Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62 Bilag 14
Offentligt
2704698_0001.png
NOTAT
10. maj 2023
Baggrundsnotat om jernbanelovens § 78 -
den særlige bestemmelse om tavshedspligt
Som følge af at et stort mindretal af Folketingets partier i forbin-
delse med betænkningsafgivelse af L 62 Forslag til lov om ændring
af jernbaneloven og lov om DSB, har udtrykt bekymring vedr. for-
slag til ændring af § 78, stk. 4, i jernbaneloven, fremsendes dette
notat forud for en politisk drøftelse af reglerne på området.
Jernbanelovens § 78 sætter rammerne for reglerne om den ind-
samling af informationer om fælles sikkerhedsindikationer, der føl-
ger af artikel 5 i jernbanesikkerhedsdirektivet (direktiv 2016/798),
herunder bilag 1. Trafikstyrelsen udgiver på baggrund af de indbe-
rettede data, jf. jernbanelovens § 78, årligt en sikkerhedsrapport.
Jernbanelovens § 78, stk. 4, bestemmer, at Trafikstyrelsens ansatte
under strafansvar er forpligtede til over for uvedkommende at
hemmeligholde de indberettede oplysninger. Denne regel følger
ikke direkte af jernbanesikkerhedsdirektivet, men er fastsat som
national regel med henblik på at sikre, at indberetninger - fra bl.a.
ansatte i virksomheder - undtages reglerne om aktindsigt, da der er
tale om en særlig bestemmelse om tavshedspligt, jf. offentligheds-
lovens § 35.
Formålet med § 78, stk. 4, er at understøtte en stærk indberet-
ningskultur ved at sikre, at indberetningerne behandles fortroligt
med henblik på, at bl.a. ansatte kan angive sikkerhedsforhold (her-
under om forhold, som kun en eller få kender til) relateret til den
virksomhed den pågældende er ansat i, uden at offentligheden eller
virksomheden bliver bekendt med, at den pågældende har indbe-
rettet forholdet. Der er således tale om et beskyttelseshensyn, der
bl.a. beskytter indberetteren og dermed er med til at sikre et større
antal indberetninger. Ordningen er en form for wistleblower-ord-
ning for jernbanesikkerhed.
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Notat om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78, fra transportministeren
2704698_0002.png
Side 2/3
På den anden side skal hensynet til offentlighed i den offentlige
forvaltning vurderes, idet § 78, stk. 4, alt andet lige fører til mindre
offentlighed af oplysninger efter aktindsigtsreglerne i offentlig-
hedsloven.
I forbindelse med den videre behandlingen af L 62 Forslag til lov
om ændring af jernbaneloven og lov om DSB, kan det derfor over-
vejes, hvorvidt hensynet til mere offentlighed i forvaltningen eller
hensynet til whistleblower-ordningen for jernbanesikkerhed bør
veje tungest i relation til § 78, stk. 4.
På den baggrund kan der opstilles 3 scenarier.
Scenarie 1
Såfremt ønsket om mere offentlighed i den offentlige forvaltning
ønskes styrket, kan den nationale bestemmelse i § 78, stk. 4, ophæ-
ves. Det vil medføre, at Trafikstyrelsens ansatte ikke underlægges
den særlige tavshedspligt (og strafansvar) og dermed ikke kan und-
tage udlevering af oplysningerne om indberetningerne med henvis-
ning til undtagelsesbestemmelsen i offentlighedslovens § 35. En så-
dan løsning vil styrke hensynet om mere offentlighed i den offent-
lige forvaltning, men kan indebære at visse indberetninger, der
ikke er pligt til at indberette, ikke vil blive indberettet. Der er såle-
des risiko for, at der opnås et mindre datagrundlag i relation til
indberetningerne om jernbanesikkerhed.
Det bemærkes dog, at der efter gældende ret er pligt for ansatte i
virksomheder på jernbaneområdet og personer, der udfører sikker-
hedsklassificerede funktioner på jernbaneområdet, til at indberette
til den virksomhed, som de er ansat i. Derudover er virksomheder
forpligtet til at indberette til Trafikstyrelsen mindst én gang årligt.
Krav om indberetning til hhv. virksomheden og Trafikstyrelsen er
underlagt straffebestemmelser.
Scenarie 2
Såfremt whistleblower-ordningen ønskes bevaret (gældende ret),
bør regelgrundlaget bag imidlertid tilpasses som foreslået med L
62, så der opnås et klart og tydeligt grundlag for at kunne benytte
offentlighedslovens § 35 som hjemmel til at afvise aktindsigtsan-
modninger i de tilfælde, hvor der anmodes om aktindsigt i indbe-
retningerne. Dette ville dermed lukke det utilsigtede hul i lovgiv-
ningen, der er med den nuværende ordning, når der søges om akt-
indsigt uden om Trafikstyrelsen.
Scenarie 3
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Notat om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78, fra transportministeren
2704698_0003.png
Side 3/3
Det er også en mulighed, at ændringen fjernes fra lovforslaget, men
at det i den forbindelse gøres klart, at der ikke ændres på gældende
praksis. Så kan Transportministeriet undersøge forholdene nær-
mere i dialog med branchen.