Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708923_0001.png
Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
1. maj 2023
J.nr. 2023 - 3722
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 154 af 3. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, hvor meget dieselafgiften skal hæves for at opnå samme provenu, som ved kørselsafgiften på lastbiler, samtidig med at udligningsafgiften sættes ned
2708923_0002.png
Spørgsmål
Kan man i stedet indføre en forhøjet dieselafgift på for eksempel 40 til 50 øre? I givet
fald, kan ministeren bekræfte, at en forhøjet dieselafgift vil give en tre gange så stor klima-
effekt som den foreslåede vejafgift?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling. En kilometerbaseret
vejafgift skønnes at indebære en CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio.
ton i 2030.
Samtidig ønsker regeringen at implementere ændringer i de nationale regler om vægt og
dimensionering af lastbiler allerede fra 2024. Det indebærer effektivisering af vejgods-
transporten til glæde for transporterhvervet og bidrager med CO
2
-reduktioner på ca. 0,1
mio. ton årligt og mindsker samtidig de erhvervsøkonomiske omkostninger.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den grønne omstilling
og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, her-
under slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgifter på last-
biltrafik er i dag fastsat betydeligt under disse omkostninger for samfundet.
En forhøjelse af afgiften på diesel indebærer en indirekte beskatning af kørsel og derved
også afledte omkostninger for samfundet. En forhøjelse af afgiften på diesel vil
også indebære en CO
2
-reduktion fra lastbiltrafikken mv.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en forhøjelse af energiafgiften på diesel til vej-
transport med 40 øre pr. liter (før moms) vil reducere CO
2
-udledningerne i 2030 med 0,4
mio. ton. Imidlertid vil størstedelen af reduktionerne vedrøre et skift i grænsehandlen
med diesel, hvorved der ikke må forventes samme påvirkning af kørslen i Danmark som
ved en kilometerbaseret vejafgift.
Som følge af effekterne ved et skift i grænsehandlen med diesel, skønnes det, at en forhø-
jelse af afgiften på diesel med fx 40 øre pr. liter (før moms) vil indebære et mindrepro-
venu. Det er således umiddelbart ikke muligt at opnå samme provenu og CO
2
-reduktio-
ner ved en forhøjelse af afgiften på diesel, som ved en kilometerbaseret vejafgift. En for-
højelse af afgiften på diesel fremfor indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift vil således
medføre, at der mangler finansiering til
Aftale om Grøn omstilling af vejtransporten (december
2020)
og til de offentlige merudgifter som følge af initiativerne om effektivisering af vej-
godstransporten fra 2025 og frem, som aftalt med
Aftale om Kilometerbaseret vejafgift for lastbi-
ler (marts 2023).
Side 2 af 2