Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2709059_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 19. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: MFU spm. om udrulning af infrastruktur for alternative brændstoffer til erhvervstransporten, så den er klar i 2025
2709059_0002.png
Spørgsmål
Ifølge EU-forordningen om infrastruktur for alternative brændstoffer (AFIR) er det først
et krav i 2028, at der skal være udrullet et minimum af infrastruktur til erhvervstranspor-
ten. Er det regeringens ambition at fremrykke og udvide udrulningen, så den er klar i
2025 til, når vejafgiften træder i kraft?
Svar
Jeg har til brug for besvarelsen, indhentet bidrag fra Transportministeriet, som jeg kan
henholde mig til:
”I den kommende EU-forordning
om infrastruktur for alternative brændstoffer (AFIR)
er kravene til offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur til tunge køretøjer langs TEN-T-vej-
nettet formuleret som krav om en procentvis indfasning af ladeparker henholdsvis ved
udgangen af 2025 og ved udgangen af 2027, der fører til en maksimal afstand mellem la-
deparker langs TEN-T-vejnettet ved udgangen af 2030. I 2030 er der krav om, at den
maksimale afstand mellem ladeparker på TEN-T hovedvejnettet er 60 km, og afstandene
på de øvrige TEN-T vejnet er 100 km. Derudover indføres der også stigende effektkrav
for ladestandere i perioden 2025-2030.
Efter en faglig vurdering kan AFIR-kravene
ikke betegnes som ”et minimum” i en dansk
kontekst, da de forventes at ligge væsentligt højere end den faktiske efterspørgsel efter of-
fentligt tilgængelig ladeinfrastruktur i årene frem til 2030.
Danmark er forpligtet til at leve op til kravene i den kommende forordning, herunder kra-
vene om etablering af ladeinfrastruktur til tung vejtransport i 2025, 2027 og 2030. Derud-
over har regeringen nationalt arbejdet med en strategi for udrulning af drivmiddelinfra-
struktur til tung vejtransport, der blev aftalt i
Infrastrukturplan 2035,
og som snarest præ-
senteres.”
Der henvises desuden til svaret på SAU L 74
spm. 18.
Side 2 af 2