Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 37
Offentligt
2673972_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. marts 2023
J nr.
2022-267
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 9. marts 2023 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 22
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige
ændringsforslag, som sikrer:
1. at en intern elektricitetsforbindelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, også omfatter
fordeling af elektricitet inden for en erhvervspark med et eller flere aftagenumre,
2. at fordelingen ved brug af en intern elektricitetsforbindelse inden for en
erhvervspark med et eller flere aftagenumre kan leveres: 1) fra det kollektive net
eller 2) fra nærliggende anlæg til produktion af vedvarende elektricitet, og
3. at lokal tarifering, jf. lovforslaget § 1, nr. 24, også kan anvendes i forhold til
erhvervsparker med netbrugere på alle spændingsniveauer?
Vil ministeren samtidig vurdere, hvad tilføjelsen af ovenstående ændringsforslag vil
have i forhold »Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer
(Power-to-X strategi)« fra den 15. marts 2022 og påvirkningen af tarifbetalingen i
det kollektive net?
Svar
Vedrørende spørgsmålets pkt. 3 kan jeg oplyse, at muligheden for lokal kollektiv
tarifering af sammenslutninger af netbrugere gælder netbrugere på alle
spændingsniveauer. Hvis erhvervsparkens netbrugere således er en del af en
sammenslutning, der er omfattet af en lokal kollektiv tarifering, kan det omfatte
netbrugere på alle spændingsniveauer. Der vil således ikke blive udarbejdet et
ændringsforslag til loven ift. punkt 3.
Jeg forstår spørgsmålets pkt. 1 og 2 således, at der efterspørges mulighed for, at
flere virksomheder i en erhvervspark skal kunne fordele elektricitet i mellem sig via
erhvervsparkens eget distributionsnet. Et samlet ændringsforslag vedr. pkt. 1 og 2
med det ønskede indhold er vedlagt.
Idet jeg henviser til min besvarelse af L37 spm. 2, 9 og 14, kan jeg indledningsvist
bemærke, at når der er tale om flere elforbrugere, som fx virksomheder i en
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.kefm.dk
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at en intern elektricitetsforbindelse skal omfatte fordeling af elektricitet inden for en erhvervspark med et eller flere aftagenumre, at fordelingen kan leveres fra det kollektive net eller nærliggende anlæg til produktion af vedvarende elektricitet, og at lokal tarifering kan bruges til erhvervsparker med netbrugere på alle spændingsniveauer
erhvervspark, betyder det, at den transport af elektricitet, der sker på tværs af
bygninger til erhvervsparkens forskellige virksomheder, er det samme som
”distribution” af elektricitet efter elmarkedsdirektivets regler (jf. artikel 2, nr. 5).
Distribution er en aktivitet, der kræver bevilling, uanset hvilken betegnelse man
giver de elforbindelser, der bruges til transporten.
Ændringsforslaget til L37 - spm. 14 kan derfor benyttes som ændringsforslag i
forbindelse med indeværende spørgsmåls pkt. 1 og pkt. 2, med den enkelte
justering, at ”en erhvervspark” tilføjes i ændringsforslagets bemærkninger efter ”en
landsby” som et eksempel på en lokal sammenslutning af elforbrugere i et
geografisk afgrænset område. Dette fremgår af nedenstående ændringsforslag.
Jeg vil endvidere gøre opmærksom på, at der ikke er gennemført en
ekspropriationsretlig analyse af det vedlagte ændringsforslags konsekvenser for de
nuværende bevillingshaveres rettigheder i medfør af deres bevillinger, som først
udløber ved udgangen af 2025.
Endelig vil jeg understrege, at jeg anser ændringsforslaget som et opgør med
princippet om et kollektivt elnet og de grundlæggende samfundshensyn herfor.
Herunder, at aftaleparterne bag
Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne
brændstoffer (Power-to-X strategi) af 15. marts 2022,
lagde vægt på at
hovedreglen er, at transport og distribution af elektricitet sker via det kollektive net.
Jeg kan på den baggrund ikke bakke op om et ændringsforslag, som det
foreslåede.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/4
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at en intern elektricitetsforbindelse skal omfatte fordeling af elektricitet inden for en erhvervspark med et eller flere aftagenumre, at fordelingen kan leveres fra det kollektive net eller nærliggende anlæg til produktion af vedvarende elektricitet, og at lokal tarifering kan bruges til erhvervsparker med netbrugere på alle spændingsniveauer
Ændringsforslag stillet den xx. marts 2023 [til/uden for betænkningen]
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og lov
om afgift af elektricitet
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
Af klima-, energi- og forsyningsministeren:
Til § 1
1)
I
§ 19
indsætte som
stk. 4:
»Stk. 4.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan, uagtet at
bevillingsperioden ikke er udløbet, bestemme, at en netvirksomheds
bevillingsområde opdeles i flere geografisk afgrænsede delområder og
at netvirksomhedens bevilling delvis overdrages til en eller flere nye
bevillingshavere i en eller flere af de afgrænsede delområder.
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det foreslåede § 19, stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan,
uagtet at bevillingsperioden ikke er udløbet, bestemme, at en netvirksomheds
bevillingsområde opdeles i et eller flere geografisk afgrænsede delområder, og at
netvirksomhedens bevilling delvis overdrages til en eller flere nye bevillingshaver i en eller
flere af de afgrænsede delområder.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at der ved ministerens bestemmelse herom
kan gives mulighed for, at lokale sammenslutninger af elforbrugere i et geografisk
afgrænset område, som f.eks. en landsby, en erhvervspark eller en boligforening, får
mulighed for at få bevilling til at eje og drive eget distributionsnet i det afgrænsede område.
Den foreslåede ændring vil medføre, at klima-, energi- og forsyningsministeren vil kunne
opdele en netvirksomheds bevillingsområde i geografisk afgrænsede delområder og
bestemme, at netvirksomhedens bevilling overdrages delvis til en eller flere sådanne lokale
Side 3/4
L 37 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om, at en intern elektricitetsforbindelse skal omfatte fordeling af elektricitet inden for en erhvervspark med et eller flere aftagenumre, at fordelingen kan leveres fra det kollektive net eller nærliggende anlæg til produktion af vedvarende elektricitet, og at lokal tarifering kan bruges til erhvervsparker med netbrugere på alle spændingsniveauer
sammenslutninger med henblik på, at den pågældende sammenslutning bliver
bevillingshaver i et geografisk afgrænset delområde. Forslaget vil give mulighed for, at
dette kan finde sted inden udløb af den tidsperiode, for hvilken netvirksomhedens bevilling
er udstedt. Med delvis overdragelse menes overdragelse af en geografisk afgrænset del af
det nuværende netvirksomheds bevillingsområde.
Det bemærkes, at de krav og forpligtelser, der efter gældende ret påhviler en netvirksomhed,
vil skulle opfyldes af de nye bevillingshavere.
Side 4/4