Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 118 Bilag 8
Offentligt
2715594_0001.png
OMTRYK
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
(Omtryk - 26-05-2023 - Politisk bemærkning indsat) L 118 - Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 118
Folketinget 2022-23 (2. samling)
OMTRYK
Politisk bemærkning indsat
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven
(Implementering af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv (EU) 2021/2101 for så vidt angår offentliggørelse af
indkomstskatteoplysninger for visse virksomheder og filialer m.v.)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-13, 15, 19
og 20. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 14 og 16-18.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politisk bemærkning
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at dette lovforslag desværre er affødt af endnu et EU-
direktiv, der pålægger de danske virksomheder en række
byrder.
Danmarksdemokraterne finder det problematisk, at EU
pålægger det danske erhvervsliv øgede administrative byr-
der i stedet for at sikre de optimale rammebetingelser for
vækst og udvikling.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, EL og ALT):
Til titlen
1)
Som fodnote til lovforslagets titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2021/2101 af 24. november 2021 om ændring af di-
rektiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse
af selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder og
filialer, EU-Tidende 2021, nr. L 429, side 1.«
[Henvisning til direktiv]
2)
I
undertitlen
ændres »indkomstskatteoplysninger« til:
»selskabsskatteoplysninger«.
[Korrektion af lovforslagets undertitel]
Til § 1
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
udgår i
§ 137 c,
stk. 1,
», jf. dog stk. 2«.
[Lovteknisk rettelse]
AX028867
L 118 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25/5-23
2715594_0002.png
OMTRYK
2
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§ 137
c, stk. 2,
»dens nettoomsætning« til: »dens årlige nettoom-
sætning«.
[Sproglig præcisering]
5)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§ 137
d, stk. 2,
»modtage« til: »meddele«.
[Sproglig tilpasning]
6)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
indsættes i
§
137 d, stk. 3,
efter »ikke oplysningerne,«: »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk rettelse]
7)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§
137 e, stk. 1, nr. 2,
»filialens nettoomsætning« til: »filialens
årlige nettoomsætning«.
[Sproglig præcisering]
8)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§ 137
e, stk. 2,
»modtage« til: »meddele«.
[Sproglig tilpasning]
9)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
indsættes i
§
137 e, stk. 3,
efter »oplysningerne,«: »jf. stk. 2,«.
[Lovteknisk rettelse]
10)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§
137 e, stk. 4, nr. 1,
»nettoomsætningen« til: »den årlige
nettoomsætning«, og »og rapporten udarbejdes efter stk. 1,
nr. 1, litra a« ændres til: »jf. stk. 1, nr. 1, litra a,«.
[Sproglig præcisering og lovteknisk justering]
11)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§ 137
e, stk. 4, nr. 2,
»og rapporten udarbejdes efter stk. 1, nr. 1,
litra b« til: »jf. stk. 1, nr. 1, litra b,«.
[Lovteknisk justering]
12)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
indsættes i
§
137 e, stk. 4, nr. 2
og
3,
før »nettoomsætning«: »årlige«.
[Sproglig præcisering]
13)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§ 137
e, stk. 5,
»Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis« til: »Filialen
kan undlade at udarbejde en rapport, når«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(SF og EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
14)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
affattes
§ 137 g,
stk. 1, nr. 4,
således:
»4) De dattervirksomheder, der indgår i koncernregnskabet,
hvis rapporten vedrører en koncern.«
[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, EL og ALT):
15)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
indsættes i
§
137 g, stk. 1, nr. 4,
efter »skattejurisdiktioner«: »som offent-
liggjort i EU-Tidende«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(SF og EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
16)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
affattes
§ 137 g,
stk. 3,
således:
»Stk. 3.
Oplysningerne efter stk. 2 skal præsenteres sepa-
rat for aktiviteter for hvert land.«
[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]
17)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
udgår
§ 137 g,
stk. 4.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]
18)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
affattes
§ 137 h,
stk. 3,
således:
»Stk. 3.
Uanset stk. 1 kan oplysninger, der vedrører en
skattejurisdiktion uden for EU/EØS, ikke udelades.«
[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, EL og ALT):
19)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
indsættes i
§ 137 h, stk. 3,
efter »skattejurisdiktioner«: »som offentlig-
gjort i EU-Tidende«.
[Sproglig præcisering]
20)
I det under
nr. 3
foreslåede
afsnit IX a
ændres i
§ 137
j, stk. 4,
»på Det Centrale Virksomhedsregister« til: »i Det
Centrale Virksomhedsregister«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte en note til lovforslagets titel med
henblik på at foretage en henvisning til det direktiv, som
lovforslaget har til formål at implementere.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring har til formål at bringe lovfor-
slagets undertitel i overensstemmelse med ordlyden af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2101, for
så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger,
som lovforslaget har til formål at implementere.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 1, nr. 3, foreslås indsat et nyt § 137 c, stk. 2, hvorefter en
virksomhed kan undlade at udarbejde en rapport, når dens
nettoomsætning i 2 på hinanden følgende regnskabsår ikke
længere overskrider 5,6 mia. kr. Idet bestemmelsen ikke er
en undtagelse til § 137 c, stk. 1, som også foreslås indsat
med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at henvisningen i §
137 c, stk. 1, til bestemmelsens stk. 2 af lovtekniske årsager
bortfalder.
L 118 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25/5-23
2715594_0003.png
OMTRYK
3
Til nr. 4, 7, 10 og 12
Der er tale om en sproglig præcisering af de i lovforsla-
get foreslåede affattelser af § 137 c, stk. 2, og § 137 e,
stk. 4, nr. 1-3, som fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3. Med
den foreslåede ændring foretages en sproglig præcisering
af bestemmelsen, så det tydeliggøres, at der er tale om en
årlig nettoomsætning. Med de foreslåede sproglige præcise-
ringer bliver de foreslåede bestemmelsers formuleringer i
overensstemmelse med den øvrige begrebsanvendelse i lov-
forslagets forslag til affattelser af § 137 c, stk. 1, og § 137 e,
stk. 1, nr. 1, litra b, hvorefter nettoomsætningen allerede er
anført som årlig.
Til nr. 5 og 8
Med forslaget foretages en sproglig tilpasning af bestem-
melserne, idet det efter lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter
bestemmelserne i § 137 d, stk. 2, og § 137 e, stk. 2, foreslås
indsat, er dattervirksomheden, som skal modtage oplysnin-
ger fra modervirksomheden. I den forbindelse er det moder-
virksomheden, som efter de foreslåede bestemmelser skal
meddele disse oplysninger til dattervirksomheden, hvorfor
dette sprogligt tilpasses i disse forslag til bestemmelser.
Til nr. 6 og 9
Der er med forslaget tale om en præcisering af lovteknisk
karakter, hvorefter der foreslås indsat en henvisning til stk. 2
i begge af de i lovforslaget foreslåede indsatte bestemmelser
af henholdsvis § 137 d, stk. 3, og § 137 e, stk. 3. Med hen-
visningen til stk. 2 i begge bestemmelsers stk. 3 præciseres
det således, at de oplysninger, der i lovforslagets forslag til
§ 137 d, stk. 3, og § 137 e, stk. 3, henvises til, som en mo-
dervirksomhed ikke måtte have meddelt til henholdsvis en
dattervirksomhed og en filial af en udenlandsk virksomhed,
nærmere fremgår af begge bestemmelsens stk. 2. Formålet
med den her foreslåede ændring er således, at der i de i lov-
forslaget foreslåede bestemmelsers stk. 3 henvises tilbage til
de samme bestemmelsers stk. 2.
Til nr. 11
Der er med forslaget tale om en lovteknisk tilpasning af
henvisningen til lovforslagets affattelse af § 137 e, stk. 1,
litra b.
Til nr. 13
Forslaget er en sproglig præcisering, hvorefter bestem-
melsen i § 137 e, stk. 5, benytter samme terminologi som
stk. 4.
Til nr. 14 og 16-18
De foreslåede ændringer har til formål at udvide åben-
hedskravet til alle verdens lande og jurisdiktioner. De fore-
slåede ændringer medfører således, at åbenhedskravet ikke
kun gælder for virksomheder, der er etableret i et EU-/EØS-
land, eller som er anført i bilag I eller II til Rådets konklusi-
oner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner.
Til nr. 15 og 19
Forslaget er en lovteknisk og sproglig præcisering, hvor-
efter der i bestemmelsen indsættes en henvisning til EU-
Lovtidende, hvor EU�½s liste over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner er offentliggjort. Med den foreslåede
lovtekniske tilpasning bringes henvisningen til EU-Lovti-
dende i overensstemmelse med bl.a. den lovtekniske henvis-
ningsform, som også fremgår af lovforslagets affattelse af §
137 g, stk. 3, nr. 2 og 3, hvori der på tilsvarende vis benyttes
samme henvisning til EU-Lovtidende.
Til nr. 20
Forslaget er en sproglig præcisering, hvorefter der i be-
stemmelsen § 137 j, stk. 4, benyttes en korrekt præposition.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til
1. behandling den 11. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 14. februar
2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
52. Den 26. april 2023 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
L 118 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25/5-23
2715594_0004.png
OMTRYK
4
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Dennis Flydtkjær (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1