Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2709092_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 19. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm., om en tilstrækkelig veludbygget offentlig infrastruktur til alternative brændstoffer til erhvervstransporten er realistisk
2709092_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er realistisk at have en tilstrækkelig veludbygget offentlig infra-
struktur til alternative brændstoffer til erhvervstransporten, så vognmandsbranchen vil
kunne anvende nulemissionslastbiler på en effektiv måde i 2025?
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen, indhentet bidrag fra Transportministeriet, som jeg kan
henholde mig til:
”Det
er forventningen, at omlægningen til nulemissionslastbiler, hvilket primært forventes
at være el-lastbiler, vil ske over en længere periode.
El-lastbiler forudsættes først og fremmest at blive opladet på det depot, hvorfra de udgår.
Men der skal samtidig i takt med udbredelsen af el-lastbiler udrulles et dækkende netværk
af offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur. Det er væsentligt, at der eksisterer et sådan net-
værk for, at vognmanden uden bekymring kan gennemføre sit kørselsbehov i en el-lastbil.
Regeringen præsenterer snarest en strategi for udrulning af drivmiddelinfrastruktur til
tung vejtransport, der blev aftalt i
Infrastrukturplan 2035.
Herefter vil aftalepartierne mødes
og udmønte puljen på 275 mio. kr. (313 mio. kr. i 2023-pl) til drivmiddelinfrastruktur til
tung vejtransport.”
Side 2 af 2