer (%)
11b EU's selvforsyning med råstoffer (%)
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhedsprincippet
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv betydning for nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv betydning for dansk ret.
Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv hverken lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle eller administrative
konsekvenser i det offentlige, samfundsøkonomiske konsekvenser, erhvervsmæssige konsekvenser eller
administrative konsekvenser for virksomhederne eller konsekvenser for miljø, sundhed og
forbrugerbeskyttelse.
Høring
Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget.
Landbrug og Fødevarer gør opmærksom på, at der i den danske oversættelse er en fejl. Indikator 3d bør i
stedet for ”Madspild (kg pr indbygger)” hedde ”Madaffald (kg pr indbygger)”. Dette bør konsekvensrettes,
der hvor der i øvrigt henvises til madspild.
Dansk Retursystem efterspørger en indikator for design af produkter og ydelser til cirkulær økonomi, som fx
hvor mange flasker og dåser, der genanvendes til nye flasker og dåser i et closed loop.
Generelle forventning til andre landes holdninger
Meddelelsen forventes ikke behandlet af Rådet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen, da en løbende forbedring af indikatorer og datagrundlag er en
vigtig forudsætning for at sikre fremdrift i forhold til målsætningerne i Kommissionens Handlingsplan for
3
kom (2023) 0306 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en revideret overvågningsramme for den cirkulære økonomi
cirkulær økonomi og EU’s
8. miljøhandlingsprogram. Regeringen finder det derfor positivt, at
Kommissionen med den reviderede overvågningsramme har tilføjet indikatorer for forbrugsfodaftryk og
materialefodaftryk, som afspejler konsekvenserne af medlemslandenes forbrug for hhv. den globale
miljøbelastning og det globale forbrug af naturressourcer. Regeringen bemærker dog, at opgørelsen af
ressourceproduktivitet ville være mere retvisende, hvis Kommissionen anvendte materialefodaftrykket i
stedet for den indenlandske materialeanvendelse. Yderligere bemærker regeringen, at der uden at påføre
virksomhederne yderligere administrative byrder bør opstilles flere virksomheds- og produktrelaterede
indikatorer for f.eks. cirkulært design, genbrug, genfremstilling, deling, produkter-som-service samt
reparerbarhed i takt med at overvågningsrammen udvikles, og adgangen til cirkulære data øges. Regeringen
vil desuden tage kontakt til Kommissionen med henblik på at gøre opmærksom på fejlen vedr. indikator for
madaffald i den danske oversættelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
kom (2023) 0306 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en revideret overvågningsramme for den cirkulære økonomi