Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2023) 0462 Bilag 1
Offentligt
2757457_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
2. oktober 2023
2023 - 4186
davchi
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning
om sikkerhed i legetøj (”legetøjsforordning”) (KOM (2023) 462) og
op-
hævelse
af direktiv 2009/48/EC (”legetøjsdirektivet”)
Nyt notat
1.
Resume
Europa-Kommissionen lancerede den 28. juli 2023 et forslag til en forord-
ning om sikkerhed i legetøj. Forslaget skal erstatte legetøjsdirektivet fra
2009.
Formålet med forslaget er i højere grad at beskytte børn mod skadelige
kemikalier samt at mindske antallet af legetøjsprodukter, der ikke efterle-
ver sikkerhedsreglerne. Derudover skal forslaget bidrage til at styrke digi-
taliseringen og sammenhængen af det indre marked.
Formålene skal indfries ved at indføre et generelt forbud mod flere kemi-
kalier, så de forbydes automatisk, så snart de er klassificeret i EU for ef-
fekter som f.eks. kræftfremkaldende, hormonforstyrrende eller luftvejssen-
sibiliserende, ved at indføre det digitale produktpas, omdanne direktivet til
en forordning, samt højne kravene til sikkerhed, onlinesalg, og teknisk do-
kumentation. Omdannelsen fra direktiv til en forordning skal sikre ensartet
implementering på tværs af medlemsstaterne, med henblik på at højne sik-
kerheden og sikre mere lige konkurrencevilkår.
Forordningen vil medføre et behov for ændring af lov nr. 799 af 9. juni
2020 om produkter og markedsovervågning, samt en ny bekendtgørelse om
legetøj.
Forslaget forventes at få statsfinansielle konsekvenser, der dog vil falde
over tid. De administrative erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes på
nuværende tidspunkt at være under 4 mio. kr.
Regeringen hilser forslaget velkomment, idet det styrker beskyttelsen af
børn og sikrer en ensrettet og opdateret lovgivning på området. Regeringen
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2/21
vil have fokus på, at beskyttelsesniveauet samlet set styrkes. Regeringen vil
endvidere arbejde for, at forordningen harmoniseres med andre retsakter,
bl.a. ift. det digitale produktpas, og sikre at forordningen ikke pålægger
erhvervslivet uforholdsmæssige byrder. Regeringen er positiv over for de
skærpede kemikrav, men regeringen mener, at det generelle forbud skal
gøres mere omfattende, og undtagelserne skal gøres tydeligere. Desuden
ønsker regeringen at gøre det lettere for forbrugerne at tage et oplyst valg
og der derfor bør indføres mærkningskrav for kemikalier i visse typer af
legetøj, samt at tilsætning af parfumestoffer skal mærkes. Herudover øn-
sker regeringen at gøre det muligt at indføre midlertidige nationale forbud
mod specifikke kemikalier i særlige legetøjsprodukter, hvis det viser sig, at
kemikalierne udgør en risiko. Regeringen vil også arbejde for, at forord-
ningen gør det nemmere at håndhæve reglerne overfor online markeds-
pladser, samt at Kommissionens beføjelser til at fastsætte standarder uden
om de etablerede standardiseringsorganer er ensartede på tværs af lovgiv-
ninger.
2.
Baggrund
Legetøjsdirektivet fra 2009 fastsætter de gældende sikkerhedskrav til lege-
tøj, der markedsføres i EU. Direktivet har bidraget til at øge beskyttelses-
niveauet, og har samtidig skabt mere fair og ensartede konkurrencevilkår
på markedet og understøttet den frie bevægelighed for legetøjsprodukter.
Direktivet har imidlertid vist sig at have en række udfordringer, som viser
sig ved, at der fortsat findes meget ulovligt og usikkert legetøj på det euro-
pæiske marked, som kan udgøre en risiko for børn og potentielt resultere i
alvorlige ulykker.
For det første beskytter direktivet ikke i tilstrækkelig grad børn fra risici for-
bundet med skadelige kemikalier i legetøj. Dette er bl.a. fremhævet i Kom-
missionens kemikaliestrategi for bæredygtighed fra 14. oktober 2020. Strate-
gien anbefaler at højne beskyttelsen ved at indføre generelle forbud mod de
mest skadelige kemikalier, og at der skal tages højde for mulige kombinatio-
ner af kemikalier. Kommissionen vurderer i den forbindelse også, at mulig-
hederne for at tilpasse direktivet til ny videnskabelig viden om kemikalier og
grænseværdier er for begrænsede.
For det andet, er det fortsat svært for medlemsstaterne at håndhæve direktivet.
Gentagne undersøgelser har vist, at der fortsætter med at være en uændret høj
andel af ulovlige legetøjsprodukter tilgængelige på det europæiske marked.
Det skyldes særligt væksten i onlinehandel og fremkomsten af globale online
markedspladser med base uden for EU, hvorfra der sælges produkter fra virk-
somheder, der ikke lever op til de samme krav som europæiske virksomheder.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0003.png
3/21
Online markedspladser betragtes ikke som erhvervsdrivende efter legetøjsdi-
rektivet. Der er derfor behov for at styrke håndhævelsen af legetøjsreglerne,
særligt med fokus på onlinehandel.
For det tredje vurderer Kommissionen, at der også på legetøjsområdet er be-
hov for at styrke digitaliseringen, udvikle det indre marked og styrke europæ-
iske virksomheders konkurrenceevne. I den forbindelse henvises til forslaget
til en forordning om bæredygtige produkter (ecodesignforordningen) fra 30.
marts 2022, som introducerer det digitale produktpas til deling af information
om produkter i hele værdikæden, hvilket styrker sporing og muligheder for
effektiv markedsovervågning.
Legetøjsdirektivet er allerede tilpasset den nye lovgivningsmæssige ramme
for produktregler (New Legislative Framework), herunder afgørelse
768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter, ligesom det
er omfattet af forordning 2019/1020 om markedsovervågning (”markeds-
overvågningsforordningen”). Det er Kommissionens vurdering, at denne
overordnede tilpasning og en række eksisterende bestemmelser og mekanis-
mer i relation til markedsovervågningen bør fortsætte uændret i en ny forord-
ning.
Forslaget er oversendt til Rådet den 5. september 2023 i dansk sprogversion.
Det er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering i det indre
marked og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at adressere udfordringerne ved legetøjsdirekti-
vet. Legetøjsforordningen skal først og fremmest beskytte børn bedre mod
skadelige kemikalier. Derudover skal forslaget bidrage til at digitalisere det
indre marked og styrke dets sammenhæng. Formålene skal indfries ved ge-
nerelt at forbyde flere grupper af farlige kemikalier, indføre det digitale
produktpas, omdanne direktivet til en forordning, samt højne kravene til
sikkerhed, onlinesalg, og teknisk dokumentation.
Omdannelse af direktivet til en forordning
Omdannelsen fra direktiv til en forordning skal sikre ensartet implemente-
ring på tværs af medlemsstaterne, så disse ikke vedtager nationale regler,
som er anderledes end de i forordningen fastsatte sikkerhedskrav til legetøj.
Kommissionen vurderer, at det vil højne sikkerheden for legetøj på det eu-
ropæiske marked og sikre mere lige konkurrencevilkår for legetøjsindu-
strien.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0004.png
4/21
Forordningens anvendelsesområde
Definitionen af legetøj er uændret, og undtagelserne til legetøjsbestemmel-
serne forbliver i det store hele uændret. Således er anvendelsesområdet på
de mest væsentlige punkter det samme som i direktivet. Slynger og slange-
bøsser har i direktivet været undtaget fra legetøjsreglerne, men disse pro-
dukter er i forordningsforslaget ikke længere omfattede af undtagelserne.
Produktpas
EU’s overensstemmelseserklæring,
der tidligere var påkrævet for legetøj,
bliver med forordningsforslaget erstattet af det digitale produktpas. Pro-
duktpasset, skal opbygges efter de samme principper og tekniske krav, som
er introduceret i ecodesignforordningen. Det skal mindske byrder for virk-
somhederne og sikre at IT-systemerne til de forskellige produktpas på tværs
af EU-lovgivning kan tale sammen så nemt som muligt. Endvidere skal
introduktionen af produktpasset sikre bedre deling af information om pro-
dukter i hele værdikæden, herunder sporing af kemikalier i produkter, og
styrkede muligheder for efterlevelse af produktkrav.
Forordningsforslaget lægger op til, at myndigheder såvel som økonomiske
aktører og forbrugere skal have adgang til information fra produktpasset
ved købsøjeblikket. Dette gælder også i tilfælde, hvor legetøjet sælges via
fjern- og onlinesalg.
Produktpasset skal udover at indeholde oplysninger om legetøjets overens-
stemmelse med forordningen også indeholde en entydig produktidentifika-
tor og entydig operatøridentifikator. Derudover skal produktpasset inde-
holde CE-mærkningen for produktet samt information om, hvilken told-
kode produktet er klassificeret under. Produktpasset skal ligeledes inde-
holde information om den EU-ansvarlige erhvervsdrivende, hvis ansvar er
defineret i Markedsovervågningsforordningen, 2019/1020. Dermed er der
sammenhæng mellem sporbarhedskravene i produktpasset i Legetøjsfor-
ordningen og de erhvervsdrivendes ansvar i Markedsovervågningsforord-
ningen. Det bliver ligeledes et krav, at produktpasset skal indeholde en liste
over mærkningspligtige allergifremkaldende parfumestoffer i legetøjet,
samt information om tilstedeværelsen af problematiske stoffer (som defi-
neret i ecodesignforordningen) i legetøjet. Derudover er det frivilligt, om
produktpasset indeholder advarsler, sikkerhedsinformation samt brugervej-
ledninger.
Det er fabrikanten, der har ansvar for at udarbejde produktpas på legetøjs-
produkter, at sikre at produktpasset indeholder de krævede informationer,
og sikre at informationerne løbende bliver opdateret. Fabrikanten har lige-
ledes ansvar for at påsætte en databærer på produktet, som kan give adgang
til produktpasset, samt uploade en entydig produktidentifikator og en enty-
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0005.png
5/21
dig operatøridentifikator i EU-produktpasregistret. Fabrikanten skal yder-
mere sikre, at produktpasset kan stilles til rådighed i 10 år efter produktet
er bragt på markedet.
Importøren skal sikre, at legetøjsprodukter er forsynede med den nødven-
dige databærer, og at relevante informationer fra produktpasset er uploadet
i EU-produktpasregistret. Distributøren skal verificere, at legetøjsproduk-
ter er forsynet med en databærer, inden de bringer produkterne på marke-
det.
Tilpasning af sikkerhedskrav til den teknologiske udvikling
Forslaget inkluderer tilpasning af sikkerhedskravene til nye potentielle ri-
sici som følge af den teknologiske udvikling. De generelle sikkerhedskrav
udvides til også at omfatte mental og psykologisk sikkerhed, samt krav til
at legetøjsprodukter ikke må udgøre en risiko for børns kognitive udvik-
ling. Det er endnu uklart, hvordan denne udvidelse skal udmøntes i praksis,
og hvordan den tilhørende tilsyns- og markedsovervågningsopgave skal
udformes.
Desuden indeholder forordningsforslaget udvidede delegerede beføjelser
til, at Kommissionen kan tilpasse kravene til produktpasset og kravene til
indhold af kemikalier i takt med teknologisk udvikling og ny viden.
Online salg
Forordningsforslaget tager udgangspunkt i kravene ved online salg som be-
skrevet i Artikel 19
22 i Forordningen om produktsikkerhed i alminde-
lighed, 2023/988 (produktsikkerhedsforordningen). Det indebærer, at kra-
vene til online salg af legetøjsprodukter skal være de samme som ved fysisk
salg. Derudover stilles i forordningsforslaget yderligere krav om, at lege-
tøjsprodukters ’databærer’ skal være tilgængelig i købsøjeblikket, så for-
brugere og myndigheder kan få adgang til produktpasset inden købet.
Kravene er gældende for fabrikanter, importører, distributører, bemyndi-
gede repræsentanter samt udbydere af distributionstjenester, som stiller le-
getøjsprodukter til rådighed for forbrugerne, men udbydere af online mar-
kedspladser er ikke omfattet af disse krav. De uddybende krav om angi-
velse af fabrikant- og importøroplysninger samt tydelig identifikation af
produktet i købsøjeblikket er indført med produktsikkerhedsforordningen,
og er derfor ikke en direkte skærpelse som følge af Legetøjsforordningen.
Udbydere af online markedspladser har ansvar for at sikre, at lokale sælgere
har mulighed for at angive de krævede oplysninger, men de har ikke ansvar
for at sikre at disse oplysninger altid udfyldes. Onlinemarkedspladsernes
ansvar er fastsat i medfør af forordning om digitale tjenester (Digital Ser-
vices Act forordning (EU) 2022/2065), hvor denne forordnings artikel 31
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0006.png
6/21
stiller onlinemarkedspladser forpligtigelser i relation til verifikation af sik-
kerhedsoplysninger mv.
I forordningsforslaget foreslår Kommissionen, at alle advarsler skal være
synlige for forbrugeren i købsøjeblikket. Tidligere har det kun været et
krav, at aldersanvisningen for produktet var synlige i købsøjeblikket. Dette
gælder for både salg i fysiske butikker og fjernsalg via en online platform.
Mærkningskrav
Kravene til mærkning af legetøjsprodukter er ikke væsentligt ændret med
forordningsforslaget. Dog er der tilføjet et nyt sporbarhedskrav. Det inde-
bærer, at fabrikanter og eventuelle importører skal angive en digital kontakt
i form af e-mail eller hjemmeside på legetøjsproduktet, emballagen eller
tilhørende dokument som tilføjelse til deres navn og fysiske kontakt-
adresse.
Som noget nyt skal fabrikanten angive en kommunikationskanal, der mu-
liggør, at forbrugere eller andre slutbrugere af produktet kan indgive klager
vedrørende bekymringer om sikkerheden ved legetøjet og indmelde til-
fælde af sikkerhedsproblemer direkte til fabrikanten. En sådan kommuni-
kationskanal kan enten være et telefonnummer, elektronisk adresse eller
hjemmeside.
Krav til teknisk dokumentation
Kravene til den tekniske dokumentation, som skal udarbejdes på legetøjs-
produkter, er skærpet i forordningsforslaget. Forslaget lægger op til, at alle
dokumenter oplistet i forordningsforslagets bilag V nu inkluderes i den tek-
niske dokumentation. I direktivet skulle de enkelte dokumenter kun inklu-
deres i det omfang, der var relevant for vurderingen af produktet.
Det er fabrikantens ansvar at udarbejde den tekniske dokumentation, inden
legetøjsproduktet gøres tilgængeligt på markedet. Importøren skal sikre, at
fabrikanten har udarbejdet den tekniske dokumentation, og sikre at den tek-
niske dokumentation kan stilles til rådighed for myndigheder ved anmod-
ning.
Kommissionens beføjelser til vedtagelse af gennemførelsesretsakter
Forslaget lægger op til, at give Kommissionen beføjelser til at kunne ved-
tage gennemførelsesretsakter med fælles specifikationer, når den vurderer,
at de harmoniserede standarder ikke er dækkende for en risiko. Ifølge Kom-
missionen har det til formål at sikre yderligere fleksibilitet for fabrikanter.
Krav til kemikalier
Forslaget indfører en række nye krav til kemikalier i legetøj. Først og frem-
mest lægges der med forslaget op til at udvide det generelle forbud, der i
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
7/21
dag gælder for stoffer, der er kræftfremkaldende, kan skade arveanlæg og
forplantningsevnen (CMR-stoffer). Det generelle forbud udvides til også at
gælde anvendelsen af stoffer, der
ifølge forordningen om klassificering,
mærkning og emballering (1272/2009) har en harmoniseret klassificeret
som hormonforstyrrende i kategori 1 og 2, er klassificeret for specifik mål-
organtoksicitet (STOT SE og RE) i kategori 1, og stoffer der er luftvejs
sensibiliserende i kategori 1. Forslaget indskrænker herudover også mulig-
hederne for undtagelser til det generelle forbud. Med det gældende direktiv
er det som en undtagelse muligt at anvende CMR-stoffer i koncentrationer
op til klassificeringsgrænsen for klassificering som farlige kemikalier, som
afhængig af klassificeringen er mellem 0,1 og 3%, eller i højere koncentra-
tioner, hvis stoffet er vurderet sikkert af den relevante videnskabelige ko-
mité, og der er vedtaget en beslutning om at tillade stoffet. Med forslaget
må stofferne omfattet af det generelle forbud kun være tilstede i legetøjet,
hvis der er tale om utilsigtet tilstedeværelse i stoffer og blandinger, som
stammer fra urenheder af naturlige eller syntetiske ingredienser, eller fra
produktionsprocessen, og der er tale om, at det er teknisk uundgåeligt, at
stofferne er tilstede. Der er således ikke længere en fast grænse for indhol-
det af sådanne stoffer. Legetøjet skal dog altid være sikkert for børn. Her-
udover kan specifikke stoffer tillades, hvis stoffet er vurderet sikkert at an-
vende i legetøj af det europæiske kemikalieagentur (ECHA), som i deres
vurdering skal inkludere den overordnede eksponering af stoffet fra andre
kilder, hvilket der ikke tidligere har været krav til, og der må herudover
ikke være egnede alternativer til stoffet. Herefter kan Kommissionen ud-
stede en delegeret retsakt, som tillader stoffet. ECHA har ikke tidligere haft
til opgave at vurdere kemikalier i legetøj. Med forslaget pålægges ECHA
ekstra opgaver, da ECHA skal vurdere om stoffer, der er omfattet af det
generelle forbud, kan tillades under visse betingelser. Kommissionen vur-
derer, at denne opgave vil kræve to årsværk om året i ECHA. Kommissio-
nen har ikke redegjort for, hvordan de ekstra opgaver skal finansieres.
Forslaget har ydermere udvidet begrænsningerne for de stoffer, der tidli-
gere var begrænset i legetøj til børn under tre år og legetøj beregnet til at
blive puttet i munden. Disse stoffer vil med forslaget være begrænset i le-
getøj til børn i alle aldre. Bisphenol A er dog i forslaget fjernet fra listen.
Det betyder, at bisphenol A vil være omfattet af det generelle forbud, da
stoffet er klassificeret som skadende for forplantningsevnen og hormonfor-
styrrende. Bisphenol A må derfor, ifølge forslaget, ikke længere anvendes
i legetøj og kun være tilstede, hvis der er tale om utilsigtet tilstedeværelse
i stoffer og blandinger, som stammer fra urenheder af naturlige eller synte-
tiske ingredienser, eller fra produktionsprocessen, og der er tale om, at det
er teknisk uundgåeligt, at bisphenol A er tilstede.
Til sidst bliver der med forslaget indført lavere grænseværdier for nitrosa-
miner og nitroserbare stoffer i legetøj til børn under 3 år eller legetøj, der
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0008.png
8/21
er beregnet til at komme i munden. Nitrosaminer er en gruppe af stoffer,
der er kræftfremkaldende, hvor der ikke er en nedre grænse for, hvornår
der ses effekter, og nitroserbare stoffer, kan omdannes til nitrosaminer.
Grænsen i det gældende direktiv er vurderet til at være for høj.
De øvrige krav til kemikalier fra det gældende direktiv er overført til for-
slaget. Det betyder, der er grænser for afgivelsen af en række metaller, samt
at der er forbud mod de mest allergifremkaldende parfumestoffer, samt at
en række allergifremkaldende parfumestoffer skal mærkes.
Bæredygtighedskrav
Forordningsforslaget berører ikke nye bæredygtighedskrav for legetøj. For-
slaget henviser i vidt omfang til, at bæredygtighed skal reguleres via en
delegeret retsakt i ecodesignforordningen, når den er færdigforhandlet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Forslaget vil
blive behandlet af Europa-Parlamentets Udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO).
Europa-Parlamentet vedtog den 16. februar 2022 en resolution om imple-
menteringen af det gældende legetøjsdirektiv. Resolutionen udpeger en
række udfordringer ved Legetøjsdirektivet og opfordrer Kommissionen til
at fremsætte et forslag til en ambitiøs revision, som bl.a. minimerer børns
udsættelse for skadelige kemiske stoffer, bedre adresser de risici som den
voksende mængde af legetøj med forbindelse til internettet rejser, styrker
markedsovervågningen af legetøj solgt online, og forpligter online mar-
kedspladser til at forhindre, at farligt legetøj bliver solgt på deres platforme.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at der er behov for yderligere regulering på EU-
niveau for at opnå det højeste niveau af beskyttelse for børn og sikre at
legetøjsprodukter kan cirkulere frit på EU's indre marked, hvis europæiske
virksomheder samtidig skal opleve større juridisk klarhed og fair konkur-
rencevilkår. Det skal bl.a. ses i lyset af den voksende onlinehandel og im-
porten af legetøjsprodukter fra lande uden for EU.
Selvom Legetøjsdirektivet allerede medfører en totalharmonisering, har
forskelle i de nationale implementeringer af direktivet og de løbende til-
pasninger af direktivet ført til inkonsistens i anvendelsen af reglerne på
tværs af EU. Derfor vurderes der at være behov for at erstatte direktivet
med en forordning.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0009.png
9/21
Introduktionen af et produktpas for legetøjsprodukter, der også involverer
toldkontrol ved EU's ydre grænser og kræver tæt koordination om registre-
ring, udveksling af data mv., forudsætter regulering på EU-niveau.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Legetøjsdirektivet er implementeret i dansk ret ved lov nr. 799 af 9. juni
2020 om produkter og markedsovervågning og bekendtgørelse nr. 815 af
7. juni 2022 om legetøj.
Det fremgår af lov om produkter og markedsovervågning, at den finder an-
vendelse på legetøjsprodukter, der er omfattet af det nugældende legetøjs-
direktiv. Loven danner bl.a. den overordnede ramme for den erhvervsdriv-
endes forpligtelser, kontrolmyndighedens beføjelser og kompetencer m.v.
Derudover fastsætter loven også supplerende bestemmelser til gennemfø-
relse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af 20.
juni 2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse, som Le-
getøjsdirektivet er omfattet af.
Bekendtgørelsen om legetøj fastlægger de formelle og materielle krav til
legetøjsprodukter og de konkrete forpligtelser for de erhvervsdrivende, der
bringer eller gør legetøj tilgængeligt på markedet.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning om sikkerhedskrav til legetøj vil være direkte gældende i
dansk ret.
En vedtagelse af forordningen vil dog samtidig medføre et behov for æn-
dring af lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning,
så forordningen omfattes af lovens anvendelsesområde. Derudover vil det
være nødvendigt at udstede en ny bekendtgørelse om legetøj indeholdende
de nødvendige supplerende bestemmelser til den nye forordning, f.eks.
sprogkrav og strafbestemmelser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil få statsfinansielle konsekvenser. Miljøstyrelsen,
som udfører kontrol af kemikalier i legetøj, vil have øgede udgifter til kon-
trol i en periode i forbindelse med, at der indføres nye krav til kemikalier i
legetøj. Omkostningerne forventes at falde over tid. Tilsvarende kan der for
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
10/21
toldmyndighederne være ekstraomkostninger i forlængelse af kravet om kon-
trol med alle legetøjsprodukter, der indføres fra lande uden for EU. En kvan-
tificering af de statsfinansielle konsekvenser for toldmyndighederne udestår.
Omvendt vurderes indførelsen af et digitalt produktpas for legetøj at kunne
forenkle sagsbehandlingen for myndighederne og styrke betingelserne for en
mere effektiv markedsovervågning.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afhol-
des inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. bud-
getvejledningens bestemmelser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forordningsforslaget medfører administrative konsekven-
ser for dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at danske legetøjsproducenter skal
oprette et digitalt produktpas på deres legetøjsprodukter. Der er i CVR-re-
gistret registreret 280 legetøjsproducenter. Branchen består af et stort antal
mikrovirksomheder og et lille antal større producenter. Ca. 10 af de 280
legetøjsproducenter har således over 10 ansatte.
Omstillingsomkostningerne ved indførelsen af det digitale produktpas be-
står i:
1.
at købe eller sætte et digitalt system op til administrering af pro-
duktpasset,
2.
at indhente information om produkternes tekniske specifikationer,
3.
at konsolidere informationerne fra leverandørerne.
Da der med Legetøjsforordningen ikke indføres yderligere oplysningskrav,
end der allerede gælder for legetøj, må det antages, at virksomhederne al-
lerede har alle oplysninger i dag. Omstillingsomkostningerne består der-
med alene i opsætning af det digitale system. Efterfølgende vil danske le-
getøjsproducenter have løbende omkostninger ved oprettelse af digitale
produktpas for nye produkter og løbende opdatering af produktpas. Neden-
stående vurdering er foretaget med udgangspunkt i dataudtræk fra CVR-
registret og Kommissionens konsekvensanalyse omregnet til danske for-
hold.
Forslaget kan desuden føre til erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis in-
tentionen med forslaget er, at fabrikanten skal kunne sikre sig, at der ikke
er tilstedeværelse af stoffer, som er omfattet af det generelle forbud mod de
farligste stoffer. Der er behov for en nærmere vurdering af, hvilke præcise
krav der stilles til fabrikanter, så de kan sikre sig, at der ikke er en utilsigtet
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0011.png
11/21
tilstedeværelse af stoffer fra produktionsprocessen, samt en nærmere kvan-
tificering af de evt. omkostninger forbundet hermed.
Der vil også være erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med Kom-
missionen beføjelser til at kunne vedtage gennemførelsesretsakter med fæl-
les specifikationer, når den vurderer, at de harmoniserede standarder ikke
er dækkende for en risiko. Omfanget af konsekvenserne kan dog ikke fast-
sættes på nuværende tidspunkt.
På baggrund af ovenstående er den foreløbige vurdering, at de samlede ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet kan være under 4 mio. kr. En
nærmere vurdering vil blive foretaget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU Specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål og EU Miljø specialudvalg den 2. august
2023 med frist 30. august 2023. Der er modtaget bemærkninger fra: Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Standard, Forbrugerrådet Tænk, Rådet for
Grøn omstilling, Plastic Change og Legebranchen.
Dansk Erhverv hilser revisionen af legetøjsdirektivet velkommen og støt-
ter, at der foreslås justeringer, der fjerner tekniske uhensigtsmæssigheder i
relation til sikkerhedskravene i det eksisterende direktiv.
Dansk Erhverv finder det stærkt problematisk, at online markedsplatforme
ikke får en ny ansvarsstruktur, hvilket er i mod forbrugersikkerheden og
konkurrencevilkårene på det indre marked. Online markedsplatforme skal
sidestilles med importører, der importerer legetøjsprodukter fra tredje-
lande. Hvis det ikke er politisk muligt at gennemføre, vil Dansk Erhverv i
stedet have, at der etableres direkte forbindelse mellem forordning om di-
gitale tjenester artikel 31 og forslaget til legetøjsforordningen. Online plat-
forme skal derfor selv løbende kontrollere, om sælgerne på deres platform
sælger ikke-regelefterlevende produkter.
Dansk Erhverv støtter forslaget om et digital produktpas. De mener, at det
kan fremme indsatsen for at sikre lovlige produkter på markedet og mere
effektiv håndhævelse. Kravene til produktpasset i forslaget til legetøjsfor-
ordningen skal ensrettes efter kravene til produktpasset i ecodesignforord-
ningen. Dansk Erhverv efterspørger, at det bliver et krav, at produkterne
medfølges af et produktpas, for at de kan frigives på det indre marked.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0012.png
12/21
Dansk Erhverv
efterspørger klarhed over, hvad der præcist ligger i en ’re-
asoned request’ i artikel 23, punkt 3 og 4. Artiklen vedrører markedsover-
vågningsmyndigheders mulighed for at bede om en oversættelse af den tek-
niske dokumentation til det nationale sprog. Dansk Erhverv finder ikke kra-
vet om oversættelse rimeligt.
Dansk Erhverv understreger, at reglerne skal kunne kontrolleres og hånd-
hæves af myndighederne.
Dansk Erhverv finder det hensigtsmæssigt, at forslaget fremsætter ændrin-
ger i relation til kemikalier med henblik på at øge beskyttelsesniveauet i
forhold til sikkerhed og sundhed. Dansk Erhverv finder det dog væsentligt,
at regulering af kemikalier, der har til formål at beskytte miljøet sker via de
horisontale reguleringer, således at alle forbrugerprodukter reguleres ens.
Dansk Erhverv støtter som udgangspunkt udvidelsen af det automatiske
forbud mod kemikalier med de specifikke klassificeringer, der er angivet i
forslaget, men mener der er nogle uklarheder og uhensigtsmæssigheder i
forslaget. Dansk Erhverv mener ikke, at der er tilstrækkelige argumenter
for at omfatte stoffer, der er klassificeret som specifik målorgantoksicitet
eller som luftvejs sensibiliserende. For stoffer med disse egenskaber be-
mærker Dansk Erhverv, at der bør tages højde for om børnene bliver ek-
sponeret ved den relevante eksponeringsvej, der har vist at give effekter.
Desuden mener Dansk Erhverv, at det specifikt bør fremgå, hvis et forbud
mod et hormonforstyrrende stof er på baggrund af effekter i miljøet, da
legetøjsforordningen alene relateres til beskyttelse af sikkerhed og sund-
hed.
Dansk Erhverv bemærker desuden, at undtagelsen for det automatiske for-
bud vil have betydelige administrative konsekvenser for fabrikanter, da det
ikke er muligt at få oplysninger fra råvareleverandører om anvendelsen af
stoffer i koncentrationer, der er lavere end hvad der er krævet af oplysnin-
ger i et sikkerhedsdatablad, og at stoffer godt kan være bevidst tilsat i lavere
koncentration. Dansk Erhverv er enige i, at visse af de eksisterende græn-
seværdier er for høje, men de mener, der skal fastsættes en regulering, som
kan overholdes og kontrolleres. Dansk Erhverv mener, at der bør fastsættes
grænseværdier for de stoffer, der er automatisk forbudte, og at et udgangs-
punkt kunne være at anvende grænserne for, hvornår stofferne skal oplyses
i sikkerhedsdatabladet. Dansk Erhverv bemærker herudover, at der er be-
hov for en afklaring af, hvad der kan opfattes som en urenhed, og hvornår
et stof er uundgåeligt. Dansk Erhverv peger på en lignende bestemmelse i
kosmetikforordningen (forordning nr. 1223/2009), og tolker derfor den fo-
reslåede bestemmelse i legetøjsforordningen som et forbud mod bevidst
tilsætning af stoffer, der er omfattet af det automatiske forbud.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0013.png
13/21
Dansk Industri bemærker, at der med forslaget indføres et forbud mod an-
vendelsen stoffer, der er klassificeret med særlige fareklasser under forord-
ningen om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandin-
ger. Dansk Industri bemærker, at anvendelsen af et farligt stof i produktio-
nen af et materiale, ikke nødvendigvis betyder, at stoffet afgives fra det
færdige produkt, og der dermed vil være tale om, at stofferne udgør en ri-
siko i det færdige produkt.
Dansk Industri konstaterer, at der findes legetøj på markedet og som ind-
købes af forbrugerne, der ikke overholder legetøjsdirektivets krav og derfor
ikke nødvendigvis er sikkert for børn at lege med. Dansk Industri påpeger,
at det gælder såvel for legetøj importeret og solgt af forhandlere samt ikke
mindst for det legetøj, der forhandles via online handelsportaler og som
indkøbes og importeres direkte af forbrugerne.
Dansk Industri mener ikke, at en revision af direktivet vil løse ovenstående
problem. Derimod peger Dansk Industri på, at øget markedskontrol, herun-
der kontrol med onlinehandel både via udbydere udenfor og indenfor EU
er en forudsætning for at dæmme op for problemet.
Dansk Industri finder det positivt, at grundlaget er ændret fra et direktiv til
en forordning, da det efter Dansk Industris opfattelse vil være med til at
sikre hurtig og ensartet implementering i hele EU og dermed sikre mere
lige konkurrencevilkår på det indre marked.
Dansk Industri støtter ikke op om forordningsforslagets overgangsbestem-
melser, hvori der lægges op til, at produkter, der er bragt i omsætning, kun
må sælges i 12 måneder. Dansk Industri mener, at produkter, der er bragt
på markedet under det nuværende direktiv, bør kunne sælges med enten en
meget længere eller uden tidsmæssig begrænsning. Dansk Industri henviser
til, at en række produkter vil blive trukket tilbage og destrueret, idet de ikke
overholder kravene i den nye forordning. Samtidigt påpeger Dansk Indu-
stri, at det vil være en stor administrativ og logistisk byrde for de involve-
rede virksomheder.
Dansk Industri er positivt overfor indførelsen af det digitale produktpas,
men påpeger de uklarheder, der fortsat udestår ift., hvordan produktpasset
skal fungere i praksis.
Dansk Industri anerkender forordningsforslagets krav til at legetøj ikke må
udgøre en risiko for børns psykologiske og mentale helbred, trivsel og kog-
nitive udvikling, men finder at kravet er uklart formuleret. Dansk Industri
mener, at der er brug for en præcisering af, hvilke regler producenterne skal
leve op til for at forhindre for stor usikkerhed på området.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0014.png
14/21
Dansk Industri bakker op om, at krav vedr. legetøjets cybersikkerhed og
brug af kunstig intelligens skal håndteres i anden lovgivning.
Dansk Industri er tilfredse med, at der ikke er væsentlige ændringer inden
for det mekanisk-fysiske område og vedr. brandbarhed. Dansk Industri på-
peger uklarhed omkring kravene vedr. støj, hvor nye krav kan medføre
yderligere behov for test og dermed øge omkostningerne for virksomhe-
derne.
Dansk Standard støtter, at forslaget er underlagt New Legislatives Frame-
work, som de finder vigtigt. Dansk Standard finder, at Maskinforordnin-
gens artikel 20 vedr. New Legislatives Framework skal være retningsgi-
vende for kommende forslag fra Kommissionen.
Dansk Standard finder det positivt at forslagets artikel 13 og artikel 14, stk.
1 og 2 følger Maskinforordningens artikel 20, men bemærker samtidigt
flere mangler, der bør indarbejdes i ovenstående artikler i forslaget. Kom-
missionen bør inden udarbejdelsen af gennemførelsesretsakter informere
den komité, der beskrives i Standardiseringsforordningens (1025/2012) ar-
tikel 22. Kommissionen bør i udarbejdelsen af gennemførelsesretsakter
tage hensyn til synspunkter hos og indgå i dialog med relevante interessen-
ter, ekspertgruppe m.fl. I tilfælde af, at Kommissionen har gjort brug af
tekniske specifikationer (common specifications) i henhold til artikel 14,
stk. 2, bør medlemslandene have mulighed for at gøre indvendinger over
for Kommissionen, i tilfælde af at man finder, at disse ikke er i overens-
stemmelse med essentielle sundheds- og sikkerhedskrav
Dansk Standard finder det særligt vigtigt, at det bliver klart beskrevet, at
Kommissionen skal tilbagetrække gennemførselsretsakterne beskrevet i
forslaget om forordningen, når en harmoniseret standard offentliggøres i
EU-tidende.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change byder
revisionen af legetøjsdirektivet velkommen, og støtter forslaget om at det
bliver til en forordning.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change støtter
forslaget om at indføre et digitalt produktpas, der skal indeholde informa-
tion om kemikalieindholdet i legetøjsprodukterne. De markerer, at produkt-
passet ikke skal kræve særlige apps, være gratis og let tilgængeligt. Det
skal være et supplement til mærkningen på produktet. Information om ke-
miske ingredienser, sikkerhedsanvisninger, kontaktinformation mv. skal
stadig være fysisk tilgængelige i købsøjeblikket. Desuden understreger de,
at information vedr. bortskaffelse og genanvendelse skal inkluderes i pro-
duktpasset ved indførslen, og ikke som et senere element.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0015.png
15/21
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change kan
ikke støtte det fortsatte krav om CE-mærkning på produktet. De mener, at
det er misvisende for forbrugere, da mærket er rettet mod myndighederne.
Derfor bør CE-mærket følge den tekniske dokumentation i produktpasset.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change finder
det positivt, at mentalt helbred og børns psykiske og mentale sundhed, samt
deres kognitive udvikling er indtænkt i revisionen.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change mener,
at ordlyden ’advarsel’ på produkterne skal erstattes af ét fælles piktogram,
og at der skal være læsbarhedskriterier for generel mærkning.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change mener,
at online markedsplatforme skal kunne holdes ansvarlige for ikke-regelef-
terlevende produkter, hvis der ikke findes anden økonomisk ansvarlig i EU.
De online markedsplatforme bør være ansvarlige for at kunne verificere
identiteten af den ansvarlige person, der sælge legetøjet på deres platform.
De bør også være ansvarlige for at finde og fjerne ikke-regelefterlevende
legetøj, og forebygge at produkterne ikke sælges til salg igen.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change lægger
vægt på, at håndhævelsen af lovgivningen skal styrkes nationalt, og at der
skal afsættes tilstrækkelige ressourcer hertil. De mener, at fælleseuropæi-
ske markedsovervågningsprojekter skal prioriteres, og at der skal laves en
fælleseuropæisk database, til registreringen af ulykker ifbm. legetøj.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change efter-
spørger, at forsigtighedsprincippet vedr. kemikalier i legetøj bliver integre-
ret i lovteksten, som et værktøj for myndighederne, i de situationer, hvor
der er grund til bekymring, hvor videnskabelig dokumentation er fravæ-
rende eller utilstrækkeligt.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change støtter
ikke den forslåede overgangsperiode på 30 måneder, som de finder for
lang.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change
støtter op om forslagets ændringer, hvad angår udvidelsen af det generelle
forbud, at de specifikke stoffer der i dag er forbudt i legetøj til børn under
tre år bliver forbudt i legetøj til børn i alle aldre, og at bisphenol A bliver
forbudt som en del af det generelle forbud. Dog opfordrer de tre organisa-
tioner til, at alle bisphenoler forbydes som bisphenol A. Forbrugerrådet
Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change mener principielt ikke
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0016.png
16/21
at stoffer, der er omfattet af det generelle forbud bør anvendes i produkter
til børn, og hvis der skal være mulighed for at give en undtagelse, så skal
der tages højde for andre kilder til eksponering når vurderingen foretages,
og undtagelserne bør gøres tidsbegrænsede, så det efter en fastsat tidsperi-
ode vurderes, om der er kommet alternativer. Herudover mener de tre or-
ganisationer, at det skal fremgå af emballagen, hvis legetøjet indeholder et
stof, der er undtaget fra det generelle forbud.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change be-
mærker, at kemikalier i legetøj bør mærkes på legetøjet, da det vil fremme
den cirkulære økonomi, og at man hvis nye stoffer bliver klassificeret, kan
sikre, at materialer med disse stoffer ikke genanvendes. Som minimum me-
ner de tre organisationer, at en mærkning skal indføres på legetøj som fx
slim, sæbebobler og lignende produkter.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change be-
mærker ligeledes, at virksomheder når de udarbejder sikkerhedsvurderin-
ger også bør tage højde for eksponering fra andre kemikalier med samme
effekter fra andre kilder, og opfordrer desuden til, at informationer om le-
getøjs miljøpåvirkning, og om legetøjets bortskaffelse/genanvendelse skal
fremgå af det digitale produktpas ved dettes indførelse og ikke afvente, at
det indføres som en del af den retsakt under ecodesignforordningen.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Plastic Change støtter,
at grænseværdien for nitrosaminer og nitroserbare stoffer er sænket, men
mener, at grænseværdien skal gælde for alt legetøj og ikke kun for legetøj
til børn under tre år og legetøj beregnet til at komme i munden.
Legebranchen hilser forslaget velkommen og er positive over for foreslå-
ede justeringer, der har til formål at fjerne tekniske uhensigtsmæssigheder
i relation til sikkerhedskravene, der findes ved det nuværende direktiv.
Legebranchen gør opmærksom på de konsekvenser, de ser, ved manglende
mulighed for at forhindre salg af ulovlige legetøjsprodukter fra sælgere i
tredjelande gennem online markedspladser og lignende platforme. Lege-
branchen argumenterer for, at online markedspladser og andre platforme
bør være ligestillede med erhvervsdrivende, der optræder som importører
af varer fra sælgere i tredjelande og sælger videre til forbrugere eller distri-
butører i EU.
Legebranchen argumenterer for, at online markedspladser og lignende plat-
forme bør reguleres. Hvis ikke, bør det være et minimum, at der etableres
en direkte forbindelse mellem Digital Services Act art. 31 og den nye lege-
tøjsforordning. Dette indebærer, at der må indsættes et nyt afsnit om onli-
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0017.png
17/21
nemarkedspladsernes ansvar for at sikre og kontrollere, at sælgerne på plat-
formen leverer de legetøjsspecifikke dokumenter, der er nødvendige for at
dokumentere, at det legetøj, som de ønsker at sælge til europæiske forbru-
gere, er lovligt. Endvidere mener Legebranchen, at online markedspladser
bør kontrollere, om sælgere giver indtryk af, at produkter, der ikke opfylder
kravene, er legetøj tiltænkt børn under 14 år.
Legebranchen hilser indførelsen af det digitale produktpas velkommen. Le-
gebranchen er positive over for, at det foreslåede produktpas skal følge det
produktpas, som introduceres gennem ecodesignforordningen. Legebran-
chen er opmærksomme på, at produktpassets effektivitet afhænger af, hvor-
dan det bliver kontrolleret i forbindelse med import og markedsovervåg-
ning. Derudover påpeger Legebranchen, at kravene i produktpasset jf.
ecodesignforordningen vil være afgørende for effektiviteten af håndhævel-
sen af lovlige legetøjsprodukter på det indre marked.
Legebranchen påpeger, at den danske regering bør arbejde for at skabe klar-
hed over, hvad
”reasoned request”
dækker over, da de påpeger, at nogle
forespørgsler om oversættelse af teknisk dokumentation fra visse medlems-
stater ikke findes ’reasonable’.
Legebranchen argumenterer for at det er afgørende for forbrugersikkerhe-
den, at forordningen skal kontrolleres og håndhæves af myndighederne.
Derudover påpeger legebranchen, at forordningen ikke skal stille krav til
legetøjsprodukter, som ikke giver praktisk mening, og som ikke stilles til
andre produkter, som børn anvender i lige så høj grad som legetøj.
Legebranchen gør opmærksom på, at hvis man skaber en for stor teknisk
byrde på de ansvarlige virksomheder, vil det medføre en prisstigning på
produkter, som samtidigt vil skabe et større rum for salg af ulovlige pro-
dukter, der sælges billigere.
Legebranchen argumenterer for, at skærpede tekniske krav medfører en
pligt for Kommissionen og nationale myndigheder for tilstrækkelig effek-
tiv håndhævelse af forordningen, så lige konkurrencevilkår opretholdes.
Hvad angår krav til kemikalier, mener Legebranchen, at det er væsentligt
at regulering af kemikalier, der har til formål at beskytte miljøet og klimaet
sker via de horisontale reguleringer, således at alle forbrugerprodukter re-
guleres ens.
Legebranchen bemærker, at forslaget vil medføre, at flere stoffer forbydes
automatisk. Legebranchen mener, at det giver god mening, at CMR-stoffer
såvel som hormonforstyrrende stoffer er omfattet af dette forbud. Dog me-
ner Legebranchen ikke, at der er tilstrækkelige argumenter for at omfatte
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0018.png
18/21
stoffer, der er klassificeret som specifik målorgantoksicitet eller som luft-
vejs sensibiliserende. For stoffer med disse egenskaber bemærker Lege-
branchen, at der bør tages højde for om børnene bliver eksponeret ved den
relevante eksponeringsvej, der har vist at give effekter.
Legebranchen bemærker desuden, at undtagelsen for det generelle forbud
vil have betydelige administrative konsekvenser for fabrikanter, da det ikke
er muligt at få oplysninger fra råvareleverandører om anvendelsen af stof-
fer i koncentrationer, der er lavere end, hvad der er krævet af oplysninger i
et sikkerhedsdatablad, og at stoffer godt kan være bevidst tilsat i lavere
koncentration. I tillæg hertil kan man ikke teste for alle de regulerede stof-
fer ned til et nul-indhold. Legebranchen er enige i, at visse af de eksiste-
rende grænseværdier er for høje, men de mener, der skal fastsættes en re-
gulering, som kan overholdes og kontrolleres. Legebranchen mener, at der
bør fastsættes grænseværdier for de stoffer, der er automatisk forbudte, og
at et udgangspunkt kunne være at anvende grænserne for, hvornår stofferne
skal oplyses i sikkerhedsdatabladet. Legebranchen bemærker herudover, at
der er behov for en afklaring af, hvad der kan opfattes som en urenhed, og
hvornår et stof er uundgåeligt. Legebranchen peger på en lignende bestem-
melse i kosmetikforordningen (forordning nr. 1223/2009), og tolker derfor
den forslåede bestemmelse i legetøjsforordningen som et forbud mod be-
vidst tilsætning af stoffer, der er omfattet af det generelle forbud.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er foreløbigt kun begrænset kendskab til andre landes holdninger. De
offentlige høringer samt konsekvensanalysen har imidlertid vist, at en
række medlemsstater generelt støtter op om forslaget til at revidere det gæl-
dende direktiv med henblik på styrke kravene til skadelige kemikalier. Det
gælder både udvidelse af det generelle forbud, skærpede muligheder for
undtagelser fra det generelle forbud og digitaliseringen af produktinforma-
tion. Der er altså generelt et ønske om at øge beskyttelsesniveauet og adres-
sere udfordringerne ved det gældende legetøjsdirektiv.
Selvom det forventes, at nogle EU-medlemslande vil opleve administrative
byrder ved tilpasningen til det digitale produktpas, er det vurderingen, at til-
pasningen vil være minimal fsva. legetøjsforordningen, fordi produktpasset
bliver introduceret gennem ecodesignforordningen. Det er derfor forventnin-
gen, at medlemslandene vil støtte denne tilføjelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, som beskytter børn og
sikrer en ensrettet og opdateret lovgivning på området og øger sikkerheden
ved legetøj, der bliver solgt online. Regeringen er tilfredse med, at initiati-
vet også kan styrke det indre markeds sammenhæng, som har en afgørende
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0019.png
19/21
betydning for vækst og velfærd i EU. Regeringen vil overordnet have fokus
på, at beskyttelsesniveauet samlet set styrkes.
Regeringen vil arbejde for, at forordningen harmoniseres med eksisterende
reguleringer og reguleringer, der er under forhandling. Det skal blandt an-
det sikre, at forordningen ikke medfører uforholdsmæssige byrder for virk-
somheder. Regeringen vil overordnet arbejde for, at der sikres den rette
proportionalitet mellem hensynet til sikkerheden ved legetøjet og de øko-
nomiske byrder forbundet med at overholde gældende krav.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de
statsfinansielle, samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Rege-
ringen finder, at der bør fremlægges en anvendelig konsekvensanalyse,
som kan belyse de forventede afledte omkostninger i Danmark.
Kemi
Regeringen er positive over for udvidelsen af det generelle forbud mod de
farligste kemikalier i legetøj. Regeringen vil arbejde for, at flere farlige ke-
mikalier omfattes af det generelle forbud for at sikre, at stoffer der har en
harmoniseret klassificering som giftige for organerne, er allergifremkal-
dende ved hudkontakt og er bioakkummulerbare, bliver omfattet af det ge-
nerelle forbud i legetøj. Som udgangspunkt bør sådanne stoffer ikke anven-
des i legetøj, da stofferne anses for at være problematiske og børn udsættes
for kemikalier fra mange forskellige kilder i løbet af deres hverdag.
Regeringen er positive over for muligheden for, at der kan undtages for det
generelle forbud under særlige forudsætninger og under hensyntagen til
øget beskyttelse. Ifølge Kommissionens kemikaliestrategi for bæredygtig-
hed, skal der kun være undtagelser fra det generelle forbud i de tilfælde,
hvor der er tale om essentiel anvendelse. Regeringen mener, at legetøj er
essentielt for børn, og at det afgørende for om der kan gives en undtagelse,
er om der findes egnede alternativer. Forslaget er uklart mht., hvad der helt
konkret tillades i forhold til utilsigtet tilstedeværelse af urenheder samt util-
sigtet tilstedeværelse fra produktionen, som er teknisk uundgåelige. Rege-
ringen vil derfor arbejde for, at det bliver tydeligt for både myndigheder og
virksomheder, hvad der tillades, og at undtagelserne lever op til formålet
med revisionen om, at børn i højere grad skal beskyttes mod kemiske risici.
Det kan f.eks. være ved, at der indføres migrationsgrænser for de mest an-
vendte monomerer, der anvendes til fremstillingen af plast. En indførelse
af en sådan migrationsgrænse, vil betyde, at der vil være klarhed om, hvor-
når der er tale om en urenhed, som er teknisk uundgåelig.
Regeringen mener, at de nye opgaver til ECHA skal finansieres via ompri-
oriteringer på EU-budgettet inden for de eksisterende udgiftslofter.
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0020.png
20/21
Regeringen mener ikke, at parfume er nødvendigt for legeværdien af lege-
tøj, og herudover er langt de fleste parfumestoffer allergifremkaldende. En
undersøgelse af unge danskere i alderen 12-16 år viser, at ca. 2 % reagerer
allergisk over for en blanding af udvalgte parfumestoffer. Derfor vil rege-
ringen arbejde for, at det fremgår af legetøjet, hvis der er tilsat parfume,
således at forbrugerne har mulighed for at fravælge legetøj tilsat parfume.
Regeringen vil desuden arbejde for, at der indføres en pligt til at deklarere
kemikalier på legetøj, som er kemiske blandinger. Det er f.eks. legetøj som
fingermaling, modellervoks og legetøjsslim. Det skyldes, at børn fra så-
danne typer af produkter kommer i direkte kontakt med kemikalierne i pro-
dukterne. Herudover kan det også være et værktøj for leverandører, som
har nemmere adgang til oplysninger om produkterne, og dermed har nem-
mere ved at stille krav til produkterne.
Regeringen vil arbejde for, at sikkerhedsklausulen ændres således, at med-
lemslandene får mulighed for at indføre midlertidige nationale foranstalt-
ninger for specifikke kemikalier i bestemte typer af legetøj, hvis det viser
sig, at tilstedeværelsen af kemikaliet udgør en risiko for børn. Den natio-
nale foranstaltning skal kun være gældende til Kommissionen har truffet
en beslutning på fællesskabsniveau for det pågældende kemikalie. Med for-
slaget er det kun muligt at forbyde helt konkrete legetøjsprodukter, der ud-
gør en risiko, hvilket betyder, at kontrolmyndighederne skal ud og kontrol-
lere alle relevante produkter. Det vil øge beskyttelsesniveauet væsentligt,
hvis der i stedet kan indføres midlertidige forbud mod et eller flere speci-
fikke kemikalier, hvis de skulle vise at udgøre en risiko i bestemte typer af
legetøj.
Det digitale produktpas
Regeringen er positive over for forslaget om indførelsen af digitale pro-
duktpas og arbejder således for, at der med forslaget indføres forpligtelse
hertil for legetøjsfabrikanter. Det er positivt, at forbrugere og myndigheder
får let adgang til oplysninger om legetøjets eventuelle indhold af proble-
matiske stoffer og overholdelse af sikkerhedskravene. Regeringen finder
det vigtigt, at digitale produktpas bliver udgangspunktet for deling af pro-
duktrelaterede informationer på tværs af nye reguleringer.
Online markedspladser
Under det gældende direktiv er antallet af ikke-regelefterlevende produkter
fra onlinemarkedspladser meget højt, og aktuelt er det centralt for problem-
stillingen, at der for nuværende ikke findes lovgivning, som adresserer pro-
blemet med at håndhæve effektivt over for sælgere fra tredjelande.
Regeringen er af den holdning, at forbrugerbeskyttelsen ikke bør afhænge
af, hvorvidt produktet er købt i en fysisk forretning eller online, herunder
kom (2023) 0462 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhedskrav til legetøj
2757457_0021.png
21/21
fx via en onlinemarkedsplads. Dette gælder i særdeleshed for legetøjspro-
dukter. Erhvervsdrivende fra tredjelande, som forhandler legetøj via onli-
nemarkedspladser, bør ikke kunne omgå reglerne for produktsikkerhed og
de krav, som stilles til legetøj. Det giver dem en urimelig konkurrencefor-
del og udsætter forbrugerne for potentielle risici.
Regeringen vil derfor arbejde for, at private kan købe legetøj på onlinemar-
kedspladser uden for EU og have samme sikkerhed for overholdelse af reg-
lerne, som hvis der købes ind i en fysisk butik i EU. I den forbindelse mener
regeringen, at det er vigtigt, at der altid findes en aktør i EU, der kan holdes
ansvarlig for produktets regelefterlevelse, herunder at onlinemarkedsplad-
serne sikres proaktive forpligtelser til at sikre sig, at produkter, der sælges
på deres platforme, lever op til reglerne i retsakten.
Regeringen vil have fokus på at afsøge mulighederne for, om forbrugerne
særligt i forbindelse med online reklamering kan få større sikkerhed for, at
legetøj er i overensstemmelse med forordningens sikkerhedskrav.
Fælles specifikationer og Kommissionens beføjelser
Regeringen ønsker en horisontal tilgang til fælles specifikationer inden for
standardisering, så Kommissionens beføjelser til at fastsætte standarder
uden om de etablerede standardiseringsorganer er ensartede på tværs af
lovgivninger. Regeringen vil arbejde for, at Kommissionens beføjelser via
gennemførselsretsakter og fastsættelse af fælles specifikationer, bør be-
grænses og i særdeleshed konkretiseres. Kommissionens beføjelser, som
det fremgår af forslaget til forordningen, bør formuleres, så de kun kan an-
vendes i helt særlige nødstilfælde og ikke bliver en mulighed for at omgå
New Legislative Framework-systemet. Ydermere bør fælles specifikatio-
ner bortfalde, når en harmoniseret standard er fastlagt og godkendt.
Psykisk og mental sikkerhed i de generelle sikkerhedskrav
Regeringen er positive overfor at inkludere psykisk og mental sikkerhed i
de generelle sikkerhedskrav til legetøj. Dette forudsat, at der udarbejdes
specifikke rammer og retningslinjer, så det er tydeligt for virksomheder og
markedsovervågningsmyndigheder, hvordan de skal vurdere sådanne ri-
sici.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.