Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2707929_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 17. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om, hvordan EUCARIS (European Car and Driving License Information System – det europæiske samarbejde for registrering af køretøjsdata) fungerer i praksis
2707929_0002.png
Spørgsmål
Hvordan fungerer EUCARIS (European Car and Driving License Information System
det europæiske samarbejde for registrering af køretøjsdata) i praksis? Hvordan vil sags-
gangen mellem de danske og udenlandske myndigheder være for at sikre faktisk betaling
af bøder? Er alle EU-medlemslande tilsluttet, og hvordan forholder det sig med tredje-
lande uden for EU?
Svar
Jeg har til besvarelsen af nærværende spørgsmål indhentet bidrag fra Motorstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”EUCARIS
er et europæisk initiativ til samarbejde mellem registreringsautoriteterne med
det formål at udveksle data vedrørende registrering af køretøjer, kørekort og medfølgende
personlige data.
Udvekslingen af data foregår således, at den myndighed, der har behov for oplysninger
fra Motorregistret, selv henter oplysningerne via EUCARIS, som Motorregistret er tilslut-
tet.
Hjemmel i Danmark
I henhold til køretøjsregistreringslovens § 17 a er der hjemmel til ”at
udveksle oplysninger
med kompetente myndigheder i stater, som deltager i det europæiske køretøj- og kørekortinformationssy-
stem, med henblik på at foretage elektronisk søgning i oplysninger fra Køretøjsregisteret og tilsvarende
udenlandske registre til brug for følgende:
1) Efterforskning af mistanke om momssvig.
2) Registrering af køretøjer.
3) Opkrævning af registreringsafgift.
4) Opkrævning af andre køretøjsrelaterede afgifter”.
Der er således hjemmel til at udveksle data mellem lande, der deltager i EUCARIS-samar-
bejdet. Alle EU-medlemslande deltager i EUCARIS-samarbejdet. Derudover deltager en
række andre lande. Samtlige deltagende lande fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Deltagende lande i EUCARIS
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland
Estland
Finland
Frankrig
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Side 2 af 3
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om, hvordan EUCARIS (European Car and Driving License Information System – det europæiske samarbejde for registrering af køretøjsdata) fungerer i praksis
2707929_0003.png
Gibraltar
Grækenland
Irland
Island
Isle of Man
Italien
Jersey
Kroatien
Letland
Liechtenstein
Schweiz
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Kilde: EUCARIS’ hjemmeside, www.eucaris.net/countries.
Brug af EUCARIS
Tilslutning til EUCARIS indebærer, at der bl.a. kan udveksles oplysninger om køretøjer
med henblik på opkrævning af vejafgift. Reglerne herom fremgår af Europa-Parlamentet
og Rådet for den Europæiske Union (direktiv
(EU) 2019/520 af 19. marts 2019 om interope-
rabilitet mellem elektroniske vejafgiftssystemer og fremme af udveksling på tværs af landegrænser af oplys-
ninger om manglende betaling af vejafgifter i Unionen).
Motorstyrelsen er Danmarks nationale kontaktpunkt for den europæiske elektroniske vej-
afgiftstjeneste (EETS), og Motorstyrelsen kan derfor give adgang til systemet til de op-
krævere af vejafgift, der er godkendt af Vejdirektoratet. Der udarbejdes en EETS-tilslut-
ningsaftale mellem Motorstyrelsen og vejafgiftsopkræveren, og herefter kan vejafgiftsop-
kræveren via Motorregistret foretage elektroniske opslag på oplysninger om køretøjer re-
gistreret i Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det bemærkes, at det er den modtagende kompetente myndighed, der er ansvarlig for, at
indhentet data alene bruges til de hjemlede formål. Oplysningerne må ikke i Danmark,
anvendes til andre formål end de formål, der fremgår af køretøjsregistreringslovens § 17
a.
Det bemærkes, at politiet tillige har hjemler til opkrævning til bøder til udlændinge.”
Jeg kan tilføje, at transportministeren forventes at fremsætte lovforslag om ændring af lov
om Sund og Bælt Holding A/S med henblik på at give Sund og Bælt Holding A/S hjem-
mel til at udføre de kontrolopgaver, som følger af § 6, stk. 4, i lovforslaget. Denne lovæn-
dring forventes vedtaget, inden vejafgiftsordningen får virkning.
§ 6, stk. 4 vil derfor heller ikke træde i kraft, før ændringen af lov om Sund og Bælt Hol-
ding A/S er gennemført. Det fremgår således af § 18, stk. 2, i lovforslaget, at skattemini-
steren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 6, stk. 4.
Side 3 af 3