Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708710_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 19. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om en national strategi for indførsel af nye miljøzoner for at sikre langsigtede og forudsigelige rammevilkår
2708710_0002.png
Spørgsmål
Der lægges op til forhøjede afgiftssatser ved kørsel i miljøzoner. I øjeblikket foregår der
blandt kommunerne en ukoordineret planlægning af miljøzoner. Vil regeringen tage initia-
tiv til, at der udarbejdes en national strategi for indførsel af nye miljøzoner med henblik
på at sikre langsigtede og forudsigelige rammevilkår?
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Miljøministeriet, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Der
er fem navngivne kommuner, der kan indføre miljøzoner for nærværende: Frede-
riksberg, København, Odense, Aalborg, og Århus. Alle disse fem kommuner har i perio-
den 2008-2010 indført miljøzoner. Den geografiske udstrækning har været stort set uæn-
dret siden 2010, hvor København udvidede deres miljøzone til at omfatte det meste af
kommunen.
Udvidelser af zonerne skal varsles med en frist på 14 måneder og er underlagt krav i for-
hold til, hvilke typer af veje der kan omfattes. Eksempelvis kan motorveje som udgangs-
punkt ikke omfattes, og zonen skal ligge inden for byområdet. Ophævelse eller væsentlige
indskrænkninger kan alene ske efter miljøministerens godkendelse. Der er således faste
rammer for miljøzoner ift. udvidelser, indskrænkninger og ophævelse. De fem kommu-
nerne har koordineret deres strategi, så krav til dieselpersonbiler træder i kraft samtidigt i
alle fem zoner d. 1. oktober 2023.
På den baggrund vurderes der ikke behov for en national strategi for indførsel af nye mil-
jøzoner.”
Side 2 af 2