Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37 Bilag 15
Offentligt
2688380_0001.png
Klima, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget - Christiansborg
København K. 11. april 2023
Vi har opnået en bevilling fra Energistyrelse til udvikling af PULS - en model for et VE fællesskab, i
interaktion med det centrale EL net i 2022. Vi tillader os derfor at fremsende flg. vurdering udfra erfaring.
L 37 med Lokal kollektiv Tarifering med fælles målepunkt og direkte linier, vil ikke sikre økonomisk
sammenhæng med lokale VE energifællesskabs investeringer og en fornuftig tilbagebetalingstid.
VE 2 loven / lov 889 er ikke blevet konsekvensrettet i EL forsyningslov, så den fremmer energifællesskaber!
Baggrund
EU har vedtaget:
- et EL forsyningsdirektiv, der åbner for Borgerenergifællesskaber
- Et Vedvarende Energidirektiv, der åbner for Vedvarende Energifællesskaber
EU ser EL og Varme kunder som lokale producenter og forbrugere af Vedvarende Energi. (EL monopoler i
Danmark ser dem primært som EL kunder, der betaler via en individuel EL forbrugshovedmåler.)
Disse to EU Direktiver er implementeret nationalt i Danmark i EL forsyningsloven 31.12.2021 og VE 2 loven/
Lov 889 i maj 2022. Fælles bekendtgørelse 30. juni 2022.
VE 2 loven/lov 889 kan opfattes som minimumsimplementering af EU`s VE Direktiv
ikke en fuld
implementering, hvor energifællesskaber kan eje, leje eller lease lokalt EL net (i Tyskland, Sverige & Irland
er der godt gang i denne VE udvikling)
Vi ønsker derfor flg. ændringer / præciseringer i L 37 (jf. vedhæftede notat)
Definition af virtuelt målepunkt
Kostægte tarifering for hver kategori af el
kunder herunder for borgerenergi- og VE fællesskaber til
deling af egenproduceret EL
Forbrugsstedsdefinition: Det sammenhængende areal hhv. det område , som en EL kunde råder over
Mulighed for intern elektricitetsforbindelse
Borgerenergi- og VE fællessskaber kan beskæftige sig med produktion, deling, levering, forbrug,
aggregering, energilagring, energifteffektivitetsydelsen og ydelser til opladning af elektriske køretøjer eller
yde andre energiydelser til sine deltager og / eller kapitalejere
Som medlemmer af Borgerenergi- og VE fællesskaber, kan indgå fysiske personer, kommunale og private
institutioner, lokale myndigheder, boligorganisationer samt små og mellemstore virksomheder.
Fortsat ret til at etablere og drive Energifællesskaber bag EL Hovedmåler jf. solcellelovgivningen /
nettomålerordningen (Solceller invertere, bimålere, batteri og el bil ladere)
7. Hovedargumenter - Hvorfor
1.Ved at engagere borgerne i samfundets grønne omstilling, kan de blive reelle medspillere, fremfor
modspillere (NOT IN MY BACKYARD) Modspillere, der som vælgere straffer politikere og partier på
valgdagen som kun satser
på en centralistisk ” oppe fra og ned ” politik og løsninger –
lokale
energifællesskaber kan bidrage med ” Nedefra og op ” løsninger og et frugtbart med-
og samspil og
energipolitisk & dynamisk spændingsfelt for VE udvikling i Danmark.
2. Energifællesskaber kan bidrage til udjævning af energiforbruget ved intelligent styring af døgnforbrug
mellem lokal VE produktion, lagring og forbrug (via tidsforskydning) reducere netbelastning ” kogespidsen
” i husholdninger typisk mellem kl. 17-
21/ 22, hvor ca. 2/3 af EL i boliger forbruges på hverdage/
arbejdsdage. Energifællesskaber kan købe EL når den er billig og der er rigeligt i det kollektive EL net
oplagre den via batterier og EL Bil batterier og fordele den / forbruge den når efterspørgslen er høj og EL
typisk er dyrere.
Solar Lightning Consultants ApS
Frederiksholms Kanal 26 C st.tv
1220 København K.•
Tlf. 61 31 26 81 •
CVR NR 33376596
www.solarlightning.dk
[email protected]
• Merkur Bank
Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Henvendelse af 11/4-23 fra Solar Lightning Consultants ApS
2688380_0002.png
3. Kendt og afprøvet VE teknologi kan udbygges lynhurtigt, med mærkbar energi- og CO 2 effekt, på vej
mod CO2 neutralitet. Der er potentiale for 200 MW vindmøller på land og ca. 3000 MW solceller på tage,
solcellepotentialet kan forøges, hvor det tillige tillades at overdække P
pladser med solceller. Hertil
potentialet ved at Solceller lægges i støjskærme langs motorvejs og jernbanelinier og på visse
lavbundsjorde på pontoner.
4. I Finanslov 2022-2025 er der afsat en pulje på 4 x 5 mio. kr. til udvikling af lokale energifællesskaber og
klima.11 Projekter har modtaget økonomisk støtte fra Energistyrelsen til hhv. informations- og større
udviklingsprojekter i 2022.
5. Ejes eget EL net (og varme ledninger) lokalt på privat matrikel må den grundlovssikrede ejendomsret
respekteres og ret til at drive et ”mini” VE fælleskab bag EL hovedmåleren tilsikres !
(med solceller,
bimålere, batteri og el bil ladere)
6. Behov for Central EL netudbygning reduceres, en udgift som i sidste ende væltes over på EL kunderne via
EL selskaberne og det tager alt for lang tid at rulle ud over Danmark, ift. den truende klimakrise og CO2
7. Solcellelovgivningen og opkrævning af EL afgift, sker ikke udfra princip om ligestilling mellem ejer og lejer
Parcelhusejere opkræves ikke EL afgift for solceller.
Supplerende Hvorfor argumenter A - F:
A.Der er behov for øget turbo på CO 2 reduktion og modvirken af temperaturstigninger jf. Parisaftalen og Klimalovens
mål om 50-54 % CO2 reduktion i 2025, 70 % i 2030 og 100 % i 2045, hvor også Vedvarende Energi skal være fuldt
implementeret og fossile brændstoffer udfaset fuldtud.
B.Lokal Energifællesskaber kan udnytte borgernes individuelle faglige kompetencer sammen med kommuner og små
og mellemstore virksomheder (SME`s) jobskabelse & synergieffekt mellem VE boligproduktion & virksomhedsforbrug.
C.Lokale Energifællesskaber kan tiltrække lokal finansiering og økonomi til anlæg og drift, hvorved den grønne
omstilling fremmes og CO 2 reduktion øges.
D.Der er tradition i Danmark for at forsyning er central, mens stikledning trækkes lige udenfor eller lige indenfor
matrikelgrænsen. Hvorfor skal det ikke også gælde EL og varmemålere?
E.Energifællesskaber vil støtte deling af vedvarende energi indenfor en ejendom eller matrikel, hvor f.eks. en
boligforening vil dele el fra solceller mellem beboere, til elladestandere og mellem bygninger, hvor der er
elforbrugende fællesanlæg. Det er vigtigt at der bliver gode muligheder for deling af el indenfor for afdelinger af
boligselskaber og andelsboligforeninger, så de mange kommende tagudskiftninger, hvor solceller kan integreres,
faktisk får solceller; men med den aktuelle praksis fra Radius og Cerius, bliver mange anlæg krævet opdelt i mindre
dele, hvilket gør dem uøkonomiske og den mulige, lokale VE-udbygning sker derfor næsten ikke eller forhindres.
Også organiseret via almene boligforeninger, andelsboligforeninger, private ejerforeninger, og haveforeninger &
løsning for private udlejere / beboerrepræsentationer
F. I Danmark har vi tradition for særlige organisationsformer mellem rent private og rent offentlige (kommunal,
regionale og statslige) organisering, såsom andelsselskaber, almene boliger, andelsforeninger, I/S og AMBA`er
Lokale Energifællesskaber kan blive en ny version og videreudvikling af disse.
Venlig hilsen Martin Dietz Direktør.
Arkitekt, certificeret Byggeøkonom, DGNB konsulent & Molio bygherrerådgiver
Solar Lightning Consultants ApS
Solar Lightning Consultants ApS
Frederiksholms Kanal 26 C st.tv
1220 København K.•
Tlf. 61 31 26 81 •
CVR NR 33376596
www.solarlightning.dk
[email protected]
• Merkur Bank
Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300