Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 130 Bilag 9
Offentligt
2745453_0001.png
jælp
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 130 - Bilag 9
Offentligt
de og
Finansministeriets bidrag til
finanslovsforslaget for 2024 -
Teknisk gennemgang
August 2023
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0002.png
Finansministeriets bidrag til finanslovforslaget for
2024
Oversigt
• Fordeling af bevilling på hovedområder i Finansministeriet i 2024
• Væsentlige ændringer fra FL23 til FFL24
• Bevillinger med udløb i 2024
• Reserver og budgetreguleringer i 2024
• Nye og ændrede tekstanmærkninger ved FFL24
2
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0003.png
Fordeling på hovedområder i Finansministeriet i 2024
Finansministeriets paragraf på finansloven
har tre hovedområder:
1. Offentlig økonomi (§ 7.1.), der særligt
vedrører udgifterne til Finansministeriets
egne institutioner.
2. Grønland og Færøerne (§ 7.3.), der
vedrører udgifterne til bloktilskuddet.
Offentlig
økonomi
1,4 mia. kr.
(6 pct.)
Grønland og
Færøerne
4,9 mia. kr.
(22 pct.)
3. Danmarks bidrag til EU’s budget (§ 7.5.).
EU-bidrag
16,8 mia. kr.
(72 pct.)
Offentlig økonomi
Grønland og Færøerne
EU-bidrag
3
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0004.png
Nettoudgifter under delloft for driftsudgifter
På finanslovsforslaget for 2024 er der under Finansministeriet et fald i nettoudgifterne under delloft for drift på 4.498,8 mio. kr. i
forhold til finansloven for 2023.
Mio. kr., årets pl for 2021-23 og 24-pl for 2024-27
2021
1.280,8
551,2
-6,7
564,2
2022
2.241,9
1.545,70
-3,8
516,7
2023
1.411,1
521,8
-
680,1
14,6
2024
1.473,5
519,5
-
748,6
2025
1.415,8
523,8
-
699,2
2026
1.369,5
502,4
-
675,9
2027
1.337,1
491,3
-
659,4
Offentlig økonomi
7.11. Centralstyrelsen
7.13. Administration
7.14. Effektivisering af den offentlige
sektor
7.15. Statslige selskaber
7.16. Overenskomster, løn mv.
7.17. Statens It
7.18. Udlodningsloven
187,6
-18,9
3,5
175,1
11,8
-3,5
194,6
-
-
205,4
192,8
-
-
191,2
-
-
186,4
-
-
Grønland og Færøerne
7.31. Grønland
7.32. Færøerne
Danmarks bidrag til EU's egne
indtægter
7.51. Danmarks bidrag til EU’s egne
indtægter
I alt
4.641,5
3990,8
650,7
4.686,7
4035,9
650,8
4.818,5
4192,3
626,2
4.979,4
4377,8
601,6
4.953,3
4.376,7
576,6
4.928,3
4.376,7
551,6
4.928,3
4.376,7
551,6
22.734,1
22.734,1
28.656,3
20.264,4
20.264,4
27.193,0
21.511,5
21.511,5
27.741,1
16.789,4
16.789,4
23.242,3
21.864,1
21.864,1
28.233,2
21.531,1
21.531,1
27.828,9
21.714,3
21.714,3
27.979,7
4
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0005.png
Ændringer fra FL23 til FFL24
Faldet på 4.498,8 mio. kr. skyldes primært fem forhold:
§ 07.15. Statslige selskaber
1.
Mindreudgiften på 47,5 mio. kr. skyldes en planlagt faldende profil for statens samlede resterende kapitalindskud i Kalaallit Airports International
A/S. Med det forventede kapitalindskud i 2024 vil staten have indskudt den samlede kapitalindskudsramme på 700,0 mio. kr.
(§ 07.15.08.
Aktiedispositioner)
2.
Modsatrettet budgetteres der med en stigning i udbytte fra Ørsted A/S på 213,3 mio. kr. i henhold til Ørsted A/S’ offentlige udmeldinger til de
finansielle markeder.
(§ 07.15.01. Udbytte fra statslige selskaber)
§ 07.14. Effektivisering af den offentlige sektor
3.
Der afsættes midler til Økonomistyrelsen på i alt 21,5 mio. kr., herunder til transition af nye kunder til Statens It samt udvikling og implementering
af fællesstatslige systemer.
(§ 07.14.01. Økonomistyrelsen og § 07.14.05. Udvikling og implementering af fællesstatslige løsninger mv.)
§ 07.32. Færøerne
4.
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at landsstyret har tilkendegivet et ønske til regeringen om, at statens tilskud til Færøerne reduceres med
25,0 mio. kr. årligt i perioden 2023-2026, hvilket regeringen har taget til efterretning og efterfølgende indarbejdet på finansloven.
(§ 07.32.11. Generelt tilskud til Færøernes hjemmestyre)
§ 07.51. Danmarks bidrag til EU’s egne indtægte
r
5.
Mindreudgifter på 4.722,1 mio. kr. vedr. reduceret bidrag til EU sfa. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2024. Faldet kan henføres til
forsinkelser i EU-landenes implementering af strukturfonde samt en forventning om, at andre EU-lande pt. har en marginalt stærkere økonomisk
udvikling i 2023 end tidligere skønnet. Sidstnævnte betyder, at Danmarks andel af EU’s samlede BNI falder, hvorved Danmark skal betale en
mindre andel af EU-budgettet.
07.51.11. Bidrag til EU vedr. moms, BNI og plast)
De resterende ændringer på § 7. kan henføres til pris- og lønreguleringssatsen for 2024 og en række mindre modsatrettede bevægelser.
5
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0006.png
Bevillinger med udløb i 2024
En bevilling udløber efter planen i 2024:
§ 07.11. Centralstyrelsen
• Bevilling til ekspertgruppe for grøn skattereform udløber efter planen i 2024, jf. Aftale mellem daværende S-
regering, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om grøn
skattereform af 8. december 2020.
(§ 07.11.01. Departementet).
6
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0007.png
Reserver og budgetreguleringer i 2024
Der er afsat en række reserver på Finansministeriets paragraf.
Reserver og budgetregulering (§
07.11.79.)
Nye:
• Der er indarbejdet en negativ budgetregulering på 6,0 mio. kr. som følge af generel rammereduktion på tværs af staten årligt i
2024-2027.
Udmøntet:
• Reserve på 22,5 mio. kr. vedrørende ressortomlagte virksomheder fra § 07.11.79.85. Reserve vedr. ressortomlagte
virksomheder er udmøntet under § 07.16.01 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
• Reserve på 4,0 mio. kr. vedr. Grønlands kommuner er omlagt til en risikopræmie på § 07.11.78.80 Risikopræmier vedr.
statsgarantier og genudlån, med en profil på i alt 12,5 mio. kr.
Reserver på § 35.
Nye:
• Der er afsat en reserve på § 35. til EU-budgettet på 2.014,7 mio. kr.
7
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0008.png
Nye tekstanmærkninger ved FFL24
Der er tilføjet tre nye tekstanmærkninger på Finansministeriets paragraf.
Nye tekstanmærkninger
Nr. 132. ad § 07.11.78. Risikopræmie vedr. statsgarantier og genudlån
fastsættes for at yde statsgaranti til Kommunekredit
i Grønland
Finansministeren kan stille en statsgaranti for betalingen af renter, afdrag, gebyrer samt andre finansielle transaktioner og omkostninger i forbindelse med, at
grønlandske kommunale enheder i perioden 2024-2031 optager lån på op til 4.000,0 mio. kr. i KommuneKredit til brug for investeringer i offentlige
anlægsprojekter, bolig- og infrastrukturprojekter og erhvervsprojekter. Lånene kan løbe over en periode på maksimalt 30 år.
Stk. 2. De grønlandske kommunale enheder betaler for modtagelsen af garantien en provision til staten på 0,15 pct. af nominelt udestående.
Stk. 3. Eventuelle tab på lånene vil blive afholdt på § 7. Finansministeriet.
Nr. 133. ad § 07.14.01. Økonomistyrelsen, § 07.13.01. Statens Administration og § 07.17.01 Statens IT
skal udbrede
Økonomistyrelsens fællesstatslige statsfinansierede selvejende institutioner
Finansministeren bemyndiges til at pålægge Økonomistyrelsen at levere nærmere bestemte fællesstatslige systemer til statsfinansierede selvejende institutioner
samt til at fastsætte betingelser for leveringen.
Stk. 2. Finansministeren bemyndiges til at pålægge Statens Administration at levere nærmere bestemte regnskabs- og lønadministrative ydelser til
statsfinansierede selvejende institutioner, samt til at fastsætte betingelser for leveringen.
Stk. 3. Finansministeren bemyndiges til at pålægge Statens It at levere nærmere bestemte ydelser vedrørende basal it-drift m.v. til statsfinansierede selvejende
institutioner, samt til at fastsætte betingelser for leveringen.
Stk. 4. Finansministeren kan henlægge sine beføjelser efter stk. 2 og stk. 3 til Økonomistyrelsen eller anden offentlig myndighed.
Stk. 5.
Finansministeren bemyndiges til at kunne bringe leveringen af fællesstatslige systemer, regnskabs- og lønadministrative ydelser og ydelser vedrørende
basal it-drift m.v. til ophør.
Nr. 134. ad § 07.18.09. Kulturministeriets fond til humanitære og almennyttige formål og § 07.18.15. Kulturministeriets
fond til kulturelle formål mv.
fastsættes for at muliggøre digital ensartet, tidssvarende og effektiv sagsbehandling
Kulturministeren kan stille krav om anvendelse af digitale løsninger, herunder om anvendelse af digital kommunikation, bestemte it-systemer, særlige digitale
formater, digitale ansøgninger, afrapporteringer mv.
8
L 130 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Skriftlig præsentation af FFL24 for § 7. Finansministeriet
2745453_0009.png
Ændrede tekstanmærkninger ved FFL24
Derudover er der ændret i én tekstanmærkninger på Finansministeriets paragraf.
Ændrede tekstanmærkninger
Nr. 102.
ændres, så hjemlen til afskrivning er identisk med Gældsstyrelsens hjemmel til afskrivning i § 32 i
bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige. Herved undgår Udbetaling Danmark at oversende
fordringer til Gældsstyrelsen, som åbenlyst ikke kan inddrives - heller ikke af Gældsstyrelsen.
Vedrørende de statslige udlån og garantier mv., som Udbetaling Danmark administrerer, bemyndiges Udbetaling Danmark til at afholde udgifter på
de enkelte ministeriers vegne efter reglerne i denne tekstanmærkning.
Stk. 2. Udbetaling Danmark kan, når et pantsat aktiv er afhændet ved tvangsauktion, uden at statskassens tilgodehavende er blevet dækket,
afskrive restgælden, såfremt det godtgøres, at skyldneren hverken er eller vil blive i stand til at betale gælden helt eller delvist.
Stk. 3. Kan der ved tvangsrealisation af et pant ikke forventes dækning for statskassens tilgodehavende, kan Udbetaling Danmark, når
omstændighederne i øvrigt taler for det, træffe en aftale om gældsforholdets afgørelse uden tvangsauktion.
Stk. 4. Er der som led i en betalingsordning truffet aftale om hel eller delvis indefrysning af statskassens tilgodehavende, kan Udbetaling Danmark
ud fra en vurdering af skyldnerens nuværende og kommende økonomiske forhold tillade, at det indefrosne beløb afgøres ved betaling af et mindre
beløb, der svarer til en kurs, der afspejler fordringens aktuelle værdi.
Stk. 5. Usikrede fordringer kan, selv om forældelse ikke er indtrådt, udgå af regnskabet som uerholdelige efter en periode på 20 år, hvis det
godtgøres, at skyldneren ikke er eller vil blive i stand til at betale nogen del af det skyldige beløb. Udbetaling Danmark kan ligeledes inden udløbet
af den nævnte 20-års periode træffe aftale med skyldneren om afgørelse af sådanne fordringer mod betaling af et mindre beløb.
Stk. 5. Udbetaling Danmark kan endeligt afskrive usikrede fordringer helt eller delvist, hvis det må anses for åbenbart formålsløst eller forbundet
med uforholdsmæssige omkostninger at fortsætte inddrivelsen. Udbetaling Danmark kan ved delvis afskrivning træffe aftale om en afdragsordning
med skyldneren.
Stk. 6. Som led i inddrivelsen af skyldige beløb hos skyldnere, der er bosat i udlandet, kan Udbetaling Danmark bemyndige et inkassobureau til på
statskassens vegne at indgå de betalingsaftaler med skyldnerne, som er nævnt under stk. 2-5.
9